Gå til innhold

Hvilket parti er mest opptatt av å gi unge frihet så de slipper å bli gjeldsslaver?

Majer

Anbefalte innlegg

K.B. skrev (20 timer siden):

Rødt 

Stemmer ikke på partier som støtter imperialisme, folkemord og nazistiske ledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jabx skrev (49 minutter siden):

Stemmer ikke på partier som støtter imperialisme, folkemord og nazistiske ledere.

Så med en setning, så har du bevist at du ikke kan noe om Rødts politikk..

Endret av K.B.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (2 timer siden):

Unge i dag betaler for den største velgergruppen, pensjonistene, og må samtidig spare til egen pensjon for det er klart at det ikke vil være samme ordning for dere. Egentlig har man jo lurt seg selv litt, det blir jo ikke mulig og si til dagens pensjonister at « sorry , vi må ta fra dere pensjonen , for den er ikke bærekraftig «. De måtte jo ha spart selv fra start. Hva pokker tenkte man da man laget dagens pensjonsonsordning, at gjennomsnittlig levealder ville fortsette og være 70 år, samtidig som det vi bruker mest penger og tid og forskning på er og holde folk i live lenger, og boomen , som nå har blitt et skjellsord var man jo fullstendig klar over den gang og. Det ble riktignok sett på med positivitet og optimisme.
det er en litt håpløs situasjon, men det som irriterer meg er pensjonister som ikke ser dette, og skryter av og ha bygget landet ( jaha, litt av en tanke om generasjonene før, som jobbet til de stupte og aldri hørt om noen pensjon ) og at pensjonen er deres penger fordi de har betalt skatt, som om de ikke har benyttet seg av veier, helsetilbud, gratis skole for barna sine osv osv osv, betalt for med skatt. Jeg ba min gamle far regne ut hvor mange millioner han har mottatt i pensjon foreløpig, og han ble litt satt ut over at resultatet ble tosifra, og noen klarer heldigvis  og skjønne at de har fått mer enn de har gitt. Det irriterer meg at vi ikke kan snakke om det, fordi ingen tør og ta tak i det. Vi har driti oss ut, og det er egentlig ikke minstepensjonistene sin skyld. 

vel ting er ikke helt svart. Så lenge Norge går så det suser økonomisk er det mulig og få til fremtidige ordninger. Nei, vi trenger ikke slaver, men det vi kommer til og trenge er arbeidsinnvandrere. Så lenge Norge kan leve på  naturressurser er jo alt mulig. Første punkt er og snakke om det og se etter løsninger, men da blir jo dagens pensjonister mer krenka en snowflakene. Er liksom ikke oljen « de» fant og verdens beste velferdsstat som fungerte for 40 år siden bra nok lenger? 

Nei. Problemet er 1/3 med stadig voksende offentlig sektor som består av 2/3. gjennomsnittsalder på 45 år, fødetall på 1.4.

Norge har hvert ulven som løp etter stankelbeinet som man så på barne-TV da jeg var ung. Bare at vi løper og løper, bakken har for lengst forsvunnet under oss. Når fallet kommer så kommer det så hardt at jeg har i over 15 år realisert at jeg kanskje ikke kom til å dø i dette landet. Pga kaoset som følger etter eldrebølgen. 

Dette er kun hva som vil skje. Så kommer andre faktorer, vi kan få naturkatastrofer og alt mulig som stopper alt eller endret holdningene til vesten. For det er vesten som sliter. Ikke resten av verden som ting rusler og går som alltid. 

i 30 år har man erstattet hva som funket med hva de trodde funket. Stadig flere er avhengig av støtte fra staten noe som gjør at den velgergruppen som vil ha ting gratis øker. (Jeg er ikke for å ikke hjelpe syke sånn for ordens skyld, dette handler om det store bildet og ikke enkeltliv)

de fleste som er eldre nå har ikke bygget landet på samme vis som de som opplevde krigen. Mange har derimot jobbet steinhardt, men de har hvert selvstendig næringsdrivende og bygd bedrifter og ofret tiden sin når andre satt på cafe osv. Min far påpekte det etter finanskrisen på 90 tallet at det skjedde noe og ser man økningen av offentlig sektor osv fra den gang. 

i sum sumarum så er ikke Norge et felleskap. Vi har 200 nasjonaliteter hvor halvparten har sin egen kultur. Mange finansieres av skattebetalerne som står ute i all slags vær. 

hadde unge menn forstått at de er ryggraden i samfunnet og hvert mer menn med verdier så hadde man aldri latt det gå så langt, men etter reform 94 gjorde de titusener av unge menn om til skoletapere. Her står vi 30 år senere med problemene etter alle skulle sende unga sine på fine skoler og dermed måtte man lage masse titler. 

bare se på rettssystemet. Kunstig industri i 70% av tilfellene. For hvem betaler? Det er ikke de som sitter i salen i majoriteten av sakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentin skrev (5 minutter siden):

Nei. Problemet er 1/3 med stadig voksende offentlig sektor som består av 2/3. gjennomsnittsalder på 45 år, fødetall på 1.4.

Norge har hvert ulven som løp etter stankelbeinet som man så på barne-TV da jeg var ung. Bare at vi løper og løper, bakken har for lengst forsvunnet under oss. Når fallet kommer så kommer det så hardt at jeg har i over 15 år realisert at jeg kanskje ikke kom til å dø i dette landet. Pga kaoset som følger etter eldrebølgen. 

Dette er kun hva som vil skje. Så kommer andre faktorer, vi kan få naturkatastrofer og alt mulig som stopper alt eller endret holdningene til vesten. For det er vesten som sliter. Ikke resten av verden som ting rusler og går som alltid. 

i 30 år har man erstattet hva som funket med hva de trodde funket. Stadig flere er avhengig av støtte fra staten noe som gjør at den velgergruppen som vil ha ting gratis øker. (Jeg er ikke for å ikke hjelpe syke sånn for ordens skyld, dette handler om det store bildet og ikke enkeltliv)

de fleste som er eldre nå har ikke bygget landet på samme vis som de som opplevde krigen. Mange har derimot jobbet steinhardt, men de har hvert selvstendig næringsdrivende og bygd bedrifter og ofret tiden sin når andre satt på cafe osv. Min far påpekte det etter finanskrisen på 90 tallet at det skjedde noe og ser man økningen av offentlig sektor osv fra den gang. 

i sum sumarum så er ikke Norge et felleskap. Vi har 200 nasjonaliteter hvor halvparten har sin egen kultur. Mange finansieres av skattebetalerne som står ute i all slags vær. 

hadde unge menn forstått at de er ryggraden i samfunnet og hvert mer menn med verdier så hadde man aldri latt det gå så langt, men etter reform 94 gjorde de titusener av unge menn om til skoletapere. Her står vi 30 år senere med problemene etter alle skulle sende unga sine på fine skoler og dermed måtte man lage masse titler. 

bare se på rettssystemet. Kunstig industri i 70% av tilfellene. For hvem betaler? Det er ikke de som sitter i salen i majoriteten av sakene. 

Vet ikke akkurat hva du svarte nei på. 
hva var det med reform 94 som gjorde titusener av unge menn til skoletapere? 
hvilke fine skoler var det alle skulle sende unga sine til? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentin skrev (8 minutter siden):

Stadig flere er avhengig av støtte fra staten noe som gjør at den velgergruppen som vil ha ting gratis øker.

Det som skjer er at globalt blir det behov for stadig færre og færre for å produsere visse typer produkter og varer, og det presser lønninger og arbeidstilbud for den typen grupper nedover. Dette har rammet alle utviklede land, og gir utslag i enten flere på offentlig støtte eller flere arbeidende fattige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PeeWee skrev (6 timer siden):

Jeg synes ikke det er et gode at folk gjør det. Det brukes jo blant annet som en forklaring på synkende fødselstall og dårligere psykisk helse i Øst Asia. Det virker jo som en perfekt resept for å skape bitre incels. Forøvrig er jo ungdomstiden et av høydepunktene i livet, og det ødelegger man ved å jobbe den bort. 

Man har gjort det slik fordi det er den eneste løsningen som sikrer alle en pensjon. Der hvor man sparer opp hele pensjonen sin selv som i Sør Korea og Chile har ikke så mye som halvparten noen pensjon i det hele tatt. 

Men hvorfor økte ikke da alle priser samtidig med boligprisene? Forøvrig så burde jo kronefall påvirke alt annet heller enn boligprisene, da boliger tross alt er produsert i Norge med norsk arbeidskraft. Det som skjedde med den veldige inflasjonen nylig er jo at økningen i boligprisene heller har stagnert. Så der virker din påstand ganske spesiell. 

Slik er det fordi den øverste tredjedelen har en god del av inntektene og det er den eneste måten å sikre 

Slik jeg ser det, burde land med relativt høye skatter og velferdsordninger på sammen om å fjerne land som Sveits og Monaco fra kartet. De gjør såpass skade på resten av verden et par små folkemord er verdt det. 

Hæ? Det er vesten som har hatt synkende tall siden 70 tallet. Når de startet å viske ut biologiske kjønnsforskjeller. Norge har under 1.4 og må ligge på 2.3. Derfor vi har hatt økende innvandring siden 70 tallet for tallet synker pga kvinnene ikke finner mennene attraktive om de ikke har samme status og derfor konkurrerer mot ti tusen andre jenter satt på spissen. Mest i Instagram generasjonen. 

jeg kjenner jenter som har blitt brukt som leketøy av fotballspillere(verdenskjente) og trodd de har datet han. Bare at du bruker et begrep som incels viser at du ikke kan så mye om debatten da de fleste som er «incels» verken er bitre eller sure. De er lei seg og hater seg selv. 

å jobbe bort ungdomstiden gjorde at jeg brukte 15-20 tusen på byen og eksponerte meg for drøssevis av jenter. Så det eller studere og være blakk. Jeg vet ikke jeg. Personlig så ville jeg heller hatt 600 i året som 20 åring for drøyt 14 år siden en å sitte på en skolebenk og kjede ræva av meg. 

En annen ting er høydepunktet mitt er 40 og 50 årene. For da er jeg helt fri. folk får sine midtlivskriser og alt sånn så sitter man tilbake med mer en de kunne drømt om. Null gjeld og kan reise verden rundt og slippe å måtte ha noen som spør hvorfor man ikke er på jobb. Heller det en å rote bort ungdommen helt da man rotet den bort nok etter reform 94 og hadde kun flaks i livet når man ser andre i samme situasjon. 

boligprisene faller pga renten. Nordmenn er verdens mest gjeldstyngede befolkning. Staten er rik derimot. 

og meg bekjent har alt av priser økt. På 5 år har mange fått opp mot 50% tapt kjøptskraft, og noe bedring for store deler av Norge blir det neppe når man ser den politiske vanviddet vi driver med. 

Sånn du ser det? Du er klar over at vesten utgjør 1/5 del av verden og fremtiden forgår i Asia? Europa har bedrevet økonomisk og kulturelt selvmord som mange har ledd av nå i ti år selv om stadig flere begynner å få hodet opp av sanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PeeWee skrev (7 minutter siden):

Det som skjer er at globalt blir det behov for stadig færre og færre for å produsere visse typer produkter og varer, og det presser lønninger og arbeidstilbud for den typen grupper nedover. Dette har rammet alle utviklede land, og gir utslag i enten flere på offentlig støtte eller flere arbeidende fattige. 

Suppekøer og millioner av arbeidsløse. Jau. Putt AI inn også. 

fremtiden vil endre seg mer på 5 år en de siste 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentin skrev (15 minutter siden):

Hæ? Det er vesten som har hatt synkende tall siden 70 tallet. Når de startet å viske ut biologiske kjønnsforskjeller. Norge har under 1.4 og må ligge på 2.3.

Fødselstall svinger over tid, og utenom noen få dårlige år har de norske fødselstallene vært ganske gode sammenlignet med resten av den rike verden. Hvis det virkelig er utvisking av biologiske kjønnsforskjeller som er forklaring: Hvorfor er da fødselstallene minst like lave eller enda lavere i mesteparten av Øst Europa og særlig Øst Asia?

Valentin skrev (18 minutter siden):

å jobbe bort ungdomstiden gjorde at jeg brukte 15-20 tusen på byen og eksponerte meg for drøssevis av jenter. Så det eller studere og være blakk. Jeg vet ikke jeg. Personlig så ville jeg heller hatt 600 i året som 20 åring for drøyt 14 år siden en å sitte på en skolebenk og kjede ræva av meg. 

De fleste kjeder seg ikke på skolebenken når man tar høyere utdanning. Er jo det man trenger for å virkelig kunne bidra. Landet som helhet blir jo ikke rikere om håndtverkere arbeider litt mer... Dessuten, folk som jobber bort ungdomstiden bir så bitre og sure som godt voksne at de stort sett er en pest og en plage. 

Forøvrig er ikke tidlig pensjon nødvendigvis noe lurt, da statistikk viser at uavhengig av helse, så øker det å ikke jobbe sjansen for å dø. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2023 at 7:35 AM, Drizzt said:

De borgerlige partiene så klart.

De er for frihet, at folk beholder pengene sine og for valgmuligheter.

Men det er uklart hva slags frihet du tenker på. Kjøpe bolig uten å ta opp lån? Ja, det kan man fint gjøre hvis man ikke kaster bort ungdomstiden men jobber og sparer og så kjøper utenfor pressområdene. 

De borgerlige vil at penger og makt går i arv, det motsatte av hva TS var på jakt etter.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (2 timer siden):

Rødt er et Sosialdemokratisk parti, eller demokratisk sosialisme som de liker å kalle det.  Ingenting der som tyder på at de støtter imperialisme,  folkemord eller Nazisme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (På 22.7.2023 den 8.35):

Sånn som ting er nå er vi forbausende like Russland. De eldre har det ok mens de unge får det stadig verre. Forskjellen er at i Russland starter de krig for å sørge for at de unge ikke blir mange nok til å velte putin mens her valgte de eldre å få færre barn sånn at de unge ikke har mulighet til å få makten ved stortingsvalg. Det vi kaller et demokrati er altså et totalitært styre.

Du verden, har du tenkt lenge på den teorien der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...