Gå til innhold

Jeg får vondt i øynene når folk skriver det svenske ordet "typ".

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det heter ikke typ i Norge, det heter for eksempel. 

Anonymkode: 3a36a...69c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får du vondt i øynene av alle de andre låneordene folk bruker nå til dags, da? Som alle kvinner under 35, skriver "nippel". Som i at "jeg har såre nipler, hva kommer det av?".

Cringe, toxic, date og en haug andre låneord. Mesteparten lånt fra engelsk språk. Hva er det som er så ille med å låne ett ord fra nabolandet vårt da, svenskene?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi Norge må bare ta etter andre hele tiden 

Anonymkode: a0100...e42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svensk familie og bor også relativt nært vårt naboland. Jeg bruker flere svenske ord. Har studert i London, og har også med meg en del engelske uttrykk derfra. Er ikke det ganske naturlig? 

…syns det er verre at jeg har dratt med meg et grusomt uttrykk fra Nord-Norge 😂🙈 ei jeg studerte med brukte det mye. Jeg tok etter. Grusomt! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelmesett skrev (13 timer siden):

Det gjør jeg også ! kvier meg skikkelig faktisk.. 

Mellomrom og tegnsetting plager meg litt, men jeg er ikke i nærheten av feilfri selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Million said:

Hva er det som er så ille med å låne ett ord fra nabolandet vårt da, svenskene?

Peanut liker burk og bulle ^^, 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd både USA (3-4 år) og Sverige (12 år) Da jeg flyttet hjem fra Sverige tok det flere år å få bort enkelte ting, sånt som typ og litt annet. Rettskrivingen min tok også skade (in/inn, till/til, att/at ++)  Engelsk har også sneket seg inn fordi tankene foregår fortere på engelsk og jeg er typen som lett bare glemmer hva enkle ord heter og må ty til andre språk. Det kan være ting som sko, dør, og mere avanserte og så klart, dvs ord som bare «forsvinner» 

Anonymkode: bc106...66a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt enig. Ikke spesifikt for ordet "typ", men vi er faktisk ganske flinke til å ivareta språket ved å være tidlig ute med nye norske ord når noe må navngis, så jeg synes det er unødvendig å låne ord fra andre språk.

Anonymkode: 7634a...803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles utvikling.

Hvis språket vårt ikke hadde blitt påvirket av andre språk, hadde norsk vært mye mer likt islandsk i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig så synes jeg akkurat "typ" er for nært "typo" som man finner på de engelskspråklige forumene. Synes heller ikke det passer inn i det norske språket eller nettspråk eller hva det nå enn kalles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg får vondt i sjelen av det.

Hva med uttrykket «på ekte» og «på lat»? Grusomt dårlig at folk bruker det.

Anonymkode: 5a801...b8b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er helt greit at folk som ikke behersker det norske språket godt bruker låneord. I tillegg er det vel ei ungdomsgreie med bruk av engelske ord, dette er jo sånt folk vokser av seg.

Anonymkode: 5b664...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
ti10 skrev (56 minutter siden):

Det kalles utvikling.

Hvis språket vårt ikke hadde blitt påvirket av andre språk, hadde norsk vært mye mer likt islandsk i dag.

Nei, det kalles regresjon. Folk blir dummere. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som innflytter i tjukkeste nynorskland på vestlandet, var det mange ord som irritert meg lenge. 
Etter 15 år «overthere» syns jeg nå at det er litt rart å skrive på bokmål 😆😆 

Anonymkode: 42843...3d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det kalles regresjon. Folk blir dummere. 

jeg er ikke professor eller språkekspert på noen som helst måte men, regresjon betyr da at man går bakover. At man blir mindre utviklet. Når det gjelder språket har det hele tiden vært progresjon. Og det har vært motstandere mot progresjon, enten det er berettiget eller ikke. Regresjon er ikke at folk er dummere. Det kan være at språket går i en retning du ikke er enig i, men om man skal kritisere utviklingen av språket, må man bruke riktige ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...