AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #81 Skrevet 24. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke basert på uvitenhet, men personlig erfaring. Her jeg bor er det faktisk ladekø hele tiden. Den eneste forklaringen jeg kan finne på at andre ikke opplever det, er at de har lang rekkevidde (altså dyre biler) og dermed ikke behøver å lade så ofte på hurtigladere. Det er fortsatt MANGE som ikke har mulighet til å lade hjemme, og rimelige elbiler kjører knapt 100 km på en god dag. Anonymkode: 9367f...3b9 Hvor er det du bor da.. Vi kjører Mandal - Lillehammer gjevnlig og på den strekningen er det ikke køer. De som ikke har en mulighet å lade hjemme eller på jobb, de kjøper seg ikke en elbil foreløpig. "MANGE" tror jeg er overdrevet. Anonymkode: 59c5b...d70 2
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2023 #82 Skrevet 24. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke basert på uvitenhet, men personlig erfaring. Her jeg bor er det faktisk ladekø hele tiden. Den eneste forklaringen jeg kan finne på at andre ikke opplever det, er at de har lang rekkevidde (altså dyre biler) og dermed ikke behøver å lade så ofte på hurtigladere. Det er fortsatt MANGE som ikke har mulighet til å lade hjemme, og rimelige elbiler kjører knapt 100 km på en god dag. Anonymkode: 9367f...3b9 Å legge ut på langtur med en bil som har 100km rekkevidde er galskap. Og de ser jeg aldri på ladestasjonene. De køene jeg har opplevd var på lierbakkene, i perioden hvor Tesla hadde gratis superlading og halve Buskerud brukte de stasjonene som hjemmeladere. Så er det litt hvor man bor. På Østlandet kan man gå tørrskodd på ladere fra Østfold til Kristiansand. Da blir det få biler per stasjon. Oppover e6 er det også ganske tett. Anonymkode: 064e6...2b6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #83 Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 19.7.2023 den 8.25): Men det er fortsatt ørten apper Anonymkode: 9367f...3b9 Trenger ikke bruke app for å lade. Heller ikke på Sørlandet. Holder med en liten brikke eller 2 festet på nøkkelen feks. Da tar det ca 0,5 sekunder å starte ladingen. Samme hvilken tilbyder/operatør du skal lade hos. Du rekker å starte mange ladinger på samme tiden det tar å starte fylling av drivstoff. Anonymkode: e0cc3...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #84 Skrevet 29. juli 2023 Men jeg må stille det store spørsmålet: ER det faktisk lange ladekøer slik ryktene sier, eller er dette en myte som er skapt av dem som ikke egentlig har egen erfaring med elbil? Jeg er relativt fersk elbilbruker da jeg nettopp har fått det i jobben, og har pendlet mellom øst og vest noen ganger nå sent i vår og rett før jeg gikk til ferie (Haukelifjellet). Jeg fryktet også at det skulle være lange køer som ryktene sier, men opplevde egentlig ingen kø. Det er mange steder hvor det kanskje bare er en enkelt 50kW hurtiglader, for eksempel utenfor en dagligvarebutikk. Da er det jo litt 50/50 om det står noen der akkurat da, men det har aldri stått flere biler i kø. Hvis man ikke har planlagt hvor man vil lade, men bare leter etter det første man ser, så kan det jo være at man kommer til et sted med få ladere og mye folk. Begge gangene planla jeg stopp på plasser som hadde rikelig med lynladere på 150kW++ for å være sikker, og jeg hadde aldri problemer med å finne ledige ladere. Da kjørte jeg også på tidspunkt som er sånne typiske utfartstidspunkt. Nå er klokken ca 11 og når jeg sjekker kartet i "Elbilappen" som viser hvor mange ladestasjoner som er ledige, så finner jeg ikke en eneste plass hvor alle laderne er tatt. Mange har sikkert begynt å kjøre nå på formiddagen og har litt tid før de må tenke på lading enda. Men jeg skulle tro at en del ville valgt å være tidlig ute, og at vi allerede nå ville sett mye lading. Anonymkode: 3388a...8b3 3
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #85 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): eller er dette en myte som er skapt av dem som ikke egentlig har egen erfaring med elbil? Anonymkode: 3388a...8b3 Mest dette. Skapt av folk som skal kjøre diesel til dem dauer. De som daglig kjører 70 mil i 20 minusgrader, med henger og ikke stopper for å fylle drivstoff på den 70 mil lange, daglige turen sin. Merkelig mange av dem serru. Pluss noen som ikke har fått med seg at det har vært utbygging av ladere jevnt og trutt igjennom flere år, og tror at eneste lademuligheten mellom Oslo-Bergen er Teslaladere på Sollihøgda. Anonymkode: e0cc3...6fa 4 3
-jk- Skrevet 29. juli 2023 #86 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Nå er klokken ca 11 og når jeg sjekker kartet i "Elbilappen" som viser hvor mange ladestasjoner som er ledige, så finner jeg ikke en eneste plass hvor alle laderne er tatt. Mange har sikkert begynt å kjøre nå på formiddagen og har litt tid før de må tenke på lading enda. Men jeg skulle tro at en del ville valgt å være tidlig ute, og at vi allerede nå ville sett mye lading. Anonymkode: 3388a...8b3 Elbilappen viser ikke engang antall ledige stasjoner hos Tesla, som er den største (og rimeligste) ladeoperatøren i Norge. Så virkeligheten er enda bedre enn du ser i den appen da det er særdeles sjelden det er fullt på noen av Tesla-stasjonene. 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2023 #87 Skrevet 29. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mest dette. Skapt av folk som skal kjøre diesel til dem dauer. De som daglig kjører 70 mil i 20 minusgrader, med henger og ikke stopper for å fylle drivstoff på den 70 mil lange, daglige turen sin. Merkelig mange av dem serru. Pluss noen som ikke har fått med seg at det har vært utbygging av ladere jevnt og trutt igjennom flere år, og tror at eneste lademuligheten mellom Oslo-Bergen er Teslaladere på Sollihøgda. Anonymkode: e0cc3...6fa Elbil er noe forbanna søppel. Solgte dritten første vinteren og ser meg aldri tilbake. Anonymkode: 2a1bf...b65
newman01 Skrevet 29. juli 2023 #88 Skrevet 29. juli 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Elbil er noe forbanna søppel. Solgte dritten første vinteren og ser meg aldri tilbake. Anonymkode: 2a1bf...b65 Jaha? Hva var du så misfornøyd med?
Ullvott Skrevet 29. juli 2023 #89 Skrevet 29. juli 2023 Det med lange køer må være en gammel myte som ihuga og kunnskapsløse elbil-hatere elsker å holde liv i. Det kunne nok stemme for noen år siden, den gangen ladenettverket var mye dårligere utbygd, samtidig som tidligere elbiler hadde mye kortere rekkevidde. Som elbilbruker i flere år merker jeg at forskjellen er enorm fra da vi fikk vår første elbil og fram til i dag. I dag er ikke køer noe tema. Det er flust av ladere, og omtrent hver norske bygd har ladestasjoner nå. Det at Teslaladerne nå har åpnet for andre biler gjør virkelig susen. I sommer har jeg kjørt en god rundtur mellom Øst- og Vestlandet, over flere fjelloverganger og besøkt diverse attraksjoner blant fjorder og fjell. Lademulighetene lå tett som hagl, og det var alltid ledige ladere. Jeg kan tenke meg ett eneste problem med køer, og det er at det av og til kan forekomme i enkelte områder hvor det bor heller tynt med folk, og særlig hvis det samtidig er masse sesongturister. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #90 Skrevet 30. juli 2023 Kom akkurat hjem til Telemark etter å ha kjørt fra Elverum. Kjørte med 95% batteri, hjemme med 37%. Tok alt i ett strekk og passerte vel ca 14-15 ladestasjoner fra Tesla og det var ledig plass på samtlige. Så er det ionity osv i tillegg. Ser virkelig ikke problemet med elbil. Anonymkode: 064e6...2b6 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #91 Skrevet 30. juli 2023 Ullvott skrev (21 timer siden): Det med lange køer må være en gammel myte som ihuga og kunnskapsløse elbil-hatere elsker å holde liv i. Det kunne nok stemme for noen år siden, den gangen ladenettverket var mye dårligere utbygd, samtidig som tidligere elbiler hadde mye kortere rekkevidde. Som elbilbruker i flere år merker jeg at forskjellen er enorm fra da vi fikk vår første elbil og fram til i dag. I dag er ikke køer noe tema. Det er flust av ladere, og omtrent hver norske bygd har ladestasjoner nå. Det at Teslaladerne nå har åpnet for andre biler gjør virkelig susen. I sommer har jeg kjørt en god rundtur mellom Øst- og Vestlandet, over flere fjelloverganger og besøkt diverse attraksjoner blant fjorder og fjell. Lademulighetene lå tett som hagl, og det var alltid ledige ladere. Jeg kan tenke meg ett eneste problem med køer, og det er at det av og til kan forekomme i enkelte områder hvor det bor heller tynt med folk, og særlig hvis det samtidig er masse sesongturister. Dovre. Der var det dårlig med ladere og alt for mye turister med elbil for 2 år siden. Ikke turt å kjøre den veien i ferier igjen. Anonymkode: 5f257...bb4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #92 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kom akkurat hjem til Telemark etter å ha kjørt fra Elverum. Kjørte med 95% batteri, hjemme med 37%. Tok alt i ett strekk og passerte vel ca 14-15 ladestasjoner fra Tesla og det var ledig plass på samtlige. Så er det ionity osv i tillegg. Ser virkelig ikke problemet med elbil. Anonymkode: 064e6...2b6 Fullt lasta eller alene? Anonymkode: fcb2a...e02
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #93 Skrevet 30. juli 2023 Ullvott skrev (21 timer siden): Det med lange køer må være en gammel myte som ihuga og kunnskapsløse elbil-hatere elsker å holde liv i. Det kunne nok stemme for noen år siden, den gangen ladenettverket var mye dårligere utbygd, samtidig som tidligere elbiler hadde mye kortere rekkevidde. Som elbilbruker i flere år merker jeg at forskjellen er enorm fra da vi fikk vår første elbil og fram til i dag. I dag er ikke køer noe tema. Det er flust av ladere, og omtrent hver norske bygd har ladestasjoner nå. Det at Teslaladerne nå har åpnet for andre biler gjør virkelig susen. I sommer har jeg kjørt en god rundtur mellom Øst- og Vestlandet, over flere fjelloverganger og besøkt diverse attraksjoner blant fjorder og fjell. Lademulighetene lå tett som hagl, og det var alltid ledige ladere. Jeg kan tenke meg ett eneste problem med køer, og det er at det av og til kan forekomme i enkelte områder hvor det bor heller tynt med folk, og særlig hvis det samtidig er masse sesongturister. Som sagt, kjører elbil selv. Men ja- midt i turistgryta, det stemmer. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dovre. Der var det dårlig med ladere og alt for mye turister med elbil for 2 år siden. Ikke turt å kjøre den veien i ferier igjen. Anonymkode: 5f257...bb4 Jepp, er sånn fortsatt. Anonymkode: 9367f...3b9
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #94 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 11.18): Men jeg må stille det store spørsmålet: ER det faktisk lange ladekøer slik ryktene sier, eller er dette en myte som er skapt av dem som ikke egentlig har egen erfaring med elbil? Jeg er relativt fersk elbilbruker da jeg nettopp har fått det i jobben, og har pendlet mellom øst og vest noen ganger nå sent i vår og rett før jeg gikk til ferie (Haukelifjellet). Jeg fryktet også at det skulle være lange køer som ryktene sier, men opplevde egentlig ingen kø. Det er mange steder hvor det kanskje bare er en enkelt 50kW hurtiglader, for eksempel utenfor en dagligvarebutikk. Da er det jo litt 50/50 om det står noen der akkurat da, men det har aldri stått flere biler i kø. Hvis man ikke har planlagt hvor man vil lade, men bare leter etter det første man ser, så kan det jo være at man kommer til et sted med få ladere og mye folk. Begge gangene planla jeg stopp på plasser som hadde rikelig med lynladere på 150kW++ for å være sikker, og jeg hadde aldri problemer med å finne ledige ladere. Da kjørte jeg også på tidspunkt som er sånne typiske utfartstidspunkt. Nå er klokken ca 11 og når jeg sjekker kartet i "Elbilappen" som viser hvor mange ladestasjoner som er ledige, så finner jeg ikke en eneste plass hvor alle laderne er tatt. Mange har sikkert begynt å kjøre nå på formiddagen og har litt tid før de må tenke på lading enda. Men jeg skulle tro at en del ville valgt å være tidlig ute, og at vi allerede nå ville sett mye lading. Anonymkode: 3388a...8b3 Myte. Vi kjørte Oslo - Molde i sommer, med BMW. Opplevde ingen ladekø. Unngår selvfølgelig å lade der «alle» lader, f.eks Strandtorget og Dombås. Bruker Tesla supercharger på Vinstra, det funker fjell hver gang. Masse ledig hver gang vi er der. Anonymkode: 579c6...e52 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #95 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 29.7.2023 den 14.14): Elbil er noe forbanna søppel. Solgte dritten første vinteren og ser meg aldri tilbake. Anonymkode: 2a1bf...b65 Motsatt erfaring hos meg. Solgte til slutt både bensin+diesel og byttet til EL. Fatter ikke at ikke jeg gjorde det før 😊 Anonymkode: e0cc3...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #96 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Myte. Vi kjørte Oslo - Molde i sommer, med BMW. Opplevde ingen ladekø. Unngår selvfølgelig å lade der «alle» lader, f.eks Strandtorget og Dombås. Bruker Tesla supercharger på Vinstra, det funker fjell hver gang. Masse ledig hver gang vi er der. Anonymkode: 579c6...e52 Jeg ladet på strandtorget en Lørdag formiddag nå i fellesferien på vei til hytta. Ladet der mandagen uken etter på vei hjem også. Var flere ledige ladere begge dagene. Samme på Dombås. Så flere ledige ladere da jeg kjørte forbi. Men ja. Strandtorget og Dombås er absolutt «belastede» områder for lading i ferie. Anonymkode: e0cc3...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #97 Skrevet 30. juli 2023 Jeg sjekket igjen nå mellom kl 16:00 og 16:30. Idag er det søndag, mange som reiser hjem og skal på jobb imorgen. Tenker at mange kanskje har kjørt sånn rundt 11-12-13 og at ladebehovet bør være på toppen nå, evt at folk stopper for en matpause. Sjekket tilfeldige langs E16 mellom Bergen og Oslo, samt Hardangervidden, og noen av de typiske stoppestedene som Gol, Geilo osv. Mange hvor jeg ikke får sjekket status også, som eventuelt kommer i tillegg til de som er ledige. I det store og hele så er det ledige ladere nesten overalt. Noen steder hvor det kun er 1 lader, så er kanskje den tatt. Noen steder er kanskje alle lynladere tatt, men det er fortsatt 50kW hurtigladere. Jeg ser ikke den store ladekrisen og ladekøen. Anonymkode: 3388a...8b3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #98 Skrevet 30. juli 2023 Jeg har kjørt Oslo Bergen og fra Danmark til Kroatia 4-5 ganger de siste årene med både tesla ig polestar. Aldri hatt en eneste ladekø. Anonymkode: d0628...4dc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #99 Skrevet 30. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fullt lasta eller alene? Anonymkode: fcb2a...e02 2 barn og nok bagasje til oss tre for tre dager. Så fullastet ja 😆 Anonymkode: 064e6...2b6
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2023 #100 Skrevet 30. juli 2023 Siste søndag i fellesferien, endel biler på veien på Østlandet. Bør være gode muligheter for ladekø. Her er oversikten over de fleste av Tesla sine ladere i Telemark, Vestfold og Østfold. Ikke kø et sted. Anonymkode: 064e6...2b6 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå