AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #61 Del Skrevet 21. juli 2023 De har lest om en negativ hendelse i avisa som ble begått av en muslim i Oslo. Klart man blir redd for alle med mørk hud der man sitter utpå vidda i Troms og Finnmark. Anonymkode: 93828...c4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #62 Del Skrevet 21. juli 2023 For min del er kvinnesynet og synet på homofile nok til å være skeptisk. Men dette gjelder jo mange andre religioner også. Likevel er det fra muslimer jeg har opplevd mest nedlatenhet/respektløshet, uten tvil. Dette burde de selv ta tak i, men det er jo fra foreldrene mange lærer at «norske jenter er horer». Så om det er kultur eller religionen som er verst, det vet jeg ikke. Min indiske venninne ble like overvåket av taxisjåfører, som min pakistanske, da vi gikk på vgs. Så det er kanskje mest kultur? Men når religionen «lovliggjør» dårlige holdninger, så er jo det et problem. Ellers er religiøse folk, også kristne, oftest de mest dømmende og lite åpne menneskene. Det er min klinkeklare erfaring. Anonymkode: 60208...0e1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #63 Del Skrevet 21. juli 2023 Jeg er skeptisk til alle religioner. Spesielt til folk som ikke begriper at bøkene ble skrevet til sin tid og ikke til folk som lever i dag. Jeg har en kristelig svigermor jeg, hun dropper all fornuft fordi profeten på disse møtene hun går på sier sånn og sånn. Hun er nå like gal som disse muslimene, hun mener at homofile ikke har livsrett, at små barn som ikke er troende havnet i helvete. At alle som tror på feil gud, de havner i helvete. Jeg er skeptisk til alle som tror så sterkt at de legger fornuften bort, samme hvilken religion de er tilhengere av. Anonymkode: 07b56...33f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #64 Del Skrevet 21. juli 2023 Stina234 skrev (9 timer siden): Ikke helt riktig. Bosnia har om lag 50% islam. Det er fortsatt splittelser i landet mellom muslimer, serbere og kroater. Tunisia har hatt opptøyer der kvinner kjemper for likeverd. Jeg har selv vært i Tunisia (utenom feriehotellene) og det er ikke mye likeverd der. Kvinnene er i praksis eid av mennene. Bosnier her, det er kun pga at Bosnia ble angrepet under krigen, 8000 Bosniere ble drept på en dag på 90 tallet, kvinner og barn voldtatt. Du kan sjekke det ut. Bosniere har også lenge vært diskriminert i Balkan lenge, de har nå 3 presidenter i landet. Bosnia har ikke Sharia, det er et sekulært land på Balkan i Europa med muslimer og kristne. Ifølge statistikk, er også Bosniere de mest suksessfulle og integrerte innvandrere i Norge https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/bosniere-integreringsvinnerne&ved=2ahUKEwjqqvHYnKCAAxW8YPEDHVisBpwQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw2VMZd1nV4Uzb9CbuiZr0L- Så før folk dømmer andre som har "muslimsk" bakgrunn som mindre "integretre" etc, kan de sjekke ut ting først. Yugoslavia var et at av de sterkeste landene i Europa, før krigen. Det er masse bare Norge, det er et flott land. Det mange kritiserer i vesten, kristne også, for eksempel i øst europeiske land, ikke bare muslimer, er at ting har gått for langt i denne "moderne" retningen som hylles så mye i vesten. Mange respekterer ikke foreldre sine så mye lengre, mange menn inntar ikke de tradisjonelle rollene som før, forvirrelse i forhold til kjønn, hva er en mann if hva er en kvinne, pronouns osv blir sett på som "unaturlig" og så lenge man ikke diskriminere andre, må man få lov å ha de meningene synes jeg. I Usa holder de diskusjoner om hva er mann og hva er kvinne, sjekk ut Matt Walsh sine programmer om dette temaet. Det er dette mange ikke er enige i, det er mange som misforstår her. Ikke bare muslimer, men mange kristne også, synes denne "moderne" utviklingen har gått for langt. Når det er sagt, ja, det er for mye ekstremisme i en del av landene som nevnes her, men når det er sagt ikke alt av dette ekstreme er Islam. Det er en blanding av "kultur" og Islam, det er komplisert. Iran for eksempel, der er det korrupsjon, dett er bekreftet. Anonymkode: ed36e...629 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #65 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bosnier