Gjest Adobyen Skrevet 20. juli 2023 #41 Del Skrevet 20. juli 2023 Kristen skrev (1 time siden): Ja, det er godt mulig det rett og slett er en manglende prioritering og at det kanskje er som Mimir sier: Pengene finnes. Høyre lokker med økt skattelette til de som har minst og Rødt vil ha økte satser. Det er uansett ikke menneskelig for de som må leve på 14-16 000 kroner utbetalt i måneden. Enig. Og de blir aldri enige om noe. Jeg synes at det er merkelig at ikke alle partier, uansett farge, har vilje til å gjøre noe med fattigdommen i eget land. De burde gå sammen om det. De vet jo om det, og både ser og hører om hva som må til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kristen Skrevet 20. juli 2023 #42 Del Skrevet 20. juli 2023 Adobyen skrev (1 time siden): Enig. Og de blir aldri enige om noe. Jeg synes at det er merkelig at ikke alle partier, uansett farge, har vilje til å gjøre noe med fattigdommen i eget land. De burde gå sammen om det. De vet jo om det, og både ser og hører om hva som må til. Hvis hinderet for å bruke de 13 milliardene ikke er økt inflasjon, da er nok den bakenforliggende holdningen en forakt for syke og fattige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 20. juli 2023 #43 Del Skrevet 20. juli 2023 (endret) Adobyen skrev (På 17.7.2023 den 23.17): Når jeg leser i trådene her på forumet, så forstår jeg at det er mange velstående mennesker som skriver her. Noen er også veldig lei av å høre om fattigdom og viser ingen empati over de som sliter og ikke klarer å betale sine forpliktelser. Vi kan vel være enige om at vi er forskjellige og ikke krangle om det. Heller prøve å tenke kreativt. Hvordan kan regjeringen hjelpe med å løse dette problemet? De som er uenige om at vi har fattigdom iblant oss, eller ikke synes at de er verd å bli hjulpet, oppfordres til å forlate tråden. Jeg starter denne tråden for å dele Mimir Kristjánssons bekymringer om det store antallet fattige mennesker som er avhengige av hjelpeorganisasjoner for å få mat på bordet. Matsentralen sliter med å skaffe nok. Kristjánsson mener at det er kode rød og ber regjeringen om å avbryte ferien og handle nå. Matkøene i Norge vokser – Kristjánsson ber regjeringen avbryte ferien Det koster 13 mrd å løfte trygdede ut av fattigdom Link Er 13 mrd ''overraskende lite''? I kjent kommunistisk stil brukes det andre sine penger på symbolske tiltak og milliardene flyr ut av vinduet. Det enste strakstiltaket mot fattigdom vi trenger er en ny regjering. Endret 20. juli 2023 av Drizzt 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 20. juli 2023 #44 Del Skrevet 20. juli 2023 Drizzt skrev (11 minutter siden): Er 13 mrd ''overraskende lite''? I kjent kommunistisk stil brukes det andre sine penger på symbolske tiltak og milliardene flyr ut av vinduet. Det enste strakstiltaket mot fattigdom vi trenger er en ny regjering. Du ønsker litt mer av den kapitalistiske politikken AP fører? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 20. juli 2023 #45 Del Skrevet 20. juli 2023 Apis skrev (3 minutter siden): Du ønsker litt mer av den kapitalistiske politikken AP fører? Jeg ønsker vesentlig mindre av Ap-SV-Rødt politikken som føres. Jeg ønsker lavere skatter, større frihet, større selvbestemmelse hva jeg vil bruke pengene jeg tjener til, bedre skoler hvor også de flinke elevene får tilrettelagt opplæring, bedre barnehager hvor mobbing slås ned hard på for å ikke forplante den videre på barneskolen, bedre sykehus, bedre sykehjem, mulighet å velge selv hvor jeg vil behandles og muligheten å få behandling av god kvalitet, private sykehus, sykehjem, barnehager, universiteter, skoler - sånne ting som jeg ikke får med venstresiden. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 20. juli 2023 #46 Del Skrevet 20. juli 2023 Drizzt skrev (4 minutter siden): Jeg ønsker vesentlig mindre av Ap-SV-Rødt politikken som føres. Jeg ønsker lavere skatter, større frihet, større selvbestemmelse hva jeg vil bruke pengene jeg tjener til, bedre skoler hvor også de flinke elevene får tilrettelagt opplæring, bedre barnehager hvor mobbing slås ned hard på for å ikke forplante den videre på barneskolen, bedre sykehus, bedre sykehjem, mulighet å velge selv hvor jeg vil behandles og muligheten å få behandling av god kvalitet, private sykehus, sykehjem, barnehager, universiteter, skoler - sånne ting som jeg ikke får med venstresiden. Jeg tenker jo mye av av det du lister opp her som barnehage, skole og helse faktisk løses best av det offentlige, mye for å hindre økning av de sosiale forskjellene her i landet , som igjen fører til flere familier må stå i mat kø. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 20. juli 2023 #47 Del Skrevet 20. juli 2023 Apis skrev (8 minutter siden): Jeg tenker jo mye av av det du lister opp her som barnehage, skole og helse faktisk løses best av det offentlige, mye for å hindre økning av de sosiale forskjellene her i landet , som igjen fører til flere familier må stå i mat kø. Det offentlige gir ikke god kvalitet på grunn av dårlige holdninger hvor hovedmålet er å kutte (spare) penger og ikke hva slags tilbud befolkningen får. Private barnehager og sykehjem scorer jevnt mye høyere enn offentlige når det gjelder hvor fornøyde kundene er. De private er avhengige av både lønnsomhet og fornøyde kunder og dette driver effektivisering på en helt annen måte enn det offentlige som ikke er opptatt av hverken lønnsomhet, eller hvor fornøyde kundene er. Nå har jeg bodd her i mange nok år for å ha sett det meste og vært bort i det meste når det gjelder det offentlige og jeg kan telle på en hånd gangene jeg har faktisk vært fornøyd med tilbudet i den grad at jeg ville valgt bort det private alternativet. Men de få gangene har det vært personavhengig, dvs jeg har vært heldig med saksbehandler eller ansatt - et slags unntak. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 20. juli 2023 #48 Del Skrevet 20. juli 2023 (endret) Drizzt skrev (51 minutter siden): Er 13 mrd ''overraskende lite''? I kjent kommunistisk stil brukes det andre sine penger på symbolske tiltak og milliardene flyr ut av vinduet. Det enste strakstiltaket mot fattigdom vi trenger er en ny regjering. Det er på tide at politikerne går sammen for å bekjempe fattigdommen i eget land. Jeg ber om kreative svar på strakstiltak mot fattigdommen. Andre diskusjoner er avsporing fra tråden. Endret 20. juli 2023 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. juli 2023 #49 Del Skrevet 21. juli 2023 Adobyen skrev (På 18.7.2023 den 7.51): Ja, det er mange grunner til at folk sliter i dag, det er vi jo enige om. Men Mimir roper varsko nå! Han ber regjeringen om å avbryte ferien og straks sørge for at folk slipper å sulte. Matkøene vokser og hjelpeorganisasjonene har ikke nok mat å dele ut. Jeg mener at de må åpne pengesekken og legge noen penger på bordet nå. Når dette er gjort, kan de få inn i neste statsbudsjett at trygdeytelsene må løftes over fattigdomsgrensen. Vi som bor i Norge skal ikke ha behov for å be om en pose gratis mat. Ja men Støre bryr seg ikke om disse ☹️ 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 23. juli 2023 #50 Del Skrevet 23. juli 2023 On 7/17/2023 at 11:17 PM, Adobyen said: Hvordan kan regjeringen hjelpe med å løse dette problemet? Fjerne skatter fra næringslivet og la det bli attraktivt å beholde kapital i Norge. Kun innvandring fra nærområder ved større humanitære kriser. Andre må hjelpes der de er. Arbeidsinnvandring er OK. Redusere offentlige ansatte fra 30% til 10% (det vil frigjøre enorme beløp. Norge er på topp på OECDs oversikt. Japan f.eks. klarer seg med 5% https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801 ) Andre ting: Kanskje 13 milliarder her?: De er Putins venner. Og får milliarder i bistand fra Norge. (aftenposten.no) https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-tall-viser-de-enorme-summene-som-er-gatt-tapt-til-sveits/s/5-95-816710 Sveriges tidligere finansminister advarer Norge: – Vil ta tiår før skadene er rettet opp (+) | DN 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. juli 2023 #51 Del Skrevet 23. juli 2023 Selvsagt skrev (11 minutter siden): Fjerne skatter fra næringslivet og la det bli attraktivt å beholde kapital i Norge. Kun innvandring fra nærområder ved større humanitære kriser. Andre må hjelpes der de er. Arbeidsinnvandring er OK. Redusere offentlige ansatte fra 30% til 10% (det vil frigjøre enorme beløp. Norge er på topp på OECDs oversikt. Japan f.eks. klarer seg med 5% https://www.nettavisen.no/okonomi/staten-eser-ut-norge-topper-internasjonal-karing/s/12-95-3424090801 ) Andre ting: Kanskje 13 milliarder her?: De er Putins venner. Og får milliarder i bistand fra Norge. (aftenposten.no) https://www.nettavisen.no/okonomi/nye-tall-viser-de-enorme-summene-som-er-gatt-tapt-til-sveits/s/5-95-816710 Sveriges tidligere finansminister advarer Norge: – Vil ta tiår før skadene er rettet opp (+) | DN Her nevner du store endringer som ikke har flertall hos våre folkevalgte. Det er drøye 2 år til neste valg. Det er utenfor trådens tema. spørsmålet mitt er hva regjeringen kan gjøre for å hjelpe de fattigste av oss her og nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 23. juli 2023 #52 Del Skrevet 23. juli 2023 Selvsagt skrev (33 minutter siden): Fjerne skatter fra næringslivet og la det bli attraktivt å beholde kapital i Norge. Det er bare det at innen den rike verden, så er de nettopp landene som gjør dette som har den mest omfattende fattigdommen. Eksempler på slike land er USA og Storbritannia, som har ganske mye fattigdom til i være såpass rike. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Selvsagt Skrevet 23. juli 2023 #53 Del Skrevet 23. juli 2023 (endret) 1 hour ago, Adobyen said: Her nevner du store endringer som ikke har flertall hos våre folkevalgte. Det er drøye 2 år til neste valg. Det er utenfor trådens tema. spørsmålet mitt er hva regjeringen kan gjøre for å hjelpe de fattigste av oss her og nå. Men du fikk svar på spørsmålet, så hvorfor er det utenfor trådens tema? Det er hva jeg mener regjeringen kan gjøre... Endret 23. juli 2023 av Selvsagt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PeeWee Skrevet 23. juli 2023 #54 Del Skrevet 23. juli 2023 Selvsagt skrev (16 minutter siden): Men du fikk svar på spørsmålet, så hvorfor er det utenfor trådens tema? Det er hva jeg mener regjeringen kan gjøre... Og du serverte forslag til løsning du ikke tror på selv.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 23. juli 2023 #55 Del Skrevet 23. juli 2023 Selvsagt skrev (1 time siden): Men du fikk svar på spørsmålet, så hvorfor er det utenfor trådens tema? Det er hva jeg mener regjeringen kan gjøre... Nei, trådens tema er strakstiltak for å hjelpe dem som ikke har råd til å kjøpe mat og blir nødt til å tigge almisser, slik som poser med mat fra frelsesarmeen, fattighuset osv. Andre tema er uønsket avsporing, og du får heller opprette en egen tråd for ting du vil diskutere/foreslå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. juli 2023 #56 Del Skrevet 24. juli 2023 (endret) Hva som kan gjøres: - øke minstesatsen på uføretrygd og Aap. - øke barnetrygden betraktelig, og tilpasset alder. Det sier seg selv at en 13 åring koster mer enn en 7 åring. La evt barnetrygden være behovsprøvd. - Redusere moms på matvarer. - innføre maks pris på strøm .- flere gratis aktiviteter til barn og unge, og feks støtte til organisasjoner som driver med tilbud til barn og unge. På den måten blir det å delta på aktiviteter for barn rimeligere. - Gratis tannlege, for alle! - innføre maks pris på boligmarkedet, spesielt i de største byene. - redusere prisene på bhg og sfo. Endret 24. juli 2023 av tussi84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå