Gå til innhold

Aspergers vs traumer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du scorer så høyt på AQ-testen at jeg ville tatt det videre om du trenger tilrettelegging i hverdagen.

Anonymkode: 3abba...d5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Poenget med innlegget mitt var mer om utfordringene mine er typisk for asperger eller ikke, eller om det heller er nærliggende å tro at det er relatert til traumer og ikke asperger. 

Anonymkode: 13ec7...223

Mer nærliggende til Asperger enn traumer. 

Anonymkode: 39e87...1c4

AnonymBruker
Skrevet

Spiseforstyrrelser er veldig vanlig for de med Asperger. Men det vil kanskje gjelde folk som har opplevd misbruk også, vil jeg tro😔

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk lurt på det samme selv, siden jeg ikke husker noe særlig fra barndommen. 

Men jeg vet jeg hadde intakt jomfruhinne, så jeg har slått meg til ro med det. Og har fått diagnosen Asperger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har faktisk lurt på det samme selv, siden jeg ikke husker noe særlig fra barndommen. 

Men jeg vet jeg hadde intakt jomfruhinne, så jeg har slått meg til ro med det. Og har fått diagnosen Asperger.

Man kan bli misbrukt uten at det er penetrering involvert. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du scorer så høyt på AQ-testen at jeg ville tatt det videre om du trenger tilrettelegging i hverdagen.

Jeg har ikke behov for tilrettelegging (er som sagt ufør), jeg har mest behov for å forstå hvorfor jeg har de tankene og reaksjonene jeg har. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men det må ikke være enten-eller, det kan være begge. 

Anonymkode: 60d6e...c70

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har traumer fra vold og mobbing i barndommen. Hos meg gir det utslag i sterk angst og psykomotorisk uro. Men samtidig er det ikke uvanlig å ha det ved autisme heller pga  f.eks sosial isolasjon , dårlig selvbilde sensorisk overbelastning, vanskelig å sortere tanker etc...så jeg vet ikke hva som er hva. Og det visste ikke behandleren jeg gikk hos heller 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spiseforstyrrelser er veldig vanlig for de med Asperger. Men det vil kanskje gjelde folk som har opplevd misbruk også, vil jeg tro😔

Ja, det er forsåvidt riktig. Jeg er veldig forvirret rundt det hele, jeg har trodd at må ha vært misbrukt, men så hører jeg så mye rundt asperger som gjør at jeg må revurdere alt jeg har trodd. Kanskje jeg som veldig liten har sett noen bøker/blader som har trigget noe, som har bidratt til tankene rundt det, vet ikke. Både misbrukte og de med asperger kan ha et veldig usunt forhold til sex har jeg skjønt?  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Laraa skrev (3 minutter siden):

Jeg har traumer fra vold og mobbing i barndommen. Hos meg gir det utslag i sterk angst og psykomotorisk uro. Men samtidig er det ikke uvanlig å ha det ved autisme heller pga  f.eks sosial isolasjon , dårlig selvbilde sensorisk overbelastning, vanskelig å sortere tanker etc...så jeg vet ikke hva som er hva. Og det visste ikke behandleren jeg gikk hos heller 

Så leit å høre! Selv om mobbing og ekskludering var veldig traumatisk, så begynte faktene mine lenge før dette. Jeg har skjønt at det å bli utstøtt er veldig vanlig, fordi man er "rar". 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er forsåvidt riktig. Jeg er veldig forvirret rundt det hele, jeg har trodd at må ha vært misbrukt, men så hører jeg så mye rundt asperger som gjør at jeg må revurdere alt jeg har trodd. Kanskje jeg som veldig liten har sett noen bøker/blader som har trigget noe, som har bidratt til tankene rundt det, vet ikke. Både misbrukte og de med asperger kan ha et veldig usunt forhold til sex har jeg skjønt?  

Jeg vil si at jeg mangler den skammen nevrotypiske har når det kommer til sex. Og at det har blitt litt for mye overdeling av intime detaljer etc. Jeg havnet heldigvis tidlig i et langvarig forhold, så jeg ikke havnet i mange uheldige situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si at jeg mangler den skammen nevrotypiske har når det kommer til sex. Og at det har blitt litt for mye overdeling av intime detaljer etc. Jeg havnet heldigvis tidlig i et langvarig forhold, så jeg ikke havnet i mange uheldige situasjoner.

Har du asperger?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du asperger?

Ja. Fått diagnosen i voksen alder.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Fått diagnosen i voksen alder.

Hvordan tror du det ville vært for deg hvis du ikke havnet i langvarig forhold? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tror du det ville vært for deg hvis du ikke havnet i langvarig forhold? 

Jeg veldig naiv, så jeg kunne ha havnet inn i et rusmiljø eller blitt utnyttet.

Jeg klarte heller aldri å jobbe og ha kontroll på andre ting i livet som regninger etc. Så jeg hadde kanskje fått diagnosen tidligere. Men jeg flyttet rett fra pikerommet og inn til min kommende ektemann.

AnonymBruker
Skrevet

Det var først da barna var store at vi tenkte det var lurt å utrede meg. 

Jeg kontaktet fastlegen som sendte meg videre til Dps. Der fikk jeg blant annet AQ-testen og kom til utredning ved et autismesenter.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veldig naiv, så jeg kunne ha havnet inn i et rusmiljø eller blitt utnyttet.

Jeg klarte heller aldri å jobbe og ha kontroll på andre ting i livet som regninger etc. Så jeg hadde kanskje fått diagnosen tidligere. Men jeg flyttet rett fra pikerommet og inn til min kommende ektemann.

Det er jo veldig bra at du fant han da :) 

jeg flyttet hjemmefra tidlig fordi jeg klarte ikke bo hjemme (forstod ikke begrepet høysensitiv da), og i min søken etter tilhørlighet (les: utsvevende sexliv) ble jeg i grunn bare utnyttet. Man klarer ikke sette grenser for seg selv, fordi man mangler antennene. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var først da barna var store at vi tenkte det var lurt å utrede meg. 

Jeg kontaktet fastlegen som sendte meg videre til Dps. Der fikk jeg blant annet AQ-testen og kom til utredning ved et autismesenter.

Er det jeg skriver (utoveer AQ testen) noe du tenker er grunn for utredning?

AnonymBruker
Skrevet

Er det jeg skriver (utoveer AQ testen) noe du tenker er grunn for utredning?

Ja. 

Bare spiseforstyrrelsen i seg selv er grunn nok. Så kommer alt det andre med sensitivitet og høy score på AQ-testen. 

Så, absolutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...