her, det er kun pga at Bosnia ble angrepet under krigen, 8000 Bosniere ble drept på en dag på 90 tallet, kvinner og barn voldtatt. Du kan sjekke det ut. Bosniere har også lenge vært diskriminert i Balkan lenge, de har nå 3 presidenter i landet. Bosnia har ikke Sharia, det er et sekulært land på Balkan i Europa med muslimer og kristne. Ifølge statistikk, er også Bosniere de mest suksessfulle og integrerte innvandrere i Norge https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/bosniere-integreringsvinnerne&ved=2ahUKEwjqqvHYnKCAAxW8YPEDHVisBpwQFnoECAkQAQ&usg=AOvVaw2VMZd1nV4Uzb9CbuiZr0L- Så før folk dømmer andre som har "muslimsk" bakgrunn som mindre "integretre" etc, kan de sjekke ut ting først. Yugoslavia var et at av de sterkeste landene i Europa, før krigen. Det er masse bare Norge, det er et flott land. Det mange kritiserer i vesten, kristne også, for eksempel i øst europeiske land, ikke bare muslimer, er at ting har gått for langt i denne "moderne" retningen som hylles så mye i vesten. Mange respekterer ikke foreldre sine så mye lengre, mange menn inntar ikke de tradisjonelle rollene som før, forvirrelse i forhold til kjønn, hva er en mann if hva er en kvinne, pronouns osv blir sett på som "unaturlig" og så lenge man ikke diskriminere andre, må man få lov å ha de meningene synes jeg. I Usa holder de diskusjoner om hva er mann og hva er kvinne, sjekk ut Matt Walsh sine programmer om dette temaet. Det er dette mange ikke er enige i, det er mange som misforstår her. Ikke bare muslimer, men mange kristne også, synes denne "moderne" utviklingen har gått for langt. Når det er sagt, ja, det er for mye ekstremisme i en del av landene som nevnes her, men når det er sagt ikke alt av dette ekstreme er Islam. Det er en blanding av "kultur" og Islam, det er komplisert. Iran for eksempel, der er det korrupsjon, dett er bekreftet. Anonymkode: ed36e...629 Masse bra i Norge*, hva er en mann og hva er en kvinne*, dette* Anonymkode: ed36e...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #66 Del Skrevet 21. juli 2023 Stina234 skrev (På 19.7.2023 den 21.14): hvor mange land der islam er største religion er det fred og frihet? Kunne jeg som kvinne kunne gå fritt med de klærne jeg selv valgte å gå med? Godt poeng. Hele muslimbeltet fra Marokko til Afghanistan er undertrykkende for kvinner, og ikke noe en bør støtte. Anonymkode: 02144...23a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #67 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt poeng. Hele muslimbeltet fra Marokko til Afghanistan er undertrykkende for kvinner, og ikke noe en bør støtte. Anonymkode: 02144...23a Stemmer ikke helt, Albania, Tyrkia, Aserbajdsjan, Kasakhstan etc får man gå fritt. Anonymkode: ed36e...629 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #68 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.04): Det er vel derfor ytre-høyre sprer usannheter og forsøker å hindre kunnskap og informasjon. Ytre høyre er generelt usjarmerende og tiltaler bare de veldig sinte og bitre. Venstre-sida er ganske sjarmerende og derfor er det mer problematisk at de forsøker å hindre kunnskap. Anonymkode: 8fff7...905 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #69 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Bosnier her, … Det mange kritiserer i vesten, kristne også, for eksempel i øst europeiske land, ikke bare muslimer, er at ting har gått for langt i denne "moderne" retningen som hylles så mye i vesten. Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke konservative muslimer, konservative kristne, og høyre-konservative finner sammen. De burde ha mange felles saker? Sitat Mange respekterer ikke foreldre sine så mye lengre, Det ville være rimelig nedlatende å hevde at moderne, Norsk liberal kultur er «best» for alle, hele tida. Å ta seg av foreldrene sine, å støtte ektefellen i dårlige tider, å la barn være barn heller enn kroppsfikserte SoMe-junkies er alle sider ved «vår» kultur som jeg tenker er dårlig. Anonymkode: 8fff7...905 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #70 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke helt hvorfor ikke konservative muslimer, konservative kristne, og høyre-konservative finner sammen. De burde ha mange felles saker? Det ville være rimelig nedlatende å hevde at moderne, Norsk liberal kultur er «best» for alle, hele tida. Å ta seg av foreldrene sine, å støtte ektefellen i dårlige tider, å la barn være barn heller enn kroppsfikserte SoMe-junkies er alle sider ved «vår» kultur som jeg tenker er dårlig. Anonymkode: 8fff7...905 Jeg prøvde bare å si hva mange land, både i Midtøsten, Balkan og mange Øst europeiske land, ikke er enige med "Vesten" om. Mange mener at denne politiske "korrekteheten" og moderniteten har gått på bekostning av sunn fornuft, som for eksempel forvirring om hva som er en mann og hva som er kvinne, at tradisjonell kultur har blitt godt utvisket, forhold til familie etc. Jeg snakket nylig med eldre Norske damer i 60 årene og de er enige om disse tingene, det så ikke dette på 80 tallet, fortalte de meg. Jeg kjenner til godt mentaliteten og tankegangen i disse landene, så prøvde bare å vise perspektivet. Øst europeiske land, Balkan muslimer og kristne har lik tankegang angående disse sakene, men Midtøsten er ganske forskjellige på mange områder enn Balkan muslimer og andre land som Aserbajdsjan, Tyrkia, Kasakhstan etc. Dette er sekulære stater. Anonymkode: ed36e...629 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #71 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bosnia, Tunisia, er begge land med demokrati og fred. Anonymkode: 82431...5f4 Ha, jeg har bekjente som er kristne i Tunisia men de må være kristne i skjul. Anonymkode: caa1e...dd9 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #72 Del Skrevet 21. juli 2023 Forsiden til Morgenbladet denne uken er ganske interessant. De har sladdet et bilde fra en koranbrenning i Sverige. Men det er ikke bare ansiktet de har sladdet, det er en svær gul prikk som dekker den brennende Koranen og hodet til den som gjør det. Jeg tror ingen i Morgenbladet ser behov for å sladde noen andre gjenstander på bilder, heller ikke om de hadde bilde av noen som brant en Bibel. Anonymkode: 90f05...635 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #73 Del Skrevet 21. juli 2023 Min venninne som er 2. generasjons innvandrer med islamsk bakgrunn har blitt slått hånden av av sin familie fordi hun har giftet seg med en norsk mann. De har ikke møttes på 10 år og besteforeldrene har heller ikke møtt sine barnebarn. Hun levde i noen år også med hemmelig adresse i frykt for at familien skulle hevne seg på henne. En mannlig, muslimsk kollega av meg er hemmelig (for hans familie) samboer med ei norsk jente av samme grunn. Dette synes jeg er hjerterått. En velger å flytte til et land med et svært kaldt klima, men dog med garantert velferd og fred. Folkene og kulturen som står bak velferden og tryggheten er ikke bra nok å være i familie med. De føler slik avstand fra folket og kulturen her at de heller avskriver sine egne barn. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle muslimske innvandrere, men for ofte møter vi holdninger fra muslimer om at de ikke vil menge seg med de norske, bli for norske eller har interesse av å integreres. Dette tror jeg er en av grunnene til at det skapes negative holdninger. Anonymkode: 7b08d...77b 8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #74 Del Skrevet 21. juli 2023 Stina234 skrev (12 timer siden): Ikke helt riktig. Bosnia har om lag 50% islam. Det er fortsatt splittelser i landet mellom muslimer, serbere og kroater. Tunisia har hatt opptøyer der kvinner kjemper for likeverd. Jeg har selv vært i Tunisia (utenom feriehotellene) og det er ikke mye likeverd der. Kvinnene er i praksis eid av mennene. Har hatt ja, men nå er det fredelig der og de har demokrati. Bosnia er også demokratisk og på vei inn i EU. Anonymkode: 82431...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #75 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bosnia er også demokratisk og på vei inn i EU. De er ikke på vei inn i EU. Tyrkia har vært "på vei inn" siden 1987. Det kommer aldri til å skje. Bosnia, kanskje en gang i fremtiden. Men det er minst 50-60 år unna. Og sannsynligvis ikke da heller. Anonymkode: e0983...76c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #76 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg prøvde bare å si hva mange land, både i Midtøsten, Balkan og mange Øst europeiske land, ikke er enige med "Vesten" om. Mange mener at denne politiske "korrekteheten" og moderniteten har gått på bekostning av sunn fornuft, som for eksempel forvirring om hva som er en mann og hva som er kvinne, at tradisjonell kultur har blitt godt utvisket, forhold til familie etc. Jeg snakket nylig med eldre Norske damer i 60 årene og de er enige om disse tingene, det så ikke dette på 80 tallet, fortalte de meg. Jeg kjenner til godt mentaliteten og tankegangen i disse landene, så prøvde bare å vise perspektivet. Øst europeiske land, Balkan muslimer og kristne har lik tankegang angående disse sakene, men Midtøsten er ganske forskjellige på mange områder enn Balkan muslimer og andre land som Aserbajdsjan, Tyrkia, Kasakhstan etc. Dette er sekulære stater. Anonymkode: ed36e...629 Kjenner godt endel fra Balkan. Er bare evig takknemlig for at jeg er født i Norge. Ja de er gode på å ta vare på familien utad! Anonymkode: 64168...8a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #77 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De er ikke på vei inn i EU. Tyrkia har vært "på vei inn" siden 1987. Det kommer aldri til å skje. Bosnia, kanskje en gang i fremtiden. Men det er minst 50-60 år unna. Og sannsynligvis ikke da heller. Anonymkode: e0983...76c De er det. Forhandlingene er allerede igang og de jobber med å oppfylle kravene: https://en.wikipedia.org/wiki/Accession_of_Bosnia_and_Herzegovina_to_the_European_Union Tyrkia's søknad har blitt fryst fordi de ikke lenger oppfyller kravene om demokrati og menneskerettigheter. Anonymkode: 82431...5f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #78 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De er det. Forhandlingene er allerede igang og de jobber med å oppfylle kravene: https://en.wikipedia.org/wiki/Accession_of_Bosnia_and_Herzegovina_to_the_European_Union Tyrkia's søknad har blitt fryst fordi de ikke lenger oppfyller kravene om demokrati og menneskerettigheter. Anonymkode: 82431...5f4 Nei, å bli medlem er en politisk beslutning. Det er ikke "fyll kravene i et skjema så er du inne". De kravene er bare et grunnlag for å i det hele tatt kunne sende søknad. Å få søknaden innvilget krever at alle de andre medlemslandene sier ja, og det er en politisk beslutning som ikke kommer til å skje i vår levetid. Anonymkode: 26849...903 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 21. juli 2023 #79 Del Skrevet 21. juli 2023 Jeg har ikke noe imot islam, jeg har imot muslimer som ikke følger lover og regler. Jeg hater at flere barnehager ikke vil at foreldre skal ha pålegg av svin i matboksen. Årsaken er at ett muslimsk barn kan smake på det pålegget og de ansatte ikke har 100% oversikt på hver barn hele tiden. Samtidig så synes jeg det er så mye rare regler de må følge. En kollega av meg fortalte at hun hadde blitt tante og gledet seg til å feire barnet og foreldrene. Hun kunne ikke glede seg over denne før mnd var slutt. Husker ikke hvilken mnd dette var, men trur det var Oktober. Jeg spurte om de bodde i utlandet siden de ikke skulle feire ennå. Neida, de bodde bare noen hus fra hverandre, men det var sørge måned. Jeg kondolerte og sa jeg håpet det gikk bra med henne. Joda, de hadde ikke mistet noen slektninger eller venner. De sørget over tapte liv i en krig som skjedde på 16-1700 tallet 😳 Samtidig så er en kollega av meg så religiøs at han står opp så han får bedt dagens første bønn. De ber vel ved soloppgang eller noe sånt. Da går han heller og legger seg igjen etterpå om vi har senvakt. Han ber på jobben også. Ruller ut teppet sitt i en krok og ber mens vi andre snakker om andre ting. Veldig allright kollega, bare så det er sagt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #80 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Kjenner godt endel fra Balkan. Er bare evig takknemlig for at jeg er født i Norge. Ja de er gode på å ta vare på familien utad! Anonymkode: 64168...8a7 Er du opprinnelig Norsk? Norge er et veldig bra land å bo i selvsagt. Anonymkode: ed36e...629 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå