AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #21 Del Skrevet 24. juli 2023 Jeg er over 50 år, og har ikke løpt/jogget et eneste skritt på over 30 år. Anonymkode: c5869...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elise Baki Skrevet 24. juli 2023 #22 Del Skrevet 24. juli 2023 Per dag 30 minutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #23 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Last ned Strava og se om du finner noen på ditt nivå. Strava fungerer på en måte som Facebook, bare det kun er trening. Meld deg også inn i løpegrupper på facebook, "løpeprat" feks. Få deg gjerne en smartklokke med pulsmåler/pulsbelte etterhvert, så kan du måle løpingen din. Jeg begynte i fjor, og løper nå langturer på 15 km, og har funnet skikkelig løpeglede. Anonymkode: f00cb...b21 Har Strava, men finner kun venner der, ingen fremmede. Og er ikke aktiv på facebook. Har aktivitetsklokke, men problemet mitt er at jeg som oftest føler jeg burde ha løpt litt mer, for jeg føler aldri jeg løper nok, med mindre jeg løper til det sier fult stopp. Anonymkode: e2a1d...924 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #24 Del Skrevet 24. juli 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Har Strava, men finner kun venner der, ingen fremmede. Og er ikke aktiv på facebook. Har aktivitetsklokke, men problemet mitt er at jeg som oftest føler jeg burde ha løpt litt mer, for jeg føler aldri jeg løper nok, med mindre jeg løper til det sier fult stopp. Anonymkode: e2a1d...924 Det er kanskje nyttig for deg å lese litt om treningssoner og hvordan man kan variere sin løpetrening. Det kan være du kan få mer ut av å øke tempoet i stedet for distansen på visse økter. På sommerhalvåret er en vanlig uke for meg 3-4 langturer (~10 km) i moderat tempo (sone 2) med sprint til sist, og 1-2 ganger intervaller i høyt tempo (sone 4) eller kanskje en 5k. Anonymkode: c64b0...d7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #25 Del Skrevet 24. juli 2023 Er 30år, løpt i ca 2 år. Løper ca 3 ganger i uken i snitt, og da alt fra 5-10km per økt. Anonymkode: cd20b...a02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #26 Del Skrevet 25. juli 2023 Har løpt hver uke i 12 år. Og lengden på turer, intensitet og ukesvolum har variert. I perioder hvor jeg trente til halvmaraton og maraton så var jeg oppe i 60 km per uke, og den ukentlige langturen var på over 20 km. Nå fokuserer jeg mer på styrke, og har gått ned i volum betraktelig. Nå er en mil en langtur for meg 😄 Løper fremdeles fordi det er ingen annen treningsform som gir meg så mye mentalt. Mannen min sier at jeg ødelegger for styrketreningen med å løpe 3 ganger i uken, men det får så være. Helse er mer enn store muskler. Anonymkode: e1d49...f43 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjau87 Skrevet 25. juli 2023 #27 Del Skrevet 25. juli 2023 (endret) Er 36 år, har løpt i ca 1 år. Løper 3-4 ganger i uken og da løper jeg alt fra 5-8-10 km hver gang, men for min del så føler jeg at jeg ikke har gjennomført treningen hvis jeg løper mindre enn 5 km, det må være minimum 5 syns jeg🙂 Løper intervaller 1 gang i uken ca. Endret 25. juli 2023 av mjau87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #28 Del Skrevet 25. juli 2023 Løper 3 ganger i uka. Før jeg fikk barn var det 4-10 km, nå prøver jeg å komme i gang igjen og løper 2-3. kjenner følelsen av å ønske å gjøre mer, lev kjenner allerede hvor uendelig mye bedre dette er enn ikkeno 😊 Anonymkode: 0bbab...aef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kicki_90 Skrevet 28. juli 2023 #29 Del Skrevet 28. juli 2023 Løper 2-4 økter i uka, som regel 3. To intervalløkter på 4-7 km, følger løpeprogram, og en langtur i sone 1-2 på 10-15 km. Prøver å ha minst 20-25km i uka. Men, dette har jeg brukt et år på å nå. Startet i fjor med C25k programmet, og er nå over på et program som jobber med tempo på 10km. I tillegg har jeg to styrkeøkter med fokus på løpestyrke. Hvis det blir en sjette økt er det som regel 20 min på mølle, jogging, og 40 min styrke/spenst eller mer fokus på mobilitet hvis det er det kroppen trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gretchenlowell Skrevet 28. juli 2023 #30 Del Skrevet 28. juli 2023 Løper mellom 30 og 60 km i uken 🏃🏼♀️ En langøkt, en intervalløkt og noen pulssoner økter på ca 5 km. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #31 Del Skrevet 28. juli 2023 Beklager å kuppe tråden, men Jeg er nybegynner med trening og driver bare med gåturer enn så lenge (har bare trent i to uker, går 5 turer i løpet av uken). Mitt spørsmål er hvordan dere kommer i gang med løping? Når er grunnlaget «godt nok» for å begynne med løping og hvordan begynner dere treningen? Jeg varierer mellom turer ute og tredemølle, alt ut i fra vær. Går ca 5,5 km ute, litt mindre på tredemølle siden det er kjedelig å glo i veggen😅 Jeg vil også klare å løpe! For dere som løper 5-10 km, hvordan føles turen? Er det jobbing hele turen mentalt eller er det «godfølelse»? Jeg ønsker så gjerne den løpegleden, uten at jeg vet hvordan det føles🤔 Anonymkode: a133e...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #32 Del Skrevet 28. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager å kuppe tråden, men Jeg er nybegynner med trening og driver bare med gåturer enn så lenge (har bare trent i to uker, går 5 turer i løpet av uken). Mitt spørsmål er hvordan dere kommer i gang med løping? Når er grunnlaget «godt nok» for å begynne med løping og hvordan begynner dere treningen? Jeg varierer mellom turer ute og tredemølle, alt ut i fra vær. Går ca 5,5 km ute, litt mindre på tredemølle siden det er kjedelig å glo i veggen😅 Jeg vil også klare å løpe! For dere som løper 5-10 km, hvordan føles turen? Er det jobbing hele turen mentalt eller er det «godfølelse»? Jeg ønsker så gjerne den løpegleden, uten at jeg vet hvordan det føles🤔 Anonymkode: a133e...bd9 Så kult at du er i gang. Begynn med gå-jogg-gå turer. Ikke full sprint. Hold deg i en pulssone hvor du kan prate samtidig. Gjør dette 2-3 ganger i uken. Nå du føler for litt mer ubehag, kan du legge inn noen intervaller. For nybegynnere er jeg glad i 45/15 x 10 i to runder med 3 minutter pause mellom de to rundene. Altså, løpe 45 sekunder og ta 15 sekunder pause 10 ganger. Du kan også løpe andre intervaller hvor du jobber med å løpe litt lenger tid av gangen. For eksempel 3-3-2-2-1 minutt med 2 minutter pause mellom hvert drag. Da er målet å prøve å løpe litt fortere hvert drag. Det skal ikke være sånn at du føler du har astma etter hvert drag, men vanskelig å snakke. Disse kan du helt fint gjøre ute, gjerne på grusvei som ikke er altfor kupert. Men husk at intervallene er glasuren av løpetreningene, de turene du gå/jogger uten høy puls er selve kaka og grunnlaget. Hvis du trener 3 ganger i uken, skal to av dem være rolige. Trener du 4 ganger i uka, skal tre av dem være det, men gjerne en litt lenger varighet. Legg deg gjerne på å ha turer på 30-45 minutter i starten. Hvor slitsomt det er, kommer an på økta. I begynnelsen synes jeg selv det var kjempetøft å løpe i 3 minutter, sånn er det ikke lenger. Nå er de turene som skal være harde slitsomme, men jeg koser meg mye mer og kan tenke på andre ting enn hvor mange sekunder det er igjen 😅 Jeg lover at det blir bedre! Anonymkode: 35ab6...d66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2023 #33 Del Skrevet 28. juli 2023 Kjører semi-rask gange til postkassa en gang i uka. Blir tung nok i pusten av det så ser ikke helt hvorfor jeg skal forsøke å strekke meg lenger. Anonymkode: 9e116...391 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå