Gå til innhold

Overvektig og skal på fjelltur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har snakket meg inn i en fjelltur med mine søskenbarn. De er alle sammen trente, ofte på fjellet. Jeg er ikke det. Går sjelden tur, og er dårlig trent. 

Veier 87 kg  175 cm høy. 

Gruer meg veldig til denne turen. De sier vi bare går så langt vi vil, men jeg føler jeg kommer til å holde alle tilbake. 

Dere som er dårlig trent, hvordan overleve denne turen?🙈

Anonymkode: fbf63...0fb

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er lavere og tyngre enn deg men har ingen problemer med en fjelltur, det er ho utholdenheten det står på det kan man jo ha om man er feit. Så hvis du ikke er vant til å være på tur så vil det jo være verre for deg enn de som kanskje er vant til å gå på tur, Men om du er i aktivitet til vanlig så ser jeg ikke for meg at det blir er stort problem så lenger det ikke er en uvanlig strabasiøs tur dere har planer om.. :) 

Anonymkode: 4627d...4ac

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ønsker å ha deg med på fjelltur og vet de er bedre trent enn deg trenger det ikke å bli noe problem. De kan gå lange tøffe turer når de er med liketrente tenker jeg. Kan være lurt å gå en kortere tur første dag med mindre stigning, da får du en god start.

I oppoverbakker er det best om du får gå først tenker jeg, da kan du bestemme farten. Og ta pauser i oppoverbakker og få igjen pusten. 

Jeg er 170 og 85 kg. Bare oppoverbakker som er litt tunge synes jeg.

Endret av Akkar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

pass på knærne nedover! ha gjerne støtte rundt knærne under turbukse/shorts. 

Anonymkode: 7ecb2...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har snakket meg inn i en fjelltur med mine søskenbarn. De er alle sammen trente, ofte på fjellet. Jeg er ikke det. Går sjelden tur, og er dårlig trent. 

Veier 87 kg  175 cm høy. 

Gruer meg veldig til denne turen. De sier vi bare går så langt vi vil, men jeg føler jeg kommer til å holde alle tilbake. 

Dere som er dårlig trent, hvordan overleve denne turen?🙈

Hvis du er vant med daglig normal aktivitet , tenker jeg det vil gå helt greit . Med mindre det er en strabasiøs dagstur dere skal på . Kanskje opplever du at dette gir mersmak & mestring . 😘

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (10 minutter siden):

Hvis du er vant med daglig normal aktivitet , tenker jeg det vil gå helt greit . Med mindre det er en strabasiøs dagstur dere skal på . Kanskje opplever du at dette gir mersmak & mestring . 😘

Nå er jeg ikke vant med daglig aktivitet. Det som er problemet. Jeg går sjelden på tur, veldig sjelden. Har veldig dårlig kondis. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jeg ikke vant med daglig aktivitet. Det som er problemet. Jeg går sjelden på tur, veldig sjelden. Har veldig dårlig kondis. 

Hvis dette er noen dager til enda , bruk det som motivasjon for å komme deg i bedre form . Skal ikke mange dagene til , før man opplever forbedring i kondis 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, kondisen blir veldig raskt mye bedre. Bruk dagene fram til turen på å gå. Gå fort, særlig i oppoverbakker, så vil du merke at det går lettere og lettere for hver dag. 

Jeg tror det er kondisen og ikke vekta som kan gjøre turen utfordrende for deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det bratt? Hvor mange høydemeter skal dere opp? En fjelltur kan være så mangt. Her jeg bor er en fjelltur å gå rett oppover, andre steder kaller de fjelltur å gå flatt i fjellet. Det beste er nok uansett at du er ærlig fra begynnelsen og si at du er i dårlig form og må ha mye pustepauser. 

Anonymkode: a9660...390

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts (og det er kanskje ikke så ofte jeg begynner et innlegg slik men her gjør jeg det..)

Jeg er kanskje i den andre delen av skalaen (eller kanskje ikke...:sjenert:) Men jeg er en litt ivrig fjellgjeit til tider. Men er ikke super sprek.. Men all tur frem til hovedturen kan absolutt bidra posetivt for kondisen. Og "blås" i vekten, det er faktisk ikke så store problemet.

Men: Jeg har gått med 70 åringer på fjelltur... (som både har vært sprekere pg som har vært langt mindre sprek enn meg) Jeg har gått mindre fjellturer med små barn der kanskje kakaoen på toppen var målet. Jeg har gått med overvektige, rusmisbrukerne som kanskje bare er i startgropa på sitt nykter liv, med alkoholikere som knapt vet hva en regnjakke er, med mennesker som haster avgårde der jeg selv blir parkert. Fjellet er for alle...

I vennegjengen for noen år siden var vi 4 stykker som gjekk Aurlandsdalen, nydelig fin tur.. ja hun ene hadde kanskje fjellutstyr fra 70 tallet som gjorde det tyngre for hun blant annet, men vi koste oss så mye, hun kjente på mestring og samhold og vi andre var super takknemlig for at hun ble med.🙌 Rått gjort av hun når hun egentlig ikke er så veldig fjellvandt.

Poenget mitt er at det er ikke alltid om å gjøre å hoppe lengst, springe fortest og løpe i oppoverbakker.. Jeg håper du får en posetiv opplevelse, at du kan føle på en mestring og at det gir deg noe oppløftende. Og så både håper jeg og tror jeg også at selv om dine søskenbarn kanskje er sprekere enn deg at de er slik mange som er vandt til fjellet faktisk er; viser tålmodighet og at det er så mye annet som er viktigere enn å komme først og ha hastverk. Tenk at det er ikke Sats du skal på.. Så jeg tenker ikke at dette er et så stort problem nødvendigvis. Det er helt innenfor å ta det sakte og i ditt tempo og det tror jeg nok dine søskenbarn også tenker... Kanskje det sitter mest i hode å gå utenfor komforsonen.

Hadde jeg vært dine søskenbarn hadde jeg bare vært super glad for at du ble med og tatt det sakte, latt deg få ta styringen. 

Og ja, knestøtte anbefales virkelig på det sterkeste https://www.xxl.no/rehband-rx-knee-sleeve-5mm-knestotte-svart/p/1208466_1_style?gclid=Cj0KCQjwn_OlBhDhARIsAG2y6zNXjU71v4PjCVUKItzpNUqrwnRxmc2BPq9Ey0BEKtOx2c5I1xZ5ZfgaArGDEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Det har reddet mine knær fra mange  nedstigninger 👍

Jeg håper du får en god tur 😊

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for gode, fine svar :) vi har ikke bestemt hvilken tur vi skal gå enda. Det er ikke spådd så fint vær, så får se hva vi gjør. 

Er om 1 dag, så jeg har desverre ikke tid til å gjøre noe med kondisen min nå..får håpe vi ikke går så langt.. 

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes du er tøff som utfordrer deg selv. Jeg tror du uansett vil få mestringsfølelse av å gi det du har, enten det er til toppen eller ikke. Mine tips er å si til de du går sammen med at du er bekymret for at det er for fysisk krevende, og si hvordan du liker å bli motivert. Du kan ikke ta hensyn til om hva andre føler om venting. De som vil gå fortere, kan gjøre det. Du burde velge noen eller én person som du føler kan motivere deg, og si hva du trenger. Jeg for eksempel hater at folk sier at jeg gjør det bra når jeg er middelmådig, eller sier at det bare er litt igjen, når det er mye. Jeg liker heller at noen avleder meg med noe de er dårlig på, og sier det er griselangt og tungt og hater litt sammen med meg. Du trenger muligens noe helt annet, men tenk på hva du trenger. Også vil jeg anbefale deg et rolig tempo. Da er det lettere å finne en god rytme. Masse lykke til ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om de er skikkelig spreke så er det ikke sikkert de skjønner hvor (i deres øyne) sakte det/du kan gå...

Men har de bedt deg med på tur, så bør de også ta konsekvensene. 

Anonymkode: 6f537...e34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis jeg inviterer venner av meg jeg vet er dårligere trent/går lite i fjellet, så vet jeg også at tempoet vil være vesentlig saktere enn jeg ville hatt på egenhånd. Dette er helt uproblematisk, da det er selskapet jeg ønsker. Vil jeg gå fort, går jeg stort sett alene 😊

Hvis turen er bratt, vil jeg anbefale staver til nedstigningen. Det er belastende på knær og andre ledd å gå nedover, spesielt når du er overvektig. 

Anonymkode: b43fa...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Prøv å slutte å spise så mye usunn mat og søtsaker en periode, kombinert med begynne å røre litt på deg i tillegg? Da blir det fort lettere skal du se!

Anonymkode: 8f854...eea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tempo har de vel beregnet på forhånd. Jeg er en sånn som jogger opp og ned fjell (bokstavelig talt), men vet jo at det kommer til å gå saktere når jeg inviterer med meg folk på tur. Spørs litt på hvordan du er skapt, men mange får bedre kondisjon allerede mens de går. Ville nok tenkt mer på knær og rygg enn kondisjon som sådan. Går nok fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøv å slutte å spise så mye usunn mat og søtsaker en periode, kombinert med begynne å røre litt på deg i tillegg? Da blir det fort lettere skal du se!

Anonymkode: 8f854...eea

Enig her! Går fort ned litt i vekt om du kutter ut ferdigmaten/godteriet/brusen osv. Og skal ikke mer til enn en liten gåtur eller noe annen form for lett bevegelse.

Anonymkode: 1d6e1...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk plaster! og veldig lurt å ha et par ekstra strømper på lur til skifte når beina er svette.

God tur. 

Anonymkode: 98b05...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...