Gå til innhold

Aspergers vs traumer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Lykkedykker skrev (18 minutter siden):

Lillehammer

Okey, det blir for langt. Jeg får nok satse på Balder, virker som det er nærmeste og beste alternativ. Har det hjulpet deg noe å få diagnosen? Har du fått noe oppfølging fra helsevesenet etter du fikk diagnosen, eller blir man overlatt til seg selv?

Anonymkode: 13ec7...223

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er nettopp det, at jeg kan ikke vite om noe skjedde eller ikke. Jeg vet jo at man kan fortrenge traumer, og det er det jeg alltid har tenkt må ha skjedd. For hvorfor går et lite barn og har slike tanker og besettelser rundt sex og kjønnsorgan? Men, hvis det er slik at jeg har plukket opp detaljer rundt sex (sett mamma og pappa ha det, sett noe på tv, etc), og jeg i tillegg har forstyrrelser i hjernen, og at det er typisk asperger å få panikk av plystring, pusting etc. så kan det være årsaken. Jeg vet jo ikke, jeg prøver bare å komme til bunns av ting. Men jeg vet at nær mannlig relasjon har alle disse faktene som trigger meg, og da er ballen i gang med tankekjør og forutinntatt om at "noe må ha skjedd". 

Har vært i kontakt med privat psykolog som i min situasjon mener det bør kunne avklares med maks 3 timer (á 90 minutter). Er det realistisk? I såfall åpner jeg lommeboka slik at jeg kan få det unnagjort, fremfor 1-2 års ventetid via offentlige. 

Jeg tror du burde ta kontakt for å få dette oppklart i, og at privat psykolog kan hjelpe å starte på det og få noe sortering av tankene. Jeg tror det er litt farlig at du tenker på at det må ha skjedd noe seksuelt misbruk når du ikke vet eller har hørt noe, da det kan fort skape falske minner. Derfor ville jeg gått til psykolog så fort som mulig. 

Anonymkode: 1754f...1bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du burde ta kontakt for å få dette oppklart i, og at privat psykolog kan hjelpe å starte på det og få noe sortering av tankene. Jeg tror det er litt farlig at du tenker på at det må ha skjedd noe seksuelt misbruk når du ikke vet eller har hørt noe, da det kan fort skape falske minner. Derfor ville jeg gått til psykolog så fort som mulig. 

Anonymkode: 1754f...1bc

Jeg tror ikke du forstår hvor mye jeg har prøvd å få hjelp med dette, men alltid blitt møtt av en vegg fra helsevesenet. Det er jo det jeg har skrevet, at jeg blir ikke trodd/forstått fordi jeg utad er så samlet og fungerende. Jeg har vært hos psykolog/psykiater med dette tidligere, uten å få hjelp. Helsevesenet er så overbelastet at de prioriterer i stor grad de alvorligste tilfeller (suicidale osv), og er man så heldig og først kommer inn, så er de mest opptatt av å få deg fort ut igjen. "Ta ei pille".

Farlig? Jeg tror de fleste ville trukket slutninger rundt det samme hvis de var i lik situasjon. Men som jeg sier, nå vet jeg jo at disse tankene og triggerne er typisk for asperger, og sett i sammenheng med resten, så er det derfor nærliggende å tro at det er dette jeg har. Og det var det jeg trengte å vite, og derfor skal jeg utredes. Jeg vil anta og for håpe at psykiater raskt vil klare å skille de to fra hverandre. 

Du må også forstå at dette med å fortrenge traumer og misbruk faktisk ikke er så uvanlig, særlig ikke hvis det har skjedd i veldig ung alder. Jeg vet om flere tilfeller hvor misbruk har skjedd, men minnet av selve hendelsen er hvisket ut fra hukommelsen. Men så har senere hendelser i voksen alder ført til at minnene plutselig har kommet tilbake, og personen har også fått bekreftet at det skjedde. Det er selvsagt skadelig hvis jeg går og tror jeg har blitt misbrukt hvis det ikke har skjedd, men det er virkelig ikke rart at tankene går i den retningen. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på nå at jeg har hørt growthcouple på TikTok snakke om hyperseksualitet i forbindelse med autisme og adhd.

Så det kan være noe å undersøke.

Anonymkode: 3abba...d5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom på nå at jeg har hørt growthcouple på TikTok snakke om hyperseksualitet i forbindelse med autisme og adhd.

Så det kan være noe å undersøke.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5789215/

Individuals with ASD seem to have more hypersexual and paraphilic fantasies and behaviors than general-population studies suggest.

Jeg er klar over dette. Og det, satt i sammenheng med resten av utfordringene mine, gjør at jeg heller mer og mer mot at overgrep aldri har skjedd, men at jeg faktisk har ASD. Nå skal så klart fagfolk få ta den avgjørelsen, men det er en del lys som begynner å gå opp for meg.

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Okey, det blir for langt. Jeg får nok satse på Balder, virker som det er nærmeste og beste alternativ. Har det hjulpet deg noe å få diagnosen? Har du fått noe oppfølging fra helsevesenet etter du fikk diagnosen, eller blir man overlatt til seg selv?

Nja, ble bare anbefalt å melde meg inn i autismeforeningen. Men hovedgrunnen til at jeg ønsket å utrede meg er mtp jobb. Jeg har alltid hatt problemer med å holde meg i en jobb. Nå er jeg såpass heldig at jeg endelig har funnet meg en jobb jeg overlever i. Men den lille frykten for å mistrives der er jo så klart til stedet. Før ga jeg litt faen i om jeg ble arbeidsledig, men nå etter at jeg har fått 2 barn så har jeg ikke bare meg selv å tenke på lengre. Så med autismediagnosen i boks så får jeg ekstra hjelp fra NAV om jeg skulle bli arbeidsledig igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Er utfordringer med lesing noe som er vanlig for autisme? Jeg har alltid slitt veldig med å lese, jeg klarer ikke feste blikket på for mye tekst, så bøker og studier etter vgs, kurs på jobb osv, var ekstremt utfordrende (og ble unngått)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...