Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #141 Del Skrevet 26. juli 2023 Lawyam skrev (1 minutt siden): Og poenget er; evig liv ved troen på Jesus. Veldig enkelt. Det siste jeg ønsker er evig liv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. juli 2023 #142 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg tror på Gud Fader... Den første trosartikkelen framhever at Gud er alles far og skaperen av himmel og jord. Alt som lever, står i en relasjon til Gud. Gud skapte mennesket «i sitt bilde» og gav oss i oppdrag å forvalte jorden og dens ressurser. Menneskets verdi er forankret i denne artikkelen. Det samme er vårt ansvar for å forvalte livet og skaperverket på en god måte. Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne sønn... De mest sentrale delene av Jesus-fortellingen er oppsummert i den andre artikkelen. Jesus ble født av jomfru Maria. Han ble korsfestet og gravlagt. På den tredje dagen stod han opp fra de døde og sitter ved Faderens høyre hånd. Jesu død og oppstandelse er grunnlaget for tilgivelse og gir håp for alt som lever. Jeg tror på Den hellige ånd Den hellige ånd opprettholder og fornyer skaperverket. Ånden er Guds redskap for å føre oss til tro og gi oss kraft til å gjøre det gode. Ånden viser oss hvem Jesus er, og den skaper fellesskap. Ånden blir beskrevet på flere måter i Bibelen; som Jesu ånd, som talsmannen som viser oss hvem Gud er og hvem vi selv er. Ånden er livgiveren og fornyeren. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. juli 2023 #143 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Kanskjeikkedet skrev (20 minutter siden): Jesus er veien, sannheten og livet. Og Han er Ordet. Ordet var hos Gud og er Gud. Ordet ble til menneske. Alt er blitt til ved Han. Johannes-evangelet. Gud skapte jorden og alt ved ORD. Jesus er Guds Ord som kom hit og som reiste opp igjen og sendte Talsmannen som også taler til oss. Vi er bedt om å bruke ord, åpne munnen når vi vil noe skal skje; liv og død er i tumgens makt. Vi kan tale død eller liv over noe i Jesus navn etter Hans vilje og ord, og om vi tror det så skjer det, slik som det med fikentreet som visnet. Tro og ikke tvile. Det er ikke oss som gjør det, men vi har den Hellige Ånd i oss og tror vi altiverer vi troen og det skjer ved ORD. 'Jeg trodde; derfor talte jeg' (ikke jeg trodde, så ba jeg). Uten den Hellige Ånd og uten troen er tungen også skaper av død og liv, men det rammer på en litt annen måte og alt aktiveres ved tro. Tro i hjertet er frelse og evig liv, men vi er kalt til å bære frukt; helbrede, be for syke, fortsette der Jesis slapp fordi troende er grenene hans. Endret 26. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #144 Del Skrevet 26. juli 2023 Kanskjeikkedet skrev (21 minutter siden): Jesus er veien, sannheten og livet. Jeg bæsjer heller på veien du viser. Anonymkode: e76d9...f26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. juli 2023 #145 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg bæsjer heller på veien du viser. Anonymkode: Modent. Endret 26. juli 2023 av Lawyam 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #146 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Svigers er kristne. De forventer at jeg skal respektere deres religion, uten å vise et fnugg av respekt for at jeg ikke tilhører en religion. Mine barn har selv valgt tro, og ingen av de er foreløpig aktive i noen religion. Eldste ble konfirmert humanetisk i vår. Svigers nektet å svare på om de ville komme. Vi valgte å ikke invitere de til seremonien, men til middag. De dukket til slutt opp, uten å ha gitt beskjed om de skulle komme. De tok ordet under middagen, og ga konfirmanten den fineste gaven de kunne komme på: Guds velsignelse. I en humanetisk konfirmasjon. Høyt og tydelig. Jeg har enda ikke møtt på kristne som ikke ser ned på de som ikke tilhører deres tro. Anonymkode: c80b0...fdc Husker tilbake til ditt innlegg om denne saken. Hadde det vært meg så hadde jeg ikke bedt dem til middagen heller. Og hadde de reist seg opp for å gi ungdommen guds velsignelse hadde de blitt sendt rett ut døra. Anonymkode: f38ae...c31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #147 Del Skrevet 27. juli 2023 Mr X skrev (11 timer siden): Definer hva er en kristen? En kristen er noen som tror på Jesus Kristus, Guds sønn - dette er alle enige om. Utover det har de vært uenige om stort og smått siden dag 1 omtrent 😉 Anonymkode: 2ac7f...5bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #148 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 15.49): Hvordan er de, i så fall? Anonymkode: ab756...5fb Veldig forskjellige. Anonymkode: a0e9d...e30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #149 Del Skrevet 1. august 2023 jeg er kristen og kjenner andre kristne og. Er vant til å bli dømt og hetset over å være kristen. Men jeg bryr meg ikke om det. Jeg påtvinger ikke andre heller til å bli kristen, for vi har alle fri vilje og eget valg. Godtar folk som de er, enten de er troende eller ikke. Men jeg har et godt forhold til Gud og Jesus. Anonymkode: 9b973...ecd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2023 #150 Del Skrevet 2. august 2023 Ja det gjør jeg. Fleste av dem er veldig greie. Anonymkode: 431fb...91e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå