Gå til innhold

Utagerende barn og unnvikende mødre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror nok ungene kan bli flotte samfunnsborgere selv om mødrene skulle gjøre noen litt unnvikende valg i oppdragelsen av dem i fireårsalderen. Litt tidlig å dømme dem til et liv som evige bøller på dette grunnlaget.

Mang en mor har blitt fastere i morsrollen med årene, og mang en liten, steinkastende gutt har modnet med alder og sosialisering i skole og på fritid. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste oppdrar vel ungene hjemme, slik at når de slippes ut i offentligheten så kan de faktisk oppføre seg. Hvis de ikke kan det, og steiner dem som er rundt dem, så reagerer du med et "Nei, det der må du ikke gjøre! Det er farlig"....så tar du ungen hjem. 

Hva er det slags folk som lar barna sine steine folk? Ærlig talt! Er dere helt hemmet??

Anonymkode: 9531d...cea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Den første syns jeg igrunn er innafor, ungen fikk beskjed og gjorde det ikke igjen til tross for en irriterende reaksjon med latter. 

MEN- jeg er mor til en gutt på 5, og må si at når vi er ute blant offentligheten velger jeg mine "kamper" med omhu. Det er ikke alt som er verdt å legge så mye i der og da, blant annet for å unngå pinlig utagering fremfor andre. Det betyr ikke at det ikke blir pratet om og reflektert over hjemme. 

Anonymkode: f64cb...3bf

Ja. Pluss at du ikke vet noe om hvilke diagnoser eller andre ting barna kan slite med. Du ser et bittelite øyeblikk av en hel dag, et helt liv. 

Anonymkode: 5e779...f0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Etter at jeg og samboer fikk barn for fire år siden er det mange ting jeg har lagt merke til som jeg tidligere aldri tenkte over. En av de tingene er hvor unnvikende og svake mange mødre er når barna deres oppfører seg ille. Et par eksempler:

Gutt på 3-4 kaster en stein på mor. Treffer henne i bakhodet. Hennes reaksjon er kun å si at "slikt må du ikke gjøre. Mamma får vondt". Gutten ler og løper videre. Mor står og ser på.

Gutt på 5 vil ikke spise middag. Sier han vil ha kjeks. Far sier at han får ikke kjeks. Mor sier at "han må jo spise noe" og gir han kjeks.

Gutt på 4 lugger og dytter jente på lekepark. Jente gråter. Gutt ler. Mor til gutt kommer til og sier nærmest forsiktig at slikt må han ikke gjøre. Gutt slår seg vrang og forsøker å distrahere med å spørre om gutt vil ha is.

Jeg kunne ha nevnt en rekke slike eksempler. Det er helt sykt hvordan enkelte mødre ser ut til å være vaksinerte mot å sette grenser for barna sine - som regel litt bøllete gutter. Noen som tror disse guttene blir å vokse opp til å bli flotte samfunnsborgere? Ikke jeg.

Anonymkode: 916a0...fd1

De tør ikke annet, pga det jævla mammapolitiet. Hadde mora med stein i hodet vist hva hun egentlig følte, hadde 10 vitner ringt barnevernet. Feilen blir jo at barn ikke lærer normalt følse mønster. Apatisk er visst den nye normalen.

Anonymkode: 0c319...4dd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Pluss at du ikke vet noe om hvilke diagnoser eller andre ting barna kan slite med. Du ser et bittelite øyeblikk av en hel dag, et helt liv. 

Det har ikke så mye å si hvilke diganose barnet muligens kan ha.  De skal ha oppdragelse og bli irettesatt de også. 
Det er ikke slik at barn med diagnose ikke må få tilsnakk.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Disse foreldrene har feilet for lenge siden. Jeg har flere barn, og det er helt utenkelig at en 3-4 åring kaster stein på meg eller lugger jenter. Min yngste er 1,5 år og selv han vet godt at han ikke får gjøre sånt, men for ham glipper det innimellom. Jeg stopper det selvsagt med en eneste gang og sier NEI med streng stemme. Oppdragelse må skje tidlig. 
 Å få kjeks til middag? Det må være en vits. Her får de det som blir servert, med et godt utvalg av tilbehør og grønnsaker. Så spiser de det de orker uten at jeg verken maser eller tilbyr noe annet.

Anonymkode: 7bdb6...31f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er kanskje en enkel mann. Men hadde noen av mine to gutter gjort noe av det over hadde det vært rett hjem med en gang. Ikke faen om de skal få lov til å leke når de ikke kan oppføre seg. 

Alle gjør feil en gang, men ikke 2 ganger

Anonymkode: 55aea...d78

Bullshit!  Jo barn gjør feil flere hanger 

Anonymkode: 07e44...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Disse foreldrene har feilet for lenge siden. Jeg har flere barn, og det er helt utenkelig at en 3-4 åring kaster stein på meg eller lugger jenter. Min yngste er 1,5 år og selv han vet godt at han ikke får gjøre sånt, men for ham glipper det innimellom. Jeg stopper det selvsagt med en eneste gang og sier NEI med streng stemme. Oppdragelse må skje tidlig. 
 Å få kjeks til middag? Det må være en vits. Her får de det som blir servert, med et godt utvalg av tilbehør og grønnsaker. Så spiser de det de orker uten at jeg verken maser eller tilbyr noe annet.

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 07e44...385

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

MEN- jeg er mor til en gutt på 5, og må si at når vi er ute blant offentligheten velger jeg mine "kamper" med omhu. Det er ikke alt som er verdt å legge så mye i der og da, blant annet for å unngå pinlig utagering fremfor andre. Det betyr ikke at det ikke blir pratet om og reflektert over hjemme. 

Din femåring begynner på skolen om ett år. Han må få utagere fremfor andre nå, slik at han kjenner på ubehaget og slipper slike episoder ute blant folk. 

Anonymkode: c26dc...0ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Man setter ikke diagnoser på små barn. Pga de er ikke utviklet og utagering osv er helt normalt for små barn.  De fleste vokser det av seg. 

Når man ser foreldre sitte på tlf og ikke har kontakt med barnet er det nok til å skape utrygghet og utagering. 

Ene min var litt sånn. Det jeg reagerte på var ikke sinne osv. Men at han aldri lærte. Fordi normalen hos barn er oftest at hvis de slår seg eller noe, så lærer de. Men ikke min. Kunne gjøre det samme 20 ganger med samme resultat.  Så hadde tidlig mistanke om adhd evnt. Men utredning og medisiner i så liten alder har jo ingenting for seg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen foreldre skjønner ikke hva de selv holder på med. Jeg passet to søsken ett år. Foreldrene hadde mange rare krav. De var forøvrig umulig å imøtekomme. Og ikke det barna trengte. 

En dag fikk jeg beskjed om at jeg ga de for mye mat. Noe de ikke gjorde. Men de hadde fått dette for seg pga spiste så lite til middag. De spiste frokost før de kom. Tok en halv eller hel skive, før søketid. Når de våknet etter søvn, gikk der ned en halv eller hel skive til og evnt litt frukt. Dette var 3-4 timer før middag.  Så de var stort sett litt sultne igjen rett før henting. Å kutte ut det lille måltidet etter søvn kunne jeg bare ikke møte de på, sa hadde de jo sittet å grått pga sulten. Middag hjemme var ikke før 16:30 tidligst. Og siste måltid ville da vært kl 11.

Fikk mye kjeft pga dette. En dag lurer mor på om jeg kan levere, pga de fikk det travelt.  Ungene gråt pga sulten, mens hun laget mat. Gikk i skapet og fant kjeks. En hel pakke med kjeks med krem inni til hver. 

Mor hadde også bedt meg på middag den dagen, da hun trengte litt hjelp på få de raskt i bilen. Vi skal da spise, og mor komenteree surt at jeg nå kam se at de ikke spiser middag. Så de må få mindre mat hos meg. Så jeg svarte som sant var at det hadde ikke hjulpet noenting å gi de mindre mat hos meg, så lenge de fikk en hel kjekspake 10minutter før middag. Så jeg tenker du heller bør droppe kjeks, eller iallefall  redusere mengden mye. Fikk da beskjed om at jeg ikke skulle legge meg oppi det. Ok sa jeg, men da skal heller ikke jeg motta kjeft på feil grunnlag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Din femåring begynner på skolen om ett år. Han må få utagere fremfor andre nå, slik at han kjenner på ubehaget og slipper slike episoder ute blant folk. 

Anonymkode: c26dc...0ba

Heldigvis så utagerer han skjeldent fremfor andre. Jeg har valgt å ta han bort fra situasjoner og heller håndtere det på tomannshånd enn fremfor et "publikum" som observerer og dømmer uansett hva man gjør for å håndtere vanskelige barn. Vi snakker om forventet oppførsel før vi drar ut, og blir det ikke holdt drar vi derfra og snakker om det i etterkant. Jeg har tatt med en skrikende unge bort selv, men en unge som allerede har slått seg vrang lukker stort sett ørene frem til han har roet seg. Det har fungert for oss og han oppfører seg stort sett fint og er snill med andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...