Gå til innhold

Noen filmer er ødelagt, fordi den har en "twist", som er blitt allmennkunnskap. F. eks. "Den 6. Sansen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hele poenget med en slik twist er at du som seer skal oppleve det som "OJ SHIT, DEN TWISTEN SÅ JEG IKKE KOMME"

Men når du vet det på forhånd, så sitter du bare og venter på twisten og sier "Jepp, der kom twisten gitt, lol"

I slike filmer bygges hele filmen opp mot den twisten, og hele opplevelsen forsvinner hvis du allerede vet den.

"Den 6. sansen" er kanskje det beste eksempelet. Det finnes ingen personer i den siviliserte verden som ikke vet hva twisten i den filmen er. 

Anonymkode: ffbb7...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva snakker du om? 

Twisten i filmen ble da først allmennkunnskap Etter filmen!

Anonymkode: b07c8...b78

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Others (Samme twisten som i 6. Sansen)

Crying game (Ble nesten traumatisert av at hun var en fyr da jeg så den)

Anonymkode: 0ca75...d8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva snakker du om? 

Twisten i filmen ble da først allmennkunnskap Etter filmen!

Anonymkode: b07c8...b78

Er du treig? Eller troller du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Den sjette sansen ble ikonisk pga twisten så alle har fått den med seg selv om de ikke har sett filmen. Få så den komme da den ble utgitt, i hvert fall er det ingenting åpenlyst i filmen som peker mot det. 

Ja, thrillere peker ofte mot en twist, det er en del av sjangeren. Men hvilken twist som kommer kan likevel være overraskende. 

Det du kaller "allmennkunnskap" er nettopp det: alle kjenner disse twistene i ettertid. 

Anonymkode: 095af...2b9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MalloryK skrev (8 minutter siden):

The Village 2004. Der ble hele filmen ødelagt av den twisten.

Det at det skjedde i nåtid?

Anonymkode: 0ca75...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er fordi Den sjette sansen ble ikonisk pga twisten så alle har fått den med seg selv om de ikke har sett filmen. Få så den komme da den ble utgitt, i hvert fall er det ingenting åpenlyst i filmen som peker mot det. 

Ja, thrillere peker ofte mot en twist, det er en del av sjangeren. Men hvilken twist som kommer kan likevel være overraskende. 

Det du kaller "allmennkunnskap" er nettopp det: alle kjenner disse twistene i ettertid. 

Anonymkode: 095af...2b9

Stemmer det. Jeg er glad jeg så filmen rett etter at den hadde premiere, og jeg visste ikke om plot twisten. Helt spesiell opplevelse å se den filmen da!

Anonymkode: c622f...b4a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er derfor de lager filmer nå til dags med så uforståelige twister at det ikke blir spoilere engang for ingen skjønner helt hva slutten betydde uansett. Inception, Tenet osv. 

Min favoritt-twist (utenom Daim, heh): The Usual Suspects

Og en twist som er så allment kjent at vi ikke tenker over at det en gang faktisk var en twist: 

I Am Your Father Meme GIFs | Tenor

Endret av Cuntzilla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Tenet

:dåne: Snakk om å bli "skuff" over en film man gledet seg til... 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hele poenget med en slik twist er at du som seer skal oppleve det som "OJ SHIT, DEN TWISTEN SÅ JEG IKKE KOMME"

Men når du vet det på forhånd, så sitter du bare og venter på twisten og sier "Jepp, der kom twisten gitt, lol"

I slike filmer bygges hele filmen opp mot den twisten, og hele opplevelsen forsvinner hvis du allerede vet den.

"Den 6. sansen" er kanskje det beste eksempelet. Det finnes ingen personer i den siviliserte verden som ikke vet hva twisten i den filmen er. 

Hva hadde vel "6th." vært uten en twist, da? 😅

Jeg er på god vei enig at alt for mye film følger noen veldig enkle formler, og er ofte for lett gjennomskuelig, men det er i stor grad fordi folk liker det, og oftest ikke relatert til noen som helst slags "twist" heller... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det ikke slik at det er twistene som blir allmennkunnskap. Det er du som blir eldre og mer kunnskapsrik, kjære TS. 

Vi som nærmer oss femti blir mer og mer kresen på film fordi…vi har sett så mye. Skal så mye til for å overraske oss. 

Anonymkode: bc1bb...854

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shutter Island. Jeg visste ikke om twisten før jeg så den og syns den var såååå sinnsykt bra. Nå er den ikke så spennende lenger.

Jeg har forøvrig aldri sett den 6.sans, men kjenner jo til twisten der og har derfor ikke giddet å se den.

Anonymkode: af3a2...dbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo se filmer selv om man vet twisten/mye som skjer. Vi så Titanic da den kom liksom, selv om vi visste hvordan det kom til å gå med båten :roll:

Anonymkode: 4e5bb...f1c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan jo se filmer selv om man vet twisten/mye som skjer. Vi så Titanic da den kom liksom, selv om vi visste hvordan det kom til å gå med båten :roll:

Anonymkode: 4e5bb...f1c

Men vi (hvertfall enkelte  av oss...) var vanvittig grinete  på Dagbladet som avslørte Jacks skjebne flere måneder før filmen hadde premiere i Norge... :fnise: 

Vil man se en film eller lese en  bok uten å vite hva som skjer, må man styre unna anmeldelser og nettdiskusjoner og få det unnagjort så snart som mulig. Plottwister er ikke statshemmeligheter som må skjules for de uinnvidde i all tid. Å klage over at poenget i en nesten 25 år gammel film er velkjent faller på sin egen urimelighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fight Club! :tommelopp2:

Med Brad Pitt og Edward Norton.. 

Anonymkode: ec2e2...997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi fremdeles lånte ut DVD'er (jobbet på bibliotek) var det ei dame, 40-ish, som ville låne Titanic, men lurte på om filmen var trist?  Jeg svarte noe sånt som at skipet jo går ned (ikke noe om hvilke rollefigurer som overlever), likevel fikk jeg kjeft fordi jeg spoilet...

Anonymkode: 533cd...5c2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 22.27):

Shutter Island. Jeg visste ikke om twisten før jeg så den og syns den var såååå sinnsykt bra. Nå er den ikke så spennende lenger.

Jeg har forøvrig aldri sett den 6.sans, men kjenner jo til twisten der og har derfor ikke giddet å se den.

Anonymkode: af3a2...dbb

Angående Shutter Island. Hvordan tolket du den? Jeg sitter igjen med 2 eller 3 forskjellige tolkninger, og vet ikke helt hvilken som er "riktig" 😂 Hadde vært gøy å høre med andre hvilke tolkninger de sitter igjen med! 

Anonymkode: b6a87...2e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...