Gå til innhold

Hvordan trene nok cardio uten at det går på bekostning av styrketrening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg leser at man ikke skal gjøre cardio dagen før en benøkt, ikke samme dag og ikke dagen etter.. Jogger, går med rask gange og går på lengre turer, men kjenner at jeg stagnerer med styrketreningen pga det. Liker å gjøre cardio 3-5 ganger i uken, så hvordan skal jeg kombinere det og fortsette å bygge muskler? 

Anonymkode: 8d39e...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ideelt børcdet gå minimum ett døgn mellom cardio og styrke. Det lar seg ikke alltid gjøre. 

Liss kan du gjøre etter styrke for eksempel, evt så legger du på HITT på styrkefrie dager. Legg merke til at med 5 sterke høyintebsitetsøker vil du neppe få noen gode styrkeresultater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har jeg aldri hørt. Hvis man trener hver dag får man jo i så fall aldri trent cardio med det tankesettet. Jeg trener styrke 5 dager i uka og cardio/HIIT eller løping 1 dag i uka, en dag er yoga eller tøying, i tillegg til mye gåturer med hund hver dag. Noen ganger hender det jeg har HIIT med lettere vekter /crossfitinspirert styrke, altså ikke fokus på å løfte tungt, men muskelutholdenhet og tempo. Dette føler jeg at hjelper meg til å kunne løfte tyngre.

Muskelbyggingen kommer jo mest fra progressive overload (hva nå det heter på norsk?) og fra kosthold. Nok proteiner til å bygge muskler. Cardio kan redusere farten man gjør dette på fordi du kan risikere at du prøver å spise i overskudd, men brenner det opp med cardio. Men så lenge du spiser nok vil bare cardio føre til bedre kondisjon og hjertehelse.

Hvis du skal gjøre begge på samme dag bør du gjøre styrke først for å kunne yte best mulig i styrke-økta, og du bør tilpasse cardiointensiteten ut fra hva du planlegger neste dag av styrke.

Anonymkode: a7768...32f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle en variant av ACE. Noen har bb, noen lb og noen ll. Det har betydning for det du nevner. En som har ll vil være naturlig disponert for kondisjon mens en med bb vil være naturlig disponert for mer eksplosivitet. 

Man kan endre på utrykket ved trening, men da må den være spesifikk. En som har bb vil altså lettere kunne bevare de positive styrkefunksjonene selv om han og trener kardio enn en som har ll. 

Siden du har utfordringer kan vi for enkelhetens skyld anta at du har ll:

Her er det ingen eksakt vitenskap, men jeg tror faktisk det er lurt av deg å trene kardio i samme økt som bein eller tidligere på dagen og ikke dagen før og etter. Da TROR jeg "bryteren din" vil være stilt inn på b etter økta og ikke l, som den ellers blir. Men husk å holde intensiteten lav. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror jeg hadde blitt gal om jeg ikke fikk løpt noe på tre dager, bare fordi jeg skulle trent en benøkt... 
Jeg løper 3-4 ganger i uka, og trener styrke 2-4 ganger pr uke. 
Jeg kombinerer det i blant, hvor jeg først drar på senter å tar en styrkeøkt, og drar rett derfra ut å løper. 
Eller løper meg en runde som oppvarming før styrke. 

Anonymkode: 98789...008

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint gjøre det samme dag. Det er fordelaktig å trene styrke som første økt. Du kan fint trene styrke først og løping rett etterpå for eksempel. Andre veien vil sannsynligvis gå ut over styrkeresultatene. Det vil nok også en lang løpeøkt dagen før styrke på bein.

Så prøv å sette kondisjonsøktene så langt unna neste styrkeøkt på samme muskelgrupper som mulig. For eksempel rett etter, samme dag (men etter) eller dagen etter. Ikke løp lange økter rett før eller dagen før styrke på bein. Gåturer har ikke så mye å si. 

Dette blir også viktigere jo mer spesialisert man blir, og er ikke så veldig farlig på mosjonistnivå.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kanskje du spiser for lite? Protein + karbohydrater gjør at mer protein blir tatt opp

Anonymkode: bb05e...d3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det ser ut som dere har peiling, hva tenker dere om dette?

Mandag: styrke ben og jogging 

Tirsdag: styrke overkropp og rask gange 

Torsdag: styrke ben og jogging 

Fredag: styrke overkropp og rask gange 

Søndag: rask gange 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg leser at man ikke skal gjøre cardio dagen før en benøkt, ikke samme dag og ikke dagen etter.. Jogger, går med rask gange og går på lengre turer, men kjenner at jeg stagnerer med styrketreningen pga det. Liker å gjøre cardio 3-5 ganger i uken, så hvordan skal jeg kombinere det og fortsette å bygge muskler? 

Nei, det gjør du ikke. Du er ikke på et sånt nivå at dette har noe stort å si. 

Anonymkode: 44314...1c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som du gjør det litt unødvendig komplisert. Hva er målet ditt med treningen? Du sier noe om muskelvekst, men ikke hva formålet med cardio er. Ønsker du å øke kondisjon og utholdenhet eller tenker du det er for å gå ned i vekt? Er det en spesiell grunn til at du vil kjøre splitt på styrke? Hvor mye treningserfaring har du? På hvilken måte opplever du st du stagnerer? 

Anonymkode: 92e25...095

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det ser ut som dere har peiling, hva tenker dere om dette?

Mandag: styrke ben og jogging 

Tirsdag: styrke overkropp og rask gange 

Torsdag: styrke ben og jogging 

Fredag: styrke overkropp og rask gange 

Søndag: rask gange 

Jeg hadde løst det sånn på en tosplitt 👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Virker som du gjør det litt unødvendig komplisert. Hva er målet ditt med treningen? Du sier noe om muskelvekst, men ikke hva formålet med cardio er. Ønsker du å øke kondisjon og utholdenhet eller tenker du det er for å gå ned i vekt? Er det en spesiell grunn til at du vil kjøre splitt på styrke? Hvor mye treningserfaring har du? På hvilken måte opplever du st du stagnerer? 

Målet er muskelvekst, spesielt i rumpe, lår og rygg og generelt god helse. Ønsker ikke vektnedgang, ønsker god helse og å kunne gå opp en trapp uten å bli andpusten. Jeg har trent styrke i 6 måneder nå, begynte med cardio for et par måneder siden. Det jeg mener er at før cardio kunne jeg ukentlig øke reps eller vekt på trening, etter at jeg begynte med cardio har jeg ikke sjans til det lenger, jeg blir ikke sterkere i det hele tatt i noen øvelser, det er helt stopp. Jeg hater når trening blir komplisert som dette, da er jo moroa borte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Målet er muskelvekst, spesielt i rumpe, lår og rygg og generelt god helse. Ønsker ikke vektnedgang, ønsker god helse og å kunne gå opp en trapp uten å bli andpusten. Jeg har trent styrke i 6 måneder nå, begynte med cardio for et par måneder siden. Det jeg mener er at før cardio kunne jeg ukentlig øke reps eller vekt på trening, etter at jeg begynte med cardio har jeg ikke sjans til det lenger, jeg blir ikke sterkere i det hele tatt i noen øvelser, det er helt stopp. Jeg hater når trening blir komplisert som dette, da er jo moroa borte. 

Seks uker sammenhengende? På tide med en deload-uke.

Anonymkode: 1f725...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Seks uker sammenhengende? På tide med en deload-uke.

*Seks mnd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det høres jo ut som et veldig fint mål å ha. Det er helt normalt at det flater ut litt når man har fått sine første nybegynnergains, men du burde ha mer å gå på før det skjer. Jeg tipper derfor at det er noen justeringer du bør gjøre, og at de kanskje er knyttet til intensitet og volum. 

Siden det høres ut som hovedmålet ditt er styrke, og personlig ville jeg endret på cardioen med at jeg en dag i uken, gjerne dagen etter bein (siden du prioriterer styrke), kjørt en intervall ala 45/15 eller 4x4 sone 4/5. I tillegg ville jeg kjørt rask gange/lett jogg 1-2 ganger i uken, disse vil både bygge utholdenhet og hjelpe på restitusjon. Disse ville jeg hatt i sone 1-2, altså svært lett. Jeg tipper du vil oppleve mye fremgang, selv med dette. 

Selv hadde jeg aldri klart å trene 5 ganger i uken etter 6 mnd. Nå klarer jeg det fint, etter mange år med trening, men intensiteten justeres for hver økt ut fra totalbelastning som både er trening, jobb, sosialt og livet generelt. Søvn er utrolig viktig for fremgang i treningen, sammen med god næring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det høres jo ut som et veldig fint mål å ha. Det er helt normalt at det flater ut litt når man har fått sine første nybegynnergains, men du burde ha mer å gå på før det skjer. Jeg tipper derfor at det er noen justeringer du bør gjøre, og at de kanskje er knyttet til intensitet og volum. 

Siden det høres ut som hovedmålet ditt er styrke, og personlig ville jeg endret på cardioen med at jeg en dag i uken, gjerne dagen etter bein (siden du prioriterer styrke), kjørt en intervall ala 45/15 eller 4x4 sone 4/5. I tillegg ville jeg kjørt rask gange/lett jogg 1-2 ganger i uken, disse vil både bygge utholdenhet og hjelpe på restitusjon. Disse ville jeg hatt i sone 1-2, altså svært lett. Jeg tipper du vil oppleve mye fremgang, selv med dette. 

Selv hadde jeg aldri klart å trene 5 ganger i uken etter 6 mnd. Nå klarer jeg det fint, etter mange år med trening, men intensiteten justeres for hver økt ut fra totalbelastning som både er trening, jobb, sosialt og livet generelt. Søvn er utrolig viktig for fremgang i treningen, sammen med god næring. 

Tusen takk for nyttig innlegg! Skal prøve ut dette en stund fremover, jeg har nok blitt litt ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk for nyttig innlegg! Skal prøve ut dette en stund fremover, jeg har nok blitt litt ivrig.

Bare hyggelig. Det er veldig lett å bli litt ivrig når man kommer i gang, og det er jo egentlig veldig bra. Lykke til med reisen, husk at du har god tid! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cardio er jo ganske forskjellige ting. Hvis man gjør lavintensitet i snakketempo (anbefalt forhold mellom lavintensitetsøkter og høyintensitet er 80% lav og 20% høy) så blir man ikke sliten og kan fint trene styrke etter økta. Trener du 40-80 minutter lavintensitet så  er  det  som oppvarming og regne for styrketreninga.

Den ene ukedagen du vil gi full innsats på kondisjonstrening, med testløp eller harde intervalløkter (tror det er det du  mener  med  cardio) så trenger du ikke å trene styrke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dette er jo helt klassisk "nybegynner-gains". Alt går lett i starten og man kan øke nærmest fra trening til trening. Det varer selvsagt ikke inn i evigheten, og etter noen måneder er det normalt at det krever langt mer for fortsatt fremgang. 

Det har ingenting med at du jogger eller "går tur med rask gange" å gjøre. 

Anonymkode: 44314...1c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener styrke 3 ganger i uken (senter), og løper 3 ganger i uken (ute). Har som regel en hviledag i uken, og noen hvileuker i året. Det har jeg holdt på med i mange år. Tidvis stagnering er en del av opplevelsen til alle som trener regelmessig over mange år. Gains og fart vokser ikke til himmelen, liksom. Likevel er jeg 100% sterkere og sprekere enn da jeg ikke trente. Jeg er opptatt av å holde en sterk grunnform hele tiden. 

Så hva er målet ditt? Du må tenke gjennom det du holder på med, og gjøre det lystbetont og enkelt for å ikke bli en av de skippertaks-menneskene som går lei og må starte på nytt hver gang. 

Anonymkode: c67ee...2e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...