AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #81 Del Skrevet 24. juli 2023 Betalingsutsettelse på studielånet (enkelt å fikse selv), kjør alle pengene inn i forbrukslånet. Anonymkode: 821b1...b96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 24. juli 2023 #82 Del Skrevet 24. juli 2023 Andro skrev (17 timer siden): Klart du klarer deg alene. Du får ekstra barnetrygd, redusert skatt, og slik sett økt inntekt. Har du så høy gjeld at du har vansker med håndtere den så kan du få hjelp av NAV Du må aldri la ting gå til inkasso. Du kan gjøre avtaler, som gjør at du slipper dette: https://www.nav.no/okonomi-gjeld Alle i Norge greier seg alene etter et brudd - om de vil slutte å lete etter unnskyldninger for å bli, og heller undersøker mulighetene for å få til løsninger som er til å leve med. Sant men man må kjenne til regelverket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 24. juli 2023 #83 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du har rett i det. Er bare så himla dyre leiepriser for bolig nærmere jobb, at jeg lurer på om det har spist opp hele kaka i husleie. Anonymkode: 577d9...54a Kan du leie bolig via arbeidsplassen. Tjenestebolig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 24. juli 2023 #84 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har et ganske høyt studielån som i og for seg ikke er problemet. Samt et forbrukslån på i overkant av 400 tusen. + billån. Anonymkode: 577d9...54a Forbrukerlån på rundt 400 000 kr. Det er et problem med tanke på renta. Få betalt ned Forbrukerlån først 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #85 Del Skrevet 24. juli 2023 Betaler du virkelig alt du kan hver måned på forbrukslånet? Kan du øke med en tusenlapp eller to? Det er jo renten som gjør at det tar tid, de vil tjene på at du bruker årevis på å betale. Lånekassen er kjipt ja, men følg de normale betalingen her. Blir du ufør så kan lånet bli slettet. Det skjer ikke med forbrukslånet, som også garantert har høyere rente. Jeg ville 1. Betalt kraftig ned på forbrukslånet til lite eller ingenting gjenstår. Kutt alt personlig forbruk du kan -ingen klær på lenge, du har sannsynligvis nok sminke/hudpleie f.eks. 2. Planlegg å flytte. Spar opp til depositum og leie. 3. Pause lånekassen, du har 3 år du kan gjøre det. Men jeg ville ventet med det til du må, så du får en pause når du flytter. Anonymkode: c03e0...17f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #86 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 1.52): Jeg har vært i er forhold i 9 år. De siste årene har jeg mistrivdes i forholdet. Jeg har to tenåringer som bor med oss, ingen felles barn. Vi har forskjellige syn på det meste, han er negativ, kommer konstant med negative kommentarer til meg og ungene. Er en bedreviter, uten egentlig peiling på noe. Han er en veldig stressende person, jeg er roligheten selv. Jeg blir aldri møtt på mine følelser, aldri et positivt eller støttende ord. Føler meg motarbeidet hele tiden. Får legge til at det er ikke no vondt i mannen sånn sett. Bare veldig ulike. Og han er utrulig uempatisk uten evne til å sette seg seg inn i andre sine følelser. Saken er at jeg klarer meg ikke alene. Har et forbrukslån og studielån som er ganske høye, kabalen vil ikke gå opp som aleneforsørger. Da må jeg slutte å betale på lån og få inkasso og alt det der. Selv om jeg er i full jobb er det helt umulig å klare seg med utgiftene jeg da må ha alene. føler meg så låst. Jeg er 46 år og føler livet bare går fra meg i dette dårlige forholdet. Er ti år til jeg er gjeldsfri. Hva gjør jeg ? Orker ikke mer av denne hverdagen og denne typen. Anonymkode: 577d9...54a Kan du søke om stopp på studielån på ett år? Refinansiere og nedforhandle renter på orbrukslån? Det krever evnt at du ikke har noen nye. Hvis du kan få deg helge vakt på bensin stasjon eller noe. Så vet jeg at sen lørdag og tidlig søndag ikke er populære vakter men 100% tillegg. Så da får du dobbelt betalt for en jobb. Annenhver helg gir da en god del ekstra inntekt. Bare på Moen timers jobb Da mange av de fast ansatte helst ikke ønsker å jobbe helg Anonymkode: c0059...014 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #87 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 1.52): Jeg har vært i er forhold i 9 år. De siste årene har jeg mistrivdes i forholdet. Jeg har to tenåringer som bor med oss, ingen felles barn. Vi har forskjellige syn på det meste, han er negativ, kommer konstant med negative kommentarer til meg og ungene. Er en bedreviter, uten egentlig peiling på noe. Han er en veldig stressende person, jeg er roligheten selv. Jeg blir aldri møtt på mine følelser, aldri et positivt eller støttende ord. Føler meg motarbeidet hele tiden. Får legge til at det er ikke no vondt i mannen sånn sett. Bare veldig ulike. Og han er utrulig uempatisk uten evne til å sette seg seg inn i andre sine følelser. Saken er at jeg klarer meg ikke alene. Har et forbrukslån og studielån som er ganske høye, kabalen vil ikke gå opp som aleneforsørger. Da må jeg slutte å betale på lån og få inkasso og alt det der. Selv om jeg er i full jobb er det helt umulig å klare seg med utgiftene jeg da må ha alene. føler meg så låst. Jeg er 46 år og føler livet bare går fra meg i dette dårlige forholdet. Er ti år til jeg er gjeldsfri. Hva gjør jeg ? Orker ikke mer av denne hverdagen og denne typen. Anonymkode: 577d9...54a Finne en jobb som er bedre betalt eller tar en ekstra jobb. Anonymkode: eec47...5e7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #88 Del Skrevet 24. juli 2023 Skal du fortsette å bo der inntil du har råd til å flytte, synes jeg du skal være ærlig overfor mannen og fortelle om planene dine. Han fortjener ikke å bli litt. Dere kan ha et "åpent forhold" der han har mulighet til å treffe andre, ha et "normalt" liv og finne seg en som liker han akkurat slik han er. Anonymkode: 6fbcd...25f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #89 Del Skrevet 24. juli 2023 Jeg er ikke enig i at det viktigste er å betale ned forbruksgjeld fort. Jeg vil si tvert i mot. I din situasjon må prioriteten være å bedre likviditeten her og nå. Dette også med tanke på at du vil få en større arv en dag. Så refinansier forbrukslånet med lengst mulig nedbetalingstid. Da burde ikke utgiften på dette lånet være mer enn 4000 i måneden. Og det er vel ikke stort mer enn du får inn i barnetrygd og bidrag - eller? Så da burde jo ikke det være en stopper for å kunne etablere deg alene. Vurder å flytte nærmere byen/jobben, selv om dere må bo trangt. Kanskje sykehuset har noen leiligheter dere kan leie? Ved å bo nærme så vil det bli enklere for deg å ta ekstravakter samt for ungdommene å få seg jobber. Anonymkode: af103...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #90 Del Skrevet 24. juli 2023 Svelg stoltheten og spør om forskudd på arv. Taper ikke noe mer enn ansikt på å spørre å en høflig måte. Du er 46 og sier du får en stor arv. De fleste oppegående foreldre ville heller hjulpet sin 46 år gamle datter, enn å sitte å gnure på de samme pegende et tiår til før de gikk i graven. De må jo være såpass oppi åra nå at det kan være greit å begynne å porsjoner ut litt? Alle har forståelse for at lån er tøft nå som renten er blitt høyere. De vet sikkert at du har billån og studielån, så du trenger heller ikke si spesifikt at det er til forbrukslån. Har du virkelig ikke mulighet til å gå, så ville jeg frigjort meg litt fra forholdet. Bare ansett samboer som litt sånn bakgrunnsstøy. Ungene er store, så du kan jo reise, dyrke hobby osv.? Ville tilbrakt minst mulig tid med han. Anonymkode: 71fce...a94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #91 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Svelg stoltheten og spør om forskudd på arv. Taper ikke noe mer enn ansikt på å spørre å en høflig måte. Du er 46 og sier du får en stor arv. De fleste oppegående foreldre ville heller hjulpet sin 46 år gamle datter, enn å sitte å gnure på de samme pegende et tiår til før de gikk i graven. De må jo være såpass oppi åra nå at det kan være greit å begynne å porsjoner ut litt? Alle har forståelse for at lån er tøft nå som renten er blitt høyere. De vet sikkert at du har billån og studielån, så du trenger heller ikke si spesifikt at det er til forbrukslån. Har du virkelig ikke mulighet til å gå, så ville jeg frigjort meg litt fra forholdet. Bare ansett samboer som litt sånn bakgrunnsstøy. Ungene er store, så du kan jo reise, dyrke hobby osv.? Ville tilbrakt minst mulig tid med han. Anonymkode: 71fce...a94 Kanskje han til og med våkner opp litt når han i praksis kjenner at du ikke er tilstede i forholdet lenger. Anonymkode: 71fce...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #92 Del Skrevet 24. juli 2023 Anbefaler forresten "selg 100 ting på ett år"-challenge. De fleste har akkumulert utrolig mye greier man ikke trenger, og alle 50- og 100-lappene tilsammen kan bli ganske bra summer. Jeg gjorde det i fjor og solgte for ca 40 000, og jeg har langt fra noen eksklusiv husholdning 😛 Det er 10% av forbruksgjelda di det! Anonymkode: 71fce...