Gå til innhold

Ber regjeringen om strakstiltak mot fattigdommen

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Både Høyre og Arbeiderpartiet kan holde kjeft De visste hva som ville komme da de inngikk avtale om økt eksport av strøm til Tyskland og GB Strømprisen ville øke som igjen gir økte matvarepriser Økte matvarepriser er den nest største bidragsyteren til inflasjon Kronekursen svekkes som myndighetene bruker som grunn for å øke rentenivået Som sagt Ap og H kan holde kjeft De har med viten og vilje skapt den dyrtiden vi er inne i mest sannsynlig for å etterkomme krav og ønsker fra FN EU og WEF 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Både Høyre og Arbeiderpartiet kan holde kjeft De visste hva som ville komme da de inngikk avtale om økt eksport av strøm til Tyskland og GB Strømprisen ville øke som igjen gir økte matvarepriser Økte matvarepriser er den nest største bidragsyteren til inflasjon Kronekursen svekkes som myndighetene bruker som grunn for å øke rentenivået Som sagt Ap og H kan holde kjeft De har med viten og vilje skapt den dyrtiden vi er inne i mest sannsynlig for å etterkomme krav og ønsker fra FN EU og WEF 

Ja, det er mange grunner til at folk sliter i dag, det er vi jo enige om.  Men Mimir roper varsko nå!  Han ber regjeringen om å avbryte ferien og straks sørge for at folk slipper å sulte. Matkøene vokser og hjelpeorganisasjonene har ikke nok mat å dele ut.

Jeg mener at de må åpne pengesekken og legge noen penger på bordet nå. Når dette er gjort, kan de få inn i neste statsbudsjett at trygdeytelsene må løftes over fattigdomsgrensen. Vi som bor i Norge skal ikke ha behov for å be om en pose gratis mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forebyggende tiltak bør praktisk økonomi inn på timeplan allerede i barneskolen. Tror det hadde vært mer nyttig enn feks T matte på videregående. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det må jo være litt ok å være det eneste landet som ikke har fattige.. Altså vi har råd og mulighet å fikse det. Heve alle laveste satsene og øke barnetrygd, men også hjelpe de som jobber og ikke har barn men som faller utenfor, så støtter økt bostøtte. Uten at de stjeler det tilbake i økte skatter. 

Kunne ikke de på minstesats aap /ufør og pensjonister få sånn 3-5% skatt, f eks.. 

Ser med gru på når jeg blir pensjonist. Er ufør og slik det ser ut nå vil jeg få ca 13k brutto når jeg blir pensjonist.. Og det er ikke SÅ lenge til, bare 24 år.. Så mange der ute sliter! Spesielt kvinner som bare gikk hjemme med barn.. Uff.. 

Men om det noengang endres..  Jeg har mine tvil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimir er en skamløs populist. Man bør ikke stole på noe han sier. Særlig ikke nå da sjefen og BFFen hans har brillet på draget.

Når det er sagt, må velferdsstaten forbedres. Særlig NAV. NAV sånn det er nå, ligner mer og mer fattighuset i gamle dager. Er du en normal oppegående person som har blitt arbeidsledig, er du per definisjon en verdiløs og mindreverdig banditt og alt du skriver skal saumfares med lupe på leting etter noe feil. Klarer du ikke å få jobb innen et par måneder tvinges du på kurs med narkomane og andre defekte folk.

Var en stor tabbe å lage NAV. Arbeidsløshet på ene siden, og uføretrygd osv på andre, er to helt forskjellige ting. Ikke riktig å blande dem.

Er markedsliberalismen som ligger i bånn, med medhørende sosialdarwinisme. Er du arbeidsledig er det noe galt med deg!

Kombinert med den sinnssyke moralismen og dobbeltmoralen overalt i samfunnet et det ikke overdrevet å si at alle de verste tingene fra Viktoriatiden er tilbake!

Men altså, som sagt. Er du arbeidsledig, er det noe galt med deg! Til tross for at arbeidsmarkedet har blitt råere og råere. Se på det offentlige f.eks. Folk på KG okker seg stadig over hvor bra folk har det i det offentlige men det er en sannhet med modifikasjoner. Det offentlige har blitt VELDIG glad i midlertidige stillinger, og NEI det er absolutt IKKE normen å få fast etter 3-4 år. Da er det rett på NAV, uansett hvor godt arbeid du har gjort. Og nei dette rammer ikke bare ungdom.

Endret av Entern
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capazitet skrev (8 timer siden):

Rødt dytter fram Kristjanson for å få folk til å glemme Moxnes-fadesen

Meget irrelevant kommentar på en tråd som handler om fattigdom ikke Moxnes eller Kristjanson.

Og dersom du har fulgt litt med på nyheter/politiske debatter de siste månedene hadde du fått med deg at det i hovedsak har vært Mimir som har uttalt seg for Rødt i en lang periode. Ja lenge før Moxnes var i brillebutikken på Oslo Lufthavn..

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfr skrev (50 minutter siden):

Meget irrelevant kommentar på en tråd som handler om fattigdom ikke Moxnes eller Kristjanson.

Og dersom du har fulgt litt med på nyheter/politiske debatter de siste månedene hadde du fått med deg at det i hovedsak har vært Mimir som har uttalt seg for Rødt i en lang periode. Ja lenge før Moxnes var i brillebutikken på Oslo Lufthavn..

Mimir er en bedre demagog enn Brillebjørnar. Derfor. Brillebjørnar tiltrekker flere heterofile damer enn Mimir, men regner med at Mimir treffer bedre i andre grupper.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativ fattigdom lar seg vanskelig avskaffe fordi det er en beregning satt ut fra andres inntekt. Så lenge man ikke har full kommunisme vil man ha relativ fattigdom. 

Samtidig er det alvorlig at det mest essensielle i livet har blitt mye dyrere. Mat, strøm og bolig er noe man må ha, rett og slett. Problemet er dog at disse prisene igjen er drevet av mangel og inflasjon. Å gi ut mer penger vil da kun svekke krona ytterligere og gi høyere inflasjon. Så der må man rett og slett tenke annerledes. 

Noe man burde gjort for lenge siden er å bygge flere studentboliger. Gjør man det, vil presset på utleiemarkedet minske. Dette er noe man burde gjort for lenge siden, særlig i Oslo. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Silkedyne said:

Mimir (om Bjørnar går av) som statsminister vil gå innen to tre valg om folk fortsetter å stemme Rødt ❤️ Det trengs! Eneste partiet med skikkelig handlekraft og lidenskap for folk og ikke bare for næringslivet

Nå blir det lite å fordele uten næringslivet.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det kommer mer støtte til barnefamiliene fra 1.august, men det er noe som gjelder alle  og ikke spesielt for de fattigste. Det blir også noe nytt med strømstøtten.  Alt er bra tiltak, men igjen har de glemt de enslige. Link 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er festlig er at Limi fra FrP kritiserer regjeringen for å ikke gjøre noe. Det som skjer er at markedskreftene har styrt (noe FrP er for) og når det går galt må staten gå inn å regulere (noe de er mot).

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sfr skrev (På 18.7.2023 den 8.21):

Også  naturlig at mimir snakker,  siden modnes er sykmeldt også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (11 timer siden):

Det kommer mer støtte til barnefamiliene fra 1.august, men det er noe som gjelder alle  og ikke spesielt for de fattigste. Det blir også noe nytt med strømstøtten.  Alt er bra tiltak, men igjen har de glemt de enslige. Link 

Hvilke støtte får de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 18.7.2023 den 9.37):

Relativ fattigdom lar seg vanskelig avskaffe fordi det er en beregning satt ut fra andres inntekt. Så lenge man ikke har full kommunisme vil man ha relativ fattigdom. 

Samtidig er det alvorlig at det mest essensielle i livet har blitt mye dyrere. Mat, strøm og bolig er noe man må ha, rett og slett. Problemet er dog at disse prisene igjen er drevet av mangel og inflasjon. Å gi ut mer penger vil da kun svekke krona ytterligere og gi høyere inflasjon. Så der må man rett og slett tenke annerledes. 

Noe man burde gjort for lenge siden er å bygge flere studentboliger. Gjør man det, vil presset på utleiemarkedet minske. Dette er noe man burde gjort for lenge siden, særlig i Oslo. 

Første fornuftige innlegget i denne tråden

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kristen

Nå har Mimir tydelig og over lang tid talt de fattiges sak. Jeg ser Regjeringen kommer med en del tiltak, men som vanlig blir enslige glemt. Tiltakene for lavere strømpris og for barnefamilier er bra. 

Det å pøse ut 13 milliarder til de fattige kommer nok å være inflasjonsdrivende og bare gjøre situasjonen værre for flere folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Kristen skrev (2 timer siden):

Nå har Mimir tydelig og over lang tid talt de fattiges sak. Jeg ser Regjeringen kommer med en del tiltak, men som vanlig blir enslige glemt. Tiltakene for lavere strømpris og for barnefamilier er bra. 

Det å pøse ut 13 milliarder til de fattige kommer nok å være inflasjonsdrivende og bare gjøre situasjonen værre for flere folk. 

13 mrd er beløpet som mangler, men det er det nok ingen som finner plass til i sine budsjetter, for alt annet er så mye viktigere enn fattigfolk.   Nå haster det med strakstiltak for de som har det virkelig ille her og nå. Det er krise når fattighuset og tilsvarende mangler mat å dele ut, og når de frivillige som jobber slike steder trenger litt ferie, slik at det ikke er noen steder å få tak i mat.  Det har vært skrevet en del om hvem som står i disse matkøene, og da var det 8 av 10 som hadde en form for stønad fra nav, men at det var for lite å leve av.

I tillegg til de som faktisk stiller seg i matkøer og ber om hjelp, så sitter folk hjemme og har det vanskelig, men de er for stolte til å be om almisser.

Hvis jeg hadde vært statsminister for en dag, så ville jeg gitt 10.000 kr nå, som skattefritt og (fredet for tvangstrekk) som engangsbeløp til de som kun har minstesats  AAP og uføretrygd. Så ville jeg gitt denne gruppen et ekstra løft i neste statsbudsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Adobyen skrev (17 minutter siden):

13 mrd er beløpet som mangler, men det er det nok ingen som finner plass til i sine budsjetter, for alt annet er så mye viktigere enn fattigfolk.   Nå haster det med strakstiltak for de som har det virkelig ille her og nå. Det er krise når fattighuset og tilsvarende mangler mat å dele ut, og når de frivillige som jobber slike steder trenger litt ferie, slik at det ikke er noen steder å få tak i mat.  Det har vært skrevet en del om hvem som står i disse matkøene, og da var det 8 av 10 som hadde en form for stønad fra nav, men at det var for lite å leve av.

I tillegg til de som faktisk stiller seg i matkøer og ber om hjelp, så sitter folk hjemme og har det vanskelig, men de er for stolte til å be om almisser.

Hvis jeg hadde vært statsminister for en dag, så ville jeg gitt 10.000 kr nå, som skattefritt og (fredet for tvangstrekk) som engangsbeløp til de som kun har minstesats  AAP og uføretrygd. Så ville jeg gitt denne gruppen et ekstra løft i neste statsbudsjett.

Ja, det er godt mulig det rett og slett er en manglende prioritering og at det kanskje er som Mimir sier: Pengene finnes. 

Høyre lokker med økt skattelette til de som har minst og Rødt vil ha økte satser. 

Det er uansett ikke menneskelig for de som må leve på 14-16 000 kroner utbetalt i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...