Gå til innhold

Synes du Tv og filmer har blitt bedre eller dårlige etter at Woke-bevegelsen har gjort sitt inntog?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det er veldig mange ekstremt forutsigbare serier og filmer. Det er bare å sette seg ned og vente på den obligatoriske lesbiske jenta, og den obligatoriske transpersonen, selv om serien eller filmen ellers ikke egentlig passer til karakterene. Men dette handler nok vel så mye om at det skal produseres så mange serier at kvaliteten blir deretter, og for å unngå kritikk for å ikke være inkluderende er det sikkert tryggest å satse på den faste oppskriften.
Synes også at mange kvinnelige karakterer blir superteite når de skal være så sterke og perfekte (Mary Sue-typer). Og jeg gidder ikke å se en eneste 007-film til hvis han skal være dame framover (jeg er kvinne selv). Det er latskap å bare «oppdatere» til motsatt kjønn. Da får noen heller finne opp en egen, gjennomtenkt kvinnelig karakter og lage film om henne.

Anonymkode: 8d655...da5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja. Politikk og kunst/estetikk har aldri vært en god kombinasjon.

Anonymkode: 6e2a1...0ee

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mye dårligere, orker ikke å se nye filmer. At det er mørke skuespillere der det skulle vært hvite bryr jeg meg ikke så mye om, men at det MÅ være homofile, transpersoner etc i alle familier og gjenger på en overdrevet måte synes jeg er så dumt som det går ann. Og at ingen ting kan tulles med lenger?! Man må jo ikke fornærme noen..... 

Anonymkode: 59c91...370

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melpomene skrev (2 timer siden):

Det besvarte ingen av de faktiske spørsmålene mine. Poenget er, for å kunne så skråsikkert fastslå at det ikke er hvite skuespillere, andre nasjonaliteteter, LGBTQ-karakterer, osv i asiatisk og afrikansk film så må du jo faktisk se ganske mye asiatisk og afrikansk film av nyere dato. Og, som jeg allerede har poengtert, det har kommet flere svært kritikerroste og bredt distribuerte LGBTQ-filmer (for ikke å snakke om feminist/queer cinema, som blir en beslektet avart) fra begge kontinentene de siste årene, så dersom du ser mye film derfra, hvorfor hevder du at det ikke finnes mangfold i film fra de områdene?

Jeg gjør ikke et poeng ut av se filmer med et queer tema, da det teamet ikke interesserer meg.

Men i motsetning til omtrent de aller fleste filmer fra vesten hvor det også nå er en klausul i mange filmer om at de MÅ inneholde mangfold, derav ulike etnisiteter, legninger osv så er det altså slik at de filmene må ha disse karakterene med BARE FORDI, ikke PÅ GRUNN AV TEMAET i seg selv - altså hvis temaet er LGBTQ- fra afrika/asia så er det TEMAET, og ikke PÅ GRUNN AV MÅLET OM Å INNEHOLDE MANGFOLD filmen innehar dette.

Om du ikke skjønner forskjellen som i ligger i dette skillet så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Hatsumomo said:

Jeg gjør ikke et poeng ut av se filmer med et queer tema, da det teamet ikke interesserer meg.

Men i motsetning til omtrent de aller fleste filmer fra vesten hvor det også nå er en klausul i mange filmer om at de MÅ inneholde mangfold, derav ulike etnisiteter, legninger osv så er det altså slik at de filmene må ha disse karakterene med BARE FORDI, ikke PÅ GRUNN AV TEMAET i seg selv - altså hvis temaet er LGBTQ- fra afrika/asia så er det TEMAET, og ikke PÅ GRUNN AV MÅLET OM Å INNEHOLDE MANGFOLD filmen innehar dette.

Om du ikke skjønner forskjellen som i ligger i dette skillet så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

Mener du til AMPAS' diversity requirements for å kvalifisere til Best Picture? Eller snakker du om inclusivity riders fremsatt av individuelle skuespillere, eller innenhus målsetninger for bestemte produksjonsselskap? Det er tre forskjellinge ting, og alle har sine individuelle parametre og gjelder i spesifikke situasjoner, ikke som en fast regel over hele fjøla. Du må nesten tydeliggjøre hvilken klausul du sikter til, så kan jeg forklare nærmere hva dette innebærer. (Kortversjonen er at det ikke betyr det mange ser ut til å tro.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å forklare meg noe som helst, vi er ferdig å diskutere. Jeg har sagt min mening, og den holder jeg meg til.

Om du har et problem med det eller er uenig, er da din sak.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Entern skrev (På 18.7.2023 den 12.57):

Dårligere. Mye, mye dårligere.

Spesielt historiske serier fra England. NEI, den engelske adelen var IKKE afroamerikanere!!!

Hvis du sikter til Bridgerton, så er det ikke så rart de laget serien "fargeblind" som de liker å uttrykke det. Hun som laget serien er afroamerikaner selv. Så da er det vel ikke så rart hun spekket serien med mange av "sine egne".

I starten var det et stort irritasjonsmoment å se så historisk ukorrekte ting som en person av afrikansk herkomst stille som dronningen av England, og halvparten av de adelige var det samme, men etter hvert blir man jo vant til det og serien var jo god uansett. 

Anonymkode: af023...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Woke bevegelsen? Jeg ler hver gang folk snakker om det som om det skulle være noe nytt. Woke har eksistert siden 1970-tallet. Serier som huset på prærien og bonanza er gode eksempler.

Anonymkode: e1b4f...ab4

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hatsumomo said:

Du trenger ikke å forklare meg noe som helst, vi er ferdig å diskutere. Jeg har sagt min mening, og den holder jeg meg til.

Om du har et problem med det eller er uenig, er da din sak.

Din "mening" er basert på misforstått informasjon, i verste fall påvirket av xenofobi. Det er helt opp til deg hvorvidt du er komfortabel med å tro på noe som ikke stemmer, men det er likevel noe som bør korrigeres i et offentlig forum, fordi det ikke kommer noen til gode at uriktig informasjon spres igjen og igjen. Jeg korrigerer og oppklarer til fordel for andre brukere her som kanskje ikke vet hva som er sant og ikke, og kanskje heller ikke har gjort seg opp en bastant uforanderlig mening. Du står naturligvis helt fritt til å overse det jeg skriver.

 

AMPAS diversity requirements handler om at en film må fylle visse målsetninger for å kvalifisere til vurdering for Oscar-prisen Best Picture. Det er uavhengig av hvor filmen er produsert, om den er vestlig eller ikke. Som vi har sett flere ganger de siste tiårene er det slettes ikke slik at kun amerikanskproduserte filmer nomineres, det er også film fra Tyskland, Japan, New Zealand, Australia, Canada, UK, Sør-Korea, Irland, osv... (for ikke å snakke om årets Triangle of Sadness (2022) som er en samproduksjon mellom hele 9 land!). Ergo påvirker dette også såkalt "ikke-vestlig" filmproduksjon, da den største Oscar-prisen er enormt ettertraktet og noe de aller aller fleste filmskapere ønsker å kunne kvalifisere til, uansett hvor urelistisk det kan virke at de skulle bli nominert.

Det er imidlertid viktig å påpeke at disse retningslinjene KUN gjelder for å kvalifisere til Best Picture. Andre kategorier er foreløpig ikke underlagt noen krav. Dersom en filmproduksjon ikke er interessert i Best Picture, står de helt fritt til å ha et team bestående utelukkende av hvite, heterofile menn, og ubetalt arbeidskraft. Filmen de lager kan likevel nomineres til - og vinne - Oscar i alle andre kategorier enn Best Picture.

Kriteriene kan sees i sin helhet ved å følge denne linken, det er altså fire kategorier med underkriterer, og for å kvalifisere må en produksjon møte ett underkriterie hver fra to kategorier, eller begge kriteriene i kategori C (som handler om betalt lærlingplass for underrepresenterte grupper, deriblant kvinner). Det trenger heller ikke være LGBTQ+, fargede, døve/hørselshemmede, osv blant skuespillerne, de kan også jobbe bak kamera, i post-produksjon, i markedsføring, administrative avdelinger, osv. Dette handler om å jevne ut plattformen slik at mennesker som svært ofte avvises fra jobbintervju nå får like muligheter som hvite, hetero, funksjonsfriske cis-menn, som ellers dominerer bransjen og har gjort det siden Hollywoods spede begynnelse. Krav C oppfylles ofte helt automatisk i mange land, fordi det er krav som faller innunder landets gjeldende lovverk for arbeidsmiljø, derunder vern mot diskrimminering og rett til lønn for lærlinger. Et produksjonsselskap vil også nyte svært godt av å ha utviklingsmuligheter for ansatte fordi det bidrar til økt kompetanse, lengre og mer stabile arbeidsforhold, bransjetillit, samt at mange land gir også selskapene offentlig støtte til slike tiltak.

