Gå til innhold

Håndhilsing er en uting

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare se på Kina etter at de låste alle inn i husene sine i kjempelenge under korona. Når de ble sluppet ut ble alle syke, og mer alvorlig syke tillegg. 

Anonymkode: 5a61f...146

Vi fortsetter å se overdødelighet over hele verden siden slutten av C*v-id. 
Men ikke bare fra bakterier og virus, også mental helse, og "long-Covid" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kunne gjerne tenkt meg å kutte det ut, men mange blir så grinete om de ikke får klemt på hånden til andre at det er vanskelig å få til. Spesielt hvis man skal ha jobbmøter så er jo mange ute med labbene før man har kommet inn døren. 

Jeg ville ikke håndhilst på noen. Min kropp så det bør jeg faktisk få lov til. 

Anonymkode: 17f2d...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de få positive tingene vi kan ta med oss etter covid, etter mange mening.

Rett og slett et gratis helseløft for befolkningen å fortsette med post covid. Nå har vi gyllen mulighet til å avskaffe den avskyelige mikrodesprederen håndhilsing medfører, folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SkevRev skrev (4 timer siden):

Vi fortsetter å se overdødelighet over hele verden siden slutten av C*v-id. 
Men ikke bare fra bakterier og virus, også mental helse, og "long-Covid" 

Tror ikke at å være alene uten å ha fysisk kontakt med noen er sunt for mental helse. Mennesker er flokkdyr. Mange som ble helt isolerte ble deprimert.

Anonymkode: 5a61f...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg håndhilser aldri. Det er ekkelt.

Men alle eller ingen. Gjør ikke forskjell på folk.

Anonymkode: 6216b...7c1

Så om noen strekker ut hånden til deg ignorerer du dem?

Anonymkode: b7ed8...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de få positive tingene vi kan ta med oss etter covid, etter min mening.

Rett og slett et potensielt gratis helseløft for befolkninger hvor det har vært normal kutyme å håndhilse hver gang man møtes. Nå har vi faktisk en gyllen mulighet til å avskaffe den avskyelige mikrobesprederen håndhilsing medfører, folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er svært introvert, men likevel godt oppdratt. Håndhilse er normal folkeskikk om man treffer noen eller blir presentert for nye folk. Syns egentlig det er hyggelig også. Da er det verre med den der klemmingen folk drev med før pandemien. Folk de egentlig ikke kjente særlig godt heller. Trengte ikke være mer enn bekjente, men klem skulle det være. Jeg avr veldig av og på på området, men det stresset meg mer enn det gledet meg. Merker det har blitt mindre klemming etter pandemien og det syns jeg er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tilbakestående skrev (1 minutt siden):

En av de få positive tingene vi kan ta med oss etter covid, etter min mening.

Rett og slett et potensielt gratis helseløft for befolkninger hvor det har vært normal kutyme å håndhilse hver gang man møtes. Nå har vi faktisk en gyllen mulighet til å avskaffe den avskyelige mikrobesprederen håndhilsing medfører, folkens! 

Altså, det er jo egentlig ikke verre enn å vaske/sprite hendene etter håndhilsingen. Ikke nødvendigvis like etterpå heller. Men la være å ta seg til munnen og og finne seg en vask med såpe i løpet av de neste 15 minuttene. At dette skal være et problem blir ren  kverulering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Kunne gjerne tenkt meg å kutte det ut, men mange blir så grinete om de ikke får klemt på hånden til andre at det er vanskelig å få til. Spesielt hvis man skal ha jobbmøter så er jo mange ute med labbene før man har kommet inn døren. 

Jeg ville ikke håndhilst på noen. Min kropp så det bør jeg faktisk få lov til. 

Anonymkode: 17f2d...1cd

Null problem.

Bare ta på et par engangshansker og munnbind før man går inn.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, det er jo egentlig ikke verre enn å vaske/sprite hendene etter håndhilsingen. Ikke nødvendigvis like etterpå heller. Men la være å ta seg til munnen og og finne seg en vask med såpe i løpet av de neste 15 minuttene. At dette skal være et problem blir ren  kverulering. 

Da forsvinner jo hele poenget med håndvasken; folk skal forstå at man ikke ønsker å ta andre i hånden.

Anonymkode: 2ca99...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det som er vesentlig er grunnen til at man ikke vil håndhilse, spesielt hvis det er religiøst eller kulturelle grunner som hører hjemme i middelalderen. Slik som at man ikke skal håndhilse på det motsatte kjønn eller håndhilse på noen som f.eks. er homofile.

Slike ting hører ikke hjemme i et oppegående sivilisert samfunn, lar man en gruppe slippe unna med slike primitive holdninger så vil det føre samfunnsutviklingen feil vei og legge til rette for enda flere krav som ikke hører hjemme i vår tid.

Anonymkode: 6f223...cbf

Finnes flere måter å vise respekt på. Slik som denne gutten som startet denne diskusjonen gjorde, ved å legge hånda på hjertet. Vi har religionsfrihet, og bør ha respekt for hverandre

Anonymkode: 3be73...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håndhilsing er en svært vanlig praksis i vår del av verden. Det synes jeg man kan fortsette med. Under pandemien stilte selvsagt dette seg annerledes, men nå er man tilbake i hverdagen igjen. Ting en derimot kan ta med seg videre av tiltak, er mer utstrakt bruk av hånddesinfeksjon, samt bruke munnbind i tilfeller hvor det er hensiktsmessig. Eventuelt holde seg hjemme om det er for ille. Har man en veldig spesiell grunn for å ikke håndhilse, tror jeg de fleste vil forstå dette uansett, om man legger det frem på en god måte. Eller unngår slike situasjoner om en kan. 

Det man derimot ikke kan gi etter for, er å la religiøse ekstremister få kontrollere samfunnet. Mange av disse tilhører religionen Islam og kommer fra land hvor dette er den dominerende religionen. At man hele tiden skal gi etter for dem er jeg ikke med på. Kommer de til et nytt land og velger å bli her, bør de i det store og hele godta tingenes tilstand. Og før noen drar flyktningkortet, så er jeg fullt klar over at mange har kommet hit på den måten.

Men da er det også rart at de påberoper seg å flykte fra islamsk terror, samtidig som en del av de i stor grad, velger å dyrke de samme dårlige holdningene i sitt nye hjemland. Jeg vil påstå at det er en stor logisk brist. Vi har absolutt religionsfrihet i Norge, noe vi bør være stolte av, men ekstremisme er aldri bra.  Uansett i hvilken retning det kommer fra. Slike holdninger må snakkes om og bekjempes, og da kan man ikke godta det ene absurde kravet etter det andre, fra enkelte grupperinger i vårt alles kjære fellesskap.  Tror neppe vi hadde fått så mye gehør i f. eks Saudi-Arabia, om vi kom dit og krevde i øst og vest fra dag en. 

Anonymkode: 17c3d...581

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Anonymkode: b7ed8...e2

Det siste du skriver er jeg enjjjjjj8ig i. Det blir bare  kverulering, det er virkelig ikke en viktig sak for meg. Men at du mener vi bør vaske oss/sprite hendene og ikke berøre munnen innen 15 minutter, så sier du jo det samme som meg (og mange andre i denne tråden) at det er unødvendig uhygienisk å håndhilse:)

Vi kan jo lære oss å hilse på hverandre på en ny måte. Det ble mange nye, improviserte hilsemetoder under covid. Det var litt gøy😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håndhilsing er en svært vanlig praksis i vår del av verden. Det synes jeg man kan fortsette med. Under pandemien stilte selvsagt dette seg annerledes, men nå er man tilbake i hverdagen igjen. Ting en derimot kan ta med seg videre av tiltak, er mer utstrakt bruk av hånddesinfeksjon, samt bruke munnbind i tilfeller hvor det er hensiktsmessig. Eventuelt holde seg hjemme om det er for ille. Har man en veldig spesiell grunn for å ikke håndhilse, tror jeg de fleste vil forstå dette uansett, om man legger det frem på en god måte. Eller unngår slike situasjoner om en kan. 

Det man derimot ikke kan gi etter for, er å la religiøse ekstremister få kontrollere samfunnet. Mange av disse tilhører religionen Islam og kommer fra land hvor dette er den dominerende religionen. At man hele tiden skal gi etter for dem er jeg ikke med på. Kommer de til et nytt land og velger å bli her, bør de i det store og hele godta tingenes tilstand. Og før noen drar flyktningkortet, så er jeg fullt klar over at mange har kommet hit på den måten.

Men da er det også rart at de påberoper seg å flykte fra islamsk terror, samtidig som en del av de i stor grad, velger å dyrke de samme dårlige holdningene i sitt nye hjemland. Jeg vil påstå at det er en stor logisk brist. Vi har absolutt religionsfrihet i Norge, noe vi bør være stolte av, men ekstremisme er aldri bra.  Uansett i hvilken retning det kommer fra. Slike holdninger må snakkes om og bekjempes, og da kan man ikke godta det ene absurde kravet etter det andre, fra enkelte grupperinger i vårt alles kjære fellesskap.  Tror neppe vi hadde fått så mye gehør i f. eks Saudi-Arabia, om vi kom dit og krevde i øst og vest fra dag en. 

Anonymkode: 17c3d...581

I kirken der jeg går, ga man før pandemien hverandre hendene som fredens tegn, men nå er håndhilsingen erstattet med smil og bukk bortsett fra i spesielle tilfeller.

Så hverdag og hverdag; langtidseffektene etter korona er ingen spøk uansett hvor sprek man er i utgangspunktet, og jeg holder fortsatt avstand der jeg kan, og antibac eller vask med såpe er obligatorisk rett etter å ha betalt i butikken.

Anonymkode: 2ca99...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg liker ikke håndhilsing og unngår det om jeg kan. Har leddgikt og det gjør vondt i fingrene. Hater at jeg liksom må komme med en lang forklaring og personlig informasjon for å slippe unna. Håndhilsing er gammeldags og unødvendig! 

Anonymkode: 5dbc6...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, Tilbakestående said:

En av de få positive tingene vi kan ta med oss etter covid, etter mange mening.

Rett og slett et gratis helseløft for befolkningen å fortsette med post covid. Nå har vi gyllen mulighet til å avskaffe den avskyelige mikrodesprederen håndhilsing medfører, folkens! 

Jeg er enig, en av få gode ting å ta med videre. Det kom jo frem under pandemien hvor dårlig manges håndhygiene er til vanlig, når voksne folk faktisk måtte ha råd fra statsministeren om å vaske hendene. Og håndhilsing skjer gjerne i en setting der man ikke så enkelt kan gå og vaske seg etterpå. Alle ender dermed opp med håndhygienen til den som vasker seg minst i rommet. 

Anonymkode: 68d26...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...