Gå til innhold

Kjenner du noen kristne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er de, i så fall? 

Anonymkode: ab756...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner mange. Noen er flau. Andre er syke i skallen. 

Anonymkode: c29d1...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange, og flesteparten er helt som alle andre jeg kjenner, bortsett fra at de alltid ser det beste i alle, virker det som.

Anonymkode: 7f381...360

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg gjør det. Men de er ikke "kult" religiøse liksom :P Merker ikke noen forskjell fra ateister sånn sett. 

Anonymkode: a7ba5...443

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke noen som er personlig kristne men vi hadde en familie i byggefeltet for 30 år siden som var veldig kristne, hele familien var merkelig og de hadde alltid gardinene trukket igjen. Barna i huset fikk kun lov til å leke med nærmeste naboene men det var aldri noen som fikk bli med de hjem.

En av de voksne var min lærer i kristendom på barneskolen, jeg kunne ikke fordra kristendomstimene og sa det rett ut at jeg ikke var kristen og jeg trodde ikke på Jesus. Læreren flippet totalt og løp ut av klasserommet mens hun gråt høyt, det bare forsterket mitt syn religion.

Anonymkode: 551d1...aba

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i forskjellige menigheter og trossamfunn. Noen er fanatiske / strenge og veldig ofte på møter og gudstjenester, men de fleste er ikke regelmessig på slikt. Noen er "hallelujakristne", men de fleste er "folkelige og normale". 

Noen få trosafunn roper høyt og er kontrollerende, men de fleste er som sagt fornuftige. Noen er mot abort, homofili og sex utenfor ekteskap, men de fleste er liberale i disse spørsmålene slik som meg 🙂

Stor variasjon altså med andre ord !

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere

- Dem som identifiserer seg som kristne for dem tror på Gud og Jesus, men lever like "ikke-troende" som deg og meg med mindre det er julegudstjeneste og dåp 

- Eldre som er oppvokst med tro og sang før hvert måltid. De går i kirken hver søndag så lenge de har helse til det og bekymrer seg over at det er så få unge i kirka

- Gladkristne i diverse frikirker som hovedsaklig holder seg til sine. De setter Jesus sentralt i livet, er aktive i menigheten der nettverket deres er, benytter seg gjerne av tilbud i form av kristne privatskoler, flytter ut for å gå på kristen videregående, og søker aktivt etter likesinnede om de flytter til et nytt sted

- Andre som er oppvokst i frikirken, men har brutt pga det føltes for restriktivt (om det så var pga menigheten eller foreldre). De jeg kjenner er ikke lengre aktive i en menighet, men setter Gud og Jesus sentralt i livet sitt samtidig som de har friheten til å tolke religionen sin på sin egen personlige måte

Anonymkode: 00686...d30

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner ikke noen som er personlig kristne men vi hadde en familie i byggefeltet for 30 år siden som var veldig kristne, hele familien var merkelig og de hadde alltid gardinene trukket igjen. Barna i huset fikk kun lov til å leke med nærmeste naboene men det var aldri noen som fikk bli med de hjem.

En av de voksne var min lærer i kristendom på barneskolen, jeg kunne ikke fordra kristendomstimene og sa det rett ut at jeg ikke var kristen og jeg trodde ikke på Jesus. Læreren flippet totalt og løp ut av klasserommet mens hun gråt høyt, det bare forsterket mitt syn religion.

Anonymkode: 551d1...aba

Det er trist at noen som ødelegger inntrykket av kristendom generelt. Hun hørtes gammeldags ut. Det er nok derfor det faget er radikalt endret de siste 20 åra....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. De jeg kjenner best, er intelligente, reflekterte, vennlige og tolerante, og de prøver heldigvis aldri å omvende meg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte med to ordentlig ålreite kristne. Håper jeg kan bli kjent med flere.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner et par stykker. En mann som er personlig kristen. Han var en tidligere nabo av oss, og sa en gang at han "ser Gud hver eneste dag". Men ellers var det ganske "dempet" at han var kristen. Han kunne for eksempel ta seg en øl i selskap med andre karer i nabolaget. Ikke motstander av alkohol selv om han var personlig kristen. Han var gift, men jeg vet ikke om hun var kristen. Hun så ikke "typisk" kristen ut i hvert fall. Stivpyntet og sminket og greier til og med når hun bare skulle ut i hagen for å gjøre noe hagearbeid...

Den andre kristne jeg kjenner personlig er en kvinne i førtiårene. Eller er hun blitt 50 nå? Uansett, hun er kristen for alle pengene. Går og synger i kristent kor, går i kirken, osv. Drikker ikke alkohol etter hva jeg vet. Har aldri hatt sex, men sier i blant på Facebook at hun kunne ønske hun "hadde en varm kropp i senga" annet enn den (møkkete) hunden sin, som hun av prinsipp faktisk aldri bader "fordi det ødelegger pelsen". Så da får bikkja komme opp i senga uansett hvor gjørmete og full av sand den er, og uansett hva den har rullet seg i av dritt ute på tur... Hadde jeg vært mann, hadde jeg i hvert fall ikke lagt meg i den senga der.

Anonymkode: f2683...f75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en. Han var alkoholiker nå er han kristen. 

Anonymkode: d3f32...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda vet om noen. De er ikke spesielt oppegående, noen av dem er på / ved grensen til at religionen blir som en psykisk sykdom. Og ja,  de er skinnhellige og tror de er bedre enn andre folk.

Ikke folk som jeg ønsker å omgås i det daglige, med andre ord.

De fleste som er kristne er helt sikkert nesten like vanlige som folk flest, men når pietismen slår inn, og de må nevne Jesus i annenhver setning da melder jeg meg ut...

Anonymkode: f38ae...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokste opp veldig strengt og religiøst i sekt, lite hyggelig. De folka (familien m.m.) kjenner jeg ikke lengre. Av de jeg omgås med som er kristne merkes det ikke mye forskjell fra deg og meg. Kanskje fordi jeg vokste opp med en ekstrem, vet ikke. Noen nevner over her at de virker som de har mer ro og det vil jeg si meg enig i.

Anonymkode: e3a09...7de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange. De er normalt oppegående mennesker, drikker alkohol,  har ikke opplevd at de prøver å omvende noen og som noen over her skrev, har en ro i seg. Anser sin personlige tro, som personlig 

Anonymkode: b3841...836

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner mange. Noen er flau. Andre er syke i skallen. 

Anonymkode: c29d1...28a

Flaue? Som i at de skammer seg for å være kristne? 

Anonymkode: ab756...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en kollega som legger ut bibelvers daglig. syns det er i overkant. men å jobb merker jeg ingenting. 

Anonymkode: f1ed8...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har mange gode kristne mennesker i livet.

Anonymkode: 9bc6e...d6a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...