AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #1 Del Skrevet 22. juli 2023 I lang tid har jeg vært plaget med kløe i hodebunnen min. Har vært hos lege, tatt blodprøver for vitaminer og jeg mangler ingenting. Legen skrev ut til meg Diprosalic liniment, brukte den som jeg skulle men det hjalp ikke. Så jeg bestilte time hos hudlege i Oslo. Hun så på min hodebunn og sa jeg har Seboreisk eksem, hodebunnen er oljete, blir fort fett og derfor jeg mister hår og at det klør. Fikk beskjed om å bruke Elocon liniment i minst 2 mnd, 3 ganger i uken, og vaske håret med Ducray shampo, men den hun skrev i resept finnes ikke i Norge. Jeg brukte linimentet i en mnd, følte ikke det hjalp på håravfall men at det hjalp på kløe, kløen ble borte. Da jeg sluttet med den etter en mnd, så gikk det en uke eller litt mer og jeg sluttet å miste hår. Jeg ble så glad! Det varte i ca. 2 mnd så kom både kløen og håravfallet tilbake. Det klør så vanvittig! Jeg tok kontakt med hudlegen og hun ble så sur for at jeg sluttet å bruke linimentet etter en mnd, når vi ble enig om 2 mnd. Jeg sa at jeg følte det ikke hjalp. Også ble hun sur for at jeg ikke brukte shampoen, men jeg sa den ikke finnes i Norge, hun bare jo jo, den finnes på farmasiet.no. Noe det ikke gjør, iallfall den hun skrev i resepten finnes ikke, det sa de på apoteket også. Så jeg har funnet 2 type shampo på farmasiet, men usikker på hvilken jeg skal gå for? Den ene er for flass, noe jeg ikke har og den andre er for oljete hodebunn, men i den så er det methylisothiazolinone stoffet som jeg reagerer allergisk mot, brukte for en del år siden en shampo med dette stoffet og utviklet allergi. Legger ved bilde av shampoen som hun skrev i resepten, men som ikke finnes. Unnskyld hvis innlegget mitt virker rotete men vær så snill kom med tips/råd til meg, hva skal jeg gjøre? Jeg er desperat, av både håravfallet og kløingen, og at håret mitt ser fett ut dagen etter jeg har vasket det. Ingen volum og håret klistrer seg til hodebunn og ser flatt ut. Vær så snill hjelp! 😞 Anonymkode: 31918...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #2 Del Skrevet 22. juli 2023 Det er disse shampoene jeg ikke vet hvilken jeg skal gå for? https://www.farmasiet.no/search?searchPhrase=ducray+shampo Anonymkode: 31918...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #3 Del Skrevet 22. juli 2023 Kutt ut aøt av lgutenholdige og hveteprodukter. Kutt ut melk. Kutt ut kaffe. Gi det 4 uker og du vil merke bedring. Men dersom kstholdet ditt er dårlig så vil du nok ikke få helt kontroll på det Gå til privat hudlege, fastleger har ikke peiling på slike problemer. Du må se en spesialist Anonymkode: d287e...a46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #4 Del Skrevet 22. juli 2023 Jeg ville valgt Elution eller en fra Dexem feks den for fet hodebunn Anonymkode: c956a...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #5 Del Skrevet 22. juli 2023 Ta B vitaminer i tillegg. Inkl Biotin Anonymkode: c956a...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #6 Del Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Kutt ut aøt av lgutenholdige og hveteprodukter. Kutt ut melk. Kutt ut kaffe. Gi det 4 uker og du vil merke bedring. Men dersom kstholdet ditt er dårlig så vil du nok ikke få helt kontroll på det Gå til privat hudlege, fastleger har ikke peiling på slike problemer. Du må se en spesialist Anonymkode: d287e...a46 Kutte ut alt det? Hva har jeg igjen da?😔🥶 Jeg har vært hos privat hudlege, i Oslo city. Anonymkode: 31918...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #7 Del Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ta B vitaminer i tillegg. Inkl Biotin Anonymkode: c956a...83e Tar b vitaminer og går på kosttilskudd fra Good for me, dem inneholder biotin. Takk for svar:) Anonymkode: 31918...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #8 Del Skrevet 22. juli 2023 ACO Dry Scalp. Anonymkode: f6b46...0b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet 22. juli 2023 #9 Del Skrevet 22. juli 2023 Har samme problem som deg, ts! Men min hodebunn er tørr, ikke oljete… Hudlege sa det mest sannsynlig er seborissk eksem hos meg også, jeg fikk fungoral som shampoo, hjalp ingenting. Og nå begynner jeg få tynnt hår, men legen sa det er pga kløinga, ikke selve eksemen. Hos meg merker jeg tydeligst forskjell om jeg er stressa, sovet lite eller dårlig, syk osv. Da blir det verre. Mens i spania med tørr varm luft og ferie klødde det ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #10 Del Skrevet 23. juli 2023 Jeg har samme problem. Jeg har allerede et kosthold fri for laktose og det som er, så det er vel kanskje ikke det som er problemet. Jeg vet at jeg stresser mye, så må rett og slett ta tak i livet mitt og begynne med meditasjon og sørge for at søvnen blir bra. Sover ekstremt lite og har ingen ro akkurat nå. Ble anbefalt daxxin psoriasis shampoo som visstnok har fungert veldig bra for mange, men kan dessverre ikke anbefale den videre. Leter fremdeles etter en bedre sjampo. Fungoral fungerer bare av og til, men det er lenge siden sist. Anonymkode: 1a514...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #11 Del Skrevet 23. juli 2023 Samme problem her, men jeg har funnet et par ting som holder eksemen i sjakk! - Salicylic acid (jeg bruker den fra The Ordinary) i hodebunnen dersom jeg har en del flass. Det "løser" opp flassen slik at at flasshampoo fungerer bedre på selve eksemen. - Jeg bruker flasshampoo fra Daxxin (ikke psoriasisshampooen, den fungerte ikke synes jeg). Synes den fungerer bedre enn Fungoral sin. Lar den virke i minst 5 minutter, gjerne 10 - Etter hårvask og hver kveld (når jeg synes hodebunnen er litt tørr) så tar jeg et par dråper med kokosolje (MCT-olje uten laurinsyre, det må være uten laurinsyre) og masserer den inn i hodebunnen. Tar såpass lite at håret ikke blir fett og denne oljen er visst en olje som soppen i hodebunnen ikke kan bruke. Før hårvask så tar jeg i en større dose olje og lar den virke som kur i noen timer eller over natten. Mange med seboreisk eksem som sverger til mct olje uten laurinsyre. - Halvføner hodebunnen etter vask slik at soppen ikke får kost seg. Hadde fønt håret helt tørt om jeg ikke hadde langt og behandlet hår som ikke liker varmebehandling. Har også kjøpt en hodebunnbørste (?) som jeg synes får jobbet inn produktene veldig godt Anonymkode: f4b06...9c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #12 Del Skrevet 25. juli 2023 Har samme problem. Fikk også elocon , men etter 14 dager fikk jeg en kraftig reaksjon på det og måtte slutte. Fikk også fungoral shampo, men den tar ikke knekken . Jeg har kronisk fett hår. Er så lei. Håret har i tillegg blitt hvitt. Tok biopsi i hodenunn , men de gjorde ingen funn og det synes jeg er så rart !! forrige hudlege gadd ikke se på meg engang . Er så deprimert , og har gitt opp. Anonymkode: 7dc87...7bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterskog Skrevet 25. juli 2023 #13 Del Skrevet 25. juli 2023 Kjøpt daxxin shampoo og balsam idag, etter råd fra ab…9c9. Så får vi semhvordan den virker, hittils brukt purple shampoo pga blondering… vet jo at farging ikke er bra, men har blitt sjukt gråhårig. Og tynt hår i det siste! Ikke såååå gammel heller… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #14 Del Skrevet 27. juli 2023 Å unngå tørrshampoo helt har hjulpet meg betraktelig!! Anonymkode: f6040...e7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2024 #15 Del Skrevet 29. august 2024 AnonymBruker skrev (På 23.7.2023 den 21.25): Samme problem her, men jeg har funnet et par ting som holder eksemen i sjakk! - Salicylic acid (jeg bruker den fra The Ordinary) i hodebunnen dersom jeg har en del flass. Det "løser" opp flassen slik at at flasshampoo fungerer bedre på selve eksemen. - Jeg bruker flasshampoo fra Daxxin (ikke psoriasisshampooen, den fungerte ikke synes jeg). Synes den fungerer bedre enn Fungoral sin. Lar den virke i minst 5 minutter, gjerne 10 - Etter hårvask og hver kveld (når jeg synes hodebunnen er litt tørr) så tar jeg et par dråper med kokosolje (MCT-olje uten laurinsyre, det må være uten laurinsyre) og masserer den inn i hodebunnen. Tar såpass lite at håret ikke blir fett og denne oljen er visst en olje som soppen i hodebunnen ikke kan bruke. Før hårvask så tar jeg i en større dose olje og lar den virke som kur i noen timer eller over natten. Mange med seboreisk eksem som sverger til mct olje uten laurinsyre. - Halvføner hodebunnen etter vask slik at soppen ikke får kost seg. Hadde fønt håret helt tørt om jeg ikke hadde langt og behandlet hår som ikke liker varmebehandling. Har også kjøpt en hodebunnbørste (?) som jeg synes får jobbet inn produktene veldig godt Anonymkode: f4b06...9c9 Det med kokosoljen uten laurinsyre - har prøvd å google det men kan ikke finne kokosoljer uten laurinsyre. Har du navn/link til en slik olje? ... Anonymkode: 32302...bf5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mymlen Skrevet 29. august 2024 #16 Del Skrevet 29. august 2024 https://skinlove.no/odylique-gentle-herb-shampoo.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaledonia Skrevet 30. august 2024 #17 Del Skrevet 30. august 2024 Ingenting hjelper hvis du orker ikke å endre livsstil og kosthold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2024 #18 Del Skrevet 30. august 2024 Har selv seboreisk eksem i hodebunn. Spiser ikke sukker og har både gluten å laktoseintoleranse. Sliter fremdeles ekstremt med eksem og håravfall. Ingenting hjelper. Har prøvd det meste nå i snart 20 år. Alt av vitaminer er på topp. Anonymkode: e35f0...135 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2024 #19 Del Skrevet 1. september 2024 kaledonia skrev (På 30.8.2024 den 9.15): Ingenting hjelper hvis du orker ikke å endre livsstil og kosthold. Hjelper ikke det heller. Anonymkode: 31918...acb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2024 #20 Del Skrevet 2. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 9.50): ACO Dry Scalp. Anonymkode: f6b46...0b8 Signerer denne. Den har hjulpet på min grusomme hodebunn. Klør mindre og flasser mindre etter få gangers bruk. Anonymkode: aa663...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå