Gå til innhold

Hvorfor er det så lite nynorsk på KG?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen sier at 25% av norges befolkning har nynorsk som morsmål. Så hvorfor er antall nynorskinnlegg på KG under 0,1%? Er ikke KG et gjennomsnitt av befolkningen?

Kanskje tallene om hvor mange som har nynorsk som morsmål faktisk ikke stemmer og er sterkt overdrevet for å få statsstøtte. Jeg gjetter på det.

Anonymkode: 4e951...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fordi det er så få som skriver nynorsk så øker sjansen for å bli gjenkjent dessverre. Skulle ønske det var et underforum KUN for nynorsk, der hadde nok nynorskfolket fått blomstre. 

Anonymkode: d7606...6e7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nynorsk er et skriftspråk og ikke morsmål. Ingen snakker nynorsk, eller bokmål, men vi har dialekter som et tett opp mot. 

Når det er sagt, så ønsker jeg mer nynorsk velkommen. 

Anonymkode: 904c3...cf1

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig fordi flesteparten kommer fra bokmål kommuner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innlegg på nynorsk blir ikke lest. Da er det forståelig at folk skifter til bokmål på et diskusjonsforum som kvinneguiden. Det viktigste er jo å diskutere.

Anonymkode: acbb1...6ae

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skriv gjerne nynorsk. Om nokon vil skipe ein pratetråd på nynorsk er eg med. Ein treng å øve seg på å skrive nynorsk.

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi vi lettere blir gjenkjent, så kan man få en del stygge kommentarer om man skriver nynorsk på sånne plattformer. Det får man lett om man kommenterer på ting på Facebook også. Så er veldig mange negative til nynorsk og veldig glad i å si fra om det. 

Anonymkode: ceaef...643

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi lettere blir gjenkjent, så kan man få en del stygge kommentarer om man skriver nynorsk på sånne plattformer. Det får man lett om man kommenterer på ting på Facebook også. Så er veldig mange negative til nynorsk og veldig glad i å si fra om det. 

Det er klart at mange får et surt forhold til det når de blir påtvunget i skolen og det for mange drar ned snittet. Det gir absolutt ingen mening i at majoriteten skal måtte forholde seg til det. Så da blir det til at man får avsmak til å i det hele tatt lese det.

Anonymkode: a63f3...a13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er klart at mange får et surt forhold til det når de blir påtvunget i skolen og det for mange drar ned snittet. Det gir absolutt ingen mening i at majoriteten skal måtte forholde seg til det. Så da blir det til at man får avsmak til å i det hele tatt lese det.

Vi må jo også ha bokmål på skolen, det går begge veier. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så er det vel heller ikke de  som skriver nynorsk på sosiale medier eller kvinneguiden som har bestemt det, så veldig unødvendig å ta det ut over de🙂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ønsker å være mest mulig anonym her i slike fora, derfor skriver jeg på bokmål.

Anonymkode: 267c6...7a8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon

Nynorsk er jo vanskeligere enn bokmål både å lese og skrive. Husker jeg hatet nynorsk på skolen og det gjorde de fleste.

Det er vel få som skriver nynorsk og da blir det få her inne også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er så få som bruker nynorsk at de som gjør det blir identifisert, så må vi virkelig revurdere nynorskens særbhendling i samfunnet. På tide å trekke pluggen på pasienten.

Anonymkode: c7988...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns rett og slett nynorsk er ganske stygt. Og det er ofte jeg ikke gidder å lese innlegg her inne når de er skrevet på nynorsk. Jeg ser rett og slett for meg at det er en skikkelig raring som sitter å skriver 😅 Prøver å ikke tenke sånn, men kan ikke noe for det. Har prøvd å skrive nynorsk i jobbsøknader noen ganger, men det ser så rart ut at jeg rett og slett bare har slutta med det.

Og jeg er fra selveste Ivar Aasen-land.. 

Anonymkode: 1fd0f...22e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det er så få som bruker nynorsk at de som gjør det blir identifisert, så må vi virkelig revurdere nynorskens særbhendling i samfunnet. På tide å trekke pluggen på pasienten.

Anonymkode: c7988...26c

Det gjelder jo bare på KG, alle andre anledninger bruker jeg nynorsk. Og det akter jeg å fortsette med. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ein blir ikkje lettere attkjend. Det vil vera umogeleg som anonym.

Anonymkode: b596c...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ein blir ikkje lettere attkjend. Det vil vera umogeleg som anonym.

Anonymkode: b596c...8e2

Joda, mange blir det. Hvis man legger ut andre ting som kan være gjenkjenbart og samtidig skriver nynorsk. Jeg tar ikke sjansen

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Noen sier at 25% av norges befolkning har nynorsk som morsmål. Så hvorfor er antall nynorskinnlegg på KG under 0,1%? Er ikke KG et gjennomsnitt av befolkningen?

Kanskje tallene om hvor mange som har nynorsk som morsmål faktisk ikke stemmer og er sterkt overdrevet for å få statsstøtte. Jeg gjetter på det.

Anonymkode: 4e951...7f6

Eg trur det er ein del nynorsk-brukarar som er redde for å bli gjenkjende.

Eller at andre automatisk trur at nynorsk-brukarar bur i ein dal under ein stein og aldri har opplevd verda og derfor ikkje har noko tyngde i debattar :P

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp i en nynorskkommune og har dermed hatt nynorsk som hovedmål gjennom 13 års skolegang. Jeg foretrekker likevel å skrive på bokmål da jeg syns nynorsk er tungvindt og keitete å bruke. Bokmål ligger også mye nærmere slik jeg selv snakker og er et mer naturlig skriftspråk for meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda "traumer" etter nynorsktimene på skolen, og når jeg ser noen skriver nynorsk, så hopper jeg over innlegget. Det blir ikke lest. På samme måte hvis jeg ser artikler på nettsider er skrevet på nynorsk, så klikker jeg meg ikke inn, eventuelt klikker meg rett ut når jeg ser at artikkelen er på nynorsk.

Og jeg gjør det helt uten å tenke meg om. 

For å få min oppfattelse av nynorsk i kontekst: hvis noen hadde skrevet innlegg på pur gebrokken dialekt, f.eks fra vestlandet en plass, der du må analysere ordene og fokusere for å forstå hva som blir skrevet, så er det lett å bare hoppe over dette heller.

Men jeg har ingen problemer med nynorsk som taleform. På mange måter er det faktisk vakkert å høre på.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...