AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #1 Del Skrevet 20. juli 2023 Det heter ikke typ i Norge, det heter for eksempel. Anonymkode: 3a36a...69c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #2 Del Skrevet 20. juli 2023 Ok. Anonymkode: cc737...370 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. juli 2023 #3 Del Skrevet 20. juli 2023 Får du vondt i øynene av alle de andre låneordene folk bruker nå til dags, da? Som alle kvinner under 35, skriver "nippel". Som i at "jeg har såre nipler, hva kommer det av?". Cringe, toxic, date og en haug andre låneord. Mesteparten lånt fra engelsk språk. Hva er det som er så ille med å låne ett ord fra nabolandet vårt da, svenskene? 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #4 Del Skrevet 20. juli 2023 Fordi Norge må bare ta etter andre hele tiden Anonymkode: a0100...e42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 20. juli 2023 #5 Del Skrevet 20. juli 2023 Kanskje her finnes flere skapsvensker enn vi aner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hjelmesett Skrevet 20. juli 2023 #6 Del Skrevet 20. juli 2023 Det gjør jeg også ! kvier meg skikkelig faktisk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sententia Skrevet 20. juli 2023 #7 Del Skrevet 20. juli 2023 Jeg har svensk familie og bor også relativt nært vårt naboland. Jeg bruker flere svenske ord. Har studert i London, og har også med meg en del engelske uttrykk derfra. Er ikke det ganske naturlig? …syns det er verre at jeg har dratt med meg et grusomt uttrykk fra Nord-Norge 😂🙈 ei jeg studerte med brukte det mye. Jeg tok etter. Grusomt! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #8 Del Skrevet 20. juli 2023 Dytt Anonymkode: 3a36a...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 20. juli 2023 #9 Del Skrevet 20. juli 2023 Hjelmesett skrev (13 timer siden): Det gjør jeg også ! kvier meg skikkelig faktisk.. Mellomrom og tegnsetting plager meg litt, men jeg er ikke i nærheten av feilfri selv. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 20. juli 2023 #10 Del Skrevet 20. juli 2023 17 hours ago, Million said: Hva er det som er så ille med å låne ett ord fra nabolandet vårt da, svenskene? Peanut liker burk og bulle ^^, 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #11 Del Skrevet 26. juli 2023 Har bodd både USA (3-4 år) og Sverige (12 år) Da jeg flyttet hjem fra Sverige tok det flere år å få bort enkelte ting, sånt som typ og litt annet. Rettskrivingen min tok også skade (in/inn, till/til, att/at ++) Engelsk har også sneket seg inn fordi tankene foregår fortere på engelsk og jeg er typen som lett bare glemmer hva enkle ord heter og må ty til andre språk. Det kan være ting som sko, dør, og mere avanserte og så klart, dvs ord som bare «forsvinner» Anonymkode: bc106...66a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #12 Del Skrevet 26. juli 2023 Litt enig. Ikke spesifikt for ordet "typ", men vi er faktisk ganske flinke til å ivareta språket ved å være tidlig ute med nye norske ord når noe må navngis, så jeg synes det er unødvendig å låne ord fra andre språk. Anonymkode: 7634a...803 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 26. juli 2023 #13 Del Skrevet 26. juli 2023 Det kalles utvikling. Hvis språket vårt ikke hadde blitt påvirket av andre språk, hadde norsk vært mye mer likt islandsk i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThereGoesBob Skrevet 26. juli 2023 #14 Del Skrevet 26. juli 2023 Personlig så synes jeg akkurat "typ" er for nært "typo" som man finner på de engelskspråklige forumene. Synes heller ikke det passer inn i det norske språket eller nettspråk eller hva det nå enn kalles. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #15 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg får vondt i sjelen av det. Hva med uttrykket «på ekte» og «på lat»? Grusomt dårlig at folk bruker det. Anonymkode: 5a801...b8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #16 Del Skrevet 26. juli 2023 Synes det er helt greit at folk som ikke behersker det norske språket godt bruker låneord. I tillegg er det vel ei ungdomsgreie med bruk av engelske ord, dette er jo sånt folk vokser av seg. Anonymkode: 5b664...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #17 Del Skrevet 26. juli 2023 ti10 skrev (56 minutter siden): Det kalles utvikling. Hvis språket vårt ikke hadde blitt påvirket av andre språk, hadde norsk vært mye mer likt islandsk i dag. Nei, det kalles regresjon. Folk blir dummere. Anonymkode: 3a36a...69c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2023 #18 Del Skrevet 26. juli 2023 Som innflytter i tjukkeste nynorskland på vestlandet, var det mange ord som irritert meg lenge. Etter 15 år «overthere» syns jeg nå at det er litt rart å skrive på bokmål 😆😆 Anonymkode: 42843...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 26. juli 2023 #19 Del Skrevet 26. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det kalles regresjon. Folk blir dummere. Anonymkode: 3a36a...69c jeg er ikke professor eller språkekspert på noen som helst måte men, regresjon betyr da at man går bakover. At man blir mindre utviklet. Når det gjelder språket har det hele tiden vært progresjon. Og det har vært motstandere mot progresjon, enten det er berettiget eller ikke. Regresjon er ikke at folk er dummere. Det kan være at språket går i en retning du ikke er enig i, men om man skal kritisere utviklingen av språket, må man bruke riktige ord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #20 Del Skrevet 11. august 2023 Dytt! Anonymkode: 3a36a...69c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå