AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #101 Skrevet 31. juli 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Dovre. Der var det dårlig med ladere og alt for mye turister med elbil for 2 år siden. Ikke turt å kjøre den veien i ferier igjen. Anonymkode: 5f257...bb4 Dombås (rett sør for Dovre) er vel det stedet i Norge med flest ladere Anonymkode: 8f0f2...6cf
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #102 Skrevet 31. juli 2023 Langs europaveien her jeg bor er det en Tesla stasjon, der er det ofte fullt og gjerne kø. Like ved er det en service stasjon, hvor jeg har kaffe-, drivstoff- og bilvask avtale. Det er også andre ladere der, og ser ofte en Tesla på de andre laderne. Har aldri sett en annen bil på Tesla ladere. Slik har det vært i årevis. Har vanskelig for å tro det er eneste Tesla stasjonen i landet som har kø. I følge venninne som kjører Tesla er det visst tilfelle, hun påstår Tesla ladere aldri har kø, det er derfor jeg har lagt ekstra godt merke til dette. Jeg kjørte i sommer forbi en ladestasjon på en fjellovergang, og det var kø som strakk seg ut i hovedveien, det var Teslaer i den køen. Kanskje de bare sto der for morro skyld? For det er visst aldri ladekø. Elbil er helt uproblematisk. Var med en venninne som skulle lade på Geilo i vinterferien, der var det også vanvittig med kø. Alle ulike merker sto og ventet på å lade. Det var definitivt Teslaer der også. Det blir litt for dumt å si det aldri er lade trøbbel, aldri kø, bare fordi msn selv ikke har opplevd det. Samme hvilken bil man kjører. Det er jo bare å åpne øynene så ser man jo virkeligheten rundt seg. Jeg har også elbil, har hatt flere opp gjennom årene. Det har sine fordeler, der er mye positivt. Vi er flere sjåfører i husholdningen, og har flere biler å velge mellom, vi velger bil etter behov. Fordi om elbil har mange fordeler, er det å si det ikke er utfordringer temmelig rart. Anonymkode: 9a9cc...c07
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #103 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Langs europaveien her jeg bor er det en Tesla stasjon, der er det ofte fullt og gjerne kø. Like ved er det en service stasjon, hvor jeg har kaffe-, drivstoff- og bilvask avtale. Det er også andre ladere der, og ser ofte en Tesla på de andre laderne. Har aldri sett en annen bil på Tesla ladere. Slik har det vært i årevis. Har vanskelig for å tro det er eneste Tesla stasjonen i landet som har kø. I følge venninne som kjører Tesla er det visst tilfelle, hun påstår Tesla ladere aldri har kø, det er derfor jeg har lagt ekstra godt merke til dette. Jeg kjørte i sommer forbi en ladestasjon på en fjellovergang, og det var kø som strakk seg ut i hovedveien, det var Teslaer i den køen. Kanskje de bare sto der for morro skyld? For det er visst aldri ladekø. Elbil er helt uproblematisk. Var med en venninne som skulle lade på Geilo i vinterferien, der var det også vanvittig med kø. Alle ulike merker sto og ventet på å lade. Det var definitivt Teslaer der også. Det blir litt for dumt å si det aldri er lade trøbbel, aldri kø, bare fordi msn selv ikke har opplevd det. Samme hvilken bil man kjører. Det er jo bare å åpne øynene så ser man jo virkeligheten rundt seg. Jeg har også elbil, har hatt flere opp gjennom årene. Det har sine fordeler, der er mye positivt. Vi er flere sjåfører i husholdningen, og har flere biler å velge mellom, vi velger bil etter behov. Fordi om elbil har mange fordeler, er det å si det ikke er utfordringer temmelig rart. Anonymkode: 9a9cc...c07 Skal ikke spørre hvor det er siden du da skriver hvor du bor. Men det er et par gamle Tesla - stasjoner som egentlig burde bli lagt ned pga dårlig oppsett. For eksempel de to nederst i lierbakkene. Der er/var det ofte kø pga folk i nærområdet som brukte de som hjemmeladere. Blitt vesentlig bedre etter at Liertoppen med sine 40+ v2 ladere åpnet. Jeg kjører mye mellom Telemark / Vestfold / Oslo og videre opp mot Innlandet så vet ikke mye om hvordan ting er på feks vestlandet eller nordover. Men på kun den strekningen, langs e18 og e6, er det 17 Tesla ladestasjoner. I går, en av de mest belastede dagene i året mtp trafikk, på det mest belastende tidspunktet, var det ikke ladekø på en av de. Anonymkode: 064e6...2b6 1
-jk- Skrevet 31. juli 2023 #104 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal ikke spørre hvor det er siden du da skriver hvor du bor. Men det er et par gamle Tesla - stasjoner som egentlig burde bli lagt ned pga dårlig oppsett. For eksempel de to nederst i lierbakkene. Der er/var det ofte kø pga folk i nærområdet som brukte de som hjemmeladere. Anonymkode: 064e6...2b6 Høres ut som Lier ja. Siden det heller ikke er andre Teslaer som lader der, de to på Lier er to av de få som ikke er åpnet for andre merker. Samtidig er det andre ladere rett ved siden av. Men Lier er svært lett å unngå da. Jeg lader på Liertoppen eller Hokksund avhengig av hvilken vei jeg kjører. Der er det aldri kø. Dombås er et turistkaos uten like på sommeren, det er til tider vanskelig å komme bort til laderne pga. alle bilene. Bør helst unngås, jeg lader på Vinstra eller Hjerkinn. 2
newman01 Skrevet 31. juli 2023 #105 Skrevet 31. juli 2023 Espa er også kaos, men det er i hovedsak bollespisere som lager det. Med bollekø (både el og fossil) er det tidvis vanskelig å komme seg til laderne på øvre platå 2
-jk- Skrevet 31. juli 2023 #106 Skrevet 31. juli 2023 (endret) newman01 skrev (11 minutter siden): Espa er også kaos, men det er i hovedsak bollespisere som lager det. Med bollekø (både el og fossil) er det tidvis vanskelig å komme seg til laderne på øvre platå Har aldri stoppet der men Tesla bygger 20 ladestasjoner på Innlandsporten noen få kilometer nærmere Hamar. De har også 44 stk. på Nebbenes ved Minnesund, så Espa blir relativt enkel å unngå for de fleste. Om man ikke vil ha bolle da Endret 31. juli 2023 av -jk- 4
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #107 Skrevet 31. juli 2023 -jk- skrev (46 minutter siden): Har aldri stoppet der men Tesla bygger 20 ladestasjoner på Innlandsporten noen få kilometer nærmere Hamar. De har også 44 stk. på Nebbenes ved Minnesund, så Espa blir relativt enkel å unngå for de fleste. Om man ikke vil ha bolle da Når det koster flere millioner kun for trafo som måtte til for elbillading, sier det seg selv at det er kostbart å bygge ut der folk stopper. Dette var oppe i nyhetene for få år siden, og eier av Bolleland var rimelig oppgitt hvor kostbart det var. For om Du ikke stopper på Espa, er det svært mange andre som gjør nettopp dèt. Anonymkode: fcb2a...e02
-jk- Skrevet 31. juli 2023 #108 Skrevet 31. juli 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Når det koster flere millioner kun for trafo som måtte til for elbillading, sier det seg selv at det er kostbart å bygge ut der folk stopper. Dette var oppe i nyhetene for få år siden, og eier av Bolleland var rimelig oppgitt hvor kostbart det var. For om Du ikke stopper på Espa, er det svært mange andre som gjør nettopp dèt. Anonymkode: fcb2a...e02 Nå er det jo svært sjelden at de som driver forretninger og lignende også betaler for utbygging da. Normalt stiller man areal til disposisjon vederlagsfritt, f.eks til Tesla, og så setter de opp ladestasjoner på området. Testa får gratis tomteplass og de som eier tomta nyter godt av trafikken dit (som da selvsagt fører til mer trafikk i forretninger og spisesteder rundt tomta). Om Tesla klasker opp en trafo til 2 millioner for å dekke 40 ladeplasser så er det kun 50.000,- per ladeplass. Må man ha ny trafo for å kun bygge to plasser blir det selvsagt mye mindre økonomisk å bygge ut. Derfor har Tesla så store fordeler fremfor de som bygger ut i mindre skala, de betaler mye mindre per ladeplass pga. volum og at de også produserer selve ladeutstyret selv. Dermed kan de også levere ladestrøm til halve prisen av det mange av konkurrentene tar. 3
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #109 Skrevet 31. juli 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Når det koster flere millioner kun for trafo som måtte til for elbillading, sier det seg selv at det er kostbart å bygge ut der folk stopper. Dette var oppe i nyhetene for få år siden, og eier av Bolleland var rimelig oppgitt hvor kostbart det var. For om Du ikke stopper på Espa, er det svært mange andre som gjør nettopp dèt. Anonymkode: fcb2a...e02 Snakk om å flytte målstreken for hver eneste argument som blir presentert. All utbygging av infrastruktur er dyrt, det er mye billigere å bygge hurtigladere enn å bygge en bensinstasjon. Mange steder trengs det ikke trafo engang for det er ledig kapasitet på nettet. Ladeplasser kan også plasseres mye mer fleksibelt enn en bensinstasjon. Anonymkode: 993db...269 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2023 #110 Skrevet 31. juli 2023 1 hour ago, -jk- said: Nå er det jo svært sjelden at de som driver forretninger og lignende også betaler for utbygging da. Normalt stiller man areal til disposisjon vederlagsfritt, f.eks til Tesla, og så setter de opp ladestasjoner på området. Testa får gratis tomteplass og de som eier tomta nyter godt av trafikken dit (som da selvsagt fører til mer trafikk i forretninger og spisesteder rundt tomta). Om Tesla klasker opp en trafo til 2 millioner for å dekke 40 ladeplasser så er det kun 50.000,- per ladeplass. Må man ha ny trafo for å kun bygge to plasser blir det selvsagt mye mindre økonomisk å bygge ut. Derfor har Tesla så store fordeler fremfor de som bygger ut i mindre skala, de betaler mye mindre per ladeplass pga. volum og at de også produserer selve ladeutstyret selv. Dermed kan de også levere ladestrøm til halve prisen av det mange av konkurrentene tar. Nå har det til og med vært så lukrativt å ha (Tesla) ladere ved det man har på tomta at Tesla har fått betalt for å legge ladestasjoner til enkelte steder Anonymkode: 8f0f2...6cf 1 1
Angelheart2 Skrevet 1. august 2023 #111 Skrevet 1. august 2023 Jeg har kjørt el-bil i snart 6 år og har kun en gang opplevd ladekø og det var nå i sommer. Eneste grunnen til at jeg da sto i kø var at jeg ville bruke en lader fra Ionity.... hadde jeg valgt annen leverandør hadde jeg sluppet køen, men med abonnement så betaler jeg kun 1,65 pr kWh hos Ionity, mot over 6,- på andre ladere, så da sto jeg heller litt i kø. Jeg kjørte Leaf i 5 år uten å stå i kø en eneste gang, for øvrig. Bor et sted på Østlandet med veldig mange ladere, både stor Tesla-stasjon og en hel drøss med andre ladere, men den eneste plassen jeg ser det er kø i helgene er på Ionity-laderne. Vet at både KIA og Audi leverte biler med ett års gratis abonnement på Ionity en periode, så det kan nok hende det er derfor køen der er størst for øyeblikket. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #112 Skrevet 5. august 2023 Det blir flere og flere elbiler med lang rekkevidde, 400+ km. Disse klarer turen, og ofte returen også, uten lang og dyr hurtiglading. Dette i seg selv gjør at selv om antall elbiler fortsatt øker så vil hurtigladebehovet ikke øke lineært med dette. Anonymkode: 45b06...d45
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #113 Skrevet 5. august 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Det blir flere og flere elbiler med lang rekkevidde, 400+ km. Disse klarer turen, og ofte returen også, uten lang og dyr hurtiglading. Dette i seg selv gjør at selv om antall elbiler fortsatt øker så vil hurtigladebehovet ikke øke lineært med dette. Anonymkode: 45b06...d45 Hvilken tur? De fleste hurtigladere ladere gir 50kw, og da tar det evigheter å lade et batteri med kapasitet på 75kwt. Det står at batteriet kan ta i mot 180kw, men det er mest i teorien, varer ikke mange minuttene de gangene man faktisk får tak i en lynlader, men det spiller enda mindre rolle når de fleste laderne max gir 50 kw, og ikke alltid det heller. Store batteri ligger økt beslag på ladestasjonene, de frigjør ikke kapasitet. Se rundt deg når du er ute å kjører. Du ser like ofte store SUVer, med lang rekkevidde som en gammel Golf eller Leaf stå og lade. Jeg har kjørt elbil i mange år, og har hatt ulike biler. Jo flere elbiler biler på veiene, jo mindre ladekapasitet. De som aldri har vært i ladekø ha nok ikke så mange km bak seg i en elbil. Anonymkode: 9a9cc...c07 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #114 Skrevet 6. august 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken tur? De fleste hurtigladere ladere gir 50kw, og da tar det evigheter å lade et batteri med kapasitet på 75kwt. Det står at batteriet kan ta i mot 180kw, men det er mest i teorien, varer ikke mange minuttene de gangene man faktisk får tak i en lynlader, men det spiller enda mindre rolle når de fleste laderne max gir 50 kw, og ikke alltid det heller. Store batteri ligger økt beslag på ladestasjonene, de frigjør ikke kapasitet. Se rundt deg når du er ute å kjører. Du ser like ofte store SUVer, med lang rekkevidde som en gammel Golf eller Leaf stå og lade. Jeg har kjørt elbil i mange år, og har hatt ulike biler. Jo flere elbiler biler på veiene, jo mindre ladekapasitet. De som aldri har vært i ladekø ha nok ikke så mange km bak seg i en elbil. Anonymkode: 9a9cc...c07 Hvor er det du lader? Anonymkode: 8f0f2...6cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #115 Skrevet 6. august 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvor er det du lader? Anonymkode: 8f0f2...6cf Vel jeg lader hovedsakelig hjemme. Jeg har ingen faste steder jeg hurtiglader, det kommer jo an på hvor jeg er og hvor jeg skal når behovet melder seg. Jeg har alle/de fleste lade apper. Anonymkode: 9a9cc...c07
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #116 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 15.16): Jeg ser alle anbefaler å kjøpe elbil nå, men er dere virkelig fornøyd med det kaoset som er når man skal kjøre litt lenger med elbilen? Det er timevis å vente i ladekø, ørten ulike apper man må installere for å kunne lade, er man så uheldig å ha en leaf har de fleste stasjoner kun et par chademo-ladere (som regel er de opptatt fordi noen lader ccs på den andre siden), man må vente minst 30 minutter på at bilen lades opp (kun til 80%, aldri fullt) og rekkevidden er fortsatt latterlig lav om man ikke kjøper bil til minst 300.000. Veinett og ladestasjoner er ikke klar for elbil-revolusjonen, er det bare jeg som legger merke til det? Elbilen gir fordeler til de rike, men de rike trenger ikke det. Anonymkode: 9367f...3b9 Tuller du? De rike er jo de som vanligvis forurenser aller mest. Nå har de rike begynt å forurense mindre enn snittet med bilkjøringen sin. Mulig at de rike ikke trengte det, men det gjør miljøet. En elbil er noe mer miljøvennlig enn en vanlig bil, men ekstremt mye mer miljøvennlig enn en riking-bil. Anonymkode: 3e8de...2d6 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #117 Skrevet 6. august 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tuller du? De rike er jo de som vanligvis forurenser aller mest. Nå har de rike begynt å forurense mindre enn snittet med bilkjøringen sin. Mulig at de rike ikke trengte det, men det gjør miljøet. En elbil er noe mer miljøvennlig enn en vanlig bil, men ekstremt mye mer miljøvennlig enn en riking-bil. Anonymkode: 3e8de...2d6 Det som forurenser minst er å kjøre bilene man har i flere år. Ikke skifte bil for ofte, reparere og fikse. Kjør bilen i minst 10 år, gjerne 20. Anonymkode: 9a9cc...c07 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #118 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det som forurenser minst er å kjøre bilene man har i flere år. Ikke skifte bil for ofte, reparere og fikse. Kjør bilen i minst 10 år, gjerne 20. Anonymkode: 9a9cc...c07 Å kjøre biler i mindre enn 20 år er bruk og kast, og det er naturligvis det som forurenser mest. Problemet er bare at ingen gidder å produsere holdbare biler lengre når de allikevel byttes ut etter 8-10 år. Skal man ha en god, holdbar bil bør man nok se etter noe som er produsert før 2010. Anonymkode: 2a1bf...b65
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #119 Skrevet 6. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det som forurenser minst er å kjøre bilene man har i flere år. Ikke skifte bil for ofte, reparere og fikse. Kjør bilen i minst 10 år, gjerne 20. Anonymkode: 9a9cc...c07 Nei, det som forurenser minst er å ikke kjøre i det hele tatt. De fleste bilturer er under 5 km. En strekning de fleste kan ta, i hvert fall burde kunne ta, på sykkel med eller uten batteri eller beina. Noe som også lønner seg i form av bedret helse. Anonymkode: 45b06...d45
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #120 Skrevet 6. august 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken tur? De fleste hurtigladere ladere gir 50kw, og da tar det evigheter å lade et batteri med kapasitet på 75kwt. Det står at batteriet kan ta i mot 180kw, men det er mest i teorien, varer ikke mange minuttene de gangene man faktisk får tak i en lynlader, men det spiller enda mindre rolle når de fleste laderne max gir 50 kw, og ikke alltid det heller. Store batteri ligger økt beslag på ladestasjonene, de frigjør ikke kapasitet. Se rundt deg når du er ute å kjører. Du ser like ofte store SUVer, med lang rekkevidde som en gammel Golf eller Leaf stå og lade. Jeg har kjørt elbil i mange år, og har hatt ulike biler. Jo flere elbiler biler på veiene, jo mindre ladekapasitet. De som aldri har vært i ladekø ha nok ikke så mange km bak seg i en elbil. Anonymkode: 9a9cc...c07 De fleste kjører ikke 1000 km daglig. De flestes langturer er under 500 km og da vil de fleste nyere elbiler klare seg med kun hjemmelading og evt sakte destinasjonslading for returen. Dvs lading f eks når man sover når det ikke spiller noen rolle om det tar en eller sju timer. De få gangene man trenger hurtiglading på veien blir da klattladinger på 10-20 minutter for å komme helt hjem og dette er for de gjennomsnittlige uansett nødvendige tisse-/matpauseminutter på langetur. Fanatiske elbilkritikere må finne opp stadig mer ekstreme mennesketyper som de kan late som de bryr seg om for å holde tritt med at stadig flere elbiler kan kjøre lengre og at ladestasjonene blir flere og kraftigere. Det er nesten komisk. Anonymkode: 45b06...d45 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå