Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange som tenker samsoving er det beste. Men som i ditt tilfelle så er det jo ikke det. Jeg kjenner flere som kjører på med samsoving. Men ingen sover om natten, de våkner flere ganger igjennom natten. Ungene er slitne, de voksne er slitne. Den ene ungen går i 3 klasse. Har eget rom. Men våkner jo minst 5 ganger om natta fortsatt. Flyttet å eget rom i alder 3 år. Men da var liksom vanen om oppvåkning på natt så stor at det er umulig å snu. 

Her fikk barna eget rom før ett år. Og de har alltid sovet godt på natten.  Vi har fått sovet og har ikke vært trøtte slitne foreldre. Da har det vært pga andre ting. 

Og mine har hatt god døgnrytme, hele veien. Bortsett fra noen korte overgangs perioder.  Eller sykdom.

Samsoving blir liksom fremstilt som det eneste rette og det barnet trenger mest. Jeg tenker at det en familie trenger mest er gode soverutiner. Og vekker man hverandre mange ganger på natten, så er ko ikke samsoving det beste for dem. Selvfølgelig må man jo det når det er mye amming døgnet rundt.

Anonymkode: a1b56...6b8

Vi sover godt om natten 😅 Men har gode rutiner og har aldri pleid å gi mat på natten.. 

Anonymkode: 45765...249

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange som tenker samsoving er det beste. Men som i ditt tilfelle så er det jo ikke det. Jeg kjenner flere som kjører på med samsoving. Men ingen sover om natten, de våkner flere ganger igjennom natten. Ungene er slitne, de voksne er slitne. Den ene ungen går i 3 klasse. Har eget rom. Men våkner jo minst 5 ganger om natta fortsatt. Flyttet å eget rom i alder 3 år. Men da var liksom vanen om oppvåkning på natt så stor at det er umulig å snu. 

Her fikk barna eget rom før ett år. Og de har alltid sovet godt på natten.  Vi har fått sovet og har ikke vært trøtte slitne foreldre. Da har det vært pga andre ting. 

Og mine har hatt god døgnrytme, hele veien. Bortsett fra noen korte overgangs perioder.  Eller sykdom.

Samsoving blir liksom fremstilt som det eneste rette og det barnet trenger mest. Jeg tenker at det en familie trenger mest er gode soverutiner. Og vekker man hverandre mange ganger på natten, så er ko ikke samsoving det beste for dem. Selvfølgelig må man jo det når det er mye amming døgnet rundt.

Anonymkode: a1b56...6b8

Ja, samsoving glorifiseres av mange. Og det er betenkelig mtp. at mange ikke klarer å gjøre det på en trygg måte.

Anonymkode: e6bc6...07b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, samsoving glorifiseres av mange. Og det er betenkelig mtp. at mange ikke klarer å gjøre det på en trygg måte.

Anonymkode: e6bc6...07b

Enig. Kan ikke fatte og begripe hvorfor folk på død og liv skal sove med ungene til de nesten er ferdig utdannet. Vi skal nok forsøke å få jenta vår inn på eget rom etter 5-6 måneder 

Anonymkode: 1fcff...c50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter to år.

Anonymkode: 0246a...b35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han sov i egen seng på vårt rom til han ble ett år. Da flyttet han på eget rom. Null problem.

Anonymkode: c2b08...ea8

AnonymBruker
Skrevet

Vår er 13 mnd (10,5 korrigert) og flytter snart over på eget rom. Kunne blitt flyttet litt før, vi har bare vært treige med å pusse opp, hehe. 

Vi samsover halve natten, og tror det vil fortsette en stund til. Fordi hun våkner svært ofte i egen seng. Så rundt 1-2-tida pleier hun å komme opp til oss, da sover hun sammenhengende frem til morgenen. Håper at eget rom kanskje gjør at hun ikke våkner så ofte, blir spennende å se. 

Anonymkode: d3ee2...cb8

AnonymBruker
Skrevet

Ved 6 mnd flyttet vi jenta til eget rom, - ca samme tid jeg sluttet å nattamme.  Synes å huske at det var en anbefaling om å sove på samme rom første halvår.

Førte til mye bedre søvn for alle. Ved 6 mnd fikk hun fremdeles mye hjelp til innsovning og melk til kvelds og ca kl 23 før jeg skulle legge meg ("dream feed"). Rundt 8-9 mnd begynte vi å øve på å sovne selv (søvntrening) som gikk overraskende bra. Hun trives i eget selskap og sovner fortsatt selv (4 år) etter bok og sanger. Kommer bare inn til oss innimellom når det er noe spesielt, og følges stort sett fornøyd tilbake til senga si etter kort tid. 

Jeg stortrivdes forøvrig med å samsove, men har alltid tenkt at det er best for barnet å lære å bli trygg nok til å sovne selv (og å sovne igjen når man våkner på natta). Hun sovner (og sover) også relativt enkelt på overnatting hos besteforeldre og hytter osv. 

Lykke til!

Anonymkode: 57faa...762

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Kan ikke fatte og begripe hvorfor folk på død og liv skal sove med ungene til de nesten er ferdig utdannet. Vi skal nok forsøke å få jenta vår inn på eget rom etter 5-6 måneder 

Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå at man vil sove med barnet man er glad i. Det har jo fordeler det og, som nærhet og tilknytning 

Anonymkode: 085be...3fd

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Flyttet på eget rom fra 5 måneder. Revolusjonerende bedre søvn på alle i huset fra dag 1. Anbefales 🙂

Anonymkode: 5f3c2...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

10mnd 🙂

Anonymkode: 6ad27...b0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå at man vil sove med barnet man er glad i. Det har jo fordeler det og, som nærhet og tilknytning 

Anonymkode: 085be...3fd

Jeg skjønner ikke hvordan man ikke kan la foreldre og barnet få bedre søvn av å sove alene og heller skape nærhet og tilknytning i våken tilstand

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

10-11 mnd. Følte vi var sene med det🙈

Anonymkode: c5a6a...23f

AnonymBruker
Skrevet

Ca 5 måneder. Da begynte det å bli trangt i sprinkelsengen (tvillinger) og vi hadde ikke plass til 2 sprinkelsenger inne hos oss 😅

Anonymkode: a6fae...f89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan man ikke kan la foreldre og barnet få bedre søvn av å sove alene og heller skape nærhet og tilknytning i våken tilstand

Tror du at alle som samsover sover dårlig?😂 Har du ikke tenkt på at det for mange gir bedre søvn? 

Jeg vet om folk som har flytta barna på eget rom men likevel må stå opp flere ganger om natten for at barnet våkner, mister smokken, gråter, er tørst osv… Det slipper vi heldigvis 😁 Sover godt, sover lengre og barnet kryper inntil oss for nærhet. Aldri forstått hva som er så positivt med å legge et lite barn alene på et rom… 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du at alle som samsover sover dårlig?😂 Har du ikke tenkt på at det for mange gir bedre søvn? 

Jeg vet om folk som har flytta barna på eget rom men likevel må stå opp flere ganger om natten for at barnet våkner, mister smokken, gråter, er tørst osv… Det slipper vi heldigvis 😁 Sover godt, sover lengre og barnet kryper inntil oss for nærhet. Aldri forstått hva som er så positivt med å legge et lite barn alene på et rom… 

Men du er jo like ille som vedkommende du siterer. 

Anonymkode: 4e9d4...711

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men du er jo like ille som vedkommende du siterer. 

?

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Jeg ser utifra svarene at det er veldig individuelt, så må vi kanskje bare kjenne på hva som er riktig for oss.

Jeg kjenner meg ikke klar. Samme sier ektemannen min også. Foreløpig synes jeg det er trygt å ha ham i umiddelbar nærhet. Jeg bare håper at det ikke vil bli problematisk med en 2-åring på soverommet om et år.

Anonymkode: ff38e...4a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

?

Den du siterer forstår ikke hvorfor man må sove sammen, du forstår ikke hvorfor man skal ha barnet på eget rom. Dere er like, i hver deres ytterkant. Hvis du følte du var noe bedre i svaret ditt, så var dere like ille :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

TS her!

Jeg ser utifra svarene at det er veldig individuelt, så må vi kanskje bare kjenne på hva som er riktig for oss.

Jeg kjenner meg ikke klar. Samme sier ektemannen min også. Foreløpig synes jeg det er trygt å ha ham i umiddelbar nærhet. Jeg bare håper at det ikke vil bli problematisk med en 2-åring på soverommet om et år.

Anonymkode: ff38e...4a0

Høres ut som dere er trygge i at dere finner en løsning som passer for dere. Det er det viktige.

For oss har samsoving fungert veldig godt. Vi har stor seng, og samsoving har gitt mest og best mulig søvn til flest mulig. Praktiserte selvfølgelig trygg samsoving  For min del ødelegges søvnen veldig om jeg må gå ut av senga. Det har vi sluppet helt når vi har samsovet. De to eldste flyttet inn på eget rom da de var hhv 6 og 3 år gamle. Da følte de seg klare, og har omtrent aldri kommet inn til oss om natta etter det.

Jeg forstår virkelig ikke hvordan andre kan reagere på at vi har samsovet mer enn et år.

For andre fungerer egen seng best, og barna sover tidlig best på eget rom. Da gjør man selvfølgelig det. Man praktiserer jo bare samsoving om det er det som fungerer best.

Anonymkode: 78a5a...9d7

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Våre to har blitt lagt på eget rom fra 8 måneders alder og det har fungert fint. Hadde aldri orket samsoving.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...