Gå til innhold

Kjenner du noen kristne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskjeikkedet skrev (13 timer siden):

Du er ikke kristen hvis du er liberal til de holdningene Gud hater - i følge Bibelen. Da er du heller ikke kristen.

Det var da voldsomt dømmende du er, det er ikke menneskers oppgave å dømme hverandre. Du vet det er veldig mange motsigelser i bibelen siden den er skrevet, oversatt og faktisk endret av mange forskjellige mennesker i forskjellige tidsepoker. Om alt skal tas bokstavelig så blir det ett problem. Om du setter Gud som far og Jesu liv og lære i fokus så vet du nok dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner tre (er ikke troende selv). De er veldig oppegående alle sammen. To har doktorgrad og mastergrad innenfor realfag. Sistemann er prest. De er utadvendte, hyggelige mennesker, og oppfører seg ikke fordømmende til mitt levevis.

Anonymkode: f81a7...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerfamilien er kristne, men deres utførelse av det er å sitte rundt kjøkkenbordet og dømme andre som ikke lever akkurat som de selv: samboere som ikke gifter seg, folk som ikke ønsker barn og A4-livet, vegetarianere osv. Ellers gir de blanke, går ikke i kirka, og jobber gjerne med støyende utearbeid på helligdager. Vil vel heller kalle de "kristne".

Anonymkode: c0f25...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja min svigermor og svigerinne..

Skal jeg oppsummere med 3 ord ville jeg sagt: naive, ekskluderende og uintelligente. 

Anonymkode: aff90...8ac

Mennesker som er f.eks ekskluderende eller dømmende er det pga sin personlighet, ikke pga sin åndelighet. En dømmende kristen hadde vært dømmende uansett hva hen trodde på, da hadde de bare begrunnet det med noe annet. Milde og omsorgsfulle mennesker likeså, de finnes i alle former. Troen din er ikke det samme som personligheten din. Jeg vil argumentere at en «bastant» eller påståelig religiøs person og en «bastant» påståelig humanetiker har mer like personligheter enn en påståelig kristen og en mildere, mer inkluderende kristen. 

Anonymkode: 2ac7f...5bf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (2 timer siden):

Du forveksler at jeg dømmer- til Guds ord. Jeg siterer fra Bibelen. Og definerer du deg som kristen- så kan du ikke være «liberal» til holdninger angående homofili/ekteskap mellom samme kjønn- det SIER Bibelen. At mennesket finner sin egen definisjon av Bibelen - kommer ikke fra Guds ord. 
Jeg elsker mine medmennesker - uansett om de er homofil. Men de LEVER I SYND- de utspiller sine syndige lyster. Samme som mennesker som har sex før ekteskap/driver hor. De lever i sine synder. Og synd leder til død.

«Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn.»
‭‭Johannes' åpenbaring‬ ‭3‬:‭15‬-‭16‬ ‭N11BM‬‬

Problemet i dagens samfunn er at mange kristne definerer seg som «kristen»- men har du liberale holdninger til hva Gud hater- så er du heller ikke kristen eller følger Den Hellige Ånds veiledning. 

Hvordan kan en kristen være liberal til homofili når de vet hva Guds dom var over Sodom og Gomorra? 
«Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja, til evig tid. La dere ikke rive med av alle slags fremmede lærdommer! Det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved bestemte slag mat, for de som følger slike regler, har aldri hatt nytte av det.»
‭‭Hebreerne‬ ‭13‬:‭8‬-‭9‬ ‭N11BM‬‬

Så du / bibelen mener seriøst at homofili er synd selv om kirkelig ekteskap er gjennomført også for homofile. Vet du at sexuell legning er medfødt akkurat slik Gud har skapt dem i sitt bilde?

Homofili er ikke en sykdom som kan kureres, du vet det ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann1977 skrev (7 minutter siden):

Så du / bibelen mener seriøst at homofili er synd selv om kirkelig ekteskap er gjennomført også for homofile. Vet du at sexuell legning er medfødt akkurat slik Gud har skapt dem i sitt bilde?

Homofili er ikke en sykdom som kan kureres, du vet det ikke sant?

Det der er en håpløs diskusjon mot mennesker som Kanskjeikkedet 😅 Medlemmer av den norske kirke gikk til valg på demokratisk vis i 2017,  og stemte for å innføre kirkelig kjønnsnøytral vigsel, ikke bare velsignelse… Så tydelig ønsket flertallet i kirken at dette skulle innføres, ja tydeligere kan det vel ikke bli? Motstandere kvitterer med å si at vi er ikke ekte kristne, men driver med vranglære - og går evt over i andre mer lukka menigheter…  og sånn går no dagan.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det du viser her er bare din egen intoleranse og trangsynhet og manglende respekt for andre menneskers tro. 

Anonymkode: 9bc6e...d6a

Jeg er enig med den du siterer. Og hvorfor skal man respektere det gale vanvidd sånn egentlig?

Anonymkode: f38ae...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (Akkurat nå):

Å leve ut sine homoseksuelle fantasier er en synd ja i følge Bibelen. Man blir ikke skapt homofil, nei. Homofili kan kureres ved at man fornekter sitt kjød- slik man også fornekter sin kropp å ha seksuell aktivitet før man er gift. (Mann og hustru). 

Tror du det å være kristen skal være lett? 
Vi som mennesker har INGEN rett til å ta bort det vi selv misliker i Bibelen. Det er Guds ord for at vi skal leve best mulig i relasjon med Vår Allmektige Skaper.
«Gå inn gjennom den trange porten! For vid er porten og bred er veien som fører til fortapelsen, og mange er de som går inn gjennom den. Men trang er den porten og smal er den veien som fører til livet, og få er de som finner den.»
‭‭Matteus‬ ‭7‬:‭13‬-‭14‬ ‭N11BM‬‬

Dersom undertrykte homofile /hetrofile prester, munker, ledere hadde fått være seg selv legalt, uten å forgripe seg på unge uskylige menighetens gutter og jenter hadde DE EGENTLIGE SYNDER, ville faktisk verden vært ett bedre sted. Om sølibatet ikke hadde eksistert ville nok disse overgrepene kanskje fått tilfredstilt sine sexuelle behov uten å bli overgriper.

Du kan sitere bibelen å argumentere for og imot nesten hva som helst. En kan fint bruke bibelsitat til å argumentere for at all urett på jorden er hellig bare den er gjordt "i Guds navn". Større hyklere en kirkens maktpersoneŕ som gjør dette skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, foreldre og besteforeldre. De er ganske avslappa kristne, og verken verre eller bedre mennesker enn gjennomsnittet tror jeg.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (1 minutt siden):

Og fordi mennesket mener det er akseptabelt så tror du Gud er enig?

Å blande staten og kirken er uansett en big no-no. De fleste kristne som følger Den Norske Kirke forstår heller ikke at de tilber Gud på feil dag. Sabbaten er Lørdag, ikke Søndag. Søndag er Soldag og er hednisk. Bare det at Den Norske Kirke blander inn pride i kirken viser hvor stor «makt» antikrist har over kirkene idag. 

Du er ett menneske som tror du er Gud virket det som en farriseer som er så svak at alt som står i skriftene må leses bokstavelig uten å tenke: Hva ville Jesus ha ment om dette?

Den som kaster den første sten mot et medmenneske er selv den største synder. Han ser flisen i andre dine øyne uten å se bjelken i sitt eget.

Du vet det stat og kirke ikke er sammenblandet lenger? Heldigvis for det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (Akkurat nå):

Å blande staten og kirken er uansett en big no-no. De fleste kristne som følger Den Norske Kirke forstår heller ikke at de tilber Gud på feil dag. Sabbaten er Lørdag, ikke Søndag. Søndag er Soldag og er hednisk. Bare det at Den Norske Kirke blander inn pride i kirken viser hvor stor «makt» antikrist har over kirkene idag. 

Det var ikke bare ment som kritikk av deg og din tro, du er jo i din fulle rett til dine meniger og din oppfatning som alle andre. Jeg mente at det er en fåfengt diskusjon, da ingen av oss kommer til å endre den andre, da vi vel begge oppriktig tror på det vi mener er riktig? Felles for kristne er vel at Jesus er vår frelser, utover det har kristne vært uenige om detaljene ( og viktigheten av alle disse detaljene ) siden dag 1 omtrent 😊 Til syvende og sist er det Gud som evt skal dømme, vi kan bare prøve å leve så godt vi kan og gjøre det vi oppfatter som riktig. «Størst av ALT er kjærligheten.» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (2 minutter siden):

Så det var munker- prester- men det står så fint det at «Hvorfor ser du flisen i din brors øye, men bjelken i ditt eget øye legger du ikke merke til? Hvordan kan du si til din bror: ‘Bror, la meg ta flisen ut av øyet ditt!’ når du ikke ser bjelken i ditt eget øye? Din hykler! Ta først bjelken ut av ditt eget øye! Da vil du se klart nok til å ta flisen ut av øyet til din bror.»
‭‭Lukas‬ ‭6‬:‭41‬-‭42‬ ‭N11BM‬‬

Selvfølgelig siterer jeg Bibelen- da det er GUDS ORD TIL MENNESKET.

Det smalt om flisen og bjelken fra rette person ja..... du og jeg er like i Guds bilde. Vi et SYNDERE BEGGE TO, faktisk er alle syndere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange, på grunn av jobb så har jeg hatt noen vennskapsforhold i perioder til de. De fleste er snille men litt gale og de snakker om Gud og Jesus som det var kompisene dems som de snakker med og henger med. Mange av kvinnene omtaler seg selv som feminister og later som de er opptatt av sosialpolitikk men er overhodet ikke det (og kan ikke kommentere godt på disse temaene), men ofte bare koner som skal lage barn. Mennene gjør lite ut av seg men er som regel alltid på dugnad eller holder på med egen oppussing. Innimellom prøver de å overbevise meg om at fantasien deres er sann og forteller om "mirakler" som de har bevitnet eller at de hører Guds stemme inni hodet så det må være sant. 

Ofte så har de ikke samme referanser som meg siden de som er oppdratt kristent har blitt skjermet fra alt av popkultur. Jeg har vært på filmkveld med disse noen ganger og da har vi alltid sett barnefilmer eller ungdomsfilmer selv om alle var voksne og det ikke var noen barn tilstede. Siden de mangler referanser kan det være vanskelig å småprate med de noen ganger. Politisk så ligger meningene som regel akkurat der man forventer, altså hos PDK eller KRF, så politikk er heller ikke noe interessant å diskutere.

Men de er veldig uskyldige da, og søte i sin naivitet. De som har konvertert til kristendommen som voksne er som regel mye enklere å forholde seg til og snakke med om løst og fast. De er litt mer normale og kulere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker ikke om slikt med mennesker. Selv er jeg agnostiker. Regner vel med de fleste i dag er agnostikere.

Anonymkode: 25f2f...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (11 minutter siden):

En skal tilbe Gud hver dag uansett hvilken dag det er..... 

Så der mener du at skapelsesberetningen om at søndag er hviledag ikke er riktig? Det var overraskende at du faktisk fornekter det, uten å fornekte andre deler av biblen. Tror du at verden ble skapt på 6 dager pluss 1 hviledag? Hva dager heter og kalles har ingen betydning faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner sikkert en hel haug? Statistisk sett.

Jeg har ikke for vane å spørre om folks tro. Ei av mine nærmeste jobber i kirken, så hun er jo klar. Men ellers? Aner ikke hvem som anser seg som religiøse. 

Ingen av mine omgangsvenner er i spesielle menigheter, men tipper de fleste er medlem i DNK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kanskjeikkedet skrev (3 timer siden):

Du forveksler at jeg dømmer- til Guds ord. Jeg siterer fra Bibelen. Og definerer du deg som kristen- så kan du ikke være «liberal» til holdninger angående homofili/ekteskap mellom samme kjønn- det SIER Bibelen. At mennesket finner sin egen definisjon av Bibelen - kommer ikke fra Guds ord. 
Jeg elsker mine medmennesker - uansett om de er homofil. Men de LEVER I SYND- de utspiller sine syndige lyster. Samme som mennesker som har sex før ekteskap/driver hor. De lever i sine synder. Og synd leder til død.

«Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn.»
‭‭Johannes' åpenbaring‬ ‭3‬:‭15‬-‭16‬ ‭N11BM‬‬

Problemet i dagens samfunn er at mange kristne definerer seg som «kristen»- men har du liberale holdninger til hva Gud hater- så er du heller ikke kristen eller følger Den Hellige Ånds veiledning. 

Hvordan kan en kristen være liberal til homofili når de vet hva Guds dom var over Sodom og Gomorra? 
«Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja, til evig tid. La dere ikke rive med av alle slags fremmede lærdommer! Det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved bestemte slag mat, for de som følger slike regler, har aldri hatt nytte av det.»
‭‭Hebreerne‬ ‭13‬:‭8‬-‭9‬ ‭N11BM‬‬

Ang Sodoma og Gomorra så var det vel først og fremst utsvevende liv og dårlig moral som var synden. Altså ligge rundt, utroskap osv. jeg er kristen, har ikke studert Bibelen inngående ang homofili, men min holdning er at Gud får dømme, men at dersom homofile er født sånn så virker det rart at han skal fordømme de. Så sant de lever i et monogamt forhold med en person selvsagt. Samme regel gjelder jo for oss andre.

Anonymkode: 912f9...77c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste kjenner flere kristne, med mindre de kjenner veldig få mennesker. Men mange ser ut til å ha mye fordommer mot kristne og tror dermed at de ikke oppfører seg normalt. 

Anonymkode: ad070...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskjeikkedet skrev (1 minutt siden):

Homoseksualitet var grunnen for at Gud ga dom over Sodom og Gomorra- utsvevende liv på grunn av SYND. Det er ingen som er født homofil. 

Abraham ber for Sodoma og Gomorra 
16 Mennene brøt opp derfra og vendte blikket mot Sodoma. Abraham gikk med for å se dem vel av gårde. 17 Da tenkte Herren: «Skulle jeg skjule for Abraham hva jeg vil gjøre? 18 Abraham skal jo bli et stort og mektig folk, og i ham skal alle folkeslag på jorden velsignes. 19 Jeg har utvalgt ham for at han skal pålegge sine sønner og etterkommere å holde seg til Herrens vei og gjøre det som er rett og rettferdig. Da kan Herren la Abraham få det han har lovet ham.» 20 Og Herren sa: «Høyt er klageropet over Sodoma og Gomorra, for synden der er svært stor. 21 Klageropet har nådd meg. Nå vil jeg stige ned og se om de virkelig har handlet så ille, og hvis ikke, vil jeg vite det.»

22 Så gikk mennene derfra, de tok veien mot Sodoma. Men Abraham ble stående for Herrens ansikt. 23 Abraham gikk nærmere og sa: «Vil du virkelig rive bort de rettferdige sammen med de urettferdige? 24 Kanskje finnes det femti rettferdige i byen. Vil du likevel rive dem bort? Vil du ikke bære over med stedet på grunn av de femti rettferdige som er der? 25 Det ligner ikke deg å gjøre noe slikt, å la rettferdige dø sammen med urettferdige! Skal det gå den rettferdige på samme måte som den urettferdige? Det ligner ikke deg! Må ikke hele jordens dommer gjøre det som rett er?» 26 Da sa Herren: «Finner jeg femti rettferdige i Sodoma, vil jeg bære over med hele stedet for deres skyld.»

27 Til det svarte Abraham: «Se, jeg har dristet meg til å tale til Herren, jeg som er støv og aske.28 Kanskje mangler det fem på de femti rettferdige. Vil du ødelegge hele byen på grunn av disse fem?» Han svarte: «Jeg skal ikke ødelegge den hvis jeg finner førtifem der.» 29 Abraham fortsatte å tale til ham: «Kanskje finnes det førti der», sa han. Han svarte: «Jeg skal ikke gjøre det for de førtis skyld.»30 Da sa Abraham: «Herren må ikke bli harm om jeg taler! Kanskje finnes det tretti der.» Han svarte: «Jeg skal ikke gjøre det hvis jeg finner tretti der.»31 Abraham sa: «Se, jeg har dristet meg til å tale til Herren. Kanskje finnes det tjue der.» Han svarte: «Jeg skal ikke ødelegge den for de tjues skyld.»32 Da sa Abraham: «Herren må ikke bli harm om jeg taler en eneste gang til! Kanskje finnes det ti der.» Han svarte: «Jeg skal ikke ødelegge den for de tis skyld.» 33 Da Herren var ferdig med å tale til Abraham, gikk han. Og Abraham vendte hjem.

Sodoma og Gomorra blir ødelagt 
19De to englene kom til Sodoma om kvelden mens Lot satt i byporten. Da Lot fikk se dem, reiste han seg og gikk dem i møte, bøyde ansiktet til jorden  2 og sa: «Hør, mine herrer! Ta inn i huset til deres tjener for natten. Der kan dere vaske føttene, og i morgen kan dere stå tidlig opp og dra videre.» De svarte: «Nei, vi overnatter ute på torget.»  3 Men han ba dem så inntrengende at de tok inn hos ham. Og da de kom inn i huset, laget han til et festmåltid for dem. Han bakte usyret brød, og de spiste.

4 Men før de hadde lagt seg, kom alle mennene i Sodoma, både unge og gamle, fra alle kanter av byen og omringet huset.  5 De ropte på Lot og sa til ham: «Hvor er de mennene som kom til deg i natt? Før dem ut til oss! Vi vil ha vår vilje med dem!»

6 Da gikk Lot ut til dem i døråpningen, stengte døren etter seg  7 og sa: «Brødre, gjør ikke en slik ugjerning!  8 Hør nå! Jeg har to døtre som ikke har vært sammen med noen mann. La meg føre dem ut til dere, så kan dere gjøre med dem som dere vil. Men mot disse mennene må dere ikke gjøre noe, for de har funnet ly under mitt tak.»  9 Men de ropte: «Flytt deg!» Og de sa: «Her kommer det en innflytter for å bo hos oss, og så vil han gjøre seg til dommer! Nå skal vi gjøre verre ugjerninger mot deg enn mot dem.» De trengte seg voldsomt inn på mannen Lot og holdt på å slå inn døren. 10 Da strakte de to mennene ut hånden, tok Lot inn til seg i huset og stengte døren. 11 Mennene som var utenfor huset, både små og store, slo de med blindhet. De strevde forgjeves for å finne døren.

12 Da sa mennene til Lot: «Har du ellers noen her, en svigersønn, sønner eller døtre eller andre som tilhører deg i byen, så før dem bort herfra. 13 For nå skal vi ødelegge dette stedet. Klageropet for Herrens ansikt er blitt så stort at Herren har sendt oss for å ødelegge byen.» 14 Da gikk Lot ut og snakket med svigersønnene sine, de som skulle ha døtrene hans. Han sa: «Skynd dere bort fra dette stedet! For nå vil Herren ødelegge byen!» Men svigersønnene trodde at han holdt dem for narr.

15 Da det grydde av dag, skyndte englene på Lot og sa: «Dra av sted! Ta med deg din kone og de to døtrene dine som er her, så du ikke blir revet bort når byen straffes!» 16 Men da han nølte, tok mennene ham og hans kone og de to døtrene i hånden, for Herren hadde omsorg for ham. De førte ham bort og brakte ham i sikkerhet utenfor byen.

17 Da de hadde ført dem ut, sa en av mennene: «Flykt for livet! Se deg ikke tilbake, og stans ikke noe sted på sletten. Flykt til fjells så du ikke blir revet bort.» 18 Men Lot svarte dem: «Å nei, herre!19 Se, din tjener har funnet nåde for dine øyne. Du har vist stor godhet mot meg og berget livet mitt. Men jeg kan ikke flykte til fjells. For da kunne ulykken ramme meg, så jeg døde. 20 Se, den byen der er så nær at jeg kan flykte dit, og den er så liten. La meg få rømme dit, så jeg kan berge livet! Byen er jo så liten.» 21 Da sa han til ham: «Ja, jeg gjør som du vil også når det gjelder dette. Den byen du nevner, skal jeg ikke ødelegge. 22 Skynd deg, flykt dit! For jeg kan ikke gjøre noe før du er kommet dit.» – Derfor heter byen Soar.

23 Da solen gikk opp over landet, kom Lot fram til Soar. 24 Da lot Herren svovel og ild regne over Sodoma og Gomorra – ned fra Herren, fra himmelen.25 Han ødela disse byene, hele sletten, alle som bodde i byene, og alt som vokste på marken. 26 Men Lots kone så seg tilbake. Da ble hun til en saltstøtte.

27 Tidlig neste morgen skyndte Abraham seg til det stedet hvor han hadde stått for Herrens ansikt.28 Da han så ut over Sodoma og Gomorra og hele slettelandet, fikk han se at det steg røyk opp fra landet, som røyken fra en smelteovn. 29 Den gangen Gud ødela byene på sletten, husket han på Abraham. Gud hentet Lot rett ut av ødeleggelsene som han sendte over de byene Lot hadde bodd i. 

omg slutt! Skal du copypaste hele bibelen inn i tråden her eller? Slutt å krangle om hvem som tror riktigst. Tro er basert på nettopp det, TRO. Det finnes ingen fasit og hvis det hadde fantes så hadde sjansen for at DU satt på fasiten vært svært liten. Mangelen på ydmykhet fra deg er ukristelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (3 minutter siden):

omg slutt! Skal du copypaste hele bibelen inn i tråden her eller? Slutt å krangle om hvem som tror riktigst. Tro er basert på nettopp det, TRO. Det finnes ingen fasit og hvis det hadde fantes så hadde sjansen for at DU satt på fasiten vært svært liten. Mangelen på ydmykhet fra deg er ukristelig.

Det som er riktig er det som står i Bibelen. Som er det han forklarer.

Anonymkode: 9bc6e...d6a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...