Gå til innhold

Hva burde jeg tenke på før en graviditet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker å planlegge å bli gravid med nr to. Hva burde jeg tenke på i forvegen, kom med tips til alt. Fra penger, permisjon, trening osv

Anonymkode: 00be1...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

At du har økonomi til å forsørge to barn, det blir dyrere etterhvert som de blir eldre. 

Anonymkode: 8f2e0...b21

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spare penger, så du kan ta ulønnet permisjon hvis det blir behov for det. Unne deg litt ekstra i permisjonstiden. Gå på kafé , ut å spise lunsj med venner, shoppe nye klær osv. Det gjorde hvertfall veldig godt for meg😊 

Trening er jo også lurt, holde seg i best mulig form under svangerskapet hvis du klarer det. Tilskudd med Folsyre kan du bare begynne med. 

Anonymkode: 44b39...86c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ernæring! En graviditet og en ammeperiode krever mye av kroppen ernæringsmessig, lurt å fokusere på ordentlig og næringsrik mat. F.eks jernlager.

Trening, hvor godt har kroppen kommet seg etter forrige svangerskap? Mtp. muskelmasse og kondisjon, bekkenbunnens styrke og funksjon, magemuskler kommet sammen igjen?

Vekt og blodsukker, har du fortsatt mange kilo etter forrige runde kan det være lurt å prøve å ta av noen av dem i alle fall. Spes dersom du hadde svangerskapsdiabetes i forrige. (Man kan få det likevel pga. hormoner men høy BMI er nå en risikofaktor).

Anonymkode: d3122...142

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Økonomi (bolig, bil, permisjon, ekstra kostnader som kommer med ett barn til), trening, kosthold, parforhold, familiedynamikken, 

Anonymkode: 0c776...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sofakona skrev (47 minutter siden):

Det du gjorde med nr 1..gjør det med nr 2 

Nr 1var uplanlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nr 1var uplanlagt

Hva føler du at du burde gjort før nr 1 da?

Anonymkode: 82289...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo helt an på livssituasjonen. 

Jeg "nestet" mye mer med nr 2 som var planlagt. Og det er en grunn til at alle pattedyr driver med det. Godt å ha ting "på stell" når et barn ankommer. Spesielt om man får komplikasjoner i forbindelse med fødsel, kolikk, eller lignende.

Ikke hør på de som sier at du kun trenger folsyre... Du bør se på bosituasjon, økonomi, jobb, fastlege, sykepengerettigheter, permisjonsrettigheter osv osv. 

Anonymkode: df4a1...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva føler du at du burde gjort før nr 1 da?

Anonymkode: 82289...5c3

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kommer jo helt an på livssituasjonen. 

Jeg "nestet" mye mer med nr 2 som var planlagt. Og det er en grunn til at alle pattedyr driver med det. Godt å ha ting "på stell" når et barn ankommer. Spesielt om man får komplikasjoner i forbindelse med fødsel, kolikk, eller lignende.

Ikke hør på de som sier at du kun trenger folsyre... Du bør se på bosituasjon, økonomi, jobb, fastlege, sykepengerettigheter, permisjonsrettigheter osv osv. 

Anonymkode: df4a1...7fa

Dette tipset trenger jeg. Sist graviditet hadde jeg ingen inntekt, var dårlig med å innhente informasjon på forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...