AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #21 Skrevet 18. juli 2023 Takk for gode råd, og godt at flere har kommet seg igjennom det.. 🙈 Anonymkode: 6fc98...54e
Gjest Gliffy Skrevet 18. juli 2023 #22 Skrevet 18. juli 2023 50 minutter siden, AnonymBruker said: Oppdretter er seriøs, og valpens mor er ihvertfall en trivelig og rolig type. Han biter som besatt når vi skal ta på sele, blant annet... Til tross for masse ros og godbiter. Anonymkode: 6fc98...54e Høres jo ganske kjipt ut. Generelt vil jeg si at det ikke nytter å være streng og hard i sånne situasjoner. Det kan gjøre bitingen verre, sånn var det i alle fall med min egenrådige hund som også har bitt før. Ser noen andre her har rådet til å bruke tålmodighet og godbiter, og prøve å gjøre situasjonen sånpositiv som mulig. Dette syns jeg høres lurt ut. Har ikke hatt det problemet med selen selv, men min hund bet ved håndtering. Ved hjelp av veldig gradvis tilnærming og masse grillpølser er det heldigvis blitt slutt på det, og nå er han grei, til og med hos veterinæren. Stå på ts, det kommer bedre dager ❤️
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #23 Skrevet 18. juli 2023 Gliffy skrev (16 minutter siden): Høres jo ganske kjipt ut. Generelt vil jeg si at det ikke nytter å være streng og hard i sånne situasjoner. Det kan gjøre bitingen verre, sånn var det i alle fall med min egenrådige hund som også har bitt før. Ser noen andre her har rådet til å bruke tålmodighet og godbiter, og prøve å gjøre situasjonen sånpositiv som mulig. Dette syns jeg høres lurt ut. Har ikke hatt det problemet med selen selv, men min hund bet ved håndtering. Ved hjelp av veldig gradvis tilnærming og masse grillpølser er det heldigvis blitt slutt på det, og nå er han grei, til og med hos veterinæren. Stå på ts, det kommer bedre dager ❤️ Takk for det ❤️ Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #24 Skrevet 18. juli 2023 Jeg fikk også min hund hos en seriøs oppdretter. Samtidig tenker jeg at denne oppførselen må oppdretter ha lagt merke til hos valpen under håndtering og lek, og ikke opplyst om det. En valp blir ikke så skarp over natten bare av å flytte til nytt hjem. Det handler ikke om valpebiting men noe skarpere. Dette er blant annet derfor jeg vil mentalteste hunden, hva er arv og hva er miljøpåvirkning? Anonymkode: fa86f...bb7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #25 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg fikk også min hund hos en seriøs oppdretter. Samtidig tenker jeg at denne oppførselen må oppdretter ha lagt merke til hos valpen under håndtering og lek, og ikke opplyst om det. En valp blir ikke så skarp over natten bare av å flytte til nytt hjem. Det handler ikke om valpebiting men noe skarpere. Dette er blant annet derfor jeg vil mentalteste hunden, hva er arv og hva er miljøpåvirkning? Anonymkode: fa86f...bb7 Ja, det må nok bli testing dersom det ikke er en forbigående periode.. Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #26 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min eldste hund bet som en blodtørstig hai da hun var valp. Jeg hadde sår på hendene i månedsvis 😅 Hun bet etter at hun, hadde vært på tur (overstimulert), når hun kjedet seg, når hun var frustrert, og ikke minst om jeg var trøtt, sliten og irritabel. Hun tok all den negative energien min og doblet det i bitt 😅 Ja, haha, kjempemorsomt. Hadde du knipset til valpen på snuten, hadde det ikke skjedd igjen. Lær dere å håndtere bikkja deres, eller la vær å skaff dere dyr. Anonymkode: 283e2...b28
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #27 Skrevet 18. juli 2023 Ikke ta råd fra tilfeldige mennesker, flere her er utaderte. Anbefaler boken «Valp» av Emma Garlant, hun har også en medlemsportal som kan være gull verdt. Et generelt råd som ikke er skadelig er hvertfall det at valper blir veldig raskt overgira og mange synes det er morsomt å leke voldsomt, når de er overtrøtte spesielt. Ikke lek med hender og lær valpen å roe ned, i en større valpegrind eller på annen måte. Anonymkode: 65a34...947 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #28 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg fikk også min hund hos en seriøs oppdretter. Samtidig tenker jeg at denne oppførselen må oppdretter ha lagt merke til hos valpen under håndtering og lek, og ikke opplyst om det. En valp blir ikke så skarp over natten bare av å flytte til nytt hjem. Det handler ikke om valpebiting men noe skarpere. Dette er blant annet derfor jeg vil mentalteste hunden, hva er arv og hva er miljøpåvirkning? Anonymkode: fa86f...bb7 Hos oppdretter har valper sine søsken å bite på. Nå er den uten sine kullsøsken, og da blir menneskehender plutselig langt mer interessant Anonymkode: c5480...1c5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #29 Skrevet 18. juli 2023 Jeg har forøvrig også hatt en sånn som bet veldig hardt som valp og unghund når han ble helt overgira. Han trengte MYE trening på ro, å finne balansen på aktivitet/mental aktivisering og hvile, og stabilitet (stabile eiere som ikke behandlet han urettferdig) og trygge rammer generelt. Han hadde garantert ikke fungert som valp/unghund i en småbarnsfamilie f.eks, men med trening hos oss ble han en flott voksen hund som kunne sove ute og på besøk, og som ikke beit som overslagshandling som voksen. Anonymkode: 65a34...947 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #30 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppdretter er seriøs, og valpens mor er ihvertfall en trivelig og rolig type. Han biter som besatt når vi skal ta på sele, blant annet... Til tross for masse ros og godbiter. Anonymkode: 6fc98...54e Min gjør også det, så jeg strør godbiter på bakken mens jeg tar på selen. Anonymkode: 38dd2...020
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #31 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, haha, kjempemorsomt. Hadde du knipset til valpen på snuten, hadde det ikke skjedd igjen. Lær dere å håndtere bikkja deres, eller la vær å skaff dere dyr. Anonymkode: 283e2...b28 I motsetning til deg, så tenker jeg at hunder skal få være hunder. Valpebiting er helt naturlig, og noe de ville gjort med sine kullsøsken om de fikk vokse opp sammen. Jeg tok valpebitinga helt med ro fordi dette er noe de vokser av seg. De som eier den ene kullsøskenen til min hund, tok hardt i valpebitinga. Min er utrolig stødig som voksen. Den andre som ble knipset og tatt i nakken når den bet som valp, ble aggressiv og bet flere barn som voksen. Anonymkode: c5480...1c5 3
Troyamin Skrevet 19. juli 2023 #32 Skrevet 19. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, haha, kjempemorsomt. Hadde du knipset til valpen på snuten, hadde det ikke skjedd igjen. Lær dere å håndtere bikkja deres, eller la vær å skaff dere dyr. Anonymkode: 283e2...b28 Man knipser ikke valper på snuten! Jeg er for korrigering i enkelte situasjoner. Men da er det snakk om hunder som er mentalt modne og riktig korreks. Ingenting av det du foreslår er riktig på noe som vis! 1
Tabris Skrevet 19. juli 2023 #33 Skrevet 19. juli 2023 Noen valper biter mer enn andre, og det kan være ganske intenst i perioder. En mager trøst er at det går over, det er en fase. Uansett hvilken fremgangsmåte du velger, så vil valpebitingen gå over av seg selv. Det er derfor ikke viktig å "lære" valpen at den ikke skal bite på hender eller møbler, og det er også derfor det er viktig å velge en fremgangsmåte som ikke ødelegger tilliten dere holder på å bygge opp mellom dere. Noen tips: 1. Minst mulig leking og herjing inne da det som regel fører til mer biting. 2. Når valpen sover så ligger den på lading og kan være vanskelig å avlede når den våkner med mye energi. Planlegg derfor dagen slik at dere går ut når valpen våkner og den kan få ut en del av overkuddsenerigen sin ute. Fokuser på god sosialisering, miljøtrening og hverdagslydighet (kom, innkalling, kontakttrening...) 3. Avslutt gjerne runden ute med et langt godbitsøk slik at valpen er mest mulig rolig når dere kommer inn. 4. Ha klar fylt kong og ulike typer tyggebein som dere kan avlede valpen med når den biter inne. Dere kan også avbryte biting med kontakttrening eller godbitsøk. 5. Hvis den biter mye når dere tar på sele, så kan dere som tidligere nevnt avlede med å kaste godbiter på gulvet, evt bare ha selen på lengre deler av dagen slik at dere slipper å ta den av og på så ofte. (Hvis valpen ser ut til å synes noen former for håndtering er vanskelig, så kan det være verdt å trene på for seg selv, søk gjerne opp "Husbandry" for dette). 6. Mest mulig aktivisering som gjør valpen rolig (godbitsøk, nyinnlæring, problemløsning, annen nesearbeid...) og minst mulig aktivisering som stresser den opp (leking og herjing). 7. Bli kjent med valpen og finn balansegangen for når den blir overstimulert av for mange inntrykk og når den blir rastløs pga understimulering. 8. Noen ganger kan dere følge alle triks i boka og valpen biter fortsatt og lar seg ikke avlede. Det er helt normalt. Sett da valpen i en valpebinge (hvis den er komfortabel med det) sammen med myke tepper, vann og et godt tyggebein/fylt kong. La den være i fred til den har roet seg. Spesielt hvis dette skjer etter mye aktivisering så kan det være valpen er overtrøtt og trenger hjelp til å finne roen (skjer dette rett etter valpen har våknet, se punkt 2). 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #34 Skrevet 19. juli 2023 Det som er problemet (om jeg har skjønt TS riktig….) er ikke valpebiting, men en valp som faktisk biter. Valpen blir hard i kroppen og biter som i et angrep. Du kan se og høre at dette ikke er valpebiting. Valpebiting er «uskyldig» biting i hytt og pine og få at de bittene er harde, de er mer vonde fordi tenna er skarpe. Noen hunder vil lettere kunne angripe/bite, og det er mulig at det er konturene av en slik hund en ser allerede på valpestadiet. Anonymkode: fa86f...bb7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2023 #35 Skrevet 19. juli 2023 Tabris skrev (2 timer siden): Noen valper biter mer enn andre, og det kan være ganske intenst i perioder. En mager trøst er at det går over, det er en fase. Uansett hvilken fremgangsmåte du velger, så vil valpebitingen gå over av seg selv. Det er derfor ikke viktig å "lære" valpen at den ikke skal bite på hender eller møbler, og det er også derfor det er viktig å velge en fremgangsmåte som ikke ødelegger tilliten dere holder på å bygge opp mellom dere. Noen tips: 1. Minst mulig leking og herjing inne da det som regel fører til mer biting. 2. Når valpen sover så ligger den på lading og kan være vanskelig å avlede når den våkner med mye energi. Planlegg derfor dagen slik at dere går ut når valpen våkner og den kan få ut en del av overkuddsenerigen sin ute. Fokuser på god sosialisering, miljøtrening og hverdagslydighet (kom, innkalling, kontakttrening...) 3. Avslutt gjerne runden ute med et langt godbitsøk slik at valpen er mest mulig rolig når dere kommer inn. 4. Ha klar fylt kong og ulike typer tyggebein som dere kan avlede valpen med når den biter inne. Dere kan også avbryte biting med kontakttrening eller godbitsøk. 5. Hvis den biter mye når dere tar på sele, så kan dere som tidligere nevnt avlede med å kaste godbiter på gulvet, evt bare ha selen på lengre deler av dagen slik at dere slipper å ta den av og på så ofte. (Hvis valpen ser ut til å synes noen former for håndtering er vanskelig, så kan det være verdt å trene på for seg selv, søk gjerne opp "Husbandry" for dette). 6. Mest mulig aktivisering som gjør valpen rolig (godbitsøk, nyinnlæring, problemløsning, annen nesearbeid...) og minst mulig aktivisering som stresser den opp (leking og herjing). 7. Bli kjent med valpen og finn balansegangen for når den blir overstimulert av for mange inntrykk og når den blir rastløs pga understimulering. 8. Noen ganger kan dere følge alle triks i boka og valpen biter fortsatt og lar seg ikke avlede. Det er helt normalt. Sett da valpen i en valpebinge (hvis den er komfortabel med det) sammen med myke tepper, vann og et godt tyggebein/fylt kong. La den være i fred til den har roet seg. Spesielt hvis dette skjer etter mye aktivisering så kan det være valpen er overtrøtt og trenger hjelp til å finne roen (skjer dette rett etter valpen har våknet, se punkt 2). Takk for gode tips 🙂 Anonymkode: 6fc98...54e
Cockerspanieleier Skrevet 22. juli 2023 #36 Skrevet 22. juli 2023 Vi sliter med det samme! Har en cocker valp, tispe, 13 uker gammel. Hun er ekstremt bitete, og blir ganske voldsom og «kaster» seg i armen min og biter hardt. Føler jeg har prøvd alt, men at «irettesetting» bare gjør hun mer voldsom - mens å dirigere henne til annen adferd med godbiter ikke klarer å fange oppmerksomheten hennes. Vi sliter også med knurring og biting når vi løfter henne. Fint å høre at vi er flere, men det er skikkelig tøft når det står på…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #37 Skrevet 22. juli 2023 Vi hadde disse problemene med vår valp. Det var ganske fortvilende og hadde til og med hundetrener for å få hjelp uten nytte.. Viste seg at det som hjalp var å hjelpe valpen til å roe ned og sove. For lite søvn og alt for mye stimuli med all den treninga vi liksom skulle gjøre for å få bukt med problemet. Valpebinge og full Ferber metode... Valpen er en baby, den trenger masse masse søvn... Problemene løste seg da valpen fikk nok søvn, heldigvis. Da kunne vi også trene på å unngå at problematferden ble et mønster. Typisk valpebiting som gnaging på hender fortsatte derimot en stund til, men det gikk også heldigvis over.. 😅 Anonymkode: d9c73...4d0
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #38 Skrevet 22. juli 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Vi hadde disse problemene med vår valp. Det var ganske fortvilende og hadde til og med hundetrener for å få hjelp uten nytte.. Viste seg at det som hjalp var å hjelpe valpen til å roe ned og sove. For lite søvn og alt for mye stimuli med all den treninga vi liksom skulle gjøre for å få bukt med problemet. Valpebinge og full Ferber metode... Valpen er en baby, den trenger masse masse søvn... Problemene løste seg da valpen fikk nok søvn, heldigvis. Da kunne vi også trene på å unngå at problematferden ble et mønster. Typisk valpebiting som gnaging på hender fortsatte derimot en stund til, men det gikk også heldigvis over.. 😅 Anonymkode: d9c73...4d0 Ja, vi har behandlet han som en baby på den måten hele veien. Han må ta gode pauser i bingen eller buret, og sover egentlig godt. Allikevel bites det over en lav sko.. Men selvfølgelig enda verre hvis han er trøtt.. Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #39 Skrevet 22. juli 2023 Cockerspanieleier skrev (1 time siden): Vi sliter med det samme! Har en cocker valp, tispe, 13 uker gammel. Hun er ekstremt bitete, og blir ganske voldsom og «kaster» seg i armen min og biter hardt. Føler jeg har prøvd alt, men at «irettesetting» bare gjør hun mer voldsom - mens å dirigere henne til annen adferd med godbiter ikke klarer å fange oppmerksomheten hennes. Vi sliter også med knurring og biting når vi løfter henne. Fint å høre at vi er flere, men det er skikkelig tøft når det står på… Ja, det er tøft, og krever voldsomt med oppfølging.. Vår lar seg lokke av godbiter, men han kan jo ikke få kilovis hver dag 🙄 Men, vi får prøve å være skikkelig tålmodige, og håpe på snarlig bedring.. 🙂 Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2023 #40 Skrevet 22. juli 2023 Cockerspanieleier skrev (1 time siden): Vi sliter med det samme! Har en cocker valp, tispe, 13 uker gammel. Hun er ekstremt bitete, og blir ganske voldsom og «kaster» seg i armen min og biter hardt. Føler jeg har prøvd alt, men at «irettesetting» bare gjør hun mer voldsom - mens å dirigere henne til annen adferd med godbiter ikke klarer å fange oppmerksomheten hennes. Vi sliter også med knurring og biting når vi løfter henne. Fint å høre at vi er flere, men det er skikkelig tøft når det står på… Hun er bare 13 uker. Forhold dere rolig. Reaksjon fra dere (irresettelse, frustrasjon, irritasjon etc) stresser bare valpen og fører til mer biting. Prøv å vær litt frempå med å gi henne noe annet å gjøre før hun kommer i bite-humør. Valpebiting blir gjerne verre når valpen nettopp har spist eller vært ute/i aktivitet. Ta henne rett i valpebingen/buret etter tur og gi henne noe å tygge/slikke på, så får hun mulighet til å finne roen selv (noen hunder må få hjelp til å lære å finne roen). Unngå herjing, og fokuser på rolige aktiviteter. Når det kommer til knurringa/bitinga rundt løfting, så høres det ut som frustrasjon. Ikke alle valper liker følelsen av å sitte fast. Tren på dette ved å gi henne gode assosiasjoner rundt det å bli løftet. Hold en godbit mellom fingrene og la henne jobbe med den før du løfter henne, eller ha en skjei med leverpostei eller peanøttsmør hun kan slikke på før og mens du løfter henne. Unngå for mye håndtering uten treningsgodis fremover, så hun ikke blir touch-sensitiv som voksen. Anonymkode: c5480...1c5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå