Gå til innhold

Timevis å vente i ladekø!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Over 500000 er ikke «vanlig bil». 

Anonymkode: cdba5...765

Jo 500 000 er helt vanlig for en ny familiebil 

Anonymkode: 8f0f2...6cf

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, ikke alle vi andre.

Anonymkode: 7477e...ed5

Neida, noen har et tidsbegrenset Ionity-abonnement inkludert med bilen som gjør at de lader enda rimeligere der. Men de fleste havner nok over på Tesla på sikt tenker jeg, når inkluder abb. går ut på dato. Ionity tilbyr abonnement til kjøp akkurat som Tesla, men etter hva jeg skjønner har de 12 mnd. binding så man kan ikke anskaffe det f.eks kun for sommerferien slik du kan hos Tesla. Dessuten har vel Tesla svært mange flere lokasjoner, og de bygger også ut raskere slik at forskjellen vil øke fremover. Ionity har f.eks 2 lokasjoner nord for Trondheim mens Tesla har 23 (og mange til på gang).

Skrevet

Sammenligningen blir rar ja.

utenom 3 uker i juli, så har jeg ikke måtte «stoppe å fylle» en eneste gang. Lader utelukkende gratis på jobb eller på natten hjemme i garasjen, til en brøkdel av bensin/diesel pris.

Etter jeg byttet til EL er bilhold blitt langt billigere, mye mer praktisk og for ikke å snakke om at EL-bilen er i en annen divisjon hva komfort og ytelse angår sammenlignet med bensin/diesel.

Man kan ha mange grunner til fortsatt å kjøre fossilt. Men praktikalitet, økonomi og kjøreglede er ikke en av dem.

Anonymkode: e0cc3...6fa

For mange kan økonomi være en av grunnene til at de ikke kjører elbil. Med mindre du tenker økonomi på en annen måte enn det jeg gjør.

For all del, jeg skjønner absolutt fordelene med elbil. Men det er ikke noe som passer for alle. Selv om mange her inne skal ha det til å være sånn. Alle har ikke samme inntekt og samme utgifter. 

Jeg kan ta meg selv som eksempel; Jeg er ufør på minstesats og uten noen store muligheter til å spare hver mnd. Om jeg hadde hatt mulighet til å legge av ca. 2000,- i mnd, så hadde det uansett tatt meg årevis og spare meg nok kapital til å kjøpe en ny elbil. For det er ikke sånn at alle kan bla opp 500 000,- til 1 mill for å kjøpe ny elbil. Og kjøpe brukt elbil kan jo være en risikosport det også 😬

Nå svarte denne personen på et innlegg om bil til 1 mill da men 

Poenget mitt er fortsatt det samme 😄 Det er enda færre (vil jeg tro), som kan bruke 1 mill på bilkjøp. I hvert fall ikke Ola Nordmann som kanskje sitter i kassa på Kiwi 😄 For å sette det litt på spissen.... 😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jo 500 000 er helt vanlig for en ny familiebil 

Eeeh nei, virkelig ikke. Det er en helt hinsides svindyr bil.

Anonymkode: 7fc31...817

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Javisst, alle har råd til å bruke 1M på Tesla S, ikke sant? 

Skulle jeg gjette så står S for kanskje 5% av salget til Tesla i Norge. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Eeeh nei, virkelig ikke. Det er en helt hinsides svindyr bil.

Anonymkode: 7fc31...817

Så hva koster en ny familiebil mener du?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilnærmet som en tradisjonell vensin- eller dieseldrevet bim i allefall. Sikkert et godt valg om man likevel skal ta tapet ved å kjøpe noe tilnærmet nytt.

Personlig synes jeg smertegrensen ved et bilkjøp går rundt 1/4 av prisen. Håper det kommer brukbare elbiler i den prisklassen snart. Nå er det dessverre svært sjeldent å se det. 

Anonymkode: 8df53...249

Bil er aldri god investering og dette er den desidert dyreste bilen vi har kjøpt. I vårt regnestykke så trenger vi ikke billån men er basert på egenkapital og rammelån hus.

Vi regnet lenge på hva som kunne lønne seg. Kom til at vi kunne kjøpe en ny familie el bil til samme totalkostnad som  en billigere og eldre fossilbil. Vår bil går ca 10 mil pr dag i arbeidskjøring. Minimum 6 bomstasjoner hver arbeidsdag. Det var et sterkt ønske om 4WD og hengerfeste. Lader alt hjemme med unntak ferier og langturer

En relativt ny elbil som tesla Y til 500 000 trenger da ikke være dyrere over tid enn en fossil til 300 000. Gjenstående garanti er for vårt tilfelle også med i regnestykket.

Det er fortsatt dessverre begrenset med elbiler 4WD og hengerfeste som finnes på bruktmarkedet og som er litt eldre. Ser også at rekkevidde er litt viktig når bilen skal bli husstandens eneste bil.

Denne kalkulatoren var fin

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går inn i tredje sommeren med elbil, har stått i ladekø en gang i løpet av den tiden. Vil ikke si at ladekø er noe som preger livet mitt på noen som helst måte. Har forøvrig ikke Tesla. 

Anonymkode: a946b...281

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hva koster en ny familiebil mener du?

Man kan få en 5-seters elMG til under 400000, gitt at familien er 5 eller færre da.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan få en 5-seters elMG til under 400000, gitt at familien er 5 eller færre da.

Ja at det finnes en eller 2 familiebiler under 500k betyr jo ikke at 500k er  "hinsides svindyr bil" ?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja at det finnes en eller 2 familiebiler under 500k betyr jo ikke at 500k er  "hinsides svindyr bil" ?

Nettopp. Gjennomsnittsprisen for nysolgte biler i Norge var 580k i 2022, så at gjennomsnittskjøperen kjøper en "hinsides svindyr bil" stemmer selvsagt ikke. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
-jk- skrev (14 timer siden):

Nettopp. Gjennomsnittsprisen for nysolgte biler i Norge var 580k i 2022, så at gjennomsnittskjøperen kjøper en "hinsides svindyr bil" stemmer selvsagt ikke. 

Men svært mange som kjøper bil til 580 000+ kroner, gjør banken til deleier av bilen.

»folk flest» har ikke økonomi til å kjøpe noe til nesten 600 000./ uten at banken blir deleier.

Har man ikke økonomi til å kjøpe noe uten at banken blir deleier, så er det dyrt. Det betyr jo at man ikke har råd.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan er lademulighetene nedover i Europa nå egentlig? Her i norge er vel EL-bil sjeldent noe problem. Kjenner flere som har vært på bilferie nedover i Europa med EL-bil og sier det var et helvete pga lang avstand mellom ladestasjoner. Dette er dog noen år siden, så det kan jo være annerledes nå :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken brukt elbil bør jeg kjøpe hvis jeg har 80 tusen til rådighet? Jeg kjører en del langturer mellom øst- og vestlandet, og så vil jeg gjerne kunne bruke tesla sine ladere.

Anonymkode: 49ec2...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke det ladestyret på langtur. Har en XC60 hybrid. Klarer oss stort sett kun med strøm utenom langturene. Kjører stort sett e-golf ellers.

Anonymkode: 39b71...af8

Gjest Elooon
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 15.44):

Ikke kø og ørten apper med Tesla...

Helt riktig😊 

Skrevet
-jk- skrev (15 timer siden):

Nåja, gjennomsnittsbilen somselges i Norge er i allefall svindyr om ikke hinsides svindyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 16.04):

Vel, når man kjører elbil i sommerferien og alle skal lade samtidig på samme sted tar det minst to timer. 

Du kjører også tesla ja?

Bekrefter det jeg sier om at elbil er bra for rike folk. 

Anonymkode: 9367f...3b9

En trenger ikke Tesla for å lade på tesla sine ladere. En trenger heller ikke være rik for å ha en el bil

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken brukt elbil bør jeg kjøpe hvis jeg har 80 tusen til rådighet? Jeg kjører en del langturer mellom øst- og vestlandet, og så vil jeg gjerne kunne bruke tesla sine ladere.

Anonymkode: 49ec2...fe4

Det hadde jeg også vært interessert i å vite. 

Anonymkode: e935d...84b

Skrevet

Men svært mange som kjøper bil til 580 000+ kroner, gjør banken til deleier av bilen.

»folk flest» har ikke økonomi til å kjøpe noe til nesten 600 000./ uten at banken blir deleier.

Har man ikke økonomi til å kjøpe noe uten at banken blir deleier, så er det dyrt. Det betyr jo at man ikke har råd.

Stort sett ingen har råd til bolig da, med andre ord. For der er jo banken deleier for nesten alle. Bedre å spare i 20 år først, mens man bor i kjelleren hjemme hos mor?

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...