Gå til innhold

Ukraina tvinger tilfeldige menn på gata i krigen

Akryl

Anbefalte innlegg

On 9/29/2023 at 2:07 AM, Hank Amarillo said:

Jeg tar til etteretning at jeg ordlegger meg på et vis at jeg liksågodt kunne skrevet på et fremmed språk.

Vet ikke hvor hensiktsmessig det er å prøve forklare siden hvis jeg uttrykker meg såpass uklart så blir fort bare forklaringen misforstått også - og så er vi like langt. Så da lar vi det bare ligge kanskje.

Dette her er jo bare vås. Og det vet du selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melkebarten skrev (21 minutter siden):

Dette her er jo bare vås. Og det vet du selv.

Nei.

Det er tvertimot smått ufattelig at det jeg skrev skulle kunne "forståes" slik du tolket det.

Om det er en bevisst taktikk eller ikke lar jeg være å spekulere i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hank Amarillo said:

Nei.

Det er tvertimot smått ufattelig at det jeg skrev skulle kunne "forståes" slik du tolket det.

Om det er en bevisst taktikk eller ikke lar jeg være å spekulere i.

Ok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
LeveMannen skrev (På 5.8.2023 den 1.47):

Ingen menn har hatt lov til å stikke av...

Alle menn på 18-60 år har helt siden krigens start blitt stoppet og nektet å forlate landet på grensa.

Nå har jeg ikke lest hele tråden men det har da stått frem mange unge par i media som har flyktet hit.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
On 8/12/2023 at 4:27 PM, GrønnNellik68 said:

jeg har lagd en tråd i aktuell politikk om akkurat det samme jeg så ikke denne. Men ja det var veldig så vi var i mot at unge menn blir tvunget til krig i Russland... men når det gjelder Ukraina så er vi enig. 

Det er nok mye vi i vesten ikke vet hva som egentlig foregår i Ukraina. En får sjelden høre andre synspunkt i denne konflikten. Er en på tik tok da som har lagd mange snutter om hva han mener egentlig foregår i Ukraina og at vi alle i vesten blir lurt av vestlig media. 

Hva som er sant og ikke.. er ikke godt å vite. Jeg stoler like lite på vestlig media som noe annet. 

Vestlige medier står fri til å skrive stort sett hva de selv vil. Slik er det ikke foreks i Russland. Så du kan velge å lese en fri presse eller en presse som er underlagt en diktators vilje.  Hvem av dem tror du er mest sannferdig? Det finnes også masse sider som faktasjekker påstander som blir framsatt offentlig. Der kan man finne de faktiske kildene/ bildene/videomaterialet. 

Hvis du ønsker å ta til deg faktaene i en sak finnes det muligheter for dette. 

On 8/12/2023 at 4:28 PM, GrønnNellik68 said:

ja hvis de har sånn tro på at de vil vinne krigen så burde de vel helst ha stått i kø for å bli soldater??? Henger ikke på greip. 

Bare fordi de eventuelt har tro på seier så betyr det ikke at veien dit ikke blir lang og blodig. Mange mennesker kan godt ønske seier for ukraina og død over russerne men det betyr ikke at de selv ønsker å krype langs bakken i blod og gørr mens artilleriet slår ned rundt dem. 

On 8/13/2023 at 11:01 AM, GrønnNellik68 said:

hvordan vet de at de de tar fra gata fyller kriteriene da? Det er jo bare random folk de ser som passer i alder osv. 

Jeg hvis ukraina er så ivrig etter å vinne krigen så burde de jo stille seg i kø både menn og kvinner og forsvare sitt eget land. Det virker jo ikke akkurat som de er så himla ivrige da. 

Dette er bare en innledende seleksjon. De vet selfølgelig ikke om disse de plukker opp fra gata har noe som gjør dem stridsudyktige. Det vil selfølgelig være en ytterlige seleksjon før de blir sendt i kamp. Det gagner ingen å ha en stridsudyktig soldat som bare blir en belastning for sine medsoldater. 

Og igjen, og plukke opp et våpen sitter svært langt inne for noen. Selv om du hater noen betyr ikke det at du automatisk vil krige mot dem. Det er ikke slik mennesker fungerer. Ukrainerne er basert på alt jeg har lest svært fientlig innstilt overfor russerne. 

Endret av Angry Man
Skrivefeil. :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et forsvar er det langt flere oppgaver enn å være i frontlinjene der aktive kamper pågår. Det er mer tilsvarende funksjoner i et vanlig samfunn, bare at funksjonene her er organisert og spesialisert for å støtte opp under den væpnede delen av forsvaret.

Det er behov for leger, sykepleiere, sjåfører, kokker, ingeniører, datakyndige, speidere, mekanikere etc. etc.

Poenget med mobilisering er vel så mye for å sikre at det finnes folk tilgjengelig til slike oppgaver, så det er ikke slik at de bare hankes inn fra gata og jages ut i skuddlinja.

Forresten er det for tiden rundt 60 000 kvinner i det ukrainske forsvaret; større kvinneandel enn det noen gang har vært før. Kvinnene jobber med oppgaver som de nevnt over; andre er soldater, da gjerne skarpskyttere.

De som synes man bare må la være å delta i forsvar når landet invaderes fordi det er så fælt å drepe, kan tenke på at en av de farligste oppgavene som fins i Ukraina pr. i dag, enten det er frontlinjer eller frigjorte områder, er rydding av miner og andre eksplosiver.

Russernes omfang av minelegging og bomberigging er uten sidestykke og opphav til titusener av skadde, hvorav de fleste er sivile. Det er en mildt sagt enorm oppgave ukrainerne står overfor, og som de utfører nitidig natt og dag, måned etter måned.

I tillegg til forsvarets mange oppgaver må ukrainske myndigheter sørge for at alle kritisk viktige sivile samfunnsfunksjoner blir opprettholdt: politi, brannvesen, helsepersonell, redningsarbeidere av alle slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

elensky har jo også bedt land i Europa om å sende tilbake stridsdyktige menn. Hva mener USA-tilhengerne om dette da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norway4 skrev (På 10.11.2023 den 18.47):

Det samme hadde skjedd her om vi havnet i samme situasjon. Ihvertfall i en periode.

Tror nok det ville fristet mer med noen måneder i Halden fengsel enn å legge seg i skyttergravene for Støre, Biden og Von der Lugen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (På 13.11.2023 den 17.56):

elensky har jo også bedt land i Europa om å sende tilbake stridsdyktige menn. Hva mener USA-tilhengerne om dette da?

Hva har USA-tilhengere med saken å gjøre? Dvs. bortsett fra ditt brennende hat mot alt av demokrati og frihet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (51 minutter siden):

Tror nok det ville fristet mer med noen måneder i Halden fengsel enn å legge seg i skyttergravene for Støre, Biden og Von der Lugen. 

Hvis Norge blir invadert av en nazistat som Russland så kjemper man for hele landets frihet og ikke for bestemte personer. Men for de som hater frihet og elsker nazisme og fascisme så er det nok ikke snakk om å kjempe nei.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (10 timer siden):

Hvis Norge blir invadert av en nazistat som Russland så kjemper man for hele landets frihet og ikke for bestemte personer. Men for de som hater frihet og elsker nazisme og fascisme så er det nok ikke snakk om å kjempe nei.

Det er ingenting som indikerer at "nazistat" Russland skal innvadere Norge. Ingenting. Null, zilch, nada. 

Det som derimot ER en viss risiko er at USA vil bruke Norden som kanonføde for å åpne en nordflanke imot Russland om ting heter mer opp.

Du får bare reise til Ukraina og melde deg. elensky holder visst på å gå tom for egen kanonføde og gjennomsnittsalder på soldater ser er nå 44 år. Er alle Ukrainere som nå har flyktet til utlandet "frihetshatere" også. 

Retorikken om at "Norge er neste" om ikke "Putin" blir fjernet er propaganda av tåpeligste kaliber og en skal være ganske blendet for perspektiver og realisme for å faktisk tro på det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (10 timer siden):

Hva har USA-tilhengere med saken å gjøre? Dvs. bortsett fra ditt brennende hat mot alt av demokrati og frihet.

OK, for argumentets skyld kan jeg jo erstatte "USA-tilhengere" med Putin-hatere da.

Synes du vi skal sende Ukrainske flyktninger tilbake slik at de kan få dø ved fronten? 

Du kan jo iallfall svare på dette siden du tydeligvis mener Norske menn SKAL til fronten om våre politikere synes det. Da må jo det samme gjelde alle Ukrainske menn som er her i dsg, ikke sant?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (På 16.10.2023 den 11.42):

Vestlige medier står fri til å skrive stort sett hva de selv vil.

*Vestlige medier er stort sett kontrollert av mediagigamter og "journalistene" deres skriver det de får beskjed om og vet ellers godt hva de IKKE skal skrive om.

Julian Assange (for eksempel) dekkes vel ikke på noen måter som omtaler hans sak.

Ukrainerne er basert på alt jeg har lest svært fientlig innstilt overfor russerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AdonisFFM said:

OK, for argumentets skyld kan jeg jo erstatte "USA-tilhengere" med Putin-hatere da.

Du kan tom. gjøre det så generelt som "diktator-hatere" eller "imperialist-hatere".

3 hours ago, AdonisFFM said:

Synes du vi skal sende Ukrainske flyktninger tilbake slik at de kan få dø ved fronten?

Hvorfor mener du det er Norges oppgave å beskytte og bruke store beløp på å gi behagelige liv til utlendinger fordi de ikke vil forsvare landet sitt mot invasjon? Den eneste grunnen til at de kan komme til et fritt Norge er at andre har vært villige til å kjempe og dø for å stoppe slike som Putin. Om for mange hadde stukket av hver gang et nytt område ble invadert så ville vi gått tom for frie land å rømme til lenge før noen av oss ble født.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akryl skrev (På 14.7.2023 den 23.43):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WRy2l2/her-mobiliseres-ukrainerne-for-krigen-mot-russland

Veldig grotesk hvordan de mobiliserer tilfeldige menn på gata.  Morsomt av VG å skjule i overskrften at det gjelder Ukraina, så folk må trykke seg inn for å forstå det ikke er Russland.

Det er vel russerne  som driver med det. Ukraina kan ta alle som har flyktet til Norge. Mange der som er klare for strid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda skrev (5 minutter siden):

Du kan tom. gjøre det så generelt som "diktator-hatere" eller "imperialist-hatere".

Hvorfor mener du det er Norges oppgave å beskytte og bruke store beløp på å gi behagelige liv til utlendinger fordi de ikke vil forsvare landet sitt mot invasjon? Den eneste grunnen til at de kan komme til et fritt Norge er at andre har vært villige til å kjempe og dø for å stoppe slike som Putin. Om for mange hadde stukket av hver gang et nytt område ble invadert så ville vi gått tom for frie land å rømme til lenge før noen av oss ble født.

Jeg tar dine kommentarer som at du mener vi skal repatriere alle Ukrainske flyktninger som står på kanonfødelista til elemsky.

Stemmer det? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akryl skrev (På 14.7.2023 den 23.43):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WRy2l2/her-mobiliseres-ukrainerne-for-krigen-mot-russland

Veldig grotesk hvordan de mobiliserer tilfeldige menn på gata.  Morsomt av VG å skjule i overskrften at det gjelder Ukraina, så folk må trykke seg inn for å forstå det ikke er Russland.

Er du overrasket?? Slik foregår og har foregått til alle tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (3 minutter siden):

Det er vel russerne  som driver med det. Ukraina kan ta alle som har flyktet til Norge. Mange der som er klare for strid. 

Sier du at Ukrainske menn IKKE blir stoppet på gata og tvunget til å slåss og dø? 

Er ikke i prinsippet uenig i at vi skal sende Ukrainere (eller andte flyktninger) tilbake, men konstaterer at du definitivt vil at dette skal skje.

Hvorfan mener du dette skal gjøres? Og inkluderer det også de som betrakter seg som etnisk Russisk? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...