AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #1 Del Skrevet 24. juli 2023 Liker dere å sove ute i telt? Hvorfor eller hvorfor ikke? Får dere da sove? Jeg sliter alltid å sove når jeg skal overnatte i telt og da blir natten uendelig lang. Er det noe jeg kan gjøre da? Hva gjør dere? Anonymkode: 23b31...275 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. juli 2023 #2 Del Skrevet 24. juli 2023 Ja koselig og sove i telt 😀 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 24. juli 2023 #3 Del Skrevet 24. juli 2023 Jeg elsker telt 🏕, jeg elsker sommer best av alle årstidene men må innrømme jeg gleder meg også til høsten da det generelle bålforbudet (som jeg har veldig respekt for) opphører, og tiden for dette... Nå om sommeren er jeg vel så glad i hammock, det er så mye enklere i sekken. Men det beror også på finværsdager (og jeg bor på vestlandet).. Men jeg sover på mange måter bedre ute enn inne omtrent... Jeg har hatt noen hammock turer i sommer og etter jeg har sett solnedgangen fra hengekøya så tuller jeg meg inn i Soveposen og der snorker jeg rimelig godt til morgensolen varmer meg opp om morningen Og i telt er det omtrent det samme.. Jeg tar gjerne en bokpocket med meg, leser litt men det tar aldri lange studenter før jeg sovner. Og jeg har skjeldent noen oppvåkninger. Det er bare deilig å være i naturen og kjenne den roen.. Men har du noen tanker selv på hva det er som gjør at du er urolig om natten? Er Soveposen for varm/kald/trang, er liggeunderlaget for tynt? Er det noe annet rent praktiske ting som gjør at du føler det ukomfortabelt? Eller er det tankespinn og slike ting... 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #4 Del Skrevet 24. juli 2023 Jeg elsket å sove i telt da jeg var yngre, kunne sove hvor som helst uten problemer. Men nå som jeg er blitt eldre foretrekker jeg hytta, er ikke redd eller noe men ryggen er ikke den samme lengre 😅 Anonymkode: eef00...db9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SitronTre Skrevet 24. juli 2023 #5 Del Skrevet 24. juli 2023 Problemet mitt er at jeg ikke klarer å være "innestengt" I soveposen. Jeg pleier å sove som en blekksprut med armene og beina i alle kanter. Så det å sitte stille er lite koselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 24. juli 2023 #6 Del Skrevet 24. juli 2023 Det å slite med å sove i telt tror jeg er svært vanlig. Mye lyder, annet lys (ikke minst på sommeren), gjerne litt hardt underlag... og så videre. Liker det godt. Ha sovet i mye rare telt. Fra telt til 20 personer med vedfyring til turteller for få, og billige biltema telt. Et tips er nok å være aktiv nok på dagen. Det er vel gjerne det vi som har sovet i telt i forsvaret har erfaring med, var ikke vanskelig å sove i telt eller i bestevogn, eller her og der.... se til å vær trøtt. Eller så kos deg med nattens lyder nært naturen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødstrupa Skrevet 24. juli 2023 #7 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Liker dere å sove ute i telt? Hvorfor eller hvorfor ikke? Får dere da sove? Jeg sliter alltid å sove når jeg skal overnatte i telt og da blir natten uendelig lang. Er det noe jeg kan gjøre da? Hva gjør dere? Anonymkode: 23b31...275 Sørger for å slå opp teltet der underlaget er jevnt. Sørge for å investere i et godt liggeunderlag/madrass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 24. juli 2023 #8 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) skreppamedleppa skrev (22 minutter siden): Jeg elsker telt 🏕, jeg elsker sommer best av alle årstidene men må innrømme jeg gleder meg også til høsten da det generelle bålforbudet (som jeg har veldig respekt for) opphører, og tiden for dette... Nå om sommeren er jeg vel så glad i hammock, det er så mye enklere i sekken. Men det beror også på finværsdager (og jeg bor på vestlandet).. Men jeg sover på mange måter bedre ute enn inne omtrent... Jeg har hatt noen hammock turer i sommer og etter jeg har sett solnedgangen fra hengekøya så tuller jeg meg inn i Soveposen og der snorker jeg rimelig godt til morgensolen varmer meg opp om morningen Og i telt er det omtrent det samme.. Jeg tar gjerne en bokpocket med meg, leser litt men det tar aldri lange studenter før jeg sovner. Og jeg har skjeldent noen oppvåkninger. Det er bare deilig å være i naturen og kjenne den roen.. Men har du noen tanker selv på hva det er som gjør at du er urolig om natten? Er Soveposen for varm/kald/trang, er liggeunderlaget for tynt? Er det noe annet rent praktiske ting som gjør at du føler det ukomfortabelt? Eller er det tankespinn og slike ting... Høres deilig ut ☺️ Jeg har som ts problemer med å sove i telt. Sist fikk jeg ikke sove og endte opp på KG. Sovna til slutt bare for å bli vekket på morgenkvisten av en spurv som hadde forvillet seg inn i teltet og det ble litt hyling. Endte med at familien brøt leir og forlot campingplassen i skam 🤯 Skal visst telte nå snart, skal ha med ørepropper ihvertfall. Og mobil, og bok. Problemet mitt er at jeg gruer meg for å gå ut og tisse, og da blir jeg liggende våken og må ut og tisse, om det gir mening. 🫣 Endret 24. juli 2023 av Bacteria 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 24. juli 2023 #9 Del Skrevet 24. juli 2023 Jeg har veldig lyst å realisere denne drømmen jeg har hatt om å dra et sted og ligge i telt.Veldig Lars Monsen inspirert :)Ser også youtube videoer,om hvordan slå opp telt..(opps..no clue!),og ellers ting å tenke på.Som feks hvor det faktisk er lov å sette opp telt.150 meter fra hus etc,ikke dyrket mark osv. Og så er det selvfølgelig å finne et sted,der en kan være uforstyrret,og ikke måtte gå så altfor langt fra bilen. Leser om liggeunderlag og pop up telt,,og tar gjerne imot tips!.Er veldig plaget med flått bitt,så det er noe jeg er skeptisk til.Det er nok den største skrekken,i tillegg til å bli forstyrret midt på natten av at noen sier at her kan jeg ikke sette opp telt Jeg er kun en svært optimistisk amatør Det er fortsatt mer igjen av sommeren,og hvis det skal bli i år,så må det bli nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. juli 2023 #10 Del Skrevet 24. juli 2023 Telt er koselig spess om det regner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 25. juli 2023 #11 Del Skrevet 25. juli 2023 Anita666 skrev (På 24.7.2023 den 21.09): Jeg har veldig lyst å realisere denne drømmen jeg har hatt om å dra et sted og ligge i telt.Veldig Lars Monsen inspirert :)Ser også youtube videoer,om hvordan slå opp telt..(opps..no clue!),og ellers ting å tenke på.Som feks hvor det faktisk er lov å sette opp telt.150 meter fra hus etc,ikke dyrket mark osv. Og så er det selvfølgelig å finne et sted,der en kan være uforstyrret,og ikke måtte gå så altfor langt fra bilen. Leser om liggeunderlag og pop up telt,,og tar gjerne imot tips!.Er veldig plaget med flått bitt,så det er noe jeg er skeptisk til.Det er nok den største skrekken,i tillegg til å bli forstyrret midt på natten av at noen sier at her kan jeg ikke sette opp telt Jeg er kun en svært optimistisk amatør Det er fortsatt mer igjen av sommeren,og hvis det skal bli i år,så må det bli nå. Jeg sier ja til litt Monsen prøving på deg👍 Jeg håpte noen andre skulle gi deg noen tips her for jeg er ingen ekspert. Men har oppdraget at veien blir litt til mens en går, og en lærer noe for hver tur så det blir kanskje litt prøving og feiling for deg som iallefall for meg i begynnelsen, men det gjør ikke noe. Da oppgraderer en kunnskapen til eventuelt neste tur og du finner ut om dette er noe du kunne tenke deg mer av... Som sagt jeg er ingen ekspert men har funnet ut hva som funker for meg.. Det er ikke fasiten for alle... Pop up telt har jeg dessverre ingen erfaring med. Jeg har dette teltet https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/3-sesong/trolltind-superlight-2/ Det funker fett for to personer som egentlig ikke bryr seg sånn super mye om telt bortsett fra at det skal gi oss ly for natten, og være lettest mulig. Men det lønner seg alltid å prøve oppsette teltet før en skal på sin første tur. Dessverre lite kunnskap om pop up telt.. Ang liggeunderlag så er det også så som så. Joda vist har jeg liggeunderlag men jeg er som skrevet før den som sovner rett som det er både her og der. Jeg har funnet ut at i hammock'en trenger jeg bare den tyneste yoga matten min som isolasjon fra kulden fra bakken. I telt har jeg et jeg kjøpte fra vilmarksliv, mammut sitt, et av de billigste. Men det er jo mange "best i test" artikler https://www.testprodukt.no/topp-3-liggeunderlag?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Pacoone+Liggeunderlag&utm_term=liggeunderlag&utm_content=p&cmc_adid=ga_663261728763_20303916388&gclid=Cj0KCQjw5f2lBhCkARIsAHeTvlhMPvBfRSItHmiibgpLf6EaGmFriA7DS5OoLxn3bUyYGkP5_2nHTLsaAvwNEALw_wcB Sovepose er jeg langt mer kresen på enn både liggeunderlag og telt tilsammen. Kanskje fordi jeg er en frysepinn og det kanskje er det som kan ødelegge for en god natt søvn for mitt vedkommende. Det er lenge siden jeg la 3 sesong soveposen på hylla for godt, for jeg har frøse en del og det er kjipt. Jeg trenger en god varm sovepose selv på sommerstid. Jeg kjøpte meg denne i fjor https://www.milrab.no/utstyr/soveposer/4-sesongsposer/mammut-women-s-protect-fiber-bag-21c-m-renaissance/?gclid=Cj0KCQjw5f2lBhCkARIsAHeTvlhdTz7dzBxJpFXidwavyK4AvpHjbcKNSyVZbFV7Lfd6oG9_5IU1JF4aAn77EALw_wcB og er virkelig fornøyd. Ja den er stor og tung og det er en vintersovepose men for meg så vil jeg heller ha et tynt liggeunderlag og spare vekt og plass på det enn sovepose, mens andre som ikke er så frysepinn kanskje ville prioritert annerledes. Så det er veldig individuelt tror jeg på hva en prioriterer og hva som er viktig for å gi deg best tur opplevelser alla Monsen😁 Landet vårt er jo veldig ulikt geografisk, jeg har ennda ikke hatt ferie (it's the final countdown..)og således bare campet i de lokale nærområdene så langt i år, og her har jeg 7 fjell rundt meg rett ifra bykjernen så jeg telter og camper litt overalt her, det eneste jeg da må tenke på er drikkevannsforsyninger som det selvsagt er restriksjoner rundt. Men kommunene pleier å ha ganske gode oversikter på sidene sine om slikt. Og ellers som du sier ikke rundt nær bebyggelse (men det ønsker en vel stort sett ikke uansett..) Mitt tips er å ta den første turen din bare for en natt eller to ikke så langt fra nærområde ditt om det er mulig for deg. Forgje gang jeg tok meg en helg her i mine nære fjell så lagde jeg tacokjøttdeig ferdig på forhånd, kuttet salat og hadde de i ulike zip look poser, en liten reise flaske med smør, en liten reise flaske med rømme og to Pitabrød i sekken. Fyrte opp primusen varmet kjøttfyllet og hadde et konge måltid en kveld, de andre to dagene var det mer traust turmat. Men det er mulig å gjøre mer slike ting (varme ostesmørbrød eller bakepotet på bål, ha med seg pannekake røre på termosen, lage viltgryte osv) når det er snakk om korte nær turer. Å prøve seg litt ut med korte men planlagte gode turer i begynnelsen... Og det er mange gode turblogger som er prima på både Pakkeliste til kort og lengre turer osv, til tips om både primus mat og bålmat osv. Det ble et veldig langt svar dette, der jeg sier mye kanskje uten å si noen ting 😅 Men kanskje det bidrar med at noen andre anbefalinger om telt og liggeunderlag... Uansett, Monsen stemning er uvurderlig, så om du ønsker det så anbefaler jeg sterkt slike opplevelser.. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Del Skrevet 25. juli 2023 Jeg er ikke så veldig glad i telt. Jeg liker bedre å sove i hengekøye på tur. Det lar seg dessverre ikke alltid gjøre og spesielt ikke på snaufjellet, så da må jeg jo sove i telt noen ganger. Anonymkode: 0b9bc...c5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 26. juli 2023 #13 Del Skrevet 26. juli 2023 skreppamedleppa skrev (20 timer siden): Monsen stemning er uvurderlig, så om du ønsker det så anbefaler jeg sterkt slike opplevelser.. Tusen takk for langt svar!Så artig å høre hvordan du gjør det!:) Her var det mange nyttige tips,og jeg ser at jeg allerede har mye å lære..Tenkte ikke på det med drikkevann.. upps..Sååå grønn på alt dette!Høres ut som vi bor i samme by,etter dine beskrivelser.Pga dårlig helse klarer jeg ikke å gå særlig lange strekninger,men har sett litt rundt og det skal fint kunne gå an å kjøre til fine steder,og campe i nærheten av bilen,og forhåpentligvis ikke bli forstyrret.Som du sier,tenker jeg kun å prøve forsiktig til og begynne med. Jeg kjører et par timer nord for byen på dagsturer,og har aldri noengang sett personer i nærheten av det stedet jeg pleier være.Og ingen hus eller gårder.Litt krattete,så jeg vet ikke hvordan det blir å sette opp telt,og det er et terreng der jeg mistenker mye flått..Hadde et sted nærmere byen i tankene også,men så var det drikkevannet.Tror ikke kommunen ville ha bobiler der,så området er delvis sperret av nå.Men det er et fint sted å øve på å sette opp teltet iallefall. Det viktigste av alt er at det ikke kommer folk,jeg er jo kun en veldig naiv amatør,og vil ikke ha publikum :)Fikk også mye inspirasjon av MatthewNorway på youtube.En brite som sykler rundt i Norge,og lager fantastiske videoer.Han får alt til å se så utrolig lett ut,og bare finner øde strender etc til teltet sitt.Utrolig inspirerende.Takk for alle verdifulle tips!Jeg skal sjekke linker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #14 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 24.7.2023 den 3.50): Liker dere å sove ute i telt? Hvorfor eller hvorfor ikke? Får dere da sove? Jeg sliter alltid å sove når jeg skal overnatte i telt og da blir natten uendelig lang. Er det noe jeg kan gjøre da? Hva gjør dere? Anonymkode: 23b31...275 Nei, jeg er en type som må låse døra til mitt eget soverom fordi jeg føler meg ikke trygg uten det. Så telt er jo helt utelukket, ligger jo lagelig til å bli angrepet fra alle kanter uten noen form for beskyttelse. Anonymkode: 1dadc...141 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Del Skrevet 26. juli 2023 skreppamedleppa skrev (På 24.7.2023 den 20.48): . Nå om sommeren er jeg vel så glad i hammock, det er så mye enklere i sekken. Men det beror også på finværsdager (og jeg bor på vestlandet).. Men jeg sover på mange måter bedre ute enn inne omtrent... Jeg har hatt noen hammock turer i sommer og etter jeg har sett solnedgangen fra hengekøya så tuller jeg meg inn i Soveposen og der snorker jeg rimelig godt til morgensolen varmer meg opp om morningen Du bør få deg hengekøye med tilhørende tarp. Da sover du like godt i regn. 😊 Hilsen annen vestlending som sverger til hennessy hengekøyer. Anonymkode: 5e2f3...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Del Skrevet 26. juli 2023 Ts. Jeg er så redd om jeg ikke får sove fordi det er så kjedelig å ligge helt stille til det lysner selv om det er sommer. Jeg pleier å stå opp og å gå litt i huset om jeg ikke får sove. Har vond rygg. Det får jeg ikke gjort i skogen. I tillegg er jeg veldig mørkeredd. Måtte i så fall slå opp telt rett ved en parkeringsplass der bilen min kan stå i tilfelle. Men det hadde vært så kjekt å kjørt rundt i Norge og å overnatte i telt fordi har ikke råd til hotell. Anonymkode: 23b31...275 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #17 Del Skrevet 27. juli 2023 Både i sommer og tidligere år har jeg overnattet mye i telt når jeg har kjørt mellom Sør- og Nord-Norge, både i Norge og i Sverige. Jeg har ofte vært alene på reise. Da prøver jeg å finne en overnattingsplass for eksempel ved parkeringsplasser langs veien der det også er andre mennesker som overnatter og som virker normale, for eksempel sykkelturister eller bobilturister. Og helst steder der det er dekning for mobiltelefon. Det har jeg blitt lurt av noen ganger, for man skal ofte ikke mer enn 10-15 meter bort fra veien før dekningen er borte. Jeg har aldri opplevd noe skummelt, selv om jeg særlig den første natten kan ligge våken en stund å høre etter mystiske lyder. Siden dette vanligvis er om sommeren, er det jo sjelden helt bekmørkt, så særlig skummelt er det heller ikke synes jeg. Og når jeg må opp for å tisse om natten, setter jeg meg ganske enkelt på huk bak teltet slik at eventuelle "naboer" ikke kan se. Noen ganger er det tilgang til toalett slik at man kan få gjort "nr. 2". Men når det ikke finnes og man likevel "må", er det lite annet å gjøre enn å putte litt papir i lommen og gå så langt bort fra teltet som praktisk mulig. Jeg har med flaskevann og litt niste, og koker kaffi på gassapparat om morgenen. Jeg lager sjelden varm mat om kvelden når jeg er alene. Insekter (mygg) kan det jo være en del av, men jeg bruker myggmiddel i ansiktet og på hendene, så det går stort sett bra. Anonymkode: a2c7b...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #18 Del Skrevet 29. juli 2023 SitronTre skrev (På 24.7.2023 den 20.58): Problemet mitt er at jeg ikke klarer å være "innestengt" I soveposen. Jeg pleier å sove som en blekksprut med armene og beina i alle kanter. Så det å sitte stille er lite koselig. Bruk soveposen som en dyne. Anonymkode: 5ec8e...2ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #19 Del Skrevet 29. juli 2023 Godt forslag, men da blir et godt isolerende liggeunderlag ekstra viktig. Anonymkode: a2c7b...e3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 1. august 2023 #20 Del Skrevet 1. august 2023 (endret) De siste årene har jeg oppdaget teltlivet, og jeg elsker det! Jeg telter helst i fjellet. Da jeg var gravid og slet med kvalme i første trimester, sov jeg bedre da vi teltet i fjellet enn hjemme i en veldig god seng. Frisk luft og næret tiø naturen gjør godt. For å sove godt må jeg ligge godt og ikke fryse. Vi har investert i veldig gode liggeunderlag, 9 cm oppblåsbart, isolert med litt dun og som er ekstra bredt og langt. Da merker man ikke små steiner, røtter, kongler o.l., og jeg sover skikkelig godt. Husk å ikke fylle opp helt med luft, da blir det for fast/hardt å sove på. Jeg har tresesong-soveposen Alta lady long fra Helsport. Der får jeg plass til brede hofter, og den varmer godt. Eksra krave øverst for å ikke slippe ut varme. Mye av kuldeoverføringen skjer ned mot bakken, og med et godt liggeunderlag kan man også ligge rett å øiggeunderlaget og bruke soveposen som dyne. Det er undervurdert hvor viktig et godt liggeunderlag er når man telter, og jeg ville priorietert et godt liggeunderlag over en dyr sovepose. Jeg sovner stort sett raskere i teltet enn hjemme. For min del hjelper det å høre lyden av en bekk eller liten elv. Da legget man hrllet ikkr merke til alle smålydene som.finmes.maturøig i naturen.. Av og til tar tankjekjøret over, og da er det godt å lese i en bok for at tankrne ikke skal ra helt over. Leselys får du med mobilen eller en hodelykt. Endret 1. august 2023 av Grønt blad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå