Gå til innhold

Leieboeren flyttet ut i dag, og gjett hva jeg oppdaget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rotemor skrev (2 timer siden):

Nei, det kommer helt an på om huset er bygget med tanke på utleieleilighet eller ikke.

Sikringer og strømmåler er i vårt tekniske rom. Tror ikke vi fikk valget engang, da vi bygget? 

Anonymkode: 9e473...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Sikringer og strømmåler er i vårt tekniske rom. Tror ikke vi fikk valget engang, da vi bygget? 

Nei, huset er bygget for utleie. Alle er ikke det.

Det er uproblematisk at sikringsskapet er et annet sted så lenge man har tilgang.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (5 timer siden):

For en tulling! Og hvem i alle dager trenger varmekabler og varme på overalt nå i juli? Med mindre du bor i arktiske strøk, men det er vel lite sannsynlig ...

Hadde nesten begynt å lure på om det var snakk om hevn for noe ...

Her var det faktisk 12 grader og regn nettopp, så her er varmekabler på vaskerom og varmovner på bad /toalett på selv om det er juli. Her orker jeg ikke å fryse inne om sommeren.

Anonymkode: c8966...090

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (5 timer siden):

For en tulling! Og hvem i alle dager trenger varmekabler og varme på overalt nå i juli? Med mindre du bor i arktiske strøk, men det er vel lite sannsynlig ...

Hadde nesten begynt å lure på om det var snakk om hevn for noe ...

Vi har på varme både i gang, vaskerom, kjøkken og badene. Selv om vinduer står oppe. 

Fliser er kalde året rundt. Ubehagelig å  gå på. 

Betaler strømmen selv. Men hadde den vært inkludert ville jeg nok vært enda litt mer avslappet til dette. 

Anonymkode: 069f9...d55

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke termostat på varmekablene slik at de ikke har vært innkoblet i sommer/når det har vært varmt ute?

Anonymkode: b4293...b2d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er lettere og billigere enn egrn måler, da kan en dele på nettleia og bare skrive av kwt brukt og fakturere for det

Anonymkode: 1e401...890

Det stemmer. Normal praksis i min omgangskrets er å dele nettleien på antall voksne i bygget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (7 timer siden):

Nei, det kommer helt an på om huset er bygget med tanke på utleieleilighet eller ikke.

Om det ikke er det bør de fikse det ASAP, hva om en sikring går og utleier er vekke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tror ikke dere forstår at dette sannsynligvis er en kjeller. Varmekablene må være på 

Anonymkode: e3ffd...d22

Om det er i kjelleren hjelper det på varmen i 1.etg om det er varmt nede.... varmen stiger opp 😉

Uansett skal ikke varme stå på 30 grader. Det ville vært lurt å ha en smart termostat og ha egen strømmåler, evt legge på husleie rikelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er lettere og billigere enn egrn måler, da kan en dele på nettleia og bare skrive av kwt brukt og fakturere for det

Anonymkode: 1e401...890

Prisen på strøm avhenger jo ekstremt mye av når du bruker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet, termostaten står på 20 grader inne og det er 22 ute, da bruker den jo ikke strøm. Den bruker kun strøm om temperaturen inne går under de 20 gradene den er stilt inn på. og blir det kaødere enn 20 grader innadørs må det da være greit å bruke litt strøm! 

30 grader på badet er også helt normalt, står den lavere føler jeg det blir rått og fuktig og ufyselig der inne, selv nå om sommeren. Kalde ekle flis-gulv å sette tærne på, hutre når man kommer ut av dusjen og å sette ser på et kjølig og fælt toalettsete? Neitakk.

Derimot dusjer vi kort, max fem minutter,  og driver ikke med annet enn sjokklufting om vinteren, og prøver å ikke vaske klær annet enn når det er nødvendig.

Anonymkode: 18eef...214

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (18 minutter siden):

Om det ikke er det bør de fikse det ASAP, hva om en sikring går og utleier er vekke 

Det er jo ikke noe problem så lenge man har tilgang. Jeg har ikke leieboere jeg ikke stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jo, varmekabler som sto på i alle rommene. 20 grader i oppholdsrommene og 30 (!) grader på badet. Dette hadde ikke betydd noe dersom leieboeren hadde betalt for egen strøm, men da han flyttet inn for to år siden inkluderte vi strømmen i husleien (idiotisk av oss, men før kostet strømmen "en slikk og ingenting"). Jeg har lagt merke til at leieboeren har hatt en tendens til å sette opp både vinduer og ytterdør, vinter som sommer, men hadde faktisk ikke trodd at han samtidig ville ha kjørt på med varmekabler😵 Ikke rart vi hadde skyhøye strømregninger i fjor sommer/høst/vinter. Selv gjorde vi strømbesparelser på alt vi kunne; måtte be barna ta korte dusjer, satte ned varmen til det minimale i alle rom, og vasket kun tøy da det var absolutt nødvendig. Jeg husker jeg bet meg merke i at leieboeren hadde laaaange dusjer (man kan såvidt høre dusjen mellom hans og vårt bad), men hadde ikke trodd at han samtidig durte på med et strømforbruk av en annen verden😵‍💫 

Lesson learned. Nå blir strømmen ekskludert fra leieprisen, det er sikkert og visst.

Ok, og dette er interessant for hvem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (20 timer siden):

Det er jo ikke noe problem så lenge man har tilgang. Jeg har ikke leieboere jeg ikke stoler på.

Jeg stoler på leieboerne mine er ikke det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mer enn 20 grader, så varmer ikke varmekablene. Så ser ikke problemet.

Har akkurat satt opp temperaturen på badet vårt til 30 grader, har forsøkt å ha den lavere, men hater å fryse når jeg står naken på badet,

Anonymkode: 7f50a...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (På 21.7.2023 den 0.09):

Siterte feil! Beklager 

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (På 21.7.2023 den 0.06):

Det stemmer. Normal praksis i min omgangskrets er å dele nettleien på antall voksne i bygget

Nettleien belager seg på forbruk og skal fordeles på forbruk. Ellers blir man igjen straffet for andre som sløser. Jeg hadde aldri gått med på noe annet.

(Det var jo dette jeg ville kommentere😊)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (14 timer siden):

Nettleien belager seg på forbruk og skal fordeles på forbruk. Ellers blir man igjen straffet for andre som sløser. Jeg hadde aldri gått med på noe annet.

(Det var jo dette jeg ville kommentere😊)

Deg om det. La oss si at vi leier ut til ett par og skal dele vi er pr d.d 5v i vår husholdning så for å gjøre det enkelt setter jeg kapasitet pris til 70kr da betaler vi 50 og leietaker 20 selv om vi bruker såpass lite strøm at vi har fått elverket på besøk for å se at vi ikke har tuklet med målerne noen ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (8 timer siden):

Deg om det. La oss si at vi leier ut til ett par og skal dele vi er pr d.d 5v i vår husholdning så for å gjøre det enkelt setter jeg kapasitet pris til 70kr da betaler vi 50 og leietaker 20 selv om vi bruker såpass lite strøm at vi har fått elverket på besøk for å se at vi ikke har tuklet med målerne noen ganger. 

Du har ikke lov til å estimere nettleien til leietagere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (16 timer siden):

Du har ikke lov til å estimere nettleien til leietagere. 

Du får melde meg inn 🙂 

Er helt åpen om dette til de som leier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...