Mardina Skrevet 17. juli 2023 #21 Del Skrevet 17. juli 2023 Og jeg skulle ønske at det ble skrevet mer nynorsk her inne ❤️ 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 17. juli 2023 #22 Del Skrevet 17. juli 2023 Jeg personlig orker sjeldent å lese nynorsk. Det gjelder også nyhetsartikler på nynorsk. Skal jeg lese nynorsk, skal jeg være over snittet interessert i hva enn jeg skal lese. Synes det er forferdelig tungt å lese/skrive når man har skrevet bokmål hele livet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #23 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ein blir ikkje lettere attkjend. Det vil vera umogeleg som anonym. Anonymkode: b596c...8e2 Eg skriv vekselvis med begge målføre, så blir jeg ikke gjenkjent ..... hehe Anonymkode: 3a0d8...a45 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #24 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Noen sier at 25% av norges befolkning har nynorsk som morsmål. Så hvorfor er antall nynorskinnlegg på KG under 0,1%? Er ikke KG et gjennomsnitt av befolkningen? Kanskje tallene om hvor mange som har nynorsk som morsmål faktisk ikke stemmer og er sterkt overdrevet for å få statsstøtte. Jeg gjetter på det. Anonymkode: 4e951...7f6 Men under 12 % av grunnskoleelevene har nynorsk som skriftlig hovedmål. På videregående er rundt 6 %. Anonymkode: 9047e...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nekinn@ Skrevet 17. juli 2023 #25 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Noen sier at 25% av norges befolkning har nynorsk som morsmål. Så hvorfor er antall nynorskinnlegg på KG under 0,1%? Er ikke KG et gjennomsnitt av befolkningen? Kanskje tallene om hvor mange som har nynorsk som morsmål faktisk ikke stemmer og er sterkt overdrevet for å få statsstøtte. Jeg gjetter på det. Anonymkode: 4e951...7f6 Fordi 25 % av Norges befolkning ikke henger på KG? Spesielt å basere sitt synspunkt og generelle holdninger, og å tro at KG er representativ for Norges befolkning! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #26 Del Skrevet 17. juli 2023 Eg blir alle høve ikke gjenkjent. Det eg praktiserar er at eg svarer dei som skriv på NN på NN. Og til han/ho som seier at NN er eit skriftspråk...Ja så svarar eg at her på KG så skriv vi😂 Anonymkode: 2138b...0ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #27 Del Skrevet 17. juli 2023 Fordi nynorsk er grusomt sikkert Anonymkode: c7aea...5df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #28 Del Skrevet 17. juli 2023 Jeg skjønner at mange har dårlige minner om nynorsk på skolen, men jeg ser ikke dermed at det er greit at man ikke skal gidde å lese noe andre har skrevet på nynorsk. Den nynorsken mange av oss lærte ,og ikke minst de tekstene vi måtte lese, på skolen er en noe foreldet nynorsk som jeg ikke forbinder med den nynorsken mange aktivt bruker i dag. Synes derfor det er rimelig dumt om noen hopper over å lese innlegg her bare fordi de er skrevet på nynorsk. Anonymkode: a2304...ed8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #29 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Joda, mange blir det. Hvis man legger ut andre ting som kan være gjenkjenbart og samtidig skriver nynorsk. Jeg tar ikke sjansen Anonymkode: d7606...6e7 Eg treng eit prov på at mange vert attkjende. Ellers trur eg at du berre konstruerar usanne påhitt. Anonymkode: b596c...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #30 Del Skrevet 17. juli 2023 Det er færre som skriver nynorsk, vanskeligere å skille det fra dialekt og merkbar dårlig respons når det skrives på nynorsk. Jeg leser mye heller tekst på svensk enn nynorsk for det er så mange som bare må bruke ekstremt sære nynorskord. Anonymkode: 1b4d7...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #31 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Eg skriv vekselvis med begge målføre, så blir jeg ikke gjenkjent ..... hehe Anonymkode: 3a0d8...a45 Det har hendt eg gjer og, men i rein forgløyming då eg beherskar begge målføra. Anonymkode: b596c...8e2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smascha Skrevet 17. juli 2023 #32 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg leser mye heller tekst på svensk enn nynorsk for det er så mange som bare må bruke ekstremt sære nynorskord. Anonymkode: 1b4d7...e12 Det er ein brukar her som nyttar så arkaiske og gamalmodige ord at eg nokre gonger må slå opp i nynorskboka. Men han er jo berre morosam, då 😂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #33 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eg treng eit prov på at mange vert attkjende. Ellers trur eg at du berre konstruerar usanne påhitt. Anonymkode: b596c...8e2 Jeg har såklart ingen bevis. Men det er min grunn til å skrive bokmål her. Anonymkode: d7606...6e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #34 Del Skrevet 17. juli 2023 Eg skriv nesten alltid bokmål på KG, men her vil eg svara på nynorsk. Det er vel rundt 10% som skriv nynorsk til dagleg, ikkje 25%? Eg kjem frå ein nynorskkommune, er glad i nynorsk og skriv nynorsk i alle andre samanhengar, både privat og på jobb. Årsaka til at eg stort sett skriv bokmål på KG er: a. Det er større risiko for å bli gjenkjent dersom eg skriv på nynorsk. Fordi det er så få av oss. Ingen som kjenner meg frå det verkelege liv vil tippa at det er eg som sit på KG og skriv på bokmål hehe. b. Det er alltid ein eller anna tulling som må øydeleggja tråden med nynorskhat dersom eg skriv på nynorsk. Dumt å gje etter for slike folk, men det er slitsomt når heile tråden går under på grunn av avsporingar og krangling om skriftspråk. Anonymkode: 9ec3e...325 3 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #35 Del Skrevet 17. juli 2023 Bombasi skrev (41 minutter siden): Har enda "traumer" etter nynorsktimene på skolen, og når jeg ser noen skriver nynorsk, så hopper jeg over innlegget. Det blir ikke lest. På samme måte hvis jeg ser artikler på nettsider er skrevet på nynorsk, så klikker jeg meg ikke inn, eventuelt klikker meg rett ut når jeg ser at artikkelen er på nynorsk. Og jeg gjør det helt uten å tenke meg om. For å få min oppfattelse av nynorsk i kontekst: hvis noen hadde skrevet innlegg på pur gebrokken dialekt, f.eks fra vestlandet en plass, der du må analysere ordene og fokusere for å forstå hva som blir skrevet, så er det lett å bare hoppe over dette heller. Men jeg har ingen problemer med nynorsk som taleform. På mange måter er det faktisk vakkert å høre på. Du gidd vel ikkje lesa dette heller, men det er ingen som pratar nynorsk. Anonymkode: 9ec3e...325 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #36 Del Skrevet 17. juli 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har såklart ingen bevis. Men det er min grunn til å skrive bokmål her. Anonymkode: d7606...6e7 Der kan då vere at det ikkje er ein ekte grunn. Men du lyt sjølvsagt få meine dette likevel. Anonymkode: b596c...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #37 Del Skrevet 17. juli 2023 Folk er vel redde for å bli blandet sammen med han fyren som lurer på om vi legger neste ferie til Vågå 😅 Anonymkode: a164a...dcc 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 17. juli 2023 #38 Del Skrevet 17. juli 2023 Nynorsk er et langt vakrere og mer poetisk språk enn bokmål. Skulle definitivt vært mer brukt. Ikke hør på Oslofolk. 3 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #39 Del Skrevet 17. juli 2023 Eg skriv nynorsk til dagleg, men vel å skrive bokmål på forum som har nick. Eg føler at det er meir anonymt, og at eg kan prate meir ope når sjansen for å bli gjenkjent er mindre. Anonymkode: da424...049 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2023 #40 Del Skrevet 17. juli 2023 Entern skrev (Akkurat nå): Nynorsk er et langt vakrere og mer poetisk språk enn bokmål. Skulle definitivt vært mer brukt. Ikke hør på Oslofolk. Dette er selvfølgelig bare tull. Anonymkode: c6319...f25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå