AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #61 Del Skrevet 21. juli 2023 Hvis det finnes en Gud (noe jeg ikke tror), så er ikke enkeltpersoners ve og vell hans nummer en prioritet virker det som. Du skal ifølge bibelen tro på han og adlyde de ti bud osv. Være en tro følger og tjener? Du kan tilbe Satan også, hans erkefiende. Vet ikke om du blir lovet noe himmelrike av å gjøre det da. Anonymkode: 7d0eb...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 21. juli 2023 #62 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis det finnes en Gud (noe jeg ikke tror), så er ikke enkeltpersoners ve og vell hans nummer en prioritet virker det som. Du skal ifølge bibelen tro på han og adlyde de ti bud osv. Være en tro følger og tjener? Du kan tilbe Satan også, hans erkefiende. Vet ikke om du blir lovet noe himmelrike av å gjøre det da. Anonymkode: 7d0eb...360 De som kjenner Jesus vet, de som ikke kjenner Han vet ikke hvordan Han er. For dem er Han en fremmed og fremmede er det umulig å føle vil deg vel. Du ser heller ikke Sola om du er låst i et mørktkott i kjelleren hvor rottene løper over føttene dine og du ligger i avføringen deres og blir syk. Du hører kanskje om at den skal gi lys og varme, men du har ikke opplevd friheten og er kanskje redd for å bevege deg ut av kottet fordi du kjenner det. Du kjenner ikke Sola, før du har sett den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #63 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.38): Tanker? Anonymkode: 62fe5...403 Et spørsmål mennesker har stilt seg siden tidenes morgen, «Hvorfor?» Det er umulig å finne noe svar på dette, hverfall i dette livet. Dersom man går ut i fra at « I begynnelsen var det ingenting, utenom Gud» - så kommer jo da alt i universet fra Han, både godt og vondt. Mennesket har fri vilje til å gjøre godt og vondt, men det hadde ikke eksistert noe vondt å gjøre dersom ikke Han hadde skapt kimen/ideen om det også. Da må man videre logisk anta at det har en funksjon som har sin nødvendighet / plass her i verden, som vi kanskje ikke har forutsetning for å fullt ut begripe som mennesker… Dersom du tror på Gud, kan du prøve å stole på at Han vet hva Han holder på med. Dersom du ikke tror på Gud er jo dette en dødfødt diskusjon. Anonymkode: 2032f...ad1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #64 Del Skrevet 25. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.43): Da måtte nok Gud ha fratatt mennesket fri vilje også. Anonymkode: b76e5...45f Mennesker har ikke fri vilje. Det er en illusjon. Det onde går alltid over det gode og noen fåtall bestemmer over flertallet. Hvis et menneske ønsker å drepe meg. Mens jeg ønsker å leve. Jeg blir drept. Min fri vilje er da ikke gjeldende. En person ønsker krig. Millioner av mennesker ønsker ikke krig. Det blir krig som går utover disse millionene. Fri vilje? Anonymkode: f2a76...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #65 Del Skrevet 25. juli 2023 Fordi Gud og minni mus er like virkelige. Anonymkode: 443e7...799 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2023 #66 Del Skrevet 25. juli 2023 Fordi "Gud" er bare menneskets ide, krykke i livet og unnskyldning for ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 89514...495 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 26. juli 2023 #67 Del Skrevet 26. juli 2023 Fordi den kristne guden ikke er allmektig: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tone83 Skrevet 26. juli 2023 #68 Del Skrevet 26. juli 2023 1.Hva med all elendigheten som ikke skyldes noens frie vilje? En tsunami som skyller babyer til havs for eks? ganske unødvendig. 2. hvorfor druknet han alle syndere på kloden uten å forbedre ting etterpå? Tidenes mest mislykka oppvask? 3. Hvordan kan tortur av en mann/jesus/Gud gjøre opp for alle synder i hele verden? Syk fyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #69 Del Skrevet 27. juli 2023 Polyester skrev (19 timer siden): Fordi den kristne guden ikke er allmektig Han er det. Han skapte oss med fri vilje fordi Han ikke ønsket roboter som kun gjorde det Han ønsket. Forklaringen står i Bibelen. Tone83 skrev (18 timer siden): 1.Hva med all elendigheten som ikke skyldes noens frie vilje? En tsunami som skyller babyer til havs for eks? ganske unødvendig. 2. hvorfor druknet han alle syndere på kloden uten å forbedre ting etterpå? Tidenes mest mislykka oppvask? 3. Hvordan kan tortur av en mann/jesus/Gud gjøre opp for alle synder i hele verden? Syk fyr.. Forklaringene står i Bibelen. Anonymkode: 669ff...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 27. juli 2023 #70 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Han er det. Han skapte oss med fri vilje fordi Han ikke ønsket roboter som kun gjorde det Han ønsket. Forklaringen står i Bibelen. Forklaringene står i Bibelen. Anonymkode: 669ff...dbf Se flowchart igjen der hvor "free will" står. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2023 #71 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 17.7.2023 den 12.39): Vi skjønner ikke hva som er ondt og godt på annen måte enn vår egen. Gud har mer å gjøre enn å sortere godt og ondt etter vår begrensede forståelse. Vår forståelse av ondt og godt er bare et hjelpemiddel til å forstå hva som er riktig og galt for oss i vår lille virkelighet. Det er litt som en trehjulsykkel til et barn, noe å lære av, på veien videre. Anonymkode: fc97a...828 Kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hva Gud har å gjøre om dagen? Anonymkode: 5ee12...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 27. juli 2023 #72 Del Skrevet 27. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 16.7.2023 den 0.38): Tanker? Anonymkode: 62fe5...403 Fordi Gud ikke finnes.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tycho Urke Skrevet 11. august 2023 #73 Del Skrevet 11. august 2023 Gud i mot det onde ? Har du lest bibelen, spesielt det gamle testamentet. Gud er ikke i mot det onde, Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 11. august 2023 #74 Del Skrevet 11. august 2023 Leste hele bibelen som tenåring, og konkluderte (til min fars bestyrtelse) med at dersom Gud finnes var Gud en så stor drittsekk at jeg på ingen måte ville følge "ham". Bibelen var et sjokk for en ung jente som hadde vokst opp i et gladkristent miljø, med fokus på Jesus godhet og gode gjerninger. Basert på Det gamle testamentet vil jeg si at Gud ikke har noe imot det fæle som skjer i verden, fordi det er i tøffe tider og tøffe miljøer folk trenger å klamre seg til at det finnes en Gud, og en belønning/trøst for strevet på den andre siden. Mennesker som nyter livet trenger ikke den trøsten egentlig, og har det med å glemme Gud, og religion. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2023 #75 Del Skrevet 11. august 2023 Anonymkode: 82940...112 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 11. august 2023 #76 Del Skrevet 11. august 2023 Hvis det ikke finnes noe ondt , hvordan skal man da vite hva som er bra eller sette pris på det gode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #77 Del Skrevet 12. august 2023 Tycho Urke skrev (15 timer siden): Gud i mot det onde ? Har du lest bibelen, spesielt det gamle testamentet. Gud er ikke i mot det onde, Gud fjernet alt det onde i gt for å skape en bedre verden. Gud er imot det onde og vil fjerne det onde igjen på dommedag. Trolltunge skrev (15 timer siden): Leste hele bibelen som tenåring, og konkluderte (til min fars bestyrtelse) med at dersom Gud finnes var Gud en så stor drittsekk at jeg på ingen måte ville følge "ham". Bibelen var et sjokk for en ung jente som hadde vokst opp i et gladkristent miljø, med fokus på Jesus godhet og gode gjerninger. Basert på Det gamle testamentet vil jeg si at Gud ikke har noe imot det fæle som skjer i verden, fordi det er i tøffe tider og tøffe miljøer folk trenger å klamre seg til at det finnes en Gud, og en belønning/trøst for strevet på den andre siden. Mennesker som nyter livet trenger ikke den trøsten egentlig, og har det med å glemme Gud, og religion. Gud er imot det onde og skal fjerne alt det onde på dommedag. Forklaringen på GT står i Bibelen, som du åpenbart aldri har lest om du konkluderte som du gjorde. Anonymkode: 669ff...dbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #78 Del Skrevet 12. august 2023 Trolltunge skrev (15 timer siden): Leste hele bibelen som tenåring, og konkluderte (til min fars bestyrtelse) med at dersom Gud finnes var Gud en så stor drittsekk at jeg på ingen måte ville følge "ham". Bibelen var et sjokk for en ung jente som hadde vokst opp i et gladkristent miljø, med fokus på Jesus godhet og gode gjerninger. Basert på Det gamle testamentet vil jeg si at Gud ikke har noe imot det fæle som skjer i verden, fordi det er i tøffe tider og tøffe miljøer folk trenger å klamre seg til at det finnes en Gud, og en belønning/trøst for strevet på den andre siden. Mennesker som nyter livet trenger ikke den trøsten egentlig, og har det med å glemme Gud, og religion. Hvorfor skulle det være en motsetning mellom å sette pris på livet og tro på Gud ...? Den nå avdøde polske paven Johannes Paul II var en aktiv sportsutøver, og satte stor pris på natur og friluftsliv. Da han var blitt pave, snek han i all hemmelighet seg ut for å kjøre på ski, stikk i strid med alle sikkerhetsrutiner. Han var en av dem som forstod at Gud ikke var å finne i tørre bøker, men i den virkelige verden, og i motsetning til tidligere paver som levde i Vatikanet, reiste han jorden rundt og besøkte mennesker over hele verden så lenge han hadde helse til det. Med tanke på Det gamle testamentet hadde menneskene før i tiden tankegangen om "den sterkestes rett", og ingen som ikke fulgte den, ville bli tatt på alvor; en konge ble ikke stor av å forbarme seg over fattige, men ved å bruke sverdet og øke makten sin; Det gamle testamentets Gud tilpasser seg menneskene. Det er først med Jesus' død og lære alt blir snudd på hodet. Hadde det ikke vært for dette, hadde dagens Norge og resten av verden vært preget av ideologien om "den sterkestes rett", og ingen ville ofre velferdsstaten en tanke; vi hadde fortsatt hatt frie mennesker, tjenere og slaver. Tankegangen om "den sterkestes rett" er blitt vekket opp av folk som Hitler, Stalin eller Putin, men det virker ikke som om de er blitt så populære i en verden som ellers har vært formet av kristendommen de siste to tusen årene. Uten denne påvirkningen ville Hitler hatt fri bane. Anonymkode: 52015...f71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 12. august 2023 #79 Del Skrevet 12. august 2023 On 7/21/2023 at 8:06 PM, Inverto said: Forventer du at foreldrene dine skal fikse alt for deg selv når du er voksen? Nei, men jeg forventer at foreldre hindrer sine barn i å løpe ut i trafikken og at de ikke kan si "jamen ungen har jo fri vilje, det var ingenting jeg kunne gjøre" når barna blir overkjørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2023 #80 Del Skrevet 12. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gud fjernet alt det onde i gt for å skape en bedre verden. Gud er imot det onde og vil fjerne det onde igjen på dommedag. Gud er imot det onde og skal fjerne alt det onde på dommedag. Forklaringen på GT står i Bibelen, som du åpenbart aldri har lest om du konkluderte som du gjorde. Anonymkode: 669ff...dbf Og denne dommedagen er når? Og hvorfor skal det være så mye ondt før dette? Ønsker han ikke en bedre verden før dette? Hvordan kan en med så stor makt se på små uskyldige barn bli torturert? Synes han det er gøy? Anonymkode: f2a76...600 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå