Gå til innhold

Kan uføre tørre å stemme på Høyre?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Her viser du at du ikke forstår et MVA-regnskap.

450 mrd er sannsynligvis også et alt for høyt estimat, da svart arbeid er blitt relativt vanskelig å utføre i dag.

Hehe. Fin hersketeknikk. Du aner ikke mine kunnskaper om regnskap og økonomi, for å si det mildt. 

430 mrd var beregnet i 2014. I ettertid er dette oppjustert til 450 mrd. Hva det er i dag vet jeg ikke, men jeg antar at sjansen er større for at dette har økt enn motsatt, all den tid prisen på arbeid og tjenester har gått mye opp siste 10 år. Og det skorter ikke akkurat på betalingsløsninger.

GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Det er ikke en utgiftspost i statsbudsjettet, dette er tapte inntekter som skulle stått på inntektssiden. Budsjetter fungerer slik at det har både en inntekts og en utgiftsside som må balanseres. 

Høyre har økt trygdene og styrket rettighetene. Og akkurat som de rødgrønne gjorde har de finansiert det gjennom omprioriteringer. De rødgrønne under Stoltenberg kuttet et sted for å finansiere andre prioriteringer slik alle regjeringer har gjort, dette er ikke unikt for de borgerlige selv om venstresiden fortsetter å spre denne myten.

https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert

Det jeg skrev har ingenting med budsjettbalanse å gjøre. Det var en illustrasjon over hvor skoene trykker. Men du er jo så opphengt i velferdsbudsjettet at det går jo ikke an å foreslå noe nytt. 

Arg. Nei. Og nei. Høyre har lønnsregulert trygdene, på lavest mulig vis, og intet mindre. Deretter har rettighetene blitt skortet inn på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen
Kokeplate skrev (3 minutter siden):

Men også trinnskatten førte til lavere effektiv skattesats sammenlignet med det tidligere systemet. Med endringene i fradrag ble det nye systemet mest nyttig for de som ikke hadde så mye fradrag fra før.

Akkurat. Fradragene fikk mindre effekt/verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (1 minutt siden):

Hehe. Fin hersketeknikk. Du aner ikke mine kunnskaper om regnskap og økonomi, for å si det mildt. 

430 mrd var beregnet i 2014. I ettertid er dette oppjustert til 450 mrd. Hva det er i dag vet jeg ikke, men jeg antar at sjansen er større for at dette har økt enn motsatt, all den tid prisen på arbeid og tjenester har gått mye opp siste 10 år. Og det skorter ikke akkurat på betalingsløsninger.

Det jeg skrev har ingenting med budsjettbalanse å gjøre. Det var en illustrasjon over hvor skoene trykker. Men du er jo så opphengt i velferdsbudsjettet at det går jo ikke an å foreslå noe nytt. 

Arg. Nei. Og nei. Høyre har lønnsregulert trygdene, på lavest mulig vis, og intet mindre. Deretter har rettighetene blitt skortet inn på. 

Jo, de kommer veldig godt til syne når du kommer med en påstand som er så på villspor.

Hvilke betalingsløsninger er det som fungerer så godt for svart atbeid når kontanter så å si ikke eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ludden skrev (34 minutter siden):

ALLE får det jo bedre med høyreregjering.....kun AP folk sitter fortsatt og påstår at det ikke er AP sin skyld at kronekursen raser. Alle varer vi bruker i norge (omtrent) er import,derfor blir varene dyrere for oss. Hvis ikke de som styrer landet har skylden for dette, da trenger vi egentlig ikke noen til å styre for da har de absolutt ikke ansvar for noe som helst. Alle som følger med og har den minste peiling på økonomi og samfunn vet jo at AP er en del av årsaken til dette, det er kun AP selv som fraskriver seg ansvaret,patetisk nok.

Dette er jo bare vås.  Det finnes et par rikinger som påstår at AP har skylden for svak kronekurs, men ikke økonomene.  Faktum er at økonomer ikke vet helt hvorfor kronen er så svak.  Uro i verden, krig i Europa?  Omleggingen av norsk produksjon fra olje og gass?  Selv tror jeg det er en kombo av alt.  Spesiell betydning for lille Norge er hva som skjer i USA.  Der har de økt rentene lenge  og mer enn det Norges Bank har.  Vi ligger etter nå, og det må tas inn.  

Hva mener du at regjeringen kan gjøre i dette?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (18 minutter siden):

Det er flere som mener at vi har for mange offentlig ansatte, men de finner mange penger til statskassa ved sine stadige kontroller. 

Nåja, de finner nå et og annet enk som har gjort en feil i allefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (27 minutter siden):

Lenken forklarer hva de har gjort. Mange trygder ble økt langt ut over prisjustering og en rekke nye rettigheter ble innført. https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert

Derfor økte andelen av BNP til trygder og offentlige tjenester under Høyre og de borgerlige, mens de nå er på vei ned igjen etter Vedum's milliardkutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristen
GP950mAh skrev (6 minutter siden):

Lenken forklarer hva de har gjort. Mange trygder ble økt langt ut over prisjustering og en rekke nye rettigheter ble innført. https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert

Derfor økte andelen av BNP til trygder og offentlige tjenester under Høyre og de borgerlige, mens de nå er på vei ned igjen etter Vedum's milliardkutt.

Et svært bra debattinnlegg den lenka viser til. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (9 timer siden):

Dette er jo bare vås.  Det finnes et par rikinger som påstår at AP har skylden for svak kronekurs, men ikke økonomene.  Faktum er at økonomer ikke vet helt hvorfor kronen er så svak.  Uro i verden, krig i Europa?  Omleggingen av norsk produksjon fra olje og gass?  Selv tror jeg det er en kombo av alt.  Spesiell betydning for lille Norge er hva som skjer i USA.  Der har de økt rentene lenge  og mer enn det Norges Bank har.  Vi ligger etter nå, og det må tas inn.  

Hva mener du at regjeringen kan gjøre i dette?  

Så du mener virkelig at politikerne fortsatt ikke har noe ansvar for kronekursen??? Enda en AP velger der,altså.....fantastisk! Det at den økonomiske politikken i Norge herunder skattepolitikken, er lite forutsigbar slik at investeringene faller som en stein,det mener du har null betydning? Kun en AP velger er istand til å tro på slik vås. Hvis uro i verden og krig i europa er årsaken, hvorfor er da de andre valutaene sterkere enn den norske???? Det du skriver kan du ikke engang tro på selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Jeg syntes det er meningsløst å stemme på noe for 4 år. Vi trenger en konstruktiv og langsiktig plan for Norge's fremtid. Som må være stabil, planlagt og nøye gjennomtenkt for å sikre en bedre fremtid. Dette demokratipartitullet vi har i Norge funker ikke. Norge går gradvis nedover på alle områder. Vi trenger også at de som tar avgjørelser er ansvarlige for de langsiktige konsekvensene av sine valg. Dersom de gjør dårlige avgjørelser må de ut av viktige posisjoner. Dersom de viser seg være korrupt eller drive med stjeling, voldtekt, sex med mindreårige eller skattesvindel må de sparkes ut til fordel for intelligente mennesker med moral og integritet som ønsker å skape et bedre Norge.

Om 20 år kommer Norge til å være nederst på rangstigen, vi vil ikke holde tritt med de nasjonene som legger langsikte planer for egne land, utdanner kompetente mennesker og investerer tid og penger på de riktige områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (11 timer siden):

Det er ikke en utgiftspost i statsbudsjettet, dette er tapte inntekter som skulle stått på inntektssiden. Budsjetter fungerer slik at det har både en inntekts og en utgiftsside som må balanseres. 

Høyre har økt trygdene og styrket rettighetene. Og akkurat som de rødgrønne gjorde har de finansiert det gjennom omprioriteringer. De rødgrønne under Stoltenberg kuttet et sted for å finansiere andre prioriteringer slik alle regjeringer har gjort, dette er ikke unikt for de borgerlige selv om venstresiden fortsetter å spre denne myten.

https://www.tronderbladet.no/meninger/i/x8MLqQ/erna-og-hoeyre-har-levert

Er det du som at skrevet denne åregamle kronikken siden du gjentakende poster den? 😅

Hvorfor ikke like gjerne vise til statsbudsjett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (Akkurat nå):

Er det du som at skrevet denne åregamle kronikken siden du gjentakende poster den? 😅

Hvorfor ikke like gjerne vise til statsbudsjett? 

Hva er feil i kronikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen

I tillegg til en politikk som gir dårlig investeringsvilje har Norges Bank vært for defensive med renten, slik at utenlandske investerorer ikke ser vitsen med å bruke penger på Norge. Når kronekursen er lav koster importvarer mer og det blir svindyrt i matbutikkene. Økte renter har jeg tatt høyde for, og jeg håper vi får flyttet tilbake noen av rikingene fra Sveits. 

Det er litt feil slik venstresiden holder på med å skal «ta» de rike. Jeg er ikke enig. Det er dårlig praksis av samfunnsøkonomi. 

TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Kokeplate skrev (11 timer siden):

Nåja, de finner nå et og annet enk som har gjort en feil i allefall. 

Jeg tror ikke vi skal kimse av myndighetenes innsats mot økonomisk kriminalitet. Det er et enormt problem. De følger med lokalt, på tvers av etatene og kommuniserer internasjonalt, men jo mer de finner - jo mer ser de at det finnes. 
Jeg vet bare at det er et stort område og ellers hva som dukker opp i nyheter osv.  

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/frokostseminar-om-virkelighetens-exit?publisherId=1726411&releaseId=17958330

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/arendalsuka-skatteetaten-setter-sokelyset-pa-okonomisk-kriminalitet/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke vi skal kimse av myndighetenes innsats mot økonomisk kriminalitet. Det er et enormt problem. De følger med lokalt, på tvers av etatene og kommuniserer internasjonalt, men jo mer de finner - jo mer ser de at det finnes. 
Jeg vet bare at det er et stort område og ellers hva som dukker opp i nyheter osv.  

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/frokostseminar-om-virkelighetens-exit?publisherId=1726411&releaseId=17958330

https://www.skatteetaten.no/presse/nyhetsrommet/arendalsuka-skatteetaten-setter-sokelyset-pa-okonomisk-kriminalitet/

Joda, det er nok noen som gjør en god innsats på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre nei..nettopp fått et greit pålegg i trygda fra AP , så den saken er jo grei..det er penger man lever av , ikke ord...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Baktus skrev (23 minutter siden):

Høyre nei..nettopp fått et greit pålegg i trygda fra AP , så den saken er jo grei..det er penger man lever av , ikke ord...

De undervurderte inflasjonen i fjor og trygda ble derfor ikke justert nok opp. Jeg har forstått det slik at de med trygd fikk det Regjeringen var pliktig til å gi i forhold til inflasjonen og ingenting mer. Man må legge seg på et uhyre lavt forbruk når man dessverre er avhengig av trygd. Renter og prisstigning kommer til å spise opp den økningen allerede i løpet av høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristen skrev (1 time siden):

De undervurderte inflasjonen i fjor og trygda ble derfor ikke justert nok opp. Jeg har forstått det slik at de med trygd fikk det Regjeringen var pliktig til å gi i forhold til inflasjonen og ingenting mer. Man må legge seg på et uhyre lavt forbruk når man dessverre er avhengig av trygd. Renter og prisstigning kommer til å spise opp den økningen allerede i løpet av høsten. 

Det gjaldt  nok for alle inkl lønnsoppgjøra..dessverre..kan betrygge deg med at norges bank mener de vil nå inflasjonsmålet på 2 prosent i 2026, når vi kommer dit så blir det sikkert 2030..har et inntrykk av at det er da alt skal bli nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldertøsa
Baktus skrev (1 time siden):

Trygda hadde økt akkurat like mye med en Høyre regjering. Nettopp fordi det er faste regler på hvor mye trygden skal øke. Den skal følge lønnsøkning samt justering for feil beregning året før. 

AP har ikke gitt ei krone mer enn de måtte ifølge disse reglene. Resultatet hadde blitt akkurat likt med Høyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldertøsa skrev (1 minutt siden):

Trygda hadde økt akkurat like mye med en Høyre regjering. Nettopp fordi det er faste regler på hvor mye trygden skal øke. Den skal følge lønnsøkning samt justering for feil beregning året før. 

AP har ikke gitt ei krone mer enn de måtte ifølge disse reglene. Resultatet hadde blitt akkurat likt med Høyre. 

mnja..tror det ble en 200 lapp mer det siste året de blåblå styrte.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er kun et parti for de rike.

De lot FrP mobbe de som var på NAV, og gjennomførte år-etter-år kutt hos NAV og når Erna Solberg ble stilt spørsmål om fattige.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/b0W6e/frp-mener-sovende-mann-i-sofa-illustrerer-unge-paa-nav

Og ikke minst Erna Solberg som ikke klarer å se fattige... det er jo vanskelig når man har en 1 million kroner i året.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KyW5ao/sv-vi-har-en-statsminister-som-ikke-ser-de-som-sliter

Nordmenn sliter med kortidshukommelse. Når de er misfornøyde med AP går de tilbake til Høyre. Når de er misfornøyde med Høyre så går de tilbake til AP. Det finnes flere alternativer som faktisk bryr seg om folket.

AP og Høyre er lei av å styre landet.

Begge partiene er med på å bidra til at Norge kjører landet uti grøfta og er stadig nærmere Venezuela. På tide å få en endring!!!

Endret av Intervence
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...