Gå til innhold

Flere som som tidligere hadde Au-Pair i familien her, men nå må gjøre alt husarbeidet selv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.7.2023 den 19.15):

Da skal det være en enkel sak å skaffe seg vaskehjelp, merkelig at så mange ikke gjør det da😉

Anonymkode: 11258...34a

Alle gjør da det? Vaskehjelp er veldig vanlig.

Anonymkode: e3e04...ea2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner ingen som ikke hadde aupair, som ikke også samtidig hadde/har vaskehjelp. Kjenner i det hele tatt få som ikke har vaskehjelp i disse dager. 

Har man råd til å kjøpe seg tjenester, så gjør man jo det. 

Anonymkode: a3629...72e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde aupair da den ordningen var lov. Veldig greit, og vi var heldige med personene som var her. Da ordningen ble forbudt/avviklet måtte vi leie inn folk til husvask/matlaging/barnepass og jeg kan ærlig innrømme at det var mye dyrere og mindre fleksibelt. 

Anonymkode: d325f...ff1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vaskehjelp da barna var små. Nå bor jeg med en strukturert tenåring, og vi klarer det selv. Dersom du har mange små, anbefaler jeg vaskehjelp og kanskje en robotstøvsuger. Jeg tror at barna og mannen bør kunne være med å rydde en dag i uken. Da kan en av dere ta de to eldste og den andre ta den yngste, og så rydder dere i hver deres etasje, som et team. Dette skal være dagen før vaskehjelpen kommer, og på denne dagen er det ikke lov å ha fritidsaktiviteter, eller venner med hjem. Middag på ryddedagen er hurtigmat fra fryseren på supermarkedet.

Dersom barna er veldig små, har diagnoser eller noe, så kan den ene forelderen passe ungene, og så rydder den andre alt. Men første forslag som var at dere rydder som team er bedre barneoppdragelse, dersom dere klarer å gjennomføre det.

Jeg anbefaler vaskehjelp en dag i uken.

Ikke spis frokost hjemme. Bare pass på at alle barna får seg en tallerken. De voksne tar et glass vann når de står opp, og  spiser når de kommer på jobb. Det blir mindre oppvask. I ukedagene kan man spise middag i jobbkantinen, så blir det enda mindre oppvask hjemme. De som jobber på kantiner, får tariff. Det er også et feministisk prinsipp, alt mest mulig av det ubetalte arbeodet, som rydding og matlaging, skal inn i økonomien ved at det utføres av profesjonelle i deres arbeidstid.

Jeg tenker også det er fornuftig at barna får spesifikke oppgaver, og at det kan stilles krav til orden på barnerommet.

Endret av Olaug Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mimimi123 skrev (6 timer siden):

Som tidligere nevnt, aldersforskjeller er ikke noe store utfordringer i Thsiland og Asia ellers.

Selvsagt hjelper det ikke hbis du ikke tar vare på deg selv, som ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 8.21):

Vi er i denne situasjonen. Flere som har det slik? Noen tips for å takle det ekstra arbeidet?

Anonymkode: 5c578...2d7

Gå ned i stilling og TA DEG AV BARNA. Ikke stue de vekk.

Anonymkode: ec57f...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Alle gjør da det? Vaskehjelp er veldig vanlig.

Anonymkode: e3e04...ea2

Nei det gjorde jeg a l d r i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du vet vel at det koster mye mer å gå ned i stilling enn å betale for husvask og barnevakt? 

Anonymkode: cc2de...064

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og hvorfor er det TS du befaler å gå ned i stilling og ikke mannen hennes?

Anonymkode: cc2de...064

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 17.55):

Er best kvalitet på Au Pairer fra Fillipinene og Thailand, det er et godt kjent. Unngå Europeere og Amerikanere.

Det er mennesker du prater om. Ikke dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i denne situasjonen. Flere som har det slik? Noen tips for å takle det ekstra arbeidet?

