Gå til innhold

Folk som bruker veldig mye engelsk ord og utrykk i norsk dagligtale. Er det kult?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker noen engelske ord innimellom ja. Ikke fordi det er "kult", men fordi det faller naturlig for meg. Språket utvikler seg jo stadig, jeg personlig tror det blir mer og mer engelske ord i norsk tale fremover.

Anonymkode: b9d97...d0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Leser mye engelsk, nesten alt jeg ser på tv er på engelsk og jeg har bodd noen år i USA. Sliter generelt med å komme på hva ord heter (gjelder alle 4 språkene jeg kan) men de engelske kommer likevel lettere. I helgen drømte jeg også på engelsk. Prater jeg svensk eller fransk glemmer jeg også lett ord, (fransken min er riktignok nå veeeldig svak og prater det nå veldig sjelden) 

Jeg fornorsker engelske ord mer enn jeg gjør meg til og sier det på engelsk.  Det har med at på engelsk blir det et enkelt fornorsket verb gjerne og på norsk må det flere ord til for å si det samme. 

Av mine to barn (som har gått på amerikansk skole) har kun den yngste samme problem som meg og kommer ikke på det norske ordet for ting.  De ser utelukkende på engelske medier, alt på norsk er bare kleint som de sier.  Tik Tok, serier, filmer youtube, spill.  Det kan bli timesvis med engelsk hver dag så det er ikke rart at engelsk siver inn. 

Anonymkode: 2abeb...c09

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 12.24):

Ikke kult, men ofte hos meg skjer det fordi jeg ikke husker det norske ordet.

Anonymkode: 31c6b...ac4

Samme her. Det går i my engelsk i hverdagen og går ofte i surr. Når jeg leser, kan selv norsk tekst gå på engelsk i hodet mitt og vice versa.

Det er hvert fall ikke for å 'høre kul' ut at det kommer inn engelske ord, det er rett og slett at norsk og engelsk er veldig likestilt her.

I tillegg har vi også et tredje språk i heimen, så blander inn ord og uttrykk fra det også inn i samtaler.

Anonymkode: 30c10...a3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør dette, og er veldig flau over det. Gjør det ikke for å være "kul". 

Jeg tok hele utdanningen min på engelsk, som innebar enormt med lesing. Etter dette ble alt bare tull.

Noen ganger glipper det ut engelske ord fordi de kommer raskere til meg, jeg må lete etter hva det heter på norsk. Andre ganger skjer det fordi jeg mangler et godt norsk ord for det jeg vil si. 

Anonymkode: 482a8...491

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er hovedsaklig unge mennesker som snakker på denne måten. De eksponeres for og bruker engelsk langt mer enn "oss voksne", så da tyr de også lettere til engelske ord og uttrykk. Da du var ung, ts, rev de voksne seg i håret av hvordan din generasjon pratet. Å klage på ungdommen og språket deres er vel noe av det mest uoriginale man kan gjøre. 

Anonymkode: 59dc9...361

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer an på hvordan det brukes. Om man sier noe man kunne sagt like bra på norsk liker jeg der ikke. Noen ganger kan det være morsommere å si noe på engelsk enn norsk og noen ganger har man ikke samme ordet i norske språk da funker det for min del 

Anonymkode: 36a88...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her går det i engelske ord og utrykk for jeg føler det norske språket ikke alltid er like dekkende. Jeg dør inni meg når jeg hører typisk «Du drepte det!» i konkurranser. Det er en del som høres latterlig ut oversatt til norsk, da er det bedre å kjøre engelsk. 

Anonymkode: 3df39...08e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 12.26):

Nettopp, voksne folk som sier ish og dealbreaker osv er bare idiotisk. 

Anonymkode: 96feb...851

Jeg bor alene sammen med 3 døtre på 13, 15 og 18. Får ofte kommentarer på at jeg har et såkalt "ungdommelig" språk i forhold til alderen min (44). Og jeg blir jo helt sikkert påvirket og preget av det til en viss grad når de kakler rundt meg dagen lang.

Men er det slik at jeg må gå rundt å passe på dette nå da, fordi jeg er 44 og ikke har lov til å snakke sånn?

Anonymkode: ac4a5...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er et tydelig tegn på lavt ordforråd og muligens lav intelligens, spesielt hvis det går på kebabnorsk i tillegg.       

Anonymkode: c42d1...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres helt forferdelig ut. Jeg er glad jeg ikke kjenner noen som snakker sånn. Takler det ikke i det hele tatt.

Anonymkode: 43369...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 12.26):

Hvorfor gjør populære kjendiser det da?

Anonymkode: 65c3a...0de

Sikkert fordi de er påvirket av sjargongen på instagram og tiktok og tenker at ungdommen liker at de snakker sånn?

Anonymkode: 43369...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 50 + og jobber med unge voksne, så jeg kjenner jeg har snappa opp en og annen uttrykksmåte fra dem.

Jeg er generell språknerd, så ja takk til 150 år gamle norske ord + ungdommens slang. Språkmiks er gøy

Anonymkode: 60282...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Leser mye engelsk, nesten alt jeg ser på tv er på engelsk og jeg har bodd noen år i USA. Sliter generelt med å komme på hva ord heter (gjelder alle 4 språkene jeg kan) men de engelske kommer likevel lettere. I helgen drømte jeg også på engelsk. Prater jeg svensk eller fransk glemmer jeg også lett ord, (fransken min er riktignok nå veeeldig svak og prater det nå veldig sjelden) 

Jeg fornorsker engelske ord mer enn jeg gjør meg til og sier det på engelsk.  Det har med at på engelsk blir det et enkelt fornorsket verb gjerne og på norsk må det flere ord til for å si det samme. 

Av mine to barn (som har gått på amerikansk skole) har kun den yngste samme problem som meg og kommer ikke på det norske ordet for ting.  De ser utelukkende på engelske medier, alt på norsk er bare kleint som de sier.  Tik Tok, serier, filmer youtube, spill.  Det kan bli timesvis med engelsk hver dag så det er ikke rart at engelsk siver inn. 

Anonymkode: 2abeb...c09

Du burde hjelpe dem med å bli flinkere i norsk

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her går det i engelske ord og utrykk for jeg føler det norske språket ikke alltid er like dekkende. Jeg dør inni meg når jeg hører typisk «Du drepte det!» i konkurranser. Det er en del som høres latterlig ut oversatt til norsk, da er det bedre å kjøre engelsk. 

Anonymkode: 3df39...08e

Noe er latterlig å oversette direkte, men det finnes sikkert et godt norsk uttrykk for det

Anonymkode: 80861...80d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bodd veldig lenge i et engelsktalende land. Da jeg så flyttet tilbake til Norge, var jeg innstilt på å ikke bli en sånn person som blander sammen disse språkene. Og jeg kan engelsk. Men så møter man den norske hverdagen og mennesker med svært dårlig engelsk språkforståelse som holder på med dette for å tøffe seg og høres kule ut. Da høres det bare kleint ut! De uttaler ord feil, verb blir til adjektiv og de har tydelig ingen forståelse for hvordan begrep og uttrykk brukes på engelsk (ex blander v og w) 

senest i dag leste jeg på KG et innlegg om en person det hun skrev «må bare få ut en rant». Det er bare helt latterlig. Hadde du snakket sånn til meg, hadde jeg tenkt at du var tilbakestående. 

Anonymkode: 95028...302

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Finnes ikke kult, virket bare dumt.

Anonymkode: dbf0e...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en damer på 50 som gjør det hele tiden, og jeg blir så flau på hennes vegne 😂 Hun har aldri body i engelske land og jeg forstår ikke hvorfor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser på det som en kognitiv svakhet. Er man født og oppvokst i Norge bør en beherske morsmålet sitt. Blir litt som Oslo-ungdommer som prater kebabnorsk.

Anonymkode: 8f9a6...a8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...