Rhodiola Skrevet 17. juli 2023 #41 Del Skrevet 17. juli 2023 Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, ensidig meningspåvirkning, brukerdebatt, brukerforfølgelse og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #42 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.24): Vi er generelt skeptisk til alt som er fremmed og anderledes. Vi er et av verdens mest konforme folk. Anonymkode: 93828...c4d Når man ser resultatet når islam får politisk innflytelse så er det all grunn til å være skeptisk. Norge er i dag på topp når det gjelder rettigheter, friheter, tillit osv. Tror noen at det vil finnes minoritetsrettigheter den dagen islam får bestemme? I Pakistan kan kun muslimer inneha jobber i staten. Hele Midtøsten er i praksis etnisk renset for alle andre religioner. Egypt som hadde det eldste kristne samfunnet er antall kristne redusert fra 15-5% siste 20år. Og de gjenværende lever i frykt og blir kraftig undertrykt. Drap, overgrep, voldtekter osv. I islam har i praksis ikke vantro noen rettigheter. Islam tillater bruk av vantro som slaver og koranen har sogar regler for hvordan skal behandles. Det fantes ikke sikkerhetskontroll på Fornebu, ikke sperringer på Karl Johan eller vakter under barnetoget 17mai. Dette har kommet snikende litt etter litt fordi Norge har endret seg. Alikevel er skepsis mot islam regnet som en fobi?!? Det er ikke lov å være så naiv. Anonymkode: 361b8...a61 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #43 Del Skrevet 18. juli 2023 En del av det er ikke bare religionen islam folk er skeptisk til. Men det er mange fra muslimske land som har en kultur som ikke passer inn i Norge eller andre deler av verden. Jeg vet at kjønnslemlestelse av små jentebarn ikke har med islam å gjøre, men det assosieres ofte med muslimer, pga. religionen til de menneskene som driver med det. Man har filmer baser på sanne historier som «Hva vil Folk si», «Ikke Uten Min Datter» ol. som også nok går hakket mer på kultur og ikke bare islam i seg selv. Men i religionen islam så er det mye man opplever som kvinneundertrykkende, selv om kanskje bakgrunnen er noe annet. Det at en mann ikke håndhilser på en kvinne, det er holdninger som ikke hører hjemme i Norge. Håndhilsing er et tegn på respekt. Om noen velger å flytte hit til oss, må de også adoptere noen av de sosiale normene her i landet, men det er det ikke alle som gjør. Og det skaper negative følelser ovenfor «muslimer». Anonymkode: 02b5e...358 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #44 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 23.12): Problemet er ikke religionen i seg selv, men hvordan en del regimer ( og dermed også noen av de menneskene som lever her) praktiserer den. Det er ikke forenelig med frihet og likhet. Derfor reagerer vi, og det skal vi. Viktig å huske at det ikke gjelder alle. Anonymkode: 91585...eb6 Det er vel derfor man lurer på hvorfor de menneskene vil være her når de egentlig støtter slike regimer de kom fra. Anonymkode: 55e7f...521 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 18. juli 2023 #45 Del Skrevet 18. juli 2023 Jeg har flere venninner og kollegaer som er muslimer som jeg ikke er skeptisk til på noen måtte. Men jeg er generelt ganske skeptisk til religion, fordi jeg har opplevd det som uheldig. Så selv om det ikke var Islam som var problemet for meg, så tenker jeg at islam er like skummelt som alle andre religioner. Det kan være kjempe flott med folk som forsøker å leve gode liv med veldedighet osv. men det kan også bli skummelt om religionen «tolkes feil vei»!!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 18. juli 2023 #46 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 15.7.2023 den 1.51): De oppleves ikke slik, de er slik Anonymkode: 560ea...de9 Alle verdens religionene er totalitære og invaderende i noen retninger. Akkurat som at andre retninger innen for religionene ikke er det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #47 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 14.7.2023 den 21.07): Er det noen som burde lære seg mer om andre livssyn så det er muslimer. Har aldri møtt en muslim som kan noe som helst om andre livssyn rundt om i verden. Ikke engang kristendom og jødedom som er deres fettere kan de noe særlig om. De er mest opptatt av at andre skal lære seg islam. Anonymkode: b6f95...2bf De er ikke interessert i å lære, men å se ned på andre er de gode på. Anonymkode: 64168...8a7 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #48 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): En del av det er ikke bare religionen islam folk er skeptisk til. Men det er mange fra muslimske land som har en kultur som ikke passer inn i Norge eller andre deler av verden. Anonymkode: 02b5e...358 Her mener jeg du tar feil. Du lager et skille mellom kultur og religion i islamske land. Har jobbet i Afghanistan og religion og kultur er så sammenvevd at de ikke går å skille. Forskjellige hijab stiler og lokal mat?? Anonymkode: 361b8...a61 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #49 Del Skrevet 18. juli 2023 Her er et lite utvalg av hva som gjør meg negativ til Islam: - omskjæring av kvinner - hijab/nikab - synet på oss vantro - kvinners begrensinger - Koranskoler, både i Norge og utlandet - Vold, både fysisk og psykisk, mot barn og koner. - Æreskulturen - Sharia - Forventningen om at samfunnet rundt skal tilpasse seg deres måte å leve på. Jeg kjenner mange muslimer både gjennom jobb og privat. Jeg er helt rystet over islam i praksis faktisk. Hvordan mennesker ønsker leve slik, samt å oppdra barna sine slik, i 2023 er helt uforståelig for meg. Anonymkode: 24153...3d6 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #50 Del Skrevet 18. juli 2023 Fordi den har kvinnefinentlig holdninger. Ekstreme er så opptatt av ære at de tvangsgifter barna sine eller dreper dem om de kaster skam over familien. Konene er eiendeler og evig fanger. Gjør man ikke slik samfunnet rundt de vil. Så blir hele familier fryst ut osv. Opplever det som mer sektistisk enn kristendommen. Men jeg misliker generelt all religion, som utfører enkelt individer eller familier. Der lederne misbruker hellige bøker til mer makt for seg selv. Finnes det et helvete, er det nok mange slike ledere som havner på det mørke stedet etter sin død. Anonymkode: 117d0...b79 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2023 #51 Del Skrevet 18. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Her mener jeg du tar feil. Du lager et skille mellom kultur og religion i islamske land. Har jobbet i Afghanistan og religion og kultur er så sammenvevd at de ikke går å skille. Forskjellige hijab stiler og lokal mat?? Anonymkode: 361b8...a61 Omskjæring av små jentebarn er kultur og ikke religion. Men mange assosierer det med islam da det er mange muslimer som driver med dette. Poenget jeg prøvde å få frem er at det er ting som går mer på kultur, som generelt assosieres med islam, som gjør folk skeptiske. Anonymkode: 02b5e...358 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 19. juli 2023 #52 Del Skrevet 19. juli 2023 hvor mange land der islam er største religion er det fred og frihet? Kunne jeg som kvinne kunne gå fritt med de klærne jeg selv valgte å gå med? 9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 20. juli 2023 #53 Del Skrevet 20. juli 2023 AnonymBruker skrev (På 18.7.2023 den 15.41): Omskjæring av små jentebarn er kultur og ikke religion. Men mange assosierer det med islam da det er mange muslimer som driver med dette. Poenget jeg prøvde å få frem er at det er ting som går mer på kultur, som generelt assosieres med islam, som gjør folk skeptiske. Anonymkode: 02b5e...358 Kvinnelig omskjæring er en kulturell skikk som i Afrika antakelig strekker seg lengre tilbake i tid enn kristendommen og islam. Mens kristendommens skrifter ikke nevner denne inhumane tradisjonen, så finnes det innen islam hadither som gir grunnlag for en oppfatning om at denne uskikken ble godkjent av Muhammed selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #54 Del Skrevet 20. juli 2023 https://www.nrk.no/osloogviken/hevder-de-ble-drapstruet-i-sarpsborg-pa-vei-til-pride-markering-i-oslo-1.16022544 https://www.dagen.no/meninger/nar-virkelighetsfornektelse-likestilles-med-nestekjaerlighet/ https://www.nrk.no/norge/politiet-i-oslo-startar-etterforsking-av-hatytringar-mot-prideparaden-1.16474424 Anonymkode: e0b9e...991 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2023 #55 Del Skrevet 20. juli 2023 Kanskje på tide å skjønne at man ikke kan få både i pose og sekk, jo større innflytelse islam får jo værre blir det for homofile, kvinner og menneskerettighetene generelt. "Operasjonslederen forteller til VG at vitner som var til stede, sier at gjerningspersonene ropte «haram, haram», mens de ødela regnbuen." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eJweay/haerverk-paa-pridegaten-i-drammen?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row20_pos1&utm_medium=dre-64b93db751a71a8fb1e862d6 Anonymkode: f9184...58c 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #56 Del Skrevet 21. juli 2023 Stina234 skrev (På 19.7.2023 den 21.14): hvor mange land der islam er største religion er det fred og frihet? Kunne jeg som kvinne kunne gå fritt med de klærne jeg selv valgte å gå med? Bosnia, Tunisia, er begge land med demokrati og fred. Anonymkode: 82431...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #57 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Operasjonslederen forteller til VG at vitner som var til stede, sier at gjerningspersonene ropte «haram, haram», mens de ødela regnbuen." Det er ikke bare muslimer som er imot det der og brenner flagg i protest (en lovlig ytring). Anonymkode: 82431...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2023 #58 Del Skrevet 21. juli 2023 Løgnen gjør meg veldig skeptisk. Det er forventet at man taler med to tunger, en utad til samfunnet, en annen innad. Anonymkode: 1e715...2a3 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 21. juli 2023 #59 Del Skrevet 21. juli 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bosnia, Tunisia, er begge land med demokrati og fred. Anonymkode: 82431...5f4 Ikke helt riktig. Bosnia har om lag 50% islam. Det er fortsatt splittelser i landet mellom muslimer, serbere og kroater. Tunisia har hatt opptøyer der kvinner kjemper for likeverd. Jeg har selv vært i Tunisia (utenom feriehotellene) og det er ikke mye likeverd der. Kvinnene er i praksis eid av mennene. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 21. juli 2023 #60 Del Skrevet 21. juli 2023 Stina234 skrev (3 minutter siden): Ikke helt riktig. Bosnia har om lag 50% islam. Det er fortsatt splittelser i landet mellom muslimer, serbere og kroater. Tunisia har hatt opptøyer der kvinner kjemper for likeverd. Jeg har selv vært i Tunisia (utenom feriehotellene) og det er ikke mye likeverd der. Kvinnene er i praksis eid av mennene. Det kan vel også diskuteres hvor fungerende demokratiet er i Tunisia. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå