Maskinfører Skrevet 31. juli 2023 #21 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det var mye elektronikk i de i 1999 også Anonymkode: c759f...679 Nei ikke så mye styreenheter og div som har gått fløyten naboen har fått pris på 32 000,- på en sensor for og få bilen igjennom PKK Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #22 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 13.21): Så på Toyota. Blir litt forvirra over f.eks modellen corolla, da det ser ut til at bagasjerommet varierer stort fra undermodell til undermodell (eller årstall?). Samme med Toyota auris. Blir ikke helt klok på det. Hvilke av disse har stasjonsvogn-størrelse på bagasjerommet? Anonymkode: 75a4c...0ee Jeg har auris st bil hybrid god plass i den. Anonymkode: 46efd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #23 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan i alle dager skal du få hundebur i Aurisen? Tom. stasjonsvognen er ganske trang. Anonymkode: c7cdc...746 Hvordan er Volvoen? Jeg hadde rav 4 før og mye mindre bagasjerom enn aurisen jeg har nå. Anonymkode: 46efd...5dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #24 Del Skrevet 31. juli 2023 Hadde fortsatt uten bil. Kan ikke se hvorfor en hund skal endre behovet. De 20.000 du snakker om på sommeren er peanøtter i forhold til utgiftene dere får med bilen. Veiavgift, forsikring, soneparkering, låne utgifter, reperasjoner, dekk, bompenger og drift. Vi bruker også en del nabobil. Det er ikke så dyrt. Har dere hunden i bur, er det jo bare å skjule den for eieren av bilen, og heller vaske godt etterpå, om det er restriksjoner som er problemet. Kommer fint under 20.000 på sommeren. Det er jo 200 km inkludert hver dag, så om man er borte en stund er det mange km. Varebiler har ofte plass til 3, og er billigere å leie. De kan benyttes i utlandet også. Har dere lyst på bil, kjør på, men det koster svin. Anonymkode: b8d21...6b9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #25 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan i alle dager skal du få hundebur i Aurisen? Tom. stasjonsvognen er ganske trang. Anonymkode: c7cdc...746 Ja, nei, kanskje ikke Auris er så aktuelt. Ser mest på VW passat og Volvo v70 nå da. Har dog tittet inni vinduer på noen auris, synes ikke de ser så små ut? Men heller ikke så store som v70 så klart. Ts Anonymkode: 75a4c...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #26 Del Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde fortsatt uten bil. Kan ikke se hvorfor en hund skal endre behovet. De 20.000 du snakker om på sommeren er peanøtter i forhold til utgiftene dere får med bilen. Veiavgift, forsikring, soneparkering, låne utgifter, reperasjoner, dekk, bompenger og drift. Vi bruker også en del nabobil. Det er ikke så dyrt. Har dere hunden i bur, er det jo bare å skjule den for eieren av bilen, og heller vaske godt etterpå, om det er restriksjoner som er problemet. Kommer fint under 20.000 på sommeren. Det er jo 200 km inkludert hver dag, så om man er borte en stund er det mange km. Varebiler har ofte plass til 3, og er billigere å leie. De kan benyttes i utlandet også. Har dere lyst på bil, kjør på, men det koster svin. Anonymkode: b8d21...6b9 Yes, jeg vet det. Men mannen min har skrupler mtp å låne bil privat av folk (som getaround/nabobil) og lyge om det med hund. Ja, med avskrivning også så blir det dyrt. Mye dyrere enn å ikke eie. Men det er vel noe med friheten og alt det der. Kan være mer spontane. Og ikke minst slippe å ha hunden i baksetet (som vi har hatt til nå ) Kanskje vi selv kan imøtekomme noe av utgiftene ved å selv leie ut til getaround. Til folk som har hund eller ikke bryr seg. Bil er et luksusprodukt, i alle fall for vår del. Innbiller meg ikke at det er et spareprosjekt, nek. Ts Anonymkode: 75a4c...