AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Del Skrevet 18. juli 2023 Jeg har jogget siden januar og blitt i bedre og bedre form i månedene som har gått. Har vært ordentlig morro og se framgang. De siste 3 ukene har jeg gått på diett, og merker at jeg presterer mye dårligere når jeg jogger. Det går veldig mye saktere og får fortere melkesyre i lårene. Treningspartneren min blir naturlig nok frustrert over hvor mye saktere det går. Men jeg prøver virkelig så godt jeg kan! Hva kan grunnen til dette være ? Kaloriunderskudd eller mindre karbohydrater? Jeg går ikke på lavkarbo, får i meg litt frukt osv. Men spiser ikke ris, poteter osv. Har forresten gått ned 5 kg på to uker. Anonymkode: 708f2...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 18. juli 2023 #2 Del Skrevet 18. juli 2023 Ja du er jo i et ekstremt kaloriunderskudd når du har gått ned så mye på så kort tid, selv om noe av det sikkert er vannvekt. Men det er vel kanskje ikke såååå overraskende at prestasjonen går ned? 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Del Skrevet 18. juli 2023 Sandum.PT skrev (10 minutter siden): Ja du er jo i et ekstremt kaloriunderskudd når du har gått ned så mye på så kort tid, selv om noe av det sikkert er vannvekt. Men det er vel kanskje ikke såååå overraskende at prestasjonen går ned? 😊 Jeg liker at du er PT! Nei, synes ikke det selv. Men personen jeg trener med mener at det ikke burde ha noe å si, og at det må være noe alvorlig galt nå som jeg har blitt i dårligere form🤔😅 Men jeg klarer ikke å presse meg mer. Men jeg tenker jo det er pga kaloriunderskudd, og at det tar seg opp igjen om jeg spiser mer. Tuuusen takk for svar! 😊 Anonymkode: 708f2...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 18. juli 2023 #4 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg liker at du er PT! Nei, synes ikke det selv. Men personen jeg trener med mener at det ikke burde ha noe å si, og at det må være noe alvorlig galt nå som jeg har blitt i dårligere form🤔😅 Men jeg klarer ikke å presse meg mer. Men jeg tenker jo det er pga kaloriunderskudd, og at det tar seg opp igjen om jeg spiser mer. Tuuusen takk for svar! 😊 Anonymkode: 708f2...dab Det har jo absolutt mye å si og du burde sikte på å gå ned saktere! Gå ned maks 0,5 kg per uke om du vil opprettholde prestasjon. Noe raskere enn det vil gå ut over den opplevde "formen". Mange ganger er det helt greit, men om det er viktig for deg å opprettholde prestasjonen så bør du ikke ha så stort underskudd. Og inntaket bør hovedsakelig være karbohydrater og greit med protein. Hvis en stor andel er fett på bekostning av karbohydrater vil de fleste også merke det på prestasjon 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Del Skrevet 18. juli 2023 Det høres ut som du ligger for lavt i kalorier. Tenk heller langsiktig. 5 kg ned på to uker er veldig mye, og det er klart at du vil prestere dårlig på trening når du ligger såpass i kaloriunderskudd. Så spis mer rett og slett. Hvorfor kutter du ut ris og poteter? Du trenger ikke det, vel. Du trenger bare å ligge litt i underskudd. Nok til å gå ned sakte i vekt, men nok mat til å prestere på trening. Det opplegget du holder på med = utbrenthet, skader og eventuell matsmell. Spis mer hver dag. Anonymkode: db5d3...b5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. juli 2023 #6 Del Skrevet 18. juli 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jogget siden januar og blitt i bedre og bedre form i månedene som har gått. Har vært ordentlig morro og se framgang. De siste 3 ukene har jeg gått på diett, og merker at jeg presterer mye dårligere når jeg jogger. Det går veldig mye saktere og får fortere melkesyre i lårene. Treningspartneren min blir naturlig nok frustrert over hvor mye saktere det går. Men jeg prøver virkelig så godt jeg kan! Hva kan grunnen til dette være ? Kaloriunderskudd eller mindre karbohydrater? Jeg går ikke på lavkarbo, får i meg litt frukt osv. Men spiser ikke ris, poteter osv. Har forresten gått ned 5 kg på to uker. Anonymkode: 708f2...dab Ris og poteter er fulle av karbohydrater. Karbohydrater er det drivstoffet kroppen må ha dersom pulsen går over et visst nivå (som er temmelig individuelt, for noen kan det være 130 , for andre kanskje 150). Det høres ut som du spiser for lite karbohydrater til å holde brukbar fart. Ellers må jeg si at som vanlig liker jeg Sandum sine råd. Jeg tror variert kosthold er best. Endret 18. juli 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #7 Del Skrevet 19. juli 2023 Skaderisikoen øker også betydelig om du ligger i stort underskudd på næring, for kroppen får ikke de stoffene den behover for å bygge seg opp igjen etter trening. Det blir litt som å kjøre bilen din mens lampa for reservetanken lyser uten å fylle. Det går bra noen mil, men plutselig er det tverrstopp. Anonymkode: 549e4...63a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #8 Del Skrevet 19. juli 2023 Sandum.PT skrev (13 timer siden): Det har jo absolutt mye å si og du burde sikte på å gå ned saktere! Gå ned maks 0,5 kg per uke om du vil opprettholde prestasjon. Noe raskere enn det vil gå ut over den opplevde "formen". Mange ganger er det helt greit, men om det er viktig for deg å opprettholde prestasjonen så bør du ikke ha så stort underskudd. Og inntaket bør hovedsakelig være karbohydrater og greit med protein. Hvis en stor andel er fett på bekostning av karbohydrater vil de fleste også merke det på prestasjon 👍 Hei igjen 😊 Jeg har en pt trener som legger opp kostholdet til meg. Jeg spurte han om jeg kan prestere dårligere nå som jeg går ned i vekt. Han skrev dette: Jeg tror ikke det har noe med at du går ned i vekt - det vanlige er at du blir bedre til å jogge ettersom du blir lettere på beina. Og det at du føler at du har mer energi generelt, tyder også på at du bør orke mer når du løper. Dessuten har du vært på det i alt for kort tid til at det har hatt en negativ effekt i stor grad. Men jeg tenker jo det er naturlig at kroppen ikke klarer like mye når man har mindre mat ? Som du sa, at det ikke er så overraskende 😅 Anonymkode: 708f2...dab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 19. juli 2023 #9 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei igjen 😊 Jeg har en pt trener som legger opp kostholdet til meg. Jeg spurte han om jeg kan prestere dårligere nå som jeg går ned i vekt. Han skrev dette: Jeg tror ikke det har noe med at du går ned i vekt - det vanlige er at du blir bedre til å jogge ettersom du blir lettere på beina. Og det at du føler at du har mer energi generelt, tyder også på at du bør orke mer når du løper. Dessuten har du vært på det i alt for kort tid til at det har hatt en negativ effekt i stor grad. Men jeg tenker jo det er naturlig at kroppen ikke klarer like mye når man har mindre mat ? Som du sa, at det ikke er så overraskende 😅 Anonymkode: 708f2...dab Jeg skjønner egentlig ikke helt hvordan det går an å utelukke kosten som variabel når du har gått ned 5 kg på 2 uker. Det er mye. Og selv om mesteparten skulle være vannvekt så kommer jo dette fra en reduksjon i glykogeninnholdet i musklene, som igjen påvirker prestasjonen. Et slikt fall kan skje i løpet av få dager, så det er jo absolutt mulig å påvirke prestasjonen negativt på 2 uker. Har det vært noen andre store endringer den siste tiden da? Ofte er den enkleste forklaringen den riktige forklaringen (men selvsagt ikke alltid!). Du begynte på diett, har rast ned i vekt mange ganger anbefalt hastighet og du sliter etter denne kostendringen med prestasjonen på trening. Å utelukke dette uten engang å teste med mer mat slår meg som noe merkelig. Han har rett i at en lettere kropp krever mindre energi å flytte og således ofte over tid fører til bedre utholdenhetsprestasjon (innenfor rimelighetens grenser). Men så mye på så kort tid med en tydelig nærhet i tid til kostendringen er litt 1 + 1 = 2. Eller i det minste verdt å teste ut ved å legge på mer mat. Dere har vel ikke satt et mål om 2,5 kg vektnedgang per uke håper jeg? Så når man ser at det går så raskt er det kanskje lurt å justere uansett? 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #10 Del Skrevet 19. juli 2023 Jeg merker stor forskjell på form etter hva og hvor mye jeg har spist. Bare et par dager med lite mat gjør at løpingen føles tyngre. Et moderat underskudd går helt fint og gir ikke den effekten, men veldig lavt vil gjøre det. For meg som gjennomsnittlig kvinne vil det si at 16-1800 kcal får helt fint, mens 1300 og under er for lavt for optimalt treningsutbytte. Mat og drikke påvirker trening på andre måter også. Jeg merker at karbohydrater et positivt, alkohol gjør meg sliten, tunge kjøttmåltider gjør meg treig osv. Du må velge om du vil ha fremgang på trening eller rask vektnedgang, for du kan ikke få til begge deler samtidig. Klarer ikke ta PTen din seriøst. Anonymkode: 35940...dfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #11 Del Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei igjen 😊 Jeg har en pt trener som legger opp kostholdet til meg. Jeg spurte han om jeg kan prestere dårligere nå som jeg går ned i vekt. Han skrev dette: Jeg tror ikke det har noe med at du går ned i vekt - det vanlige er at du blir bedre til å jogge ettersom du blir lettere på beina. Og det at du føler at du har mer energi generelt, tyder også på at du bør orke mer når du løper. Dessuten har du vært på det i alt for kort tid til at det har hatt en negativ effekt i stor grad. Men jeg tenker jo det er naturlig at kroppen ikke klarer like mye når man har mindre mat ? Som du sa, at det ikke er så overraskende 😅 Anonymkode: 708f2...dab Tror jeg hadde byttet PT.. Går også an å ta kontakt med en god ernæringsfysiolog. Det opplegget der virker lite kunnskapsbasert. Anonymkode: 617e8...fe3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #12 Del Skrevet 23. juli 2023 On 7/19/2023 at 8:27 PM, AnonymBruker said: Du må velge om du vil ha fremgang på trening eller rask vektnedgang, for du kan ikke få til begge deler samtidig. Klarer ikke ta PTen din seriøst. Anonymkode: 35940...dfc Dette. Det er ikke rocket science, på nær for din PT. Anonymkode: 830b0...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 23. juli 2023 #13 Del Skrevet 23. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 20.40): Jeg har jogget siden januar og blitt i bedre og bedre form i månedene som har gått. Har vært ordentlig morro og se framgang. De siste 3 ukene har jeg gått på diett, og merker at jeg presterer mye dårligere når jeg jogger. Det går veldig mye saktere og får fortere melkesyre i lårene. Treningspartneren min blir naturlig nok frustrert over hvor mye saktere det går. Men jeg prøver virkelig så godt jeg kan! Hva kan grunnen til dette være ? Kaloriunderskudd eller mindre karbohydrater? Jeg går ikke på lavkarbo, får i meg litt frukt osv. Men spiser ikke ris, poteter osv. Har forresten gått ned 5 kg på to uker. Anonymkode: 708f2...dab Du går altfor raskt ned i vekt. Ro ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2023 #14 Del Skrevet 23. juli 2023 Jeg har det akkurat sånn som deg. Jobber med å holde vekten etter et stort vekttap, og noen dager ligger jeg på 1000-1200 kcal. Når jeg jogger dagen etter, er det blytungt! Jogget i dag etter lavt inntak i går, og jeg slepte meg gjennom runden min på 7,5 km. Brukte 5 minutter mer enn forrige gang, da jeg hadde spist godt dagene før. Jeg lurer på om jeg må godta å gå opp et par kg for å beholde løpe-/treningsgleden. Anonymkode: e7d10...a9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå