Gå til innhold

Snakk meg ut av å ta opp lån for drømmebilen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du bil fra før? Isåfall: hvorfor kjøpe ny bil?

Og er du singel, heterofil mann: fra mitt dameperspektiv var den ikke noe fin. Skriker kjedelig fyr. 

Anonymkode: 7801c...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.  Lånerentene er på vei opp. Ingen vet hvor det stopper.

2. Bilen taper seg i verdi raskere enn du betaler avdrag på lånet

3. Luksusfellen neste . .?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du sett rentene på billån nå? Helt idiotisk. 

Anonymkode: 9ba01...3e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fin bil, så det er bare å få handla! 😊

Har du økonomi til å leve greit selvom du låner penger til denne og det er det du virkelig ønsker deg, hvorfor ikke unne seg en fin bil?

Men husk å ta med forsikring og vedlikehold i regnestykket ditt også, da dette også fort blir noen 1000 lapper i mnd.

om en alltid skal være 110% fornuftig blir det ikke mye å glede seg over her i livet. 🙈

Anonymkode: 0ea6e...ed1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, jeg er dame med forkjærlighet for brune stasjonsvogner. Hadde en brun Volvo V90 - den gamle sorten - som første bil for mange år siden. Nå har jeg en relativt mer fornuftig Honda Accord stasjonsvogn som faktisk er brunt foliert også. Men delene er dyre og det begynner å koste litt å holde denne på veien. Særlig fordi jeg har mistet kontakten med mekkekamerater og liker ikke å skru selv. Dessuten vil en ladbar vogn som denne jo ha relativt lave driftsutgifter, vil den ikke det?

Anonymkode: db7e1...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi byttet akkurat inn vår bil for 200K (Kia ProCeed 2020 som hadde gått 50.000km), brukte 100K til EK og tok billån og kjøpte bil i samme prisklasse som den du vurderer (Kia Niro EV 2022 som hadde gått 17km), så jeg er kanskje ikke rette personen til å svare 😅 

Men det var et grundig og gjennomtenkt valg. Har vi råd til å betjene et billån? Vi valgte 8 år - hvor stor blir sluttsummen om vi ikke får betalt ned før med dagens rente? Hvor høy rente tåler vi? Hvor fort får vi tilbakebetalt lånet? Trenger vi ny bil - hvorfor/hvorfor ikke? 

Vi gikk og fra bensin til EL og stilte og spørsmål rundt den overgangen.

Det var lister med pro's and cons i en hel uke. Vi har aldri hatt billån før, så det var det vi diskuterte mest. Dessuten kjøpte vi ProCeeden sommeren i fjor så vi måtte rett og slett forsvare et nytt bilkjøp så fort.

Vårt valg falt på ny bil og disse var utslagsgivende: vi må oppgradere til større bil innen et par år uansett da både hund og barn ligger i planene, vi gir ProCeeden i innbytte nå mens den fremdeles har en viss verdi, da vi kjøpte ProCeeden visste vi ikke at vi kom til å kjøpe hus med EL-billader 4 måneder senere - men billånet er mer enn vi ville brukt på bensin på gamle ProCeeden så her går vi vel vitende i minus akkurat nå, men vi kommer til å kunne betale hele billånet innen 3 år.

Så vi landet på at det pr nå er et litt ufornuftig fornuftvalg da det er billånet som trekker ned. Det hjelper dog at vi er to, så lånet kommer ikke til å ha det store utslaget på økonomien vår, og det som pushet oss ekstra var å selge ProCeeden mens vi enda kan få en skikkelig sum for den - med en gang hund og barn er i hus er uansett ProCeeden for liten. Så egentlig var det vel i utgangspunktet ProCeeden som kanskje var et litt dumt kjøp, men vi angrer ikke. 

Så mitt tips: ta noen skikkelige runder med deg selv. I utgangspunktet vil man jo ikke ha mer lån! Og prøv å pushe ned prisen om du først skal kjøpe. 

Endret av Chailatte
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du kjøpe en gammel bensinsluker, når du kan få en ny elbil ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lucky_Jack skrev (1 time siden):

Den bilen bruker 0,2 l/mila med mitt pendlemønster, potensielt enda mindre. Ikke mye til "sluk".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.7.2023 den 11.15):

Hehe, jeg er dame med forkjærlighet for brune stasjonsvogner. Hadde en brun Volvo V90 - den gamle sorten - som første bil for mange år siden. Nå har jeg en relativt mer fornuftig Honda Accord stasjonsvogn som faktisk er brunt foliert også. Men delene er dyre og det begynner å koste litt å holde denne på veien. Særlig fordi jeg har mistet kontakten med mekkekamerater og liker ikke å skru selv. Dessuten vil en ladbar vogn som denne jo ha relativt lave driftsutgifter, vil den ikke det?

Ladbare bensinbiler er veldig tunge, og med en gang det bittelille batteriet er tomt vil den suge bensin som en svamp. Kostbart. 

Anonymkode: 55d4e...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky_Jack skrev (1 time siden):

Hvorfor dette evinnelige maset om å kjøpe elbil hele tiden? 😳

Ikke alle kan eller vil ha elbil 😊 Hvis ts har lyst på bensinbil, hvordan skal du stoppe vedkommende fra å gjøre det? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mot er jo selvfølgelig renter og hvor komfortabelt du kan leve med lånet. Bilen går jo bare ned i verdi. Har du god råd, eier bolig og klarer lånet selv med høyere renter så kan du jo gjøre det :) 

Tja. Vi har en v70 noen år eldre som går som en klokke, aldri vært noe problemer og var nylig på kjøretur med den til Italia. Bruker relativt lite drivstoff - nedover Europa med mye fjell og høy hastighet var gjennomsnittet på 0,6l. Følger serviceintervaller og ikke måtte bytte noe annet enn bremser uten om. Gått 160 000km nå.. 

Anonymkode: db172...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mot er jo selvfølgelig renter og hvor komfortabelt du kan leve med lånet. Bilen går jo bare ned i verdi. Har du god råd, eier bolig og klarer lånet selv med høyere renter så kan du jo gjøre det :) 

Tja. Vi har en v70 noen år eldre som går som en klokke, aldri vært noe problemer og var nylig på kjøretur med den til Italia. Bruker relativt lite drivstoff - nedover Europa med mye fjell og høy hastighet var gjennomsnittet på 0,6l. Følger serviceintervaller og ikke måtte bytte noe annet enn bremser uten om. Gått 160 000km nå.. 

Meg over - min er diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er noe med å være takknemlig for det man har. Ny bil blir som alle andre biler når det er gått litt tid. Personlig er jeg sykt takknemlig for at lånet på vår Volvo er nedbetalt, bare synd at idet de er nedbetalt så begynner de å bli gamle. Har man fått en bil som ikke er mandagsbil så behold.

Anonymkode: 59a11...fa6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir ikke lavere driftskostnader. Mindre drivstoff kanskje ja, men ikke ellers.
Nå skal ikke bare bensinmotor overhales, men også det elektriske.

Fem år er relativt vanlig billån. Tror du virkelig driftskostnader på bilhold går så langt ned at det dekker inn låneutgiftene på over 4000,- pr måned? Ta lånet over ti år, da koster det "bare" 2500,- pr måned. Og bilens totalte kjøpesum øker altså med 100 000. Ja, ett billån på 200 000,- over ti år koster faktisk 100 000,- i renter.

Anonymkode: 8a34c...f7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ladbare bensinbiler er veldig tunge, og med en gang det bittelille batteriet er tomt vil den suge bensin som en svamp. Kostbart. 

Anonymkode: 55d4e...9ab

Det er sant, det, men i mellomtiden kjører man for det meste elektrisk. Min pendlevei er omtrent fem mil, overlappende med rekkevidden på denne her.

Mardina skrev (10 timer siden):

Ikke alle kan eller vil ha elbil 😊 Hvis ts har lyst på bensinbil, hvordan skal du stoppe vedkommende fra å gjøre det? 🤔

Ikke hiss deg opp. Alle ser at elbil er det smarte valget og jeg ba om motargumenter. Hadde jeg fått denne bilen helelektrisk med 400 hp hadde jeg kanskje gått for det. Men elbiler flest er stygge SUVer ikke sexy vogner...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det blir ikke lavere driftskostnader. Mindre drivstoff kanskje ja, men ikke ellers.
Nå skal ikke bare bensinmotor overhales, men også det elektriske.

Fem år er relativt vanlig billån. Tror du virkelig driftskostnader på bilhold går så langt ned at det dekker inn låneutgiftene på over 4000,- pr måned? Ta lånet over ti år, da koster det "bare" 2500,- pr måned. Og bilens totalte kjøpesum øker altså med 100 000. Ja, ett billån på 200 000,- over ti år koster faktisk 100 000,- i renter.

Anonymkode: 8a34c...f7d

Whoa, dette var overbevisende. Er det 4k/mnd med de 200k jeg skulle måtte låne? Skitt pommes frites, som min datter sier. Men hva skal du "overhale" med det elektriske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare idioter strekker seg langt etter en bil. Du bør ha råd til å kjøpe 3 stk av den bilen du velger. Da kan du slappe av og ha et naturlig forhold til bilen din.

Anonymkode: 24302...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mardina skrev (10 timer siden):

Jo, alle kan ha elbil 

Anonymkode: 2c7a9...1b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ikke hiss deg opp. Alle ser at elbil er det smarte valget og jeg ba om motargumenter. Hadde jeg fått denne bilen helelektrisk med 400 hp hadde jeg kanskje gått for det. Men elbiler flest er stygge SUVer ikke sexy vogner...

Jeg er overhodet ikke hissig 😂 Ikke alle kan eller vil ha elbil. Biler med fossilt drivstoff kommer ikke til å forsvinne på årevis enda. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jo, alle kan ha elbil 

Anonymkode: 2c7a9...1b3

Nei 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...