AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #1 Del Skrevet 23. juli 2023 Jeg hadde en opplevelse her om dagen som jeg enda tenker på. Jeg fikk en sykkel bak meg, på veien, i det jeg kjører inn i en 40 sone. Her er fartsgrensen 40, og man skal ikke kjøre fortere enn det. Er også en del hevede overgangsfelt, fotgjengere ol. å passe seg for. Så jeg duppet nok litt under 40 på noen steder. Jeg merket at sykkelen bak meg var irritert på at jeg kjørte «så sent», og ville forbi meg. Jeg fulgte fartsgrensen, som var 40. I en rundkjøring så stopper jeg opp for en bil, og denne sykkelen tar da en forbikjøring av meg mens jeg står stille, på høyre side av bilen, og følger etter bilen jeg stoppet for. Jeg kjørte videre rett frem i rundkjøringen. Jeg så nettopp at det ble skrevet om forbikjøring på høyre side = 9700kr i bot. Kunne denne syklisten fått bot her, om politiet hadde vært tilstede? Jeg lærte for en hel del år siden når jeg tok lappen, at sykler som velger å være på veien må følge samme regler som biler. Stemmer dette enda? Og kan en syklist bli tatt i fartskontroll? Skal ikke de også måtte følge fartsgrensen som er satt på veien? En del tanker som dukket opp, som jeg trodde jeg hadde kontroll på, men vet ikke om reglene kan ha endret seg 😅 Dog ble det nevnt når jeg tok lappen at syklister gir blanke f i å følge reglene 😅 (kjørelærer sine ord). Anonymkode: 17b2a...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #2 Del Skrevet 23. juli 2023 Syklister i veibanen skal følge samme regler som biler ja. Dog kan de legge seg noe annerledes i rundkjøringer sammenlignet med biler. Anonymkode: eaf0b...2e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 23. juli 2023 #3 Del Skrevet 23. juli 2023 Syklister har lov å kjøre forbi på høyre side. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #4 Del Skrevet 23. juli 2023 Frodo skrev (Akkurat nå): Syklister har lov å kjøre forbi på høyre side. Ok, greit, da vet jeg det til fremtiden. Det satt meg litt ut at den plutselig var der. Men da er det jeg som må være obs i fremtiden, for tipper jeg ville fått skylden og jeg begynte å kjøre og traff personen/sykelen i det dette skjer 😅 Anonymkode: 17b2a...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #5 Del Skrevet 23. juli 2023 Flaks for ham at du ikke meide ham ned når du hadde fri sikt fra venstre, er det som er farlig her.. Anonymkode: 97036...7c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #6 Del Skrevet 23. juli 2023 Det finnes faktisk eget skilt for syklister også. Mange steder er det forbudt å kjøre sykkel i veibanen. Når de har lov å kjøre i veibanen så gjelder de samme reglene som for biler. Men på akkurat fartsgrense tror jeg gjøres det unntak. Sykkelen har som regel ikke fartsmåler. Men det betyr ikke at syklister kan kjøre hensynsløs. Det verste jeg kjenner til er røde trafikklys. De fleste syklister driter i det. Her kunne det gjerne vært mer kontroll. Anonymkode: 948dc...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #7 Del Skrevet 23. juli 2023 5 minutter siden, Frodo said: Syklister har lov å kjøre forbi på høyre side. Biler har jo også lov å forbikjøre når en ikke er på motirveien. Anonymkode: 948dc...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #8 Del Skrevet 23. juli 2023 5 minutter siden, Frodo said: Syklister har lov å kjøre forbi på høyre side. Just now, AnonymBruker said: Biler har jo også lov å forbikjøre når en ikke er på motirveien. Anonymkode: 948dc...7b6 Mente: Biler har jo også lov å forbikjøre på høyre siden når en ikke er på motirveien. Anonymkode: 948dc...7b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #9 Del Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mente: Biler har jo også lov å forbikjøre på høyre siden når en ikke er på motirveien. Anonymkode: 948dc...7b6 Du har lov til å kjøre forbi på høyre side på motorveien også. Det er ikke sånn at man må sakke av farten fordi det går saktere i venstre enn i høyre😅 Anonymkode: 2e007...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 23. juli 2023 #10 Del Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har lov til å kjøre forbi på høyre side på motorveien også. Det er ikke sånn at man må sakke av farten fordi det går saktere i venstre enn i høyre😅 Anonymkode: 2e007...72d Regelen er at man skal kjøre forbi på venstre side, men ingen regel uten unntak: Trafikkreglenes paragraf 12 sier følgende: «Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre. b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre. c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt. Den som blir forbikjørt.» 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Del Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Flaks for ham at du ikke meide ham ned når du hadde fri sikt fra venstre, er det som er farlig her.. Anonymkode: 97036...7c3 Ja, skikkelig flaks at TS ikke var en morderisk bilist som deg. TS skulle rett frem og syklisten til høyre i rundkjøringen......... Anonymkode: d6654...734 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Del Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har lov til å kjøre forbi på høyre side på motorveien også. Det er ikke sånn at man må sakke av farten fordi det går saktere i venstre enn i høyre😅 Anonymkode: 2e007...72d Du sier det er lov, men hva er det dette handler om da? https://dinside.dagbladet.no/motor/dette-er-svindyrt/79919790 Anonymkode: 17b2a...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #13 Del Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Du sier det er lov, men hva er det dette handler om da? https://dinside.dagbladet.no/motor/dette-er-svindyrt/79919790 Anonymkode: 17b2a...bfe Det står jo der at det er lov å kjøre forbi, aka man skal ikke sakke av bare fordi det går tregere i venstre fil... Det som ikke er lov er å kjøre forbi for så å legge seg ut i venstre fil. Hovedregelen er, som Frodo skrev, at forbikjøring skal skje på venstre side. Anonymkode: 2e007...72d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. juli 2023 #14 Del Skrevet 24. juli 2023 Nei de fleste sykkelulykker jeg har vært vitne til har bilist fått beslaglagt førerkortet (sykkelisten gjorde feil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 24. juli 2023 #15 Del Skrevet 24. juli 2023 Bare slutt å la deg hisse opp av myke trafikanter som jo syklister er. De representerer ikke samme skadepotensiale som du og din bil gjør. En syklist må gjerne sykle i 50 km/t i en 40 sone. Bremselengden er nemlig noe helt annet på en sykkel enn på en bil. Bare slakk ned farten du gamlefar og slipp syklisten forbi så har du løst problemet. Alle er ansvarlige, og skjer det noe som skyldes syklisten så blir det på hans kappe ikkesant. At en syklist skal sykle maks 40 km/t i en 40 sone blir en dum tolkning av loven. Kan jo være at slikt blir håndhevet i de største byene, men stort sett så er det bare å gasse på for frem skal man jo. Min erfaring bikker nok mot at syklister (inkl. meg selv) gir faen ja gidder ikke å følge trafikkreglene som jo er laget for motoriserte doninger. Vi klarer oss fint likevel. Jeg sykler gjerne på rødt i byen om det ikke kommer biler i konflikt, det blir for dumt å stoppe ikkesant. Jeg har såpass god kontroll og god oversikt likevel, men dette er jo en veldig individuell greie også da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #16 Del Skrevet 24. juli 2023 ThereGoesBob skrev (8 timer siden): Bare slutt å la deg hisse opp av myke trafikanter som jo syklister er. De representerer ikke samme skadepotensiale som du og din bil gjør. En syklist må gjerne sykle i 50 km/t i en 40 sone. Bremselengden er nemlig noe helt annet på en sykkel enn på en bil. Bare slakk ned farten du gamlefar og slipp syklisten forbi så har du løst problemet. Alle er ansvarlige, og skjer det noe som skyldes syklisten så blir det på hans kappe ikkesant. At en syklist skal sykle maks 40 km/t i en 40 sone blir en dum tolkning av loven. Kan jo være at slikt blir håndhevet i de største byene, men stort sett så er det bare å gasse på for frem skal man jo. Min erfaring bikker nok mot at syklister (inkl. meg selv) gir faen ja gidder ikke å følge trafikkreglene som jo er laget for motoriserte doninger. Vi klarer oss fint likevel. Jeg sykler gjerne på rødt i byen om det ikke kommer biler i konflikt, det blir for dumt å stoppe ikkesant. Jeg har såpass god kontroll og god oversikt likevel, men dette er jo en veldig individuell greie også da. Nå er det jo sånn at vegtrafikkloven gjelder for alle som ferdes i trafikken, det gjelder både de som ferdes på sykkel og de som går. "§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 Bruker man sykkel så regnes man som kjørende og må derfor følge trafikkreglene på samme måte som bilister. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/ Fartsgrensene gjelder også for syklister og de som bryter fartsgrensen på sykkel risikerer anmeldelse og forelegg. Egoistiske syklister som tror de bare kan ture frem som de ønsker fordi de er myke trafikanter er til fare for seg selv og andre som ferdes i trafikken, en smart syklist vil oppføre defensivt i trafikken nettopp fordi vedkommende er klar over hva det innebærer å være en myk trafikant. Anonymkode: 0d661...172 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 24. juli 2023 #17 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nå er det jo sånn at vegtrafikkloven gjelder for alle som ferdes i trafikken, det gjelder både de som ferdes på sykkel og de som går. "§ 3. Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1965-06-18-4 Bruker man sykkel så regnes man som kjørende og må derfor følge trafikkreglene på samme måte som bilister. https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/ Fartsgrensene gjelder også for syklister og de som bryter fartsgrensen på sykkel risikerer anmeldelse og forelegg. Egoistiske syklister som tror de bare kan ture frem som de ønsker fordi de er myke trafikanter er til fare for seg selv og andre som ferdes i trafikken, en smart syklist vil oppføre defensivt i trafikken nettopp fordi vedkommende er klar over hva det innebærer å være en myk trafikant. Anonymkode: 0d661...172 Det du ramser opp her er den stakkarslig tørre teorien. Jeg snakker om praksisen. Det som faktisk foregår. Har syklet stort sett hele mitt liv og aldri vært involvert i noen ulykker og vil absolutt ikke kalle meg en egoist, men heller årvåken og hensynsfull og kanskje til og med smart. Jeg utnytter de rommene som er tilgjengelig så får folk bli så sure som de vil fordi de ikke er like lett fremkommelige som syklister. Å snakke om fartsgrenser for syklister blir for dumt da det veldig sjeldent går noe raskere enn 50km/t og som oftest plussminus 30km/t. El sykler havner muligens i en annen kategori men de holder jeg meg langt unna. Å sykle forbi en litt for passiv bilist i en 40 sone vil jeg ikke kalle egoistisk. Er bilisten et eldre menneske med nedsatt reaksjonsevne må en yngre og sprekere syklist selvfølgelig få lov til å sykle forbi. Om syklisten skulle til høyre i rundkjøringen ville det jo blitt farligere om syklisten tok forbikjøringen på venstre side ikkesant? Å begynne å snakke om at man blir følelsesmessig såret i trafikken er det du gjør her. Ingen skade skjedd, men fortsatt sutres det... Endret 24. juli 2023 av ThereGoesBob 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #18 Del Skrevet 24. juli 2023 ThereGoesBob skrev (1 time siden): Det du ramser opp her er den stakkarslig tørre teorien. Jeg snakker om praksisen. Det som faktisk foregår. Har syklet stort sett hele mitt liv og aldri vært involvert i noen ulykker og vil absolutt ikke kalle meg en egoist, men heller årvåken og hensynsfull og kanskje til og med smart. Jeg utnytter de rommene som er tilgjengelig så får folk bli så sure som de vil fordi de ikke er like lett fremkommelige som syklister. Å snakke om fartsgrenser for syklister blir for dumt da det veldig sjeldent går noe raskere enn 50km/t og som oftest plussminus 30km/t. El sykler havner muligens i en annen kategori men de holder jeg meg langt unna. Å sykle forbi en litt for passiv bilist i en 40 sone vil jeg ikke kalle egoistisk. Er bilisten et eldre menneske med nedsatt reaksjonsevne må en yngre og sprekere syklist selvfølgelig få lov til å sykle forbi. Om syklisten skulle til høyre i rundkjøringen ville det jo blitt farligere om syklisten tok forbikjøringen på venstre side ikkesant? Å begynne å snakke om at man blir følelsesmessig såret i trafikken er det du gjør her. Ingen skade skjedd, men fortsatt sutres det... Tørr teori?, nå er det jo sånn lovverket er og det er en grunn til at vi har lover i første omgang. Når man mener at lovene ikke gjelder for seg selv så er det absolutt egoistisk, det å bruke eksemplet med en en eldre passiv bilist med nedsatte sanser for å rettferdiggjøre sin egen negative oppførsel i trafikken blir i hvert fall for dumt. Det er nettopp i slike tilfeller at man som myk trafikant bør opptre årvåkent og defensivt. Om du har førerkort så burde du vite hva som er lov og ikke når det gjelder forbikjøringer på venstre side og filbytte i rundkjøringer. https://www.nettavisen.no/nyheter/syklister-suste-inn-i-politiets-laserkontroll-stygg-kjoring/s/5-95-621668 Anonymkode: 0d661...172 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 25. juli 2023 #19 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Tørr teori?, nå er det jo sånn lovverket er og det er en grunn til at vi har lover i første omgang. Når man mener at lovene ikke gjelder for seg selv så er det absolutt egoistisk, det å bruke eksemplet med en en eldre passiv bilist med nedsatte sanser for å rettferdiggjøre sin egen negative oppførsel i trafikken blir i hvert fall for dumt. Det er nettopp i slike tilfeller at man som myk trafikant bør opptre årvåkent og defensivt. Om du har førerkort så burde du vite hva som er lov og ikke når det gjelder forbikjøringer på venstre side og filbytte i rundkjøringer. https://www.nettavisen.no/nyheter/syklister-suste-inn-i-politiets-laserkontroll-stygg-kjoring/s/5-95-621668 Anonymkode: 0d661...172 La meg vri litt på ting her.. Må man ha lappen for å sykle...sånn egentlig? Svaret er jo naturligvis nei. Så hvordan kan du da mene at reglene skal være like for bilister og syklister? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #20 Del Skrevet 25. juli 2023 ThereGoesBob skrev (1 time siden): La meg vri litt på ting her.. Må man ha lappen for å sykle...sånn egentlig? Svaret er jo naturligvis nei. Så hvordan kan du da mene at reglene skal være like for bilister og syklister? Når begge er på vei, er reglene like. Anonymkode: fa7a5...fec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå