Gå til innhold

Timevis å vente i ladekø!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken tur? 

De fleste hurtigladere ladere gir 50kw, og da tar det evigheter å lade et batteri med kapasitet på 75kwt. Det står at batteriet kan ta i mot 180kw, men det er mest i teorien, varer ikke mange minuttene de gangene man faktisk får tak i en lynlader, men det spiller enda mindre rolle når de fleste laderne max gir 50 kw, og ikke alltid det heller. 

Store batteri ligger økt beslag på ladestasjonene, de frigjør ikke kapasitet.

Se rundt deg når du er ute å kjører. Du ser like ofte store SUVer, med lang rekkevidde som en gammel Golf eller Leaf stå og lade.

Jeg har kjørt elbil i mange år, og har hatt ulike biler. Jo flere elbiler biler på veiene, jo mindre ladekapasitet. 

De som aldri har vært i ladekø ha nok ikke så mange km bak seg i en elbil.

Anonymkode: 9a9cc...c07

Om du trenger mer enn 50kW effekt så er det da bare å finne en lader som gir mer?

Anonymkode: 993db...269

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fanatiske elbilkritikere må finne opp stadig mer ekstreme mennesketyper som de kan late som de bryr seg om for å holde tritt med at stadig flere elbiler kan kjøre lengre og at ladestasjonene blir flere og kraftigere. Det er nesten komisk.

Jeg er ikke en fanatisk elbil kritiker. Er på min tredje elbil, har kjørt elbil i flere år, Jeg lader hjemme og langs veien når jeg må. Det er for det meste uproblematisk, har lang rekkevidde, er fornøyd med bilene mine. 

Sier bare det ikke alltid er helt enkelt på langkjøring. Ja, batteriene blir større, laderne flere og bedre, men det er også mer biler på veiene, så kapasiteten blir ikke større. Det går absolutt ikke alltid knirkefritt.

Du trenger da ikke tillegge meg synspunkter jeg ikke har, bare fordi jeg ikke har samme elbil lade erfaringer som deg. 

Kjører ikke alltid under 500 km til en destinasjon som har saktelader jeg kan benytte over natten, for så å returnere. Det er ikke alltid vi har planlagt alle overnattingene våre når vi er på tur. Det gjør tydeligvis ikke alle andre heller for da hadde det vært tomt på alle ladestasjonene, og det er det jo ikke.

Har mange år og km bak meg, og forran meg, med elbil. Er ingen fanatiker, du fremstår mer som en sånn fanatisk type. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Vel jeg lader hovedsakelig hjemme. Jeg har ingen faste steder jeg  hurtiglader, det kommer jo an på hvor jeg er og hvor jeg skal når behovet melder seg. 

Jeg har alle/de fleste lade apper.

Ok, bare spør siden du skriver at det er så mange 50w ladere, jeg har så vidt sett noen som kun er 50w

Anonymkode: 8f0f2...6cf

Skrevet

Kjører Tesla. Aldri hatt problemer med å finne ledig plass på Tesla Supercharger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvilken tur? 

Man kan alltid finne opp scenario hvor elbiler ikke holder mål. Feks at man MÅ kjøre 70 mil med henger i -20 grader. Men man kan ikke kjøpe bil basert på den ene turen hvor man har svært sære krav. I så fall burde alle kjørt rundt i lastebiler med ekstra drivstofftank på planet, 8 barneseter i kupeen og et helikopter på taket. 

De fleste hurtigladere ladere gir 50kw, og da tar det evigheter å lade et batteri med kapasitet på 75kwt. Det står at batteriet kan ta i mot 180kw, men det er mest i teorien, varer ikke mange minuttene de gangene man faktisk får tak i en lynlader, men det spiller enda mindre rolle når de fleste laderne max gir 50 kw, og ikke alltid det heller. 

Gjør de fleste hurtigladerne det? Noen gjør det, men jeg har til gode å lade på en som har gitt lavere effekt enn 150kw. Sett noen utenfor matbutikken her jeg bor og kanskje et par her og der, men "de fleste" er feil av deg og det vet du nok selv. 

Store batteri ligger økt beslag på ladestasjonene, de frigjør ikke kapasitet.

Jo, det er det de gjør. For når man kjøper en bil med 50-60 mils rekkevidde, trenger man sjeldent lade. Og det frigjør kapasitet. 

Se rundt deg når du er ute å kjører. Du ser like ofte store SUVer, med lang rekkevidde som en gammel Golf eller Leaf stå og lade.

Såklart ser man de. Men står de lenger enn golfene? Jeg har ladet etron noen ganger, de lader så raskt at man bare trenger å stå 10 min mens man strekker på beina for å få 10 mil på tanken. 

Jeg har kjørt elbil i mange år, og har hatt ulike biler. Jo flere elbiler biler på veiene, jo mindre ladekapasitet. 

Med dagens nett og slik det er på vei til å utvikle seg, er det som å si at jo flere fossilbiler på veien jo mindre bensinkapasitet. 

De som aldri har vært i ladekø ha nok ikke så mange km bak seg i en elbil.

110k km over 5 år, sto i ladekø en gang eller to i 2018. Bor sentralt på Østlandet. 

Anonymkode: 064e6...2b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

110k km over 5 år, sto i ladekø en gang eller to i 2018. Bor sentralt på Østlandet. 

Selvsagt. Er nok få elbilentusiaster som har vært nord for Bodø.

Anonymkode: 2a1bf...b65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

8,8% av befolkningen bor i Nord - Norge. Skal ikke hakke på de, men det betyr at 91,2% bor andre steder hvor dekningen er bra. Samtidig er det så få elbiler i nord at det dermed kanskje ikke er så mye kø på ladestasjonene uansett. 

Det her begynt en utbygging i nord og, så det er ikke så ille som det var for bare et eller to år siden. 

IMG_9877.jpeg

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 17.17):

300.000km i elbil siden 2011 her, har vært så langt som Grense Jacobs elv. Og Nordkapp selvfølgelig, så tidlig som i 2014. Har stått i ladekø en gang, en skjærtorsdag for 4-5 år siden. 9 biler foran meg i kø på Lillehammer, måtte vente i 19 minutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (27 minutter siden):

300.000km i elbil siden 2011 her, har vært så langt som Grense Jacobs elv. Og Nordkapp selvfølgelig, så tidlig som i 2014. Har stått i ladekø en gang, en skjærtorsdag for 4-5 år siden. 9 biler foran meg i kø på Lillehammer, måtte vente i 19 minutter.

Husker det, var vel skjærtorsdag 2019, tror hele Tesla Norge skulle lade på Lillehammer den dagen

Anonymkode: d0537...2ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 15.16):

Jeg ser alle anbefaler å kjøpe elbil nå, men er dere virkelig fornøyd med det kaoset som er når man skal kjøre litt lenger med elbilen? Det er timevis å vente i ladekø, ørten ulike apper man må installere for å kunne lade, er man så uheldig å ha en leaf har de fleste stasjoner kun et par chademo-ladere (som regel er de opptatt fordi noen lader ccs på den andre siden), man må vente minst 30 minutter på at bilen lades opp (kun til 80%, aldri fullt) og rekkevidden er fortsatt latterlig lav om man ikke kjøper bil til minst 300.000. 

Veinett og ladestasjoner er ikke klar for elbil-revolusjonen, er det bare jeg som legger merke til det? Elbilen gir fordeler til de rike, men de rike trenger ikke det. 

Anonymkode: 9367f...3b9

Jeg har aldri stått i ladekø. Og har en app jeg bruker. Null problem. Og de minuttene det tar å lade bruker jeg til toalettbesøk,  litt mat og kanskje ta en telefon. Hvor har du sett timesvis med ladekø forresten?

Anonymkode: bb054...c0f

Skrevet

Synes oftere det er kø på bensinstasjoner når det er billig drivstoff... 

AnonymBruker
Skrevet
On 8/6/2023 at 3:07 PM, AnonymBruker said:

Man kan alltid finne opp scenario hvor elbiler ikke holder mål.

Jeg sitter ikke å dikter opp ulike scenaria.  

Jeg har aldri vært nord i landet, men har da allikevel opplevd ladekø, og andre ladeproblem. Problemene har vært størst om man begynner lengre etapper med lite strøm. 

Det er ikke alle hotell, campingplasser eller slektninger som har elbil lader.

Problemene er som følger. 
Defekte ladere
50kw ladere på kjedelige steder
Folk som parkerer som idioter, så man ikke får tilgang til laderen
Folk som insisterer på å lade 100%

Det er også et stort problem med ladere som ikke gir ønsket effekt. Den på 150kw leverer 70, den på 50kw leverer under 20 kw etc. 

Jeg har allikevel ingen planer om å kutte ut elbilen. Funker veldig bra for nesten hele tida. Har store besparelser når det gjelder drivstoff, og det spiller stor rolle når man kjører så mye som oss.

Forstår ikke poenget med å trekke folk med andre erfaringer enn seg selv i tvil. Det er tross alt avisartikler om ladekøer, og innslag på TV, det er da ingen grunn til å ikke tro på fenomenet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sitter ikke å dikter opp ulike scenaria.  

Jeg har aldri vært nord i landet, men har da allikevel opplevd ladekø, og andre ladeproblem. Problemene har vært størst om man begynner lengre etapper med lite strøm. 

Det er ikke alle hotell, campingplasser eller slektninger som har elbil lader.

Problemene er som følger. 
Defekte ladere
50kw ladere på kjedelige steder
Folk som parkerer som idioter, så man ikke får tilgang til laderen
Folk som insisterer på å lade 100%

Det er også et stort problem med ladere som ikke gir ønsket effekt. Den på 150kw leverer 70, den på 50kw leverer under 20 kw etc. 

Jeg har allikevel ingen planer om å kutte ut elbilen. Funker veldig bra for nesten hele tida. Har store besparelser når det gjelder drivstoff, og det spiller stor rolle når man kjører så mye som oss.

Forstår ikke poenget med å trekke folk med andre erfaringer enn seg selv i tvil. Det er tross alt avisartikler om ladekøer, og innslag på TV, det er da ingen grunn til å ikke tro på fenomenet.

Ladeproblemer med apper / brikker som ikke fungerer er noe forbanna herk siden det hadde vært så enkelt å komme ut riktig fra start. Allikevel satset alle leverandører på hver sine løsninger og prismodeller. Ble veldig uoversiktlig og er vel et tegn på at laissez - faire ikke fungerer med elbiler 😆 Det har heldigvis kokt ned til noen få løsninger hvor Tesla og ionity ser ut til å ha kommet best ut. 

Premisset for tråden var at det var "timesvis med ladekø", noe som beviselig ikke finnes. 

I 2021 oppga 19% å ha stått i ladekø på sommeren. For 2022 er tallet 12%. Og 60% av disse 12, oppga å ha stått kortere enn 20 minutter i kø. Det gjelder de som har stått i 19m og 59s, men også de som har stått i 59s kø. 

Dette var altså sommeren 2022. Det var da i underkant av 2000 hurtigladerne (50 - 150kw)  og 3600 lynadere (150kw+) i landet. Hittils i 2023 er det samma antall hurtigladerne men 5000 lynadere. Tipper at grunnen til at hurtigladerne ikke bygges ut, er at det er gammel teknologi. 

Så utbyggingen har vært så bra at 12 måneder gamle erfaringer nesten ikke gjelder. 

Det er såklart saker på at det er ladekø og store utfordringer, men det er så sjeldent at det nettopp derfor lages sak om det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 17.17):

Kan ikke akkurat kalle meg elbilentusiast, men har nå en elbil.

Har vært noen ganger i Bodø og Tromsø. Da har jeg selvfølgelig flydd og leid bil via getaround. 

Aldri kjørt bil Oslo-Bodø eller Oslo-Tromsø. Heller ikke de 25 årene jeg hadde bensin eller diesel.

Jeg har hatt bil i snart 30 år. Lengste dagsetappen jeg har kjørt på de 30 årene er ca 40 mil. Jeg har heller aldri hatt behov for å kjøre med tilhenger.

Anonymkode: e0cc3...6fa

AnonymBruker
Skrevet

Man kjøpe bil etter behov og kjøremønster. Så kjøpte da Tesla som hovedbil. Slipper styre med apper og betaling, bare plugger inn og slapper av.

Kø har det vært minimalt av og vi har kjørt mye og langt.

Har Leaf også, den er til småkjøring. Tar da ikke den når vi skal over det batteriet klarer tur/retur.

Anonymkode: b81db...685

Skrevet

Vi har hatt elbil siden 2018. Og er veldig fornøyd med det. Vi er på langtur, hverdagskjøring, hytte på fjellet, skiboks, hengerfeste osv.

Å kjøre med skaptilhenger tar omtrent dobbelt så mye strøm som uten. Men likevel ikke verre enn at vi klarte å kjøre et flyttelass i 130 km (260 km tur/retur) med full aircondition.

Og det med ladekø er et ikke eksisterende problem der jeg har vært i alle fall.

Det som er med elbil er at du får nye vaner. Du stopper ikke for å lade, men lader når du stopper. Og på en 6 timers kjøretur må vi innom en matbutikk, et toalett eller en IKEA eller whatever. Og da stopper vi der vi skal, plugger inn laderen, og innen hele familien har vært på do eller handlet inn til lunsj er bilen 80%.

Null stress

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...