Gå til innhold

Kan uføre tørre å stemme på Høyre?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

Valgløfter og valgprogram burde gått hånd i hånd - hadde det i større grad gjort det så hadde det vært enklere for de fleste å stemme. Men samtidig så bør man forstå at utfordringen i et samfunn og verden ellers handle i mye større grad om annet enn våre egne personlige meninger og vår egen personlige økonomi. 

Det vil alltid være utallige utfordringer en regjering skal løse utenom våre egne personlige behov. Å tenke eller tro at noen som helst sentrale politikere jobber utelukkende for DEG, er ikke annet enn naivt og vitner for meg om liten forståelse for samfunnets oppbygging. 

Jeg for min del velger å stemme på dem som i størst grad stemmer overens med mine personlige verdier, uavhengig av hvilke valg de tar når de eventuelt kommer i regjering. 

Endret av Nekinn@
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristen
Nekinn@ skrev (3 minutter siden):

Valgløfter og valgprogram burde gått hånd i hånd - hadde det i større grad gjort det så hadde det vært enklere for de fleste å stemme. Men samtidig så bør man forstå at utfordringen i et samfunn og verden ellers handle i mye større grad om annet enn våre egne personlige meninger og vår egen personlige økonomi. 

Det vil alltid være utallige utfordringer en regjering skal løse utenom våre egne personlige behov. Å tenke eller tro at noen som helst sentrale politikere jobber utelukkende for DEG, er ikke annet enn naivt og vitner for meg om liten forståelse for samfunnets oppbygging. 

Jeg for min del velger å stemme på dem som i størst grad stemmer overens med mine personlige verdier, uavhengig av hvilke valg de tar når de eventuelt kommer i regjering. 

Er du alltid så nedlatende mot dine medmennesker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen skrev (3 minutter siden):

Er du alltid så nedlatende mot dine medmennesker? 

Det var overhodet ikke min intensjon å være nedlatende - kan du utdype hva og hvorfor du oppfatter meg slik?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen

Jeg diskuterer i all hovedsak ikke meg selv her i tråden annet enn i små eksempler i en viss sammenheng. Jeg tenker på andre uføre og det som foregår her i tråden er i høy grad myteknusing. Jeg stemmer også ut fra større sammenhenger og ikke meg selv men jeg ser på mer enn ideologi og spør etter informasjon og vedtak noe jeg får av flinke folk.

Videre var lenka fra Mimir egnet til å gi videre myteknusing som forhåpentligvis kan motsi en del av den vanlige uførehetsen som bruker å være her på KG. Det er mulig du formulerte deg generelt og i så fall beklager jeg at jeg misforstod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen skrev (2 minutter siden):

Jeg diskuterer i all hovedsak ikke meg selv her i tråden annet enn i små eksempler i en viss sammenheng. Jeg tenker på andre uføre og det som foregår her i tråden er i høy grad myteknusing. Jeg stemmer også ut fra større sammenhenger og ikke meg selv men jeg ser på mer enn ideologi og spør etter informasjon og vedtak noe jeg får av flinke folk.

Videre var lenka fra Mimir egnet til å gi videre myteknusing som forhåpentligvis kan motsi en del av den vanlige uførehetsen som bruker å være her på KG. Det er mulig du formulerte deg generelt og i så fall beklager jeg at jeg misforstod. 

jeg beklager hvis du oppfattet meg annet enn det jeg ønsker å formidle - når jeg deltar i tråder her på KG så er intensjonen min å bidra med kommentarer som handler om det store bilde basert på alle kommentarene og sjeldent enkelt kommentarer eller TS - i så fall vil jeg sitere innlegget jeg sikter til. 

Poenget mitt er likevel at man i stor grad bør stemme på dem som presenterer ens verdier fordi enkelt valgløfter vil aldri kunne definere politisk styre, uavhengig av hvilken side man velger. Det er bare ikke slik systemet fungerer. 

Jeg tåler både å være uenig og å bli misforstått - ønsket bare å bidra til noe som generelt er min oppfatting, uten å kritisere TS sitt ståsted :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Nekinn@ skrev (4 minutter siden):

jeg beklager hvis du oppfattet meg annet enn det jeg ønsker å formidle - når jeg deltar i tråder her på KG så er intensjonen min å bidra med kommentarer som handler om det store bilde basert på alle kommentarene og sjeldent enkelt kommentarer eller TS - i så fall vil jeg sitere innlegget jeg sikter til. 

Poenget mitt er likevel at man i stor grad bør stemme på dem som presenterer ens verdier fordi enkelt valgløfter vil aldri kunne definere politisk styre, uavhengig av hvilken side man velger. Det er bare ikke slik systemet fungerer. 

Jeg tåler både å være uenig og å bli misforstått - ønsket bare å bidra til noe som generelt er min oppfatting, uten å kritisere TS sitt ståsted :) 

Ja, misforståelser kan skje :) 

Jeg har ikke bestemt meg enda og det er en stund til valget. Likte denne artikkelen fra Civita som ser på forskning, selv om de har sterk ideologisk slagside i tenketanken. 

https://civita.no/okonomi/kan-norge-bli-et-enda-friere-rikere-og-likere-land/

Lagde tråden for det var fint å få en debatt om Høyre som nå skårer høyt på alle målinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristen skrev (3 minutter siden):

Ja, misforståelser kan skje :) 

Jeg har ikke bestemt meg enda og det er en stund til valget. Likte denne artikkelen fra Civita som ser på forskning, selv om de har sterk ideologisk slagside i tenketanken. 

https://civita.no/okonomi/kan-norge-bli-et-enda-friere-rikere-og-likere-land/

Lagde tråden for det var fint å få en debatt om Høyre som nå skårer høyt på alle målinger. 

Jeg skjønner! Nå skal det nevnes at jeg er blodrød sånn rent politisk sett og det farger selvfølgelig meningene mine :) 

Og selv om jeg selvfølgelig forstår at man tenker og stemmer basert på hvordan gjeldende politikk påvirker en selv så er for meg politikk en verdivalg uansett hvordan det vil påvirke meg akkurat nå eller i dag. 

Det vil være fordeler og ulemper med samme hva man måtte velge og stemme men uten unntak så vil de færreste leve opp til sine valgløfter og mye er også utenfor politikernes kontroll. For eksempel å vise til en artikkel/statistikk som sier at Høyre brukte mer på velferd, sier ikke nødvendigvis at dere politiske valg er farget av dette. Det sier bare noe om de faktiske utgiftene  staten hadde i denne perioden - uavhengig av politiske valg.

Men politikk er komplisert og man kan bli svett av mindre - jeg er nok over gjennomsnittet fasinert og interessert i dette :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikk handler om fordeling og lover og regler, både nå og i fremtiden. Uføre er den gruppen som er mest avhengig av at A/S Norge går bra på sikt. Lav innvandring, få andre uføre og en økonomi som går gått bør være førsteprioritet når uføre stemmer.

Vi virker å passert en historisk gullalder allerede. Vi går mot tøffere tider for de fleste, og uføre må nok også påberegne store kutt i sine ytelser på sikt. Å begrense disse kuttene med smarte valg nå er nok lurt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Example skrev (9 minutter siden):

Politikk handler om fordeling og lover og regler, både nå og i fremtiden. Uføre er den gruppen som er mest avhengig av at A/S Norge går bra på sikt. Lav innvandring, få andre uføre og en økonomi som går gått bør være førsteprioritet når uføre stemmer.

Vi virker å passert en historisk gullalder allerede. Vi går mot tøffere tider for de fleste, og uføre må nok også påberegne store kutt i sine ytelser på sikt. Å begrense disse kuttene med smarte valg nå er nok lurt.

Ja, har også sett denne utviklingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2023 at 10:47 PM, GP950mAh said:

Dette er lett etterprøvbare påstander. At Høyre innførte rett til brukerstyrt personlig assistent eller økte barnetrygden er ikke akkurat statshemmeligheter.

Velferd er den klart største posten i statsbudsjettet, derfor er det denne man ser på når man vil ha ned offentlig forbruk. Nå har ikke Høyre prioritert noe annet på bekostning av velferden til de svake, de har omprioritert innenfor velferden for å få mer penger til å øke trygder og innføre nye rettigheter. Velferden vokste også under Høyre.

Pengebruken til Høyre skyldes pandemien, ikke fordi de følte seg gavmilde. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokeplate skrev (På 10.7.2023 den 21.14):

Hvilken avkortning ble gjort på dagpenger?

Hvilken avkortning ble gjort på uføretrygd?

Hvilken avkortning ble gjort på etterlattepensjon?

Barnetillegget ble redusert for uføretrygdede (dette kuttet er reversert av ny regjering). Bostøttegrensen ble økt slik at minsteuføre ikke lengre kvalifiserer. Fri rettshjelp ble også økt til rett over minsteufør (dette er også reversert av ny regjering).

Høyre la også inn forslag om at fribeløpet skulle reduseres til 0G og det skulle trekkes i trygd fra første krone. SV fikk reversert dette fra statsbudsjettet med ny regjering. 

Så ja, høyre har gjort avkortninger for de på uføretrygd, og hvis du ser på ulike forslag som er oppe er det ofte de prøver mer også. Heldigvis går det som regel ikke gjennom. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
*blueberry* skrev (1 minutt siden):

Barnetillegget ble redusert for uføretrygdede (dette kuttet er reversert av ny regjering). Bostøttegrensen ble økt slik at minsteuføre ikke lengre kvalifiserer. Fri rettshjelp ble også økt til rett over minsteufør (dette er også reversert av ny regjering).

Høyre la også inn forslag om at fribeløpet skulle reduseres til 0G og det skulle trekkes i trygd fra første krone. SV fikk reversert dette fra statsbudsjettet med ny regjering. 

Så ja, høyre har gjort avkortninger for de på uføretrygd, og hvis du ser på ulike forslag som er oppe er det ofte de prøver mer også. Heldigvis går det som regel ikke gjennom. 

Takk det var opplysende :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (21 minutter siden):

Pengebruken til Høyre skyldes pandemien, ikke fordi de følte seg gavmilde. 

Økningen i trygdene og innføringene av nye rettigheter skjedde gjennom hele deres regjeringsperiode, ikke bare under pandemien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (54 minutter siden):

Baretillegget ble helt riktig redusert, da med bredt flertall.  Grensen for bostøtte ble ikke endret, men dårlig politisk håndverk med uførereformen ga dette utslaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Kokeplate skrev (På 10.7.2023 den 20.18):

Noe må velferdsstaten finansieres av også.

Høyers politikk er "Bruk og Kast " overfor mange norske  arbeidstakere.

Midlertidig ansettelser var Høyre sin fanesaker under valget, og det  skulle få mange flere jobb. Konsekvensen blei polske arbeidsleirer innenfor mange arbeidsplasser, og arbeidsmiljøet blei forvandlet. Det nytter ikkje å gå i banken å be om lån til bolig med en midlertidig ansettelse i hånden.

Høyres fanesak under valget  da de kom til kongens bord var å få slutt på trygdeeksporten til utlandet. Følgen blei at mange uskyldige blei satt i fengsel og blei stemplet som landsvikere. 

Når krigen i Ukraina en dag  forhåpentlegvis vil ta slutt vil det endre på arbeidsflyten i hele Europa, og polsk arbeidsinnvandring til Norge er historie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
viren skrev (På 13.7.2023 den 18.40):

Jeg kommer til å stemme Høyre. Fokus på næringslivet er essensielt for å skape verdier og arbeidsplasser, og jeg er også helt på linje med Høyre når det gjelder skole og utdanning. Jeg har tidligere vært hardnakket motstander av EU; men etter at den norske krona har rast tror jeg det vil være lurt å knytte den mot euro, samt at med krig i Europa er avtaler og samarbeid over landegrensene viktigere enn noen sinne.

Men er det egentlig fokus på næringsliv i Høyre? Kan du forklare meg på hvilken måte høyre er et mer næringsvennlig parti enn andre? Vis gjerne til forskning.

Og hvorfor vil du ha en høyreskole når vi eks kan se til Finland på hva som fungerer og ikke? Der er selv de borgerlige mot en høyreskole. Hvorfor vil du binde krona til euro nå når krona er svak? Da taper vi masse penger. Bedre å evt gjøre det når krona er sterkere.

Endret av Majer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Acer skrev (37 minutter siden):

Høyers politikk er "Bruk og Kast " overfor mange norske  arbeidstakere.

Midlertidig ansettelser var Høyre sin fanesaker under valget, og det  skulle få mange flere jobb. Konsekvensen blei polske arbeidsleirer innenfor mange arbeidsplasser, og arbeidsmiljøet blei forvandlet. Det nytter ikkje å gå i banken å be om lån til bolig med en midlertidig ansettelse i hånden.

Høyres fanesak under valget  da de kom til kongens bord var å få slutt på trygdeeksporten til utlandet. Følgen blei at mange uskyldige blei satt i fengsel og blei stemplet som landsvikere. 

Når krigen i Ukraina en dag  forhåpentlegvis vil ta slutt vil det endre på arbeidsflyten i hele Europa, og polsk arbeidsinnvandring til Norge er historie. 

Polske arbeidsleire var ikke noe som skjedde etter dette.

Endret av Kokeplate
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyre ønsker økt privatisering av norsk helsevesen, men folk flest  får  vel ikkje bedre helse av økt privatisering. ?  

Høyre ønsker økt konkuranse innen samferdsel, og satte m.a. ferjeflåten utpå anbud for noen år sidan. Konsekvensen blei at noen "vrak" til ferjer blei satt i drift,og brukerne vart taperne.

Alt av buss, tog , og  samfredsel skal   utpå anbud og de skifter farge annethvert år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP950mAh skrev (På 17.7.2023 den 18.15):

Økningen i trygdene og innføringene av nye rettigheter skjedde gjennom hele deres regjeringsperiode, ikke bare under pandemien.

Økning i trygdeytelser skjer automatisk hvert eneste år, og har ingenting med hvem som sitter i regjeringen å gjøre. Den nye regjeringen derimot økte ytelsene i tråd med lønnsveksten, noe som ikke har skjedd på over 10 år og som Høyre aldri hadde gått med på. 

Høyre er kritiske til NAV-klienter, uavhengig hvorfor du havner der. De innførte karensår for AAP, noe som førte til at enda fler ble uføretrygdede og noe som kostet staten enda mer penger enn hvis de ikke innførte det. De ønsker å innføre dette igjen, selv om rapporter fra forrige gang tilsier at det koster samfunnet enorme summer og folk blir enda sjukere. 

Kjenner jeg dog ble litt nysgjerrig på hvilke rettigheter du sikter til? 

Endret av kraftwerk
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...