AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #1 Skrevet 21. juli 2023 For eksempel hvis de flytter pulten til et barn flere ganger. Da antar jeg det er fordi de ikke vil ha barnet der. Men hva hvis offeret og mobberne aldri har snakket sammen, og offeret ikke har gjort noe galt? Hvorfor mobbes det? Anonymkode: 21d14...e75
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #2 Skrevet 21. juli 2023 Upopulær mening: barn lærer det ofte hjemmefra. Anonymkode: a657e...ff4 8 5
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #3 Skrevet 21. juli 2023 Barn tester grenser. De finner ut hvor de er i hierarkiet ved å tråkke seg oppover. Det er en naturlig del av å vokse opp. Noen blir dessverre ikke modne nok til å slutte med det, men det er ikke alltid man kan skylde på foreldre eller dårlig personlighet. Anonymkode: 6a4b1...875 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #4 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn tester grenser. De finner ut hvor de er i hierarkiet ved å tråkke seg oppover. Det er en naturlig del av å vokse opp. Noen blir dessverre ikke modne nok til å slutte med det, men det er ikke alltid man kan skylde på foreldre eller dårlig personlighet. Anonymkode: 6a4b1...875 kunne du ha forklart litt nærmere for en person som ikke har gjort dette før? Anonymkode: 21d14...e75
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #5 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): kunne du ha forklart litt nærmere for en person som ikke har gjort dette før? Anonymkode: 21d14...e75 Hva mener du? Anonymkode: 6a4b1...875
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #6 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva mener du? Anonymkode: 6a4b1...875 Hva mener du med teste grenser og hva mener du med "De finner ut hvor de er i hierarkiet ved å tråkke seg oppover"? Anonymkode: 21d14...e75
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #7 Skrevet 21. juli 2023 Det har stort sett med foreldrene å gjøre. Bare sjekk tråder her inne, med alle foreldrene som mener at det går helt fint å utestenge 1-2 barn i klassen i bursdager allerede ved 10-årsalderen. Foreldre gir fullstendig f**n så lenge det ikke er deres eget barn som utestenges. Anonymkode: df41b...3cb 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #8 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Upopulær mening: barn lærer det ofte hjemmefra. Anonymkode: a657e...ff4 Vel, mobbing foregår jo helt åpenlyst i media, både i nyheter og sosiale media. En kan jo se på hvordan folk gutter seg når folk driter på draget som Moxsnes f.eks., ikke det at jeg unnskylder det han har gjort, men det får da være måte på å meske seg. Memes og brukergenererte tekster på sosiale medier er vel jevnt over mobbing av en motpart. I tillegg er det jo blitt helt slutt på å ta tak i, og argumentere mot motstanderes meninger. Noen synes å sitte med den riktige meningen, og i sin arroganse gidder de ikke å prøve å forstå andre som har en annen oppfatning, f.eks. wokisme mot konservative oppfatninger. Klart ungene får med seg dette. Anonymkode: f9ff8...b12 3
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #9 Skrevet 21. juli 2023 Det er mange grunner til at barn mobber. Ofte er det en gruppedynamikk. De mobber gjerne i fellesskap, og sjelden alene. De vil ofte markere seg og er avhengig av tilhengere. De får makt når de er kjip mot andre, og de andre barna ser ofte litt opp til de og følger de som en skygge i frykt for å bli mobbet selv. Det er tryggest å stå bak en sterk person. Mobbere sliter ofte med selvbildet, og er selv redd for å bli mobbet. De er ganske små inni seg og sårbar. Jeg kjenner til 3 mobbere, og de alle kommer fra hjem der foreldrene er helt blåst! Foreldre som forsvarer dårlig oppførsel og foreldre som stadig er i konflikt med andre foreldre. Mine barn har ikke mobbet andre, de er ikke typen til det. Her hjemme snakker vi OPP andre barn, skole og foreldre. Vi er opptatt av inkludering og de må fint invitere og tenke på de som ikke har så mange. Vil ikke oppdra egoistiske og arrogante barn! Anonymkode: ff419...032 2
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #10 Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har stort sett med foreldrene å gjøre. Bare sjekk tråder her inne, med alle foreldrene som mener at det går helt fint å utestenge 1-2 barn i klassen i bursdager allerede ved 10-årsalderen. Foreldre gir fullstendig f**n så lenge det ikke er deres eget barn som utestenges. Anonymkode: df41b...3cb Her inviterer de alle guttene på trinnet eller hele klassen. Aldri noen som blir utestengt. De foreldrene som stenger ute.. vel det går i generasjoner. En mor i klassen stengte ute min sønn i bursdagen til hennes sønn. Alle guttene var invitert bortsett fra min. Jeg laget en fb status på det og fikk masse støtte. Bor på liten plass, mor ble helt hysterisk og ba meg slette statusen. Hun gjorde aldri noe sånt igjen Anonymkode: ff419...032 1
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #11 Skrevet 22. juli 2023 Det er forskjellige grunner til det. Jeg er lærer, og har vært borti noen mobbesaker. Ingen er helt like, men noe går jo igjen. Barn som det "er noe med" blir lett mobbet. De har en diagnose, er litt annerledes e.l. Noen barn syns det er morsomt å erte og plage disse, for det ser så gøy ut når en kortvokst blir sint, det er så gøy når han som blir fort sint for ingenting klikker helt, eller det er moro å få en veldig usikker elev til å gjøre ting for dem. Disse barna som plager de som er "svakere" enn dem for gøy, trenger ofte opplæring i toleranse og empati. Og de trenger tydelige grenser. Barn som ikke har det bra, mobber noen ganger. De er generelt sinte, og da går det ut over andre. De har traumer, de er fosterbarn, foreldrene krangler mye e.l. Noen skilsmissebarn har det også tungt, og lar frustrasjonen gå ut over andre barn. Noen få har dårlige holdninger hjemmefra. Foreldre er uvenner og lar det gå utover barna, eller foreldre klarer ikke å ordne opp mellom to elever som har kranglet. Det blir bare masse drama. Eller foreldre som mener at f.ks homofili er en skam, korona ikke finnes, at det er lov å slå, de baksnakker andre ved middagsbordet osv, og barnet tar med disse holdningene på skolen og kommer i konflikt. Eller mobber andre. Eller foreldre som ikke tar tak i det, eller ikke tror på lærer, når skolen tar kontakt om at barnet deres mobber. Så har vi de som mobber for å ikke bli mobbet selv. En eller flere elever har "makta", og man henger seg heller på disse enn å støtte mobbeofferet. Eller så er de "tilskuere". De henger ikke med mobberne, men de gjør heller ingenting for å hjelpe offeret. De er redd for å bli mobbet selv. De elevene med "makt" kan også starte å mobbe for å unngå å bli mobbet i fremtiden. I det siste avsnittet er det ofte snakk om et dårlig miljø. Og barn fra oppegående hjem med snille foreldre kan ende opp som mobbere eller medvirke til det. Selv om de ikke nødvendigvis tar så mye initiativ til det. De ignorerer offeret og beskytter seg selv. Anonymkode: a829c...223 2 4
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #12 Skrevet 22. juli 2023 De hører vel baksnakkinga de dumme foreldrene deres driver på med ved middagsbordet. Har sett mange eksempler på det. Anonymkode: ad139...cad
fru Alving Skrevet 22. juli 2023 #13 Skrevet 22. juli 2023 Barn mobber av samme grunn som voksne. For å hevde seg selv på bekostning av andre. Noen er lette ofre fordi de skiller seg ut, er usikre eller mangler sosiale skills. Noen kommer fra hjem eller hjemmeforhold hvor de ikke har lært empati, det å ta ansvar eller de har opplevd traumer og dårlig omsorg. Og noen ganger er det dårlig miljø som skaper usikkerhet og gir grobunn for mobbing og dårlig oppførsel. jeg husker godt fra egen barndom at noen barn hadde lav status i barnegruppa og noen var vinnere som kunne tillate seg mer. Sånn er det jo på skolen, at det er en form for hierarki blant barna. Tror ingen klasser ikke har noen elever som er mer populære enn andre.
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #14 Skrevet 22. juli 2023 Dårlig oppdragelse Anonymkode: 5beca...482 2
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #15 Skrevet 23. juli 2023 Kan lett innrømme at min yngste har vært med på å utestenge et annet barn. (Mange likestiller mobbing og utestenging) Grunnen til utestengingen var at det andre hadde baksnakket og vært aggressiv mot en av mitt barns beste venner. Mitt barn ville derfor ikke være venn med det andre barnet og sa hvorfor og flere hengte seg på. Ble en skikkelig negativ spiral for det andre barnets utagering eskalerte etter dette. Vi hadde lange samtaler om dette. Hvor høyt/lavt skal toleransegrensen for andres oppførsel være, hvor mange feil skal andre få lov til å gjøre. Hvor mye bakgrunnsinfo om hvorfor andre barn/unge gjør som de gjør skal man gi for å skape forståelse. Mitt barn og det andre går nå i samme klasse, de fungerer sammen, men er aldri sammen på fritiden som før. Litt synd, for mitt barn ble mye mer livlig av å ha det andre i nærheten. Jeg klarte å skape forståelse fir utageringen, men mitt barn kan ikke tilgi visse ting og vil derfor ikke være venn lenger. Jeg blir ofte «skutt» når jeg hevder at flere burde se på sine barns svakheter og jobbe med de og ikke bare lett overlate til andre med påstander om at det burde være lov å være forskjellig. Jeg vil ikke at alle skal være like, absolutt ikke, men man kan ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg deg/ditt barn og ikke motsatt. Man kan kun endre egen oppførsel/innstilling, ikke andres. Er det viktig for deg at barnet forblir som det er enn å tilpasse seg en større gruppe, ja, da kan jeg nesten si at det ikke er bare er andre barn sin skyld at ditt barn vil slite. Jeg har ett barn til. Han var den som mange likte å plukke på for han ble så sint, han var større og sterkere og ikke like flink sosialt. Vi jobbet beinhardt og når han sluttet å la seg terge så løste det meste seg, han er fortsatt ikke den med de beste sosiale ferdighetene, er for innadvendt/introvert, men han er venn med en stor gjeng som har like interesser som godtar at han nå er stille og rolig. Sønnen er dårligere i mye sport, men flinkere på skolen enn alle i gjengen. Vi har gått fra ukentlige samtaler med lærerne/avdelingsleder om alle utfordringene til at lærerne på ungdomsskolen kun skryter av han. Anonymkode: 26ff5...53e 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #16 Skrevet 23. juli 2023 fru Alving skrev (19 timer siden): Barn mobber av samme grunn som voksne. For å hevde seg selv på bekostning av andre. Noen er lette ofre fordi de skiller seg ut, er usikre eller mangler sosiale skills. Noen kommer fra hjem eller hjemmeforhold hvor de ikke har lært empati, det å ta ansvar eller de har opplevd traumer og dårlig omsorg. Og noen ganger er det dårlig miljø som skaper usikkerhet og gir grobunn for mobbing og dårlig oppførsel. jeg husker godt fra egen barndom at noen barn hadde lav status i barnegruppa og noen var vinnere som kunne tillate seg mer. Sånn er det jo på skolen, at det er en form for hierarki blant barna. Tror ingen klasser ikke har noen elever som er mer populære enn andre. Men hvorfor gjør voksne det da? Hele min verden hadde kollapset hvis jeg skulle hevdet meg på bekostning av andre. Det hadde jeg ikke taklet Anonymkode: d5a3a...8aa
fru Alving Skrevet 23. juli 2023 #17 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor gjør voksne det da? Hele min verden hadde kollapset hvis jeg skulle hevdet meg på bekostning av andre. Det hadde jeg ikke taklet Anonymkode: d5a3a...8aa Godt er det! Men du er vel klar over at det skjer mobbing også blant voksne? Det er helt forferdelig men sånn er det dessverre.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #18 Skrevet 23. juli 2023 fru Alving skrev (2 minutter siden): Godt er det! Men du er vel klar over at det skjer mobbing også blant voksne? Det er helt forferdelig men sånn er det dessverre. Ja jeg er klar over det. Men jeg forstår det ikke Anonymkode: d5a3a...8aa
MyMichelle Skrevet 23. juli 2023 #20 Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 19.24): Barn tester grenser. De finner ut hvor de er i hierarkiet ved å tråkke seg oppover. Det er en naturlig del av å vokse opp. Noen blir dessverre ikke modne nok til å slutte med det, men det er ikke alltid man kan skylde på foreldre eller dårlig personlighet. Anonymkode: 6a4b1...875 Barn tester grenser ved å mobbe??? Da er det veldig mange barn som ikke tester grenser. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå