Gå til innhold

Hva er meningen med livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at meningen med livet er å gjøre det som gir enn tilfredshet, hva det innebærer er individuelt og varierer fra person til person. Vi mennesker er på en kontinuerlig søken etter det som gjør oss lykkelig, heldig er dem som lever et liv hvor de gode følelsene er sterkere og flere enn de negative følelsene.

Altså manøvrerer vi etter beste evne og etterstreber å oppnå de rette følelsene, det som gjør livene våre bra.

Ikke alle perioder er like gode, men de periodene må vi jo bare komme oss gjennom og de trenger ikke være noe som gir dårlig livskvalitet. Snarere tvert imot så tenker jeg at vi trenger noen nedturer for at vi skal glede oss over oppturene på best mulig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å gjøre det en vil, når en vil. Any means necessary. Iinenfor loven ofc.

Anonymkode: f1144...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 17.29):

Jeg tror egentlig ikke at livet har noen mening. Vi blir født, dør, og alt imellom er tilfeldigheter, gener, biologi og miljø. 

Folk løper rundt og kjøper ting, reiser, gifter seg, lager mat, installerer apper og ser film - hva er poenget? Vi skal jo alle uansett snart dø, og ingen ting betyr noe. 

Eller?

Anonymkode: dee5e...18d

Enig.

Jeg ser ingen fremtid selv.

Endret av DelvisPresley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må finne sin egen mening. Noen finner den i å ha barn andre gjennom reising, noen gjennom religion osv.

Meningen med livet kan og endre seg på veien. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbe, snakke om meningsløse ting. Som absolutt ikke forandrer stort. Vente på og bli pensjonist. ( Der syntes jeg alderen kan heves til 80) dø på gamlehjem. Angre på alt en ikke fikk gjort. 

Tjene staten.

Nei, mange liv der ute.

Anonymkode: a41ff...37b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mening med livet er oppskrytt. Det trenger ikke være en mening med alt. Og meningene er samfunnsskapte.
Det beste er å leve livet uten mening, akkurat slik du ønsker det og uten meningspress fra noen hold. 

Og noe sier meg at livet egentlig skal være meningsløst og taes som det faller seg.

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bombasi skrev (1 minutt siden):

Mening med livet er oppskrytt. Det trenger ikke være en mening med alt.
Det beste er å leve livet uten mening, akkurat slik du ønsker det og uten meningspress fra noen hold. 

Og noe sier meg at livet egentlig skal være meningsløst og taes som det faller seg.

Det er jo lett å leve slik når man bor i et I-land. 

Anonymkode: 07354...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo lett å leve slik når man bor i et I-land. 

Anonymkode: 07354...38d

Tror ikke at folk i u-land jakter på en mening med livet akkurat. Tror faktisk det mer er et i-lands-"prolem". I u-land handler det mer om å eksistere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å system-maximere bevisstheten. I den prosessen vil horisonten konstant ekspandere, og nye svar avdekkes. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elooon

Meningen med livet! 

- Familie, vennskap, kjærlighet

- Gi og få nærhet, kos, sex og nytelse

- Følge/oppnå drømmene sine 

- Gjøre seg selv og andre lykkelig

- Aldri gi opp så lenge man lever, kjempe og reise seg igjen når man feiler

Rett og slett gjøre sin egen historie flott helt til siste siden og «the end»😊 En flott historie helt til slutten er ikke noe man bare kan forvente å få av å ikke gjøre noe. En må gjøre en god innsats selv. 

Endret av Elooon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/15/2023 at 11:35 AM, Gregarious said:

Jo selvsagt, målet med livet er mest mulig lykke over lengst mulig tid.
Lykke X Tid = Livets verdi.

Evnt. Positive-følelser - negative-følelser X Tid.
Til høyere tall til mer var livet verd og leve.

Så invester i lykke, ikke nødvendigvis kortvarig lykke som en sjokolade, men langtidslykke slik som helse, utdanning, venner og hobbyer.

Finnes mennesker som har hatt fantastisk verdi i livene sine som ikke nødvendigvis levde livene sine etter lykkekalkulatoren. Se på Nelson Mandela.

Ellers har positive og negative følelser en viss relasjon til hverandre. Om en person kun har levd under "lykke" hele livet vil lykken oppleves som kjedelig siden det ikke eksisterer kontrast eller et fundament for å kunne sette pris den.

Kan du definere hva lykke er?

Ellers er sjokolade lykke for sjelen.. Korgtsiktig og langsiktig ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (På 18.7.2023 den 22.49):

Finnes mennesker som har hatt fantastisk verdi i livene sine som ikke nødvendigvis levde livene sine etter lykkekalkulatoren. Se på Nelson Mandela.

Ellers har positive og negative følelser en viss relasjon til hverandre. Om en person kun har levd under "lykke" hele livet vil lykken oppleves som kjedelig siden det ikke eksisterer kontrast eller et fundament for å kunne sette pris den.

Kan du definere hva lykke er?

Ellers er sjokolade lykke for sjelen.. Korgtsiktig og langsiktig ;) 

Nelson Mandela kan ha hatt mye lykke i livet sitt selv om han opplevde mye motgang. At livet hans hadde "verdi" utover det er selvsagt flott for samfunnet, men irrelevant for han selv.

Med lykke i denne forstand, mener jeg alle følelser som medfører en form velvære, slik sett mener jeg du ikke kan bli "resistent" mot lykke. Enten så er du lykkelig eller ikke.

Sjokolade gir absolutt glede, men for mange så stjeler en lykke fra fremtiden. På samme måte som en heroin-sprøyte vil være den ultimate lykke-skaperen om det ikke hadde vært for at den tar tilbake med renter senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Gregarious said:

Nelson Mandela kan ha hatt mye lykke i livet sitt selv om han opplevde mye motgang. At livet hans hadde "verdi" utover det er selvsagt flott for samfunnet, men irrelevant for han selv.

Med lykke i denne forstand, mener jeg alle følelser som medfører en form velvære, slik sett mener jeg du ikke kan bli "resistent" mot lykke. Enten så er du lykkelig eller ikke.

Sjokolade gir absolutt glede, men for mange så stjeler en lykke fra fremtiden. På samme måte som en heroin-sprøyte vil være den ultimate lykke-skaperen om det ikke hadde vært for at den tar tilbake med renter senere.

Sliter virkelig med definisjonene dine her så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.

Påstandenrundt "enten er du lykkelig eller ikke"  er en smule unyansert. Spesielt måten du trekker inne sjokolade og heroin på som egentlig kun gjør meg enda mer forivirret i forhold til hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (9 minutter siden):

Sliter virkelig med definisjonene dine her så jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.

Påstandenrundt "enten er du lykkelig eller ikke"  er en smule unyansert. Spesielt måten du trekker inne sjokolade og heroin på som egentlig kun gjør meg enda mer forivirret i forhold til hva du egentlig mener.

Virkelig?
La oss droppe ordet lykke, da det kan defineres på ulike måter. Det som er interessant er uansett hvordan individet opplever tilværelsen. Så vi snakker egentlig om kjemiske prosesser, hvordan en oppnår ønsker følelse er ikke betydningfull i seg selv. Så lenge en kan har lengst mulig tid med ønsket følelse og minst mulig tid med uønsket følelser.

Livets påvirkning eller andre faktorer har ikke betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 17.29):

Jeg tror egentlig ikke at livet har noen mening. Vi blir født, dør, og alt imellom er tilfeldigheter, gener, biologi og miljø. 

Folk løper rundt og kjøper ting, reiser, gifter seg, lager mat, installerer apper og ser film - hva er poenget? Vi skal jo alle uansett snart dø, og ingen ting betyr noe. 

Eller?

Anonymkode: dee5e...18d

Bare å leve og lære tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært både konservativ kristen (med teorier om at meningen med livet er en slags stor plan fra Guds side osv) til å være helt uten å tro - til så å finne en mindre konservativ tro, har jeg funnet ut at det er ikke en dtor mening med livet. Vi finnes, det er livet og naturens gang og det gjelder å skape et godt liv for seg selv.

For meg skapes «lykke» eller mening ved å leve for noe annet enn meg selv. Når jeg gir tid og krefter til et bedre formål (organisasjon feks) eller for min familie når jeg fikk barn, blir jeg lykkeligere og finner mer mening i hverdagen. Men en stor overordnet mening med livet? Det rett dypt svart hull å synke ned i og bli deprimert av å tenke for mye på😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...