Mange vil sikkert tenke at dette er en slags "positiv diskrimminering", og at dette er "påtatt" eller "kleint", noe som er forståelig når man bor og lever i et land som Norge hvor folk jevnt over har like muligheter. Norge har et fantastisk sterkt vern for arbeidstakere, og det er helt normalt at kvinner, homofile, folk med annen hudfarge enn hvit, samer, hørselshemmede, osv får jobb basert på hva de har kompetanse til uavhengig av hvordan de ser ut eller hvem de er kjæreste med. I de fleste andre land er det derimot ikke slik, og grunnet en historisk diskrimminering av enkelte grupper i samfunnet som har nådd et punkt hvor genetisk ukontrollerbare markører gir et dårligere utgangspunkt for å lykkes i livet uavhengig av evner, innsats og vilje, ses det som nødvendig å gjøre slike tiltak for å jevne ut forskjeller innad i filmbransjen. Om det vil lykkes eller ikke vet man ikke ennå, men enn så lenge er det altså slik at fra 2024 må arbeidsforholdene og ansettelsesprosessene forbedres dersom en film skal ha sjangs til å nomineres til Best Picture, uansett hvor i verden filmen lages.
Dette er ikke krav som "rammer" norsk filmindustri, fordi kravene allerede er oppfylt helt naturlig og norsk arbeidsmiljølov gir langt langt bedre vilkår for alle ansatte enn det AMPAS sikter mot.

Så til inclusivity riders, som er noe helt annet igjen. En rider er en liste med vilkår som fremsettes av en artist for at denne skal godta et arbeidsforhold, en turné, o.l.. Det er vanskelig å beskrive i detalj hvilke vilkår som kan finnes i en rider, siden skuespillerne står fritt til å skrive sin egen. Overordnet handler dette om at de som har kommet seg til topps ikke drar stigen opp etter seg, men gjør tiltak for å hjelpe nye kolleger opp og frem i bransjen. I praksis er det slik at dersom en filmproduksjon ønsker å ansette en bestemt skuespiller, og denne har en rider, må produksjonsselskapet oppfylle rider-kravene for å kunne ansette skuespilleren. Det kan være ting som at produksjonen ikke skal benytte ubetalt arbeidskraft, at det skal brukes intimitetskoordinator under sexscener, at det ikke skal diskrimmineres mot bestemte grupper i ansettelsesprosesser, osv. Mange store stjerner har en rider uansett, og det kan like gjerne stå at de vil ha friske blomster i sminkerommet hver dag, at det skal doneres en sum penger til et veldedig formål, at kostymer ikke skal inneholde ekte pels, eller at det bare skal være røde M&Ms i godteskåla. (Madonna fikk oppmerksomhet for noen år siden for å kreve helt nye og ubrukte toalettseter i garderoben på alle sine spillesteder på turne, feks.) Dersom produksjonsselskapet ikke aksepterer disse rider-vilkårene, står de fritt til å velge en annen skuespiller. Dette gjelder også dersom feks en skuespiller ansettes i en produksjon i et annet land enn de selv er borger i, som jo er veldig vanlig.

Dersom et produksjonsselskap selv setter bestemte vilkår, handler det om interne prosedyrer for ansettelse og arbeidsmiljø, som gir bedre vilkår enn det til enhver tid gjeldende lovverk. Disse vilkårene gjelder naturligvis internt i det enkelte selskap, og for produksjoner som finansieres av det selskapet, og legger dermed ikke føringer på noen andre produksjoner enn de som lages der. Det er heller ikke noe overordnet liste med vilkår, men forskjellig fra selskap til selskap.

 

For å oppsummere kort:

- Det er visse mangfoldsmålsetninger, samt krav om arbeidsmiljø, diskrimmineringsvern og utviklingsmuligheter for ansatte i filmproduksjon DERSOM filmen skal kvalifisere til Oscar for Best Picture. Ingen film trenger oppfylle alle kravene for å kvalifisere, de kan velge to. Mange filmproduksjoner oppfyller kravene automatisk.

- Ingen krav stilles for å kvalifisere til andre Oscar-priser.

- Enkelte svært store skuespillere kan ha egne rider-krav som omhandler inklusivitet og arbeidsmiljø dersom de skal jobbe på en filmproduksjon. Det er opp til produksjonsselskapet om de vil godta vilkårene, eller ansette en annen skuespiller.

- Det er INGEN som helst krav om at det MÅ være LGBTQ-karakterer eller karakterer med andre hudfarger enn hvit i en filmproduksjon, noe sted i verden. Dette er ikke et krav for å kvalifisere til Best Picture, og det er ikke et krav noe annet sted i bransjen heller. Dersom en skuespiller har det på sin rider, eller et produksjonsselskap har det som krav, er det på egen "risiko".

- Det lages mer film om LGBTQ+ enn før, både fordi publikumsinteressen er til stede og fordi filmskapere som selv er LGBTQ+ lager film om identitet og seksualitet fra et relevant og personlig ståsted. Dette skjer over hele verden, og handler om interesse og økt aksept for LGBTQ+, ikke "kvotering" eller bransjekrav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårligere. Og man ser jo veldig fort forskjell på filmer og serier der folk har blitt castet av naturlige årsaker, fordi de passet i rollen og er gode skuespllere. I forhold til der de har lagt til en av "hvert slag" så og si, kun for å fremstå moderne. Se bare hvordan Grey's anatomy har utviklet seg. En serie som hadde gode, sterke mørkhudede karakterer helt fra starten av, med Webber og Bailey. Men så gikk ting litt av skaftet i den covid/black lives matter-sesongen. Og de bare følger på med Teddy som plutselig hadde hatt jentekjæreste, Amelia som får en hen-kjæreste som alle kaller They med største selvfølge, Teddy og Owens gutt som går i kjole osv osv. 

Anonymkode: ccfc8...541

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig få menn kan kjenne seg igjen i Leonardo di Caprio eller Brad Pitt. Vi er feitere, har tynnere hår, pipestemme, blasst blikk og er generelt mindre interessante.

Når Hollywood begynner å ha onkel Tore og Tante Gerd som leading love actors så kan vi begynne å snakke om representasjon og mangfold.

Anonymkode: e65a7...29d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Veldig få menn kan kjenne seg igjen i Leonardo di Caprio eller Brad Pitt. Vi er feitere, har tynnere hår, pipestemme, blasst blikk og er generelt mindre interessante.

Når Hollywood begynner å ha onkel Tore og Tante Gerd som leading love actors så kan vi begynne å snakke om representasjon og mangfold.

Anonymkode: e65a7...29d

Det har vært perioder med mer «vanlig» utseende skuespillere, i alle fall mannlige. Se filmer fra 70-tall f.eks. eller 80-talls filmer ikke ment for ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/18/2023 at 6:11 PM, Heydayotheinterweb said:

Ser ikke filmer lengre, enkelt og greit! 

Takk for denne infoen 

Anonymkode: 46bbf...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan også være en god del latskap innvolvert. Hollywood surfet alt for lenge på blant annet superhelt-filmer i mange år. Men det burde jo være grenser for hvor mange ganger folk gidder å følge med på mer eller mindre den samme filmen, med noen få års mellomrom.

Produsentene sluttet å investere i originale ideer. I stedet var det mye mer lettvint å bare lage oppfølgere etter oppfølgere, og "remakes" hele tiden. Det er vel enkelt å gjenopplive gamle produkter, og folk med nostalgi gir oppmerksomhet til dette på grunn av gode minner fra tidligere.   

Anonymkode: 2c162...bb8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Dårlig, mye dårlige og nok grunn til at jeg sluttet å se på Bridgerton.

 

hilsen en med opprinnelse fra et afrikansk land.

Anonymkode: 91756...bac

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt dårligere 😟. Serien And just like that er ett godt eksempel på det. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var grensen da de castet Anne Boleyn som en afrikansk kvinne. Det greide jeg ikke å se forbi, sorry. Sikkert kjempeflink men…
Bridgerton gikk greit, den var ikke realistisk på noe plan. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.7.2023 den 20.04):

Woke bevegelsen? Jeg ler hver gang folk snakker om det som om det skulle være noe nytt. Woke har eksistert siden 1970-tallet. Serier som huset på prærien og bonanza er gode eksempler.

Anonymkode: e1b4f...ab4

Haha, det har du rett i. Har sett utallige episoder av Bonanza til lørdagsfrokosten. 
Eller, de var woke på den måten at de hadde en moral, ofte en ganske progressiv sådan. 
Inkudering.

Men de hadde fått gjennomgå i dag. Stereotypiene satt tett, kinesere og first nations fex. Husker fex en episode der et sigøynerfølge var involvert. Herre min hatt for et klisjebonanaza (hehe).

Sigøyner: «ikke-woke» ord for det folket vi nå kaller Romani.0

Endret av Bacteria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...