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #93 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 2.35): Føler egentlig jeg sparer inn på det meste. Teller på kronene hele tiden. Billigere bolig er vanskelig, leier et billig hus på landet bil er jeg avhengig av de 8 milene jeg kjører til jobb hver dag. Lever ganske nøkternt og nødvendig. Har regnet ut at om jeg og barna blir boende her alene, så har jeg 6000 kr igjen å leve for om jeg er alene. Alternativer er å ikke betale på lånene. En stor arv får jeg med tiden, men kan ikke akkurat ønske foreldrene mine døde 🤪 Anonymkode: 577d9...54a Har du tatt med at du da vil få utvidet barnetrygd? Altså ca 2450,- til i måneden? Har du sjekket bostøttekalkulatoren på Husbanken sine sider? Anonymkode: d78c1...fab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #94 Del Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skal du fortsette å bo der inntil du har råd til å flytte, synes jeg du skal være ærlig overfor mannen og fortelle om planene dine. Han fortjener ikke å bli litt. Dere kan ha et "åpent forhold" der han har mulighet til å treffe andre, ha et "normalt" liv og finne seg en som liker han akkurat slik han er. Anonymkode: 6fbcd...25f Noe av dette tenkte jeg også. Veldig kjipt å være den som har en samboer som ikke elsker deg, men pengene dine er bra nok... Hadde han visst det kan det være han ville prioritert annerledes. Anonymkode: 33021...945 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #95 Del Skrevet 24. juli 2023 Takk for mange gode råd. Jeg har de beste rentene på forbrukslånet på 7,1 % så der er det ikke mye å hente. Vanskelig å betale inn ekstra, særlig nå når alt er så dyrt. Studielånet har jeg 16 mnd betalingfri igjen, det kan kjøpe litt tid. Selge 100 ting, kjempegod ide! Skal vurdere å flytte mer sentralt, ekstrajobb etc. Å få forskudd på arv tør jeg ikke spørre om. Mor og far er skilt og det er far som sitter med formue. Men det meste er i eiendom og jeg kan ikke spørre han om å selge eiendommer for mine dumheter. Når det kommer til mannen er jeg helt enig, mulig dårlig gjort! Men det skal sies at jeg har vært ærlig, kommunisert at om vi ikke jobber for forholdet, kan ønske det beste for hverandre så vet jeg ikke hvor lenge jeg klarer å stå i det. Om han ikke evner eller ikke har lyst å gjøre jobben med meg vet jeg ikke. Å nei jeg er ikke perfekt jeg heller, men villig til å legge ned mye arbeid. Så helt uvitende er han ikke. Anonymkode: 577d9...54a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:34 #96 Del Skrevet fredag kl 11:34 AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 1.52): Jeg har vært i er forhold i 9 år. De siste årene har jeg mistrivdes i forholdet. Jeg har to tenåringer som bor med oss, ingen felles barn. Vi har forskjellige syn på det meste, han er negativ, kommer konstant med negative kommentarer til meg og ungene. Er en bedreviter, uten egentlig peiling på noe. Han er en veldig stressende person, jeg er roligheten selv. Jeg blir aldri møtt på mine følelser, aldri et positivt eller støttende ord. Føler meg motarbeidet hele tiden. Får legge til at det er ikke no vondt i mannen sånn sett. Bare veldig ulike. Og han er utrulig uempatisk uten evne til å sette seg seg inn i andre sine følelser. Saken er at jeg klarer meg ikke alene. Har et forbrukslån og studielån som er ganske høye, kabalen vil ikke gå opp som aleneforsørger. Da må jeg slutte å betale på lån og få inkasso og alt det der. Selv om jeg er i full jobb er det helt umulig å klare seg med utgiftene jeg da må ha alene. føler meg så låst. Jeg er 46 år og føler livet bare går fra meg i dette dårlige forholdet. Er ti år til jeg er gjeldsfri. Hva gjør jeg ? Orker ikke mer av denne hverdagen og denne typen. Anonymkode: 577d9...54a Hei! Ser denne tråden er alvannet år gammel, men jeg er i samme situasjon selv. Så bare lurer på om du gikk fra han, og hvordan det gikk rundt med økonomien. Anonymkode: 44ecc...743 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 11:38 #97 Del Skrevet fredag kl 11:38 Vil man forlate så gjør man det. Nav finns hvis det er krise. Jeg reiste med null på konto,og det gikk fint det. Anonymkode: ce74c...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå