AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #1 Skrevet 18. juli 2023 Hei dere hundefolk! Har fått en hannvalp som nå er 12 uker. Vi har hatt han i tre uker nå. Han er annerledes enn tidligere hunder, da han biter oss hardt og målrettet, ofte. Ikke den typiske valpegnaginga jeg tidligere har opplevd. Virker som om han er irritabel, men feiler tilsynelatende ingenting. Spiser godt, har god helse, får både nok hvile og aktivisering. Seriøs avl fra godt hjem. Noen tanker? Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #2 Skrevet 18. juli 2023 Hvilken rase er dette? Er bitingen når hanner trøtt eller føler seg presset/opplever noe som ubehagelig? Anonymkode: fa86f...bb7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #3 Skrevet 18. juli 2023 Dansk svensk gårdshund. Nei, det foregår hele døgnet. Er erfaren hunde-eier, og spør nettopp fordi det forgår hele tiden. Har vært sånn siden vi hentet han. Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #4 Skrevet 18. juli 2023 Det er nok en valp som trenger at du trener på lederskap og kontakt. Den rasen er blitt populær og er svært mye avlet på de siste årene, og da kommer det stort sett et noe skarpere lynne på noen dessverre. Det trenger ikke å være negativt, men krever arbeid😄 Anonymkode: fa86f...bb7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #5 Skrevet 18. juli 2023 Min eldste hund bet som en blodtørstig hai da hun var valp. Jeg hadde sår på hendene i månedsvis 😅 Hun bet etter at hun, hadde vært på tur (overstimulert), når hun kjedet seg, når hun var frustrert, og ikke minst om jeg var trøtt, sliten og irritabel. Hun tok all den negative energien min og doblet det i bitt 😅 Noen raser/valper er fryktelig bitete, og det blir verre jo mer sinr/frustrert man blir, da irritasjon/sinne fra oss fører til frustrasjon i valpen. Forhold deg rolig og avled. Sett valpen i et bur i noen minutt når det blir for ille (dette er ikke straff, men for å skille valpen fra stimuli så den har mulighet til å roe seg ned). Gi den gjerne et tyggebein eller slikkematte. Det vil gå over. Det kan føles håpløst ut til tider, men valpebitingen vil helt naturlig ta slutt når valpen er klar for det. Her var min 7mnd før hun slutta helt (men de siste par månedene hadde både hun og jeg langt mer kontroll. Jeg hadde trent inn en stødig sitt, så jeg ba henne sitte hver når jeg så at hun kom i det 'humøret'. Nå er hun voksen og valpebitinga er et fjernt minne Anonymkode: c5480...1c5 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #6 Skrevet 18. juli 2023 Ja, her får jeg tydeligvis prøvd meg på en ny måte.. Noen konkrete tips? Synes vi har prøvd mye nå. Han biter ikke hvis vi er ute på tur, og har annet å være opptatt av hele tiden. Anonymkode: 6fc98...54e
Gliffy Skrevet 18. juli 2023 #7 Skrevet 18. juli 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, her får jeg tydeligvis prøvd meg på en ny måte.. Noen konkrete tips? Synes vi har prøvd mye nå. Han biter ikke hvis vi er ute på tur, og har annet å være opptatt av hele tiden. Anonymkode: 6fc98...54e Hvordan er set annerledes enn den typiske valpebitingen? Biter han som respons på noe han ikke liker?
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #8 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min eldste hund bet som en blodtørstig hai da hun var valp. Jeg hadde sår på hendene i månedsvis 😅 Hun bet etter at hun, hadde vært på tur (overstimulert), når hun kjedet seg, når hun var frustrert, og ikke minst om jeg var trøtt, sliten og irritabel. Hun tok all den negative energien min og doblet det i bitt 😅 Noen raser/valper er fryktelig bitete, og det blir verre jo mer sinr/frustrert man blir, da irritasjon/sinne fra oss fører til frustrasjon i valpen. Forhold deg rolig og avled. Sett valpen i et bur i noen minutt når det blir for ille (dette er ikke straff, men for å skille valpen fra stimuli så den har mulighet til å roe seg ned). Gi den gjerne et tyggebein eller slikkematte. Det vil gå over. Det kan føles håpløst ut til tider, men valpebitingen vil helt naturlig ta slutt når valpen er klar for det. Her var min 7mnd før hun slutta helt (men de siste par månedene hadde både hun og jeg langt mer kontroll. Jeg hadde trent inn en stødig sitt, så jeg ba henne sitte hver når jeg så at hun kom i det 'humøret'. Nå er hun voksen og valpebitinga er et fjernt minne Anonymkode: c5480...1c5 Takk for det! Da er det kanskje håp.. Har både tyggebein, sitt, bur-timeout og diverse avledning.. 🙄 Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #9 Skrevet 18. juli 2023 Min valp er slik også, og har trent mye kontakt med han. Som nevnt over så får han ligge i bur når han er trøtt/overstimulert slik at det ikke skal eskalere. Mye tolmodighet og stødig men ikke hardt i oppdragelsen. Nå ser jeg at det kommer seg og at hunden kanskje ikke er fullt så ille som jeg først trodde😉 Anonymkode: fa86f...bb7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #10 Skrevet 18. juli 2023 Gliffy skrev (8 minutter siden): Hvordan er set annerledes enn den typiske valpebitingen? Biter han som respons på noe han ikke liker? Nei, det er er mer det at det er så "hissig" biting, og at det omtrent ikke er pauser. Samt at han biter mye mot ansiktet, og det har jeg ikke opplevd før... Anonymkode: 6fc98...54e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #11 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min valp er slik også, og har trent mye kontakt med han. Som nevnt over så får han ligge i bur når han er trøtt/overstimulert slik at det ikke skal eskalere. Mye tolmodighet og stødig men ikke hardt i oppdragelsen. Nå ser jeg at det kommer seg og at hunden kanskje ikke er fullt så ille som jeg først trodde😉 Anonymkode: fa86f...bb7 Takk! Det var godt å høre.. Hvor gammel er den nå? Anonymkode: 6fc98...54e
kar90 Skrevet 18. juli 2023 #12 Skrevet 18. juli 2023 https://www.nrk.no/innlandet/snorre-skistad-i-hund-helt-pa-grensen-as-anbefaler-flere-a-avlive-hunden-sin-na-1.16481632
Gliffy Skrevet 18. juli 2023 #13 Skrevet 18. juli 2023 (endret) 18 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er er mer det at det er så "hissig" biting, og at det omtrent ikke er pauser. Samt at han biter mye mot ansiktet, og det har jeg ikke opplevd før... Anonymkode: 6fc98...54e Så lenge det er 'tilfeldig utløst' ville jeg nok bare ha avventet til stadiet med valpebiting er over. Dersom det ikke gir seg, eller at han reagerer med biting på håndtering eller andre dagligdagse ting ville jeg nok vurdert å oppsøke en hundetrener som har kunnskap om problematferd. Vanskelig å gi andre råd når det ikke er noen klar sammenheng i bitingen. Det har dessverre vært en del dårlig avl på dsg de siste årene, det pleier å bli det når en rase blir populær dessverre. Håper dette ikke er tilfellet hos dere. Hvis dere føler dere usikker på om det er noe genetisk galt med hunden, eller om det er tillært, så kan dere bestille test på Hund helt på Grensen. De finner ut av sånt og gir råd til hvordan man håndterer litt sære hunder. Endret 18. juli 2023 av Gliffy Typo 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det er er mer det at det er så "hissig" biting, og at det omtrent ikke er pauser. Samt at han biter mye mot ansiktet, og det har jeg ikke opplevd før... Anonymkode: 6fc98...54e Har hatt én sånn valp, men det var ikke mange ukene med skikkelig tilsnakk og grep i nakkeskinnet før han forstod at sånt ikke var greit. Det blir bare vanskeligere å venne han av det jo lenger han får holde på. Før bedreviterne på KG roper dyreplageri, så er det akkurat slik mor oppdrar valpene. En mildere metode er å ha ansiktet hans nær ansiktet ditt og rose/gi godbit hver gang han ikke glefser eller biter. Dette er ikke noe problem å bli kvitt, ts Anonymkode: dec94...e6a
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Takk! Det var godt å høre.. Hvor gammel er den nå? Anonymkode: 6fc98...54e han er 5 mnd gammel nå og er merkbart bedre. Kommer til å mentalteste han når han blir 1 år gammel for å få vite hvilke områder som kan jobbes med og hvordan. Anonymkode: fa86f...bb7
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #16 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har hatt én sånn valp, men det var ikke mange ukene med skikkelig tilsnakk og grep i nakkeskinnet før han forstod at sånt ikke var greit. Det blir bare vanskeligere å venne han av det jo lenger han får holde på. Før bedreviterne på KG roper dyreplageri, så er det akkurat slik mor oppdrar valpene. En mildere metode er å ha ansiktet hans nær ansiktet ditt og rose/gi godbit hver gang han ikke glefser eller biter. Dette er ikke noe problem å bli kvitt, ts Anonymkode: dec94...e6a Virker til å reagere med mer utagering dersom vi er strenge, dessverre.. Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #17 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): han er 5 mnd gammel nå og er merkbart bedre. Kommer til å mentalteste han når han blir 1 år gammel for å få vite hvilke områder som kan jobbes med og hvordan. Anonymkode: fa86f...bb7 Hva slags testing er det snakk om? Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #18 Skrevet 18. juli 2023 Gliffy skrev (23 minutter siden): Så lenge det er 'tilfeldig utløst' ville jeg nok bare ha avventet til stadiet med valpebiting er over. Dersom det ikke gir seg, eller at han reagerer med biting på håndtering eller andre dagligdagse ting ville jeg nok vurdert å oppsøke en hundetrener som har kunnskap om problematferd. Vanskelig å gi andre råd når det ikke er noen klar sammenheng i bitingen. Det har dessverre vært en del dårlig avl på dsg de siste årene, det pleier å bli det når en rase blir populær dessverre. Håper dette ikke er tilfellet hos dere. Hvis dere føler dere usikker på om det er noe genetisk galt med hunden, eller om det er tillært, så kan dere bestille test på Hund helt på Grensen. De finner ut av sånt og gir råd til hvordan man håndterer litt sære hunder. Oppdretter er seriøs, og valpens mor er ihvertfall en trivelig og rolig type. Han biter som besatt når vi skal ta på sele, blant annet... Til tross for masse ros og godbiter. Anonymkode: 6fc98...54e
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #19 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Oppdretter er seriøs, og valpens mor er ihvertfall en trivelig og rolig type. Han biter som besatt når vi skal ta på sele, blant annet... Til tross for masse ros og godbiter. Anonymkode: 6fc98...54e Kan dere strø litt godbiter på gulvet før dere begynner å ta på sele? Da har han noe annet å gjøre mens dere tar på selen. Jeg brukte mye tid på gulvet med min bitemaskin. Jeg satt på gulvet med henne og trente vanlig sitt, ligg, impulskontroll, tålmodighet, håndtering og sjekk av ører, tenner etc. Det ble en kosestund for oss, hvor ro og nærhet (uten biting) var i fokus. Jeg tror det hjalp mye. Men gud, jeg husker det konstante marerittet av skarpe valpetenner de første par månedene 😅 Det var en sann tålmodighetsprøve, for hun ble verre om jeg ble "streng". Å skulle forholde seg rolig når tusen skarpe nåler nærmest gikk gjennom hånda på meg, var ikke lett 😂😅 Anonymkode: c5480...1c5
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #20 Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva slags testing er det snakk om? Anonymkode: 6fc98...54e Anbefaler deg å søke/Google mentaltest av hund. Angående sele, det var og noe som min hund reagerte på. Da selen skulle over hodet ble hunden «hard» og glefset. Laget ikke noe nummer ut av det, men har trent med godbit som positiv forsterker når han sto still og selen var komt på. I dag er sele og dekken ok å ta på, han aksepterer det👍🏼 Anonymkode: fa86f...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå