Gå til innhold

Flyter redningsvesten selv om man er litt tyngre enn maksvekt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger en redningsvest fort, men dessverre selger ikke butikkene redningsvest for mennesker som veier over 90kg. Jeg syns dette er ganske dumt fordi de av oss som er tykke trenger også redningsvest! 

Hvis det hadde vært mangel på damemodeller, så hadde jeg skjønt det. Jeg er 1.75m og veier lott over 100 kg. Men det finnes jo mange store karer der ute også som er mye høyere enn meg og som gjerne veier litt de også. 

Det finnes nok alternativer på nett, men jeg har ikke tid til å vente på å få tilsendt noe i posten. 

Anonymkode: ce073...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vel… hva tror du selv? Produsenten kan ikke garantere for at du flyter. 

Med det sagt er det bedre med vest for 90 kilo, enn ingen vest…

Anonymkode: 38b67...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil jo få mer oppdriftshjelp med en vest på 90kg selv om du veier over 100kg, men den vil ikke klare å snu deg og holde hodet ditt over vann om du skulle bli så skadet at du selv ikke klarer å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange N er redningsvesten for? 50N holder til å holde et menneske på 150kg flytende. Det viktigste er at Vesten sitter bra på. 

Anonymkode: 841cd...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hmmm…. Altså det er jo klart at det beste er en redningsvest i riktig vektklasse, men det viser seg å være vanskelig å få tak i akkurat nå. Som påpekt er det bedre enn å ikke ha vest i det hele tatt. Jeg har jo også planer om å gå ned i vent, så den vil jo passe en annen gang. 

Jeg var inne på XXL for å se på deres modeller, men ingen av vestene deres var for mennesker over 90 (eller kanskje det var 95) kg. Jeg syns deg var utrolig merkelig. Igjen… hvis deg var snakk om en «damemodell» så hadde det ikke overrasket meg. Sportsbutikker selger ikke klær for overvektige damer. 🙄 Vi skal liksom gå ned i vekt for å kjøpe treningstøy… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

https://www.xxl.no/helly-hansen-comfort-compact-50n-flytevest-rod/p/1142329_2_style?gclid=EAIaIQobChMI6_KQ8LiQgAMVJUNBAh1h7wJuEAQYAiABEgKdtvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Denne for eksempel får du i 50N. Hvis du zoomer inn på bildet med diagrammet  så ser du 70- 90+ på størrelse 70/90. Det viktigste hvis du veier mer enn 90 her er at den sitter bra på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange N er redningsvesten for? 50N holder til å holde et menneske på 150kg flytende. Det viktigste er at Vesten sitter bra på. 

Usikker. Men jeg skal ut i dag for å lete litt. Skal de etter N. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektklasser på flytevester betyr ikke at de ikke kan brukes av folk over/under denne vektklassen. Det er bare en størrelse, og sier noe om passform. Det er viktig at vesten sitter godt på. Skal sitte stramt, ellers synker du ned gjennom vesten når du løfter armene,mens vesten blir igjen på overflaten. Skrittstropp er best. Uten skrittstropp er det viktig å stramme og knyte den nederste snoren godt (erfaringsbasert kompetanse...)

Oppdrift måles i N. En vest med 50N har mindre oppdrift enn en vest med 100N. 

Så kjøp gjerne en vest med 100N i størrelse 70-90, det vil funke fint så lenge du den sitter godt og du få strammet den nederste snoren godt.

Forøvrig, som dame med en viss størrelse  fronten, så savner jeg figursydde flytevest for damer. Med romslig overdel og smalere midje. Slik det er nå, med unisex-modeller, blir vesten enten for trang over brystet, eller for vid rundt livet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg veier langt over 90 kg, og har aldri hatt problemer med å finne redningsvest/flytevest som passer. Har padlervest fra Biltema og en oppblåsbar vest som var på medlemstilbud i Coop.

Anonymkode: f9db6...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en større kvinne har jeg noen ganger problem med dette på familiehytta. Vi har derfor sammenlignet ulike vester, og både 60-70 70-90 og 90+ har betryggende nok 50N. Forskjellen ligger i passform, de minste er ubehagelig trange om jeg har mye klær under. 

Anonymkode: 066f6...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...