😂😂😂

Anonymkode: 6289d...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Endelig må norske familier gjøre alt selv..   de er dumme..hør her........staten frarøver deg tid med barna...men...det ender opp med at dama blir ufør i en alder av 45 uansett mye.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg betaler ei fra Ukraina til å komme og vaske hele huset en gang i uka. Hun får godt betalt. 
Det må jo uansett vaskes og ryddes utenom, pluss klesvask.
Ellers har vi matkasse, og bestiller innimellom matvarer (frukt osv) på døra. 
Mannen og jeg jobber 300% til sammen og har to barn. 

Anonymkode: 5c21e...7f8

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi kjøpte oppvaskmaskin da vår au-pair sluttet. Hun elsket å vaske opp, så det ble en overgang til å måtte vaske opp selv igjen.

Vår au-pair var forøvrig fra Island, og ikke et fattig land i Asia.

Anonymkode: 6c355...a74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ut i fra denne tråden skjønner jeg hvorfor det ble slutt på au pair-ordningen :P makan til usexy nordmenn. 

Anonymkode: b2f27...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AdonisFFM skrev (På 19.7.2023 den 9.09):

Filippinske og Thailandske damer er helt ville etter å komme til Norge. 

I Thailand er det stort sett mye konsensus at Norske menn er snille, generøse, kjekke og veldig enkelt å ha med å gjøre. At vi er hvite, høye og har lyse øyne hjelper nok også endel.

Nå drar tilogmed LESBISKE Norske damer til Thailand og henter seg dame. Har truffet flere i Bangkok, Pattaya og Chisng Mai. 

lesbiske "damer" :D 

Anonymkode: b2f27...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjøre som de fleste andre: gjøre husarbeidet selv! Eller hyre en vaskehjelp en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi kjøpte oppvaskmaskin da vår au-pair sluttet. Hun elsket å vaske opp, så det ble en overgang til å måtte vaske opp selv igjen.

Vår au-pair var forøvrig fra Island, og ikke et fattig land i Asia.

Anonymkode: 6c355...a74

Å, «stakkars» dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaug Olsen skrev (4 timer siden):

Jeg hadde vaskehjelp da barna var små. Nå bor jeg med en strukturert tenåring, og vi klarer det selv. Dersom du har mange små, anbefaler jeg vaskehjelp og kanskje en robotstøvsuger. Jeg tror at barna og mannen bør kunne være med å rydde en dag i uken. Da kan en av dere ta de to eldste og den andre ta den yngste, og så rydder dere i hver deres etasje, som et team. Dette skal være dagen før vaskehjelpen kommer, og på denne dagen er det ikke lov å ha fritidsaktiviteter, eller venner med hjem. Middag på ryddedagen er hurtigmat fra fryseren på supermarkedet.

Dersom barna er veldig små, har diagnoser eller noe, så kan den ene forelderen passe ungene, og så rydder den andre alt. Men første forslag som var at dere rydder som team er bedre barneoppdragelse, dersom dere klarer å gjennomføre det.

Jeg anbefaler vaskehjelp en dag i uken.

Ikke spis frokost hjemme. Bare pass på at alle barna får seg en tallerken. De voksne tar et glass vann når de står opp, og  spiser når de kommer på jobb. Det blir mindre oppvask. I ukedagene kan man spise middag i jobbkantinen, så blir det enda mindre oppvask hjemme. De som jobber på kantiner, får tariff. Det er også et feministisk prinsipp, alt mest mulig av det ubetalte arbeodet, som rydding og matlaging, skal inn i økonomien ved at det utføres av profesjonelle i deres arbeidstid.

Jeg tenker også det er fornuftig at barna får spesifikke oppgaver, og at det kan stilles krav til orden på barnerommet.

Merkelig råd angående mat. Har du hørt om oppvaskmaskin? De fleste har det i 2024. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 17.57):

Våre Au Pairer har både vært med på norsk julefeiring og flere hytteturer i fjellet i påsken. Så de har lært mye av norsk kultur.

Eller laget julematen og vasket hytta???

Anonymkode: dd81f...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...