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #27 Del Skrevet 31. juli 2023 11 hours ago, Maskinfører said: Nei ikke så mye styreenheter og div som har gått fløyten naboen har fått pris på 32 000,- på en sensor for og få bilen igjennom PKK Er mer nå det er det, man var mye elektronikk i biler i 1999 også. Synd for naboen din det, men slik er det Anonymkode: c759f...679 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #28 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hadde fortsatt uten bil. Kan ikke se hvorfor en hund skal endre behovet. De 20.000 du snakker om på sommeren er peanøtter i forhold til utgiftene dere får med bilen. Veiavgift, forsikring, soneparkering, låne utgifter, reperasjoner, dekk, bompenger og drift. Vi bruker også en del nabobil. Det er ikke så dyrt. Har dere hunden i bur, er det jo bare å skjule den for eieren av bilen, og heller vaske godt etterpå, om det er restriksjoner som er problemet. Kommer fint under 20.000 på sommeren. Det er jo 200 km inkludert hver dag, så om man er borte en stund er det mange km. Varebiler har ofte plass til 3, og er billigere å leie. De kan benyttes i utlandet også. Har dere lyst på bil, kjør på, men det koster svin. Anonymkode: b8d21...6b9 Det kommer vel helt an på hva slags hundehold man har. Jeg er mye på trening og samlinger på steder der kollektiv ikke er en mulighet. Og så har jeg allergikere i familien, så jeg vil ikke risikere å utsette noen for allergener ved å lyve om at jeg ikke har hund i bil ... Syns det høres ut som en langt bedre plan for TS å heller leie ut bilen til andre hundeeiere som trenger det, hvis de ikke egentlig har behov riktig så ofte. Det burde jo egentlig ha vært en egen app for utleie av bil til folk med kjæledyr Anonymkode: 6c798...c1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #29 Del Skrevet 1. august 2023 Lurt å kjøpe bil når dere åpenbart ikke har råd til å kjøpe bil, men må refinansiere boligen. Anonymkode: 296ff...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #30 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, nei, kanskje ikke Auris er så aktuelt. Ser mest på VW passat og Volvo v70 nå da. Har dog tittet inni vinduer på noen auris, synes ikke de ser så små ut? Men heller ikke så store som v70 så klart. Ts Anonymkode: 75a4c...0ee VW er en evig rekke av kostbare sensorfeil. Da er nok Volvo mye bedre. Anonymkode: c7cdc...746 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. august 2023 #31 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja, nei, kanskje ikke Auris er så aktuelt. Ser mest på VW passat og Volvo v70 nå da. Har dog tittet inni vinduer på noen auris, synes ikke de ser så små ut? Men heller ikke så store som v70 så klart. Ts Anonymkode: 75a4c...0ee Jeg vet om noen som har hatt eldre diesel VW Passat over noen år (jeg var en av de) og det er langt mellom de som skryter av eldre problemfri Passat. Tror de er minst like sjeldne som enhjørninger. Om ikke sjeldnere. Når vi snakker om «eldre» tenker jeg her på 8-12 år. Med det budsjettet dere har så får dere råd til en god dieselbil nå - men det vil bli dere som får de store kostnadene fremover med slitt drivlinje og dieselsystem. Spesielt om den daglige bruken er småkjøring. Da ber dere om tette EGR ventiler og partikkelfiltre som ikke blir renset og går tett - og tar temp sensoren med seg i samme slengen. Så de 20k om sommeren for å leie bil er fort et verkstedsopphold for rens av EGR ventiler og regenerering av partikkelfiltre. Så kommer alle de andre utgiftene i tillegg. Personlig ville jeg ha gått for Volvo eller Toyota. Mest Volvo. Tenk V70, XC70 eller XC60. Er det mest småkjøring velger dere bensin. Er det en del langkjøring (minst en gang i uka) så er diesel supert. Med langkjøring mener jeg 1 time pluss sammenhengende med noe variert belastning (bakker og høy hastighet). Jeg har selv Volvo XC60 og selv om den har litt mindre plass enn Passaten jeg hadde før tar den det igjen med høyde i bagasjerommet og andre praktiske detaljer. Dere har ikke nevnt noe om størrelse på bikkja og det har en del betydning på størrelse på bur. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #32 Del Skrevet 1. august 2023 Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Jeg vet om noen som har hatt eldre diesel VW Passat over noen år (jeg var en av de) og det er langt mellom de som skryter av eldre problemfri Passat. Tror de er minst like sjeldne som enhjørninger. Om ikke sjeldnere. Når vi snakker om «eldre» tenker jeg her på 8-12 år. Med det budsjettet dere har så får dere råd til en god dieselbil nå - men det vil bli dere som får de store kostnadene fremover med slitt drivlinje og dieselsystem. Spesielt om den daglige bruken er småkjøring. Da ber dere om tette EGR ventiler og partikkelfiltre som ikke blir renset og går tett - og tar temp sensoren med seg i samme slengen. Så de 20k om sommeren for å leie bil er fort et verkstedsopphold for rens av EGR ventiler og regenerering av partikkelfiltre. Så kommer alle de andre utgiftene i tillegg. Personlig ville jeg ha gått for Volvo eller Toyota. Mest Volvo. Tenk V70, XC70 eller XC60. Er det mest småkjøring velger dere bensin. Er det en del langkjøring (minst en gang i uka) så er diesel supert. Med langkjøring mener jeg 1 time pluss sammenhengende med noe variert belastning (bakker og høy hastighet). Jeg har selv Volvo XC60 og selv om den har litt mindre plass enn Passaten jeg hadde før tar den det igjen med høyde i bagasjerommet og andre praktiske detaljer. Dere har ikke nevnt noe om størrelse på bikkja og det har en del betydning på størrelse på bur. Lykke til Rens av EGR ventil er noe som er veldig enkelt å gjøre selv på de fleste biler. Lett å demontere og rense for så å skru tilbake. Kan samtidig skru av røret bak og rense det også. Om man klarer å montere et bilde på veggen hjemme klarer man dette. DPF er det jo bare å se til at man får kjørt litt varmt om man driver med mye kortkjøring. Kan alltids legge til en tilsetning i tanken for å øke temperaturen på avgassene som bistår med dette. Om man er hakket mer kyndig så kan man alltid demontere DPF for å rense selv. Funker dog bare om det ikke er blitt så tett at det er i praksis ødelagt/smeltet. Har hatt mange dieselbiler selv og aldri opplevd problemer med EGR / DPF rett og slett fordi jeg vet de eksisterer. Vet man det er det mye mindre stress. Anonymkode: 296ff...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 1. august 2023 #33 Del Skrevet 1. august 2023 tdm900 skrev (På 22.7.2023 den 20.35): Det er jo en ok bil, men unngå småkjøring da den er diesel. De gror ned i sot i EGR-ventilen, blir aldri varm om vinteren heller med småkjøring. Om den har webast må den brukes med omhu. Hvor langt må man kjøre for at det ikke skal regnes som småkjøring? Hvor ofte "må" man kjøre lengere turer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. august 2023 #34 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Rens av EGR ventil er noe som er veldig enkelt å gjøre selv på de fleste biler. Lett å demontere og rense for så å skru tilbake. Kan samtidig skru av røret bak og rense det også. Om man klarer å montere et bilde på veggen hjemme klarer man dette. DPF er det jo bare å se til at man får kjørt litt varmt om man driver med mye kortkjøring. Kan alltids legge til en tilsetning i tanken for å øke temperaturen på avgassene som bistår med dette. Om man er hakket mer kyndig så kan man alltid demontere DPF for å rense selv. Funker dog bare om det ikke er blitt så tett at det er i praksis ødelagt/smeltet. Har hatt mange dieselbiler selv og aldri opplevd problemer med EGR / DPF rett og slett fordi jeg vet de eksisterer. Vet man det er det mye mindre stress. Anonymkode: 296ff...1bd Det er enkelt å fange fisk også. Og bygge terrasse. Når man vet hvordan, har verktøy til det og tid til det. Da er mye enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. august 2023 #35 Del Skrevet 1. august 2023 petterm skrev (1 minutt siden): Hvor langt må man kjøre for at det ikke skal regnes som småkjøring? Hvor ofte "må" man kjøre lengere turer? Etter min erfaring en gang i uken og minst 1 time med variert belastning i høy hastighet. Har hatt to jobber hvor jeg har pendlet over 10 mil til dagen minst 1-2 ganger pr uke. Sverget til dieselbil pga drivstofføkonomi. Begge gangene jeg byttet jobb og sluttet med langkjøring så tok det bare 1-2 måneder før jeg begynte å få tette EGR ventiler og problemer med regenerering av partikkelfilter. Dette er naturligvis et begrenset utvalg og anekdotisk av natur, men de jeg har forhørt meg med som jeg kjenner jobber med biler som hobby eller jobb sier det samme. Det er ikke en fast fasit men som en generell regel fungerer det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #36 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det kommer vel helt an på hva slags hundehold man har. Jeg er mye på trening og samlinger på steder der kollektiv ikke er en mulighet. Og så har jeg allergikere i familien, så jeg vil ikke risikere å utsette noen for allergener ved å lyve om at jeg ikke har hund i bil ... Syns det høres ut som en langt bedre plan for TS å heller leie ut bilen til andre hundeeiere som trenger det, hvis de ikke egentlig har behov riktig så ofte. Det burde jo egentlig ha vært en egen app for utleie av bil til folk med kjæledyr Anonymkode: 6c798...c1c Det hadde slått an... Anonymkode: 75a4c...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #37 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Lurt å kjøpe bil når dere åpenbart ikke har råd til å kjøpe bil, men må refinansiere boligen. Anonymkode: 296ff...1bd Så andre folk bare tar av sparepengene sine for å kjøpe bil, er det sånn? *skjønner ikke problemet* Anonymkode: 75a4c...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #38 Del Skrevet 1. august 2023 Snublefot62 skrev (13 timer siden): Jeg vet om noen som har hatt eldre diesel VW Passat over noen år (jeg var en av de) og det er langt mellom de som skryter av eldre problemfri Passat. Tror de er minst like sjeldne som enhjørninger. Om ikke sjeldnere. Når vi snakker om «eldre» tenker jeg her på 8-12 år. Med det budsjettet dere har så får dere råd til en god dieselbil nå - men det vil bli dere som får de store kostnadene fremover med slitt drivlinje og dieselsystem. Spesielt om den daglige bruken er småkjøring. Da ber dere om tette EGR ventiler og partikkelfiltre som ikke blir renset og går tett - og tar temp sensoren med seg i samme slengen. Så de 20k om sommeren for å leie bil er fort et verkstedsopphold for rens av EGR ventiler og regenerering av partikkelfiltre. Så kommer alle de andre utgiftene i tillegg. Personlig ville jeg ha gått for Volvo eller Toyota. Mest Volvo. Tenk V70, XC70 eller XC60. Er det mest småkjøring velger dere bensin. Er det en del langkjøring (minst en gang i uka) så er diesel supert. Med langkjøring mener jeg 1 time pluss sammenhengende med noe variert belastning (bakker og høy hastighet). Jeg har selv Volvo XC60 og selv om den har litt mindre plass enn Passaten jeg hadde før tar den det igjen med høyde i bagasjerommet og andre praktiske detaljer. Dere har ikke nevnt noe om størrelse på bikkja og det har en del betydning på størrelse på bur. Lykke til Hei! Bikkja er mellomstor. Ikke ferdigvokst nå, men et sted mellom 20-25 kilo kanskje. Anonymkode: 75a4c...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2023 #39 Del Skrevet 1. august 2023 Merker oss at Ford Focus er relativt lavt priset ift andre biler. Altså biler fra 2021 er priset relativt lavt. Hvorfor? Anonymkode: 75a4c...0ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. august 2023 #40 Del Skrevet 1. august 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Merker oss at Ford Focus er relativt lavt priset ift andre biler. Altså biler fra 2021 er priset relativt lavt. Hvorfor? Anonymkode: 75a4c...0ee Relativt rimeligere bil og relativt lav bruktverdi. Men du kan få god bil der og, men jeg holder meg klart unna Ford. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå