Gå til innhold

Borten Moe har brutt habilitetsreglene og sittet på innsideinformasjon om aksjer han eide.

Gjest SVK

Anbefalte innlegg

Justlooking skrev (6 timer siden):

Fordi han er barnebarnet til tidligere statsminister Per Borten.

Er vel også derfor han har en politisk karriere, tenker jeg.

Eller: har hatt en politisk karriere:fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gjest:) skrev (19 minutter siden):

Sa han ikke at dette skulle være en langsiktig investering? 

Han solgte de unna da saken begynte å rulle i media. Forsto egentlig ikke hvorfor han gjorde det - trodde han at det skulle hjelpe situasjonen? At han ikke eide aksjene lengre skulle ha noen betydning fra ene dagen til den neste? Vil si det er enda en feilvurdering (som han sikkert angrer på). Han burde skjønt at løpet var kjørt, og da kunne han likså greit sitte på de aksjene.

Støre gjorde jo samme lille øvelse i 2019: kritiserte privat eldreomsorg, mens han samtidig hadde fondsandeler i slite selskaper. Han og solgte de. Strutsepolitikk.

Leste nettopp på NRK at Vedum betegnet valget om avgang som en "klok" beslutning. Vet ikke om "klok" er riktig adjektiv i denne sammenheng. Hverken for Borten Moe eller Vedum. Kloke mennesker tar veloverveide, perspektivfulle valg basert på kunnskap og forståelse om situasjonen de befinner seg i. Føler ikke helt at de passer på noen av de to.... 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2023 at 8:09 AM, MorTil2 said:

Han solgte de unna da saken begynte å rulle i media. Forsto egentlig ikke hvorfor han gjorde det

Tipper han fikk panikk når han oppdaget reglene med påfølgende «panikksalg».

Innsideinformasjon har jeg ikke tro på. Den type informasjon er det veldig få som har, og de som har risikerer ekstremt mye med å gi ut slik informasjon til noen som ikke skal ha den. Møtet om Kontrakten gjaldt vel også Nammo og ikke Kongsberg – ikke sikkert at han engang visste at Kongsberg selv hadde aksjer i Nammo. Tror ikke han visste mer enn folk flest: "det er gode tider for våpenprodusenter". Skal du plassere litt penger langsiktig og i trygge bedrifter, så er det jo typisk å plassere de i store bedrifter som tjener penger og trolig ikke går konkurs de nærmeste årene.

Kongsberggruppen har vel stadig vekk milliardkontrakter, så ikke sikkert det påvirker kursen så mye - men hvis han f.eks. løp av gårde etter møtet og hamstret aksjer for så å selge samme dag som nyheten om kontrakten kom ut hadde det kanskje virket merkelig, men det gjorde han ikke og jeg tror heller ingen med så mye penger hadde hverken risikert eller giddet å holde på slik, for noen få tusenlapper. Nå har jo regjerningen økt skatt på utbytte også opp til 38% så skal være glad noen gidder å investere i norske selskap og ikke bare putter de i banken eller bolig. 

Han registrerte jo også aksjekjøpene hos stortinget, slik man skal. Slike lister blir jo med jevne mellomrom gjennomgått av journalister. Det var vel derfor E24 oppdaget det også og stilte spørsmål. Så virker jo her som han har ant fred og ingen fare med de kjøpene.  

Endret av Selvsagt
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skrev (10 timer siden):

ikke sikkert at han engang viste at Kongsberg selv hadde aksjer i Nammo

Det krever et googlesøk for å finne ut av det.

Og det kjøpet ble gjort i 2016. Så jo - jeg tror han visste det. 

Jeg tenker at det mistenkelige er at han gjorde kjøpet en uke før møtet. Hvis du har tilgang til intern informasjon, så har du også en følelse på hvilken vei et møte kommer til å gå. 

Det hører med til historien at Nammo varslet behov for økt statlig støtte en uke før møtet. Og hvilken holdning har den norske regjeringen hatt til våpenproduksjon og hjelp til Ukraina? Man trenger ikke være geni for å forstå hvilken vei det bar. 

Borten Moe sitter som nestleder i SP. Hva som er innsideinformasjon og offentlig informasjon tror jeg det er en meget tynn linje mellom i denne saken. Med hans forståelse av regjerings retningslinjer er det ikke helt feil å anta at han også hadde en litt vel subjektiv forståelse av den grenselinjen.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor risikerte han så mye for litt lommerusk? Kunne forstått det bedre om det var mye penger, men dette er jo under en mnd lønn for ham🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stine40 skrev (2 timer siden):

Hvorfor risikerte han så mye for litt lommerusk? Kunne forstått det bedre om det var mye penger, men dette er jo under en mnd lønn for ham🤔

Han hadde nok neppe planer om å selge til en lommeruskfortjeneste da han kjøpte. Det har han jo sagt selv: det var en langsiktig investering. Han presterte til og med å skyve ungene foran seg - det ble gjort med tanke på deres fremtid.

Salget nå, som endte med lommerusk i forhold til hans økonomi for øvrig, var påtvunget. Samtidig er det ikke helt gale å tjene kr 19 200 på et tvangssalg. De fleste som ender med tvangssalg står igjen som tapere....

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke overrasket i det hele tatt. Har stemt på SP ved flere anledninger, men denne fyren har alltid gitt meg en dårlig smak i munnen. Han har egentlig alltid gitt meg the creeps. Men endelig dreit han seg såpass ut at han blir tatt for det, på et eller annet punkt blir sånne litt for uvørne.

Mmmwhatever skrev (På 21.7.2023 den 18.49):

Jeg lo godt da jeg hørte om denne saken. Det er jo så utrolig åpenbart at han har null interesse for departementet han ble satt til å lede - det var skivebom fra dag 1. Han ser ut til å forakte akademia. Og at han så skal drite seg så til de grader ut med å kjøpe våpenaksjer, av alle ting - you can’t make this shit up. 

Det er litt som med plagsomme ansatte man ikke blir kvitt, da blir de omrokkert til et sted man tror de kan gjøre minst mulig skade ref. forrige ministerpost.

Han har vært sleip som en ål og sluppet unna med ting lenge. Det har ikke vært nok til å ta han på.

Endret av Cordelia
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli rimelig klart hvorfor alle politiske partier må ha minst to nestledere. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (3 timer siden):

Det begynner å bli rimelig klart hvorfor alle politiske partier må ha minst to nestledere. 

Ja, det ryker fort ut en nestleder eller to! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/24/2023 at 4:52 PM, brainstorm said:

To virker å være i snaueste laget.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (På 24.7.2023 den 16.52):

Artig at du nevner det. På pressekonferansen, der Maria Martinussen ble annonsert som ny leder i Rødt, ble det flere ganger fra NRK sin rapporter nevnt at Rødt nå har en nestleder. Ble nærmest understreket som en sensasjon. Enda mer sensasjonelt enn at enda en politiker sto for fall etter en selvpåført tabbe.

Vi ser nok snart titler som "Reserve nestleder", ""Vara nestleder". I realiteten "I tilfelle noen gjør noe dumt nestleder"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Cordelia skrev (På 24.7.2023 den 16.50):

Ikke overrasket i det hele tatt. Har stemt på SP ved flere anledninger, men denne fyren har alltid gitt meg en dårlig smak i munnen. Han har egentlig alltid gitt meg the creeps. Men endelig dreit han seg såpass ut at han blir tatt for det, på et eller annet punkt blir sånne litt for uvørne.

Det er litt som med plagsomme ansatte man ikke blir kvitt, da blir de omrokkert til et sted man tror de kan gjøre minst mulig skade ref. forrige ministerpost.

Han har vært sleip som en ål og sluppet unna med ting lenge. Det har ikke vært nok til å ta han på.

Enig. Har alltid tenkt at han ikke passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke Sp, og tilber heller ikke Ola B. Moe. Den følelsesbasert gapestokk mentaliteten, med forhåndsdømming og drøye påstander som bedrives i denne tråden er allikevel uspiselig og helt latterlig. Han forstod ikke alvoret med tanke på forståelsen av en statsråd særskilte ansvar når det gjelder habilitet og mulige sensitive opplysninger og ble muligens (med rette i så fall) hjulpet til å få opp gluggene og trakk seg, om mulig noe ufrivillig til å begynne med. Det finnes ikke bevis eller dokumentasjon på at han har beriket seg selv på bakgrunn av opplysninger og informasjon da han satt i regjering, som danner grunnlag for en eventuell siktelse om innsidehandel. Det skal (heldigvis) økokrim forsøke å finne ut av, og ikke irrasjonelle hylehøner på KåGe. 

Vi får vente på svaret. Min gjetning er enten "intet straffbart forhold avdekket" eller "henlagt pga bevisets stilling", det siste er jo ikke bra da det danner grunnlag for ytterligere spekulasjoner men det er vel det influenser- følgere helst ønsker seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke ulovlig å kjøpe og selge aksjer om en sitter i regjering..det har vært luftet om man skal kunne forby at de selger sine aksjer mens de sitter i regjering, noe som er absurd..hva om aksjene stuper i verdi og konkursbehandles.. så er jo spørsmålet om Borten-Moe har hatt kjennskap til kommende vedtak som innebar Kongsberggruppen..

Det er ikke slik at vedtaket ble vedtatt FØR han kjøpte aksjer og FØR markedet fikk vite om det, vedtaket ble fattet ETTER at Borten Moe hadde kjøpt aksjer der..sannsynligheten for at han har kjøpt aksjer der er vel heller at våpenprodusenter produserer mye som følge av Ukrainakrigen , og den krigen vet markedet om..  

habilitetsreglene er en annen sak, men det er indrejustis i storting og regjering.  

han har vært forsknings og høyere utdanningsminister , så med mindre han har lyttet til dørene så er det langt fra noen selvfølge at han skulle vite hvilken retning et vedtak skulle ta...og jeg tror heller ikke at de som skulle samle sammen til vedtak ville ha løpt rundt å fortalt alle hvilke vedtak som ville bli fattet.. uansett så hadde han jo allerede skaffet seg aksjene..

Dette baserer jeg på det som jeg subjektivt har oppfattet av saken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/23/2023 at 11:35 AM, Baktus said:

så er jo spørsmålet om Borten-Moe har hatt kjennskap til kommende vedtak som innebar Kongsberggruppen..

Det er ikke slik at vedtaket ble vedtatt FØR han kjøpte aksjer og FØR markedet fikk vite om det, vedtaket ble fattet ETTER at Borten Moe hadde kjøpt aksjer der

Det ble vedtatt en uke etter at han kjøpte, men vedtaket er bare slutten av en lengre prosess. Før man vedtar slike ting har man diskusjoner om form, størrelse og det juridiske. Slike diskusjoner har helt klart vært i gang i det han kjøpte, de har sannsynligvis vart i flere måneder og var nær en ferdigstillelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hraff skrev (2 minutter siden):

Det ble vedtatt en uke etter at han kjøpte, men vedtaket er bare slutten av en lengre prosess. Før man vedtar slike ting har man diskusjoner om form, størrelse og det juridiske. Slike diskusjoner har helt klart vært i gang i det han kjøpte, de har sannsynligvis vart i flere måneder og var nær en ferdigstillelse.

forsknings og høyere utdannings minister.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Baktus said:

forsknings og høyere utdannings minister.... 

Det er ikke uvanlig at andre regjeringsmedlemmer kjenner til diskusjoner som pågår. Ikke minst, Ola Borten Moe er hytteturkompis med Bjørn Arild Gram... SMS fra hytteturen og hemmeligholdet rundt den viser jo bare at det ingen grunn til å ha tillit til de "gutta". 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...