Gå til innhold

Timevis å vente i ladekø!


Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken brukt elbil bør jeg kjøpe hvis jeg har 80 tusen til rådighet? Jeg kjører en del langturer mellom øst- og vestlandet, og så vil jeg gjerne kunne bruke tesla sine ladere.

Anonymkode: 49ec2...fe4

Tror ikke det finnes elbiler på markedet med CCS-plugg til 80k. Da må du nok vente noen år. Rundt 150k så begynner det å hjelpe. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sirah skrev (1 time siden):

Hvordan er lademulighetene nedover i Europa nå egentlig? Her i norge er vel EL-bil sjeldent noe problem. Kjenner flere som har vært på bilferie nedover i Europa med EL-bil og sier det var et helvete pga lang avstand mellom ladestasjoner. Dette er dog noen år siden, så det kan jo være annerledes nå :)

Her får du i hvert fall oversikt over Teslas nett:

https://supercharge.info/map

AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (4 minutter siden):

Stort sett ingen har råd til bolig da, med andre ord. For der er jo banken deleier for nesten alle. Bedre å spare i 20 år først, mens man bor i kjelleren hjemme hos mor?

🙄

Ingen vil påstå at å kjøpe bolig er dyrt eller?

Jeg vet ikke hvordan du definerer «dyrt». Men å kjøpe en ting man ikke har penger til betyr at for deg er den tingen dyr. 

Om du kunne cashe ut bilen din, så er den nødvendigvis ikke dyr for din del. 

Samme gjelder om du skal kjøpe en ting som man kan få tilsvarende langt rimeligere, da er det dyrt. 

Samme gjelder om du må belåne det du kjøper. Om du må låne penger for å kjøpe bil og gjør banken til medeier, så blir bilen langt dyrere innen du har betalt ned banken sin eierdel i form av renter+nedbetaling.

En Rolex er dyr, sammenlignet med en Casio.

En ny Tesla er dyrt sammenlignet med en brukt Leaf.

Dette er virkelig ikke vanskelig.

Selv kjøpte vi ny El-bil for 3 uker siden. Den er ikke belånt. Vi hadde midler på konto fordi vi har lav belåning på huset (lite gjeld med tilsvarende muligheter for sparing) og godt med midler i fond vi har hatt god avkastning på over tid.

Er snart 30 år siden jeg bodde hjemme hos mor.

Anonymkode: e0cc3...6fa

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Selv kjøpte vi ny El-bil for 3 uker siden. Den er ikke belånt. Vi hadde midler på konto fordi vi har lav belåning på huset (lite gjeld med tilsvarende muligheter for sparing) og godt med midler i fond vi har hatt god avkastning på over tid.

Siden du har tømt fondet ditt for å kjøpe en bil har du også betalt dyrt for bilen. Mange vil nok si unødvendig dyrt, siden det er 37,48% skatt på utbytte og overskudd på kapitalinntekter. 

Om du istedenfor hadde økt belåning på huset og latt fondet stå urørt kunne du antagelig hatt mer penger om 10 år... 

Av og til er lån faktisk hensiktsmessig og fornuftig. 

Skrevet

Hei ts. Faen. Lite strøm. Må finne lader men har ikke ti timer på meg i dag. Hjelp!!

27358642-0342-4C50-9590-D83034CD2B8E.jpeg

  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvilken brukt elbil bør jeg kjøpe hvis jeg har 80 tusen til rådighet? Jeg kjører en del langturer mellom øst- og vestlandet, og så vil jeg gjerne kunne bruke tesla sine ladere.

Anonymkode: 49ec2...fe4

Det finnes ikke. Du får ingen elbil med ok rekkevidde og som kan bruke Teslas ladere under 300.000. 

Sharjeelovich skrev (2 minutter siden):

Hei ts. Faen. Lite strøm. Må finne lader men har ikke ti timer på meg i dag. Hjelp!!

27358642-0342-4C50-9590-D83034CD2B8E.jpeg

Anbefaler den store ladestasjonen utenfor Tvedestrand. De har rundt 20 ladere og bare en times ventetid 👍🏻

Anonymkode: 9367f...3b9

  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes ikke. Du får ingen elbil med ok rekkevidde og som kan bruke Teslas ladere under 300.000. 

Anbefaler den store ladestasjonen utenfor Tvedestrand. De har rundt 20 ladere og bare en times ventetid 👍🏻

Anonymkode: 9367f...3b9

Haha. Fra spøk til revolver. Eier man el-bil uten el-lader hjemme, så er det langt dyrere og mer stress enn bensin/diesel. Var sånn de første ukene jeg kjøpte cross turismoen. Stress og jææææævlig dyrt å lade ute annenhver dag. Har man lader hjemme er det enkelt å holde strømmen til ca 80%, som tilsvarer noen hundre KM som egentlig er mer enn godt nok. Tar meg ca 15-20m å hurtiglade fra 5-70/80% og aldri opplevd noe ladekø, men faen jeg var frustrert de første ukene.

 

redigert: forøvrig funker ikke alle tesla ladere på alle biler, kun noen stasjoner.

Endret av Sharjeelovich
Skrevet

Etter vår første langtur etter at vi kjøpte elbil kan jeg si meg enig i at det er litt frustrerende. Måtte ikke vente på ledig lader spesielt lenge, men styr mer apper som må lastes ned og ventetid på at den faktisk skal lade. Dog er det i det store og det hele verdt det i hverdagen.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sharjeelovich skrev (1 minutt siden):

Haha. Fra spøk til revolver. Eier man el-bil uten el-lader hjemme, så er det langt dyrere og mer stress enn bensin/diesel. Var sånn de første ukene jeg kjøpte cross turismoen. Stress og jææææævlig dyrt å lade ute annenhver dag. Har man lader hjemme er det enkelt å holde strømmen til ca 80%, som tilsvarer noen hundre KM som egentlig er mer enn godt nok. Tar meg ca 15-20m å hurtiglade fra 5-70/80% og aldri opplevd noe ladekø, men faen jeg var frustrert de første ukene.

Ja, om man har råd til en bil til minst 300.000 kan man få ok rekkevidde. Legger man til mulighet for hjemmelading, så kan det bli billig å kjøre bil. Men det er fortsatt ørten apper og kø ved ladestasjonene (i alle fall er det det her på Sørlandet). 

Jeg synes det er rart at ikke flere reagerer på det jeg skriver om. I tillegg hvor utrolig skeivfordelt disse elbilfordelene blir -  de som ikke har masse penger og en plass å lade må enten kjøpe en billig elbil med chademo-kontakt, som i praksis er ubrukelig til annet enn turer til nærbutikken, eller en fossilbil som er mye dyrere i drift. 

Man belønner de med enebolig og høy inntekt med å fjerne avgifter, redusere bompenger og billig drivstoff 🙄
 

Anonymkode: 9367f...3b9

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (På 18.7.2023 den 10.53):

Hvordan er lademulighetene nedover i Europa nå egentlig? Her i norge er vel EL-bil sjeldent noe problem. Kjenner flere som har vært på bilferie nedover i Europa med EL-bil og sier det var et helvete pga lang avstand mellom ladestasjoner. Dette er dog noen år siden, så det kan jo være annerledes nå :)

Vi har kjørt gjennom Europa i flere somre på rad. For 3 år siden var det ikke voldsomt store lademuligheter, men det har blitt en god del mer siden da. Det er med Tesla, vet ikke med andre biler.

Kjørte forøvrig fra Sverige og til Norge i dag, null kø på ladestasjoner.

Anonymkode: b9e0e...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 10.39):

Jeg får på ganske mange mil med samme tid med lading. Rekker en tur på toalettet mens bilen fyller seg selv, og så koble av lading og kjøre. 5-10 min pause når en kjører 50 mil er litt greit å innvilge seg uansett

Anonymkode: 23d9c...4fc

Ja men det er jo bra ? :) 

AnonymBruker
Skrevet

 

Anonymkode: f78f0...3db

AnonymBruker
Skrevet

 

Anonymkode: f78f0...3db

AnonymBruker
Skrevet

Hva får du ut av slik nedsnakking basert på uvitenhet? Har kjørt land og strand med elbil i tre år og aldri opplevd ladekø. Langturer på 600km ca seks ganger i året. Selv ikke i den verste påsketrafikken. Antall apper er bare tre, egentlig hadde det gått bra med to. Det klarer de fleste fint å håndtere.

Anonymkode: 45b06...d45

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var lange køer ved flere hurtigladere i dag. Fant heldigvis en der jeg bare måtte vente i 20 minutter.

Anonymkode: 8df53...249

AnonymBruker
Skrevet

Har tesla 3 og har ladet på hurtiglader 3 ganger på 1,5 år så det er ikke noe problem for oss. Uten hjemmelading er elbil håpløst. Men fortsatt tilgode å se kø på en tesla hurtiglader.

Anonymkode: 08ef3...8a4

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 15.16):

Jeg ser alle anbefaler å kjøpe elbil nå, men er dere virkelig fornøyd med det kaoset som er når man skal kjøre litt lenger med elbilen? Det er timevis å vente i ladekø, ørten ulike apper man må installere for å kunne lade, er man så uheldig å ha en leaf har de fleste stasjoner kun et par chademo-ladere (som regel er de opptatt fordi noen lader ccs på den andre siden), man må vente minst 30 minutter på at bilen lades opp (kun til 80%, aldri fullt) og rekkevidden er fortsatt latterlig lav om man ikke kjøper bil til minst 300.000. 

Veinett og ladestasjoner er ikke klar for elbil-revolusjonen, er det bare jeg som legger merke til det? Elbilen gir fordeler til de rike, men de rike trenger ikke det. 

Anonymkode: 9367f...3b9

Hvem er alle?Du mener media?

Anonymkode: 199ea...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Kjørt kun elbil siden 2018. Det har blitt ca 35 langturer på 34 mil, en bilferie til nabolandet som varte en ukes tid. Og to bilferier i Norge. 

Totalt sett ca 110.000 km fordelt på utfartsdager, helligdager, ferier og vanlig kjøring. 

Sto i ladekø 2-3 ganger i 2018/starten av 2019. Ellers har det ikke skjedd siden. 

Ja, man kommer jo lenger med fossilbil. Men etter 20-25 mil er jeg klar for pause, ungene er ihvertfall klare for det. Mens bilen kan kjøre ca 25 mil til. Innen barna har vært på toalettet og jeg har kjøpt noe å drikke, er bilen omtrent på 80-90% igjen. Om jeg gidder å lade da, ikke alltid jeg gjør det faktisk. 

Når 90% av nybilsalget et elektrisk, blir det for dumt å peke på fossilbilen og skryte av rekkevidde og "6 min å fylle tanken". Det behovet er så smalt at det i alle praktiske formål ikke eksisterer for folk flest. 

Anonymkode: 064e6...2b6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/17/2023 at 4:01 PM, AnonymBruker said:

Eeeh nei, virkelig ikke. Det er en helt hinsides svindyr bil.

Anonymkode: 7fc31...817

Ikke ny nei. Mye penger (alt for mye), men det er det nye biler koster nå om man har litt krav til den. Vi har ikke råd til så mye penger på bil, men det gjelder alle nye biler med plass til 3 unger som vi har som hovedkrav.

Anonymkode: 25158...329

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.7.2023 den 4.12):

Hva får du ut av slik nedsnakking basert på uvitenhet? Har kjørt land og strand med elbil i tre år og aldri opplevd ladekø. Langturer på 600km ca seks ganger i året. Selv ikke i den verste påsketrafikken. Antall apper er bare tre, egentlig hadde det gått bra med to. Det klarer de fleste fint å håndtere.

Anonymkode: 45b06...d45

Det er ikke basert på uvitenhet, men personlig erfaring. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, man kommer jo lenger med fossilbil. Men etter 20-25 mil er jeg klar for pause, ungene er ihvertfall klare for det. Mens bilen kan kjøre ca 25 mil til. Innen barna har vært på toalettet og jeg har kjøpt noe å drikke, er bilen omtrent på 80-90% igjen. Om jeg gidder å lade da, ikke alltid jeg gjør det faktisk. 

Når 90% av nybilsalget et elektrisk, blir det for dumt å peke på fossilbilen og skryte av rekkevidde og "6 min å fylle tanken". Det behovet er så smalt at det i alle praktiske formål ikke eksisterer for folk flest. 

Anonymkode: 064e6...2b6

Her jeg bor er det faktisk ladekø hele tiden. Den eneste forklaringen jeg kan finne på at andre ikke opplever det, er at de har lang rekkevidde (altså dyre biler) og dermed ikke behøver å lade så ofte på hurtigladere. 

Det er fortsatt MANGE som ikke har mulighet til å lade hjemme, og rimelige elbiler kjører knapt 100 km på en god dag. 

Anonymkode: 9367f...3b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...