Gå til innhold

Kan uføre tørre å stemme på Høyre?

Gjest Kristen

Anbefalte innlegg

Gjest Kristen
ops2 skrev (4 timer siden):

Venstresiden har helt glemt oss. Det er bare å innse det.

En gang i tiden snakket de om å senke egenandelen, og gjøre tannlegebehandling likestilt med annen legebehandling. Var det ikke en SV kampsak?

Pfff. Nå snakker de ikke engang om det.

Og når en høyreregjering tar bort noe - så sto ikke Ap og ivret etter å gjøre om det når de kom til makta.

Så jeg lurer, hvis ingen partier bryr seg om å øke trygd og slikt, er det ikke bedre å stemme på et parti som lover skattelette, rentenedgang og lavere matpriser? Hvis det finnes et slikt parti. Om jeg får bare 3000 i skattelette og Røkke 3 millioner i skattelette, så er det i hvert fall noen penger til meg.

Det finnes ikke noe parti som kan love rentenedgang men ellers er jeg enig. 

Det er ikke umulig at venstresiden kom med vel mye valgflesk og at ingen egentlig bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Amossa skrev (58 minutter siden):

Du viser til et meningsinnlegg skrevet av en representant for Melhus Høyre.  Innlegget ble skrevet i september 2021, altså like før stortingsvalget.  Tror du virkelig selv at dette er fakta og saklig begrunnet?  Nei.  Sånn er det heller i aldri i denne type meningsinnlegg.  Da tar man med det som er positivt, og nevner ikke det som er negativt.  

Det var et svar på spørsmålet om hvilke trygder Høyre økte og hvilke rettigheter de innførte i regjering. Kronikken forklarer det. Det negative klarer venstresiden fint å nevne på egenhånd, selv om de stort sett bare gjentar uriktige myter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen skrev (14 timer siden):

Jeg har levd lutfattig i mange år selv på grunn av lave satser så den må du lenger ut på landet med. Ting har ordnet seg nå. 

Jeg mente generelt. Flere som sitter med greie trygge trygder og stemmer høyre for og dra opp stigen etter seg. Som jeg svarte generelt på om trygdede kan tørre og stemme høyre, så kommer det an på hvilken økonomisk situasjon en er i og hvilken avtale en har. 
jeg har selv levd under fattigdomsgrensen en periode selv , men unner ingen andre det , og i alke fall ikke ennå mer fattigdom av den grunn, tvert i mot, så jeg begriper ikke logikken. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel opptil deg hva du stemmer. Men kanskje du bør sette deg inn i de forskjellige partiene. Hva står blått for og hva står rødt for også se hva som er mest viktig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du ønsker, høyre vil gjerne tilrettelegge skoler og arbeidsplasser. Mener vel alle kan bli friske til å jobbe. Hvis ikke så trenger man ikke så mye penger uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristen
TLR skrev (6 minutter siden):

Det er vel opptil deg hva du stemmer. Men kanskje du bør sette deg inn i de forskjellige partiene. Hva står blått for og hva står rødt for også se hva som er mest viktig for deg. 

Leser en del partiprogrammer men har ikke kapasitet til å følge med på artikler om prosesser og avstemninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Spitzy skrev (2 timer siden):

Jeg mente generelt. Flere som sitter med greie trygge trygder og stemmer høyre for og dra opp stigen etter seg. Som jeg svarte generelt på om trygdede kan tørre og stemme høyre, så kommer det an på hvilken økonomisk situasjon en er i og hvilken avtale en har. 
jeg har selv levd under fattigdomsgrensen en periode selv , men unner ingen andre det , og i alke fall ikke ennå mer fattigdom av den grunn, tvert i mot, så jeg begriper ikke logikken. 

Jeg unner ingen et karensår, men den økonomiske styringen til de rødgrønne gjør at jeg stiller for mange samfunnsøkonomiske spørsmål. Og det fiendebildet og de motsetningene mellom fattig og rik som dannes: Stemmer nå egentlig de er de et resultat av propaganda?  Hvis landet styres mot svært dårlige tider, så blir det ikke penger til noen av oss som bor i Norge. Hva skal man velge mellom: økt arbeidsledighet eller karensår?  Heldigvis er prisveksten på tur ned nå i andre land og det vil på sikt påvirke oss også. 

Endret av Kristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Kristen skrev (1 time siden):

Jeg unner ingen et karensår, men den økonomiske styringen til de rødgrønne gjør at jeg stiller for mange samfunnsøkonomiske spørsmål. Og det fiendebildet og de motsetningene mellom fattig og rik som dannes: Stemmer nå egentlig de er de et resultat av propaganda? 

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørsmålet, men det er faktisk store forskjeller mellom fattig og rik, og mye som tyder på at forskjellene fortsetter å øke.  Jeg fant en artikkel som ikke er helt fersk, om forskjells-Norge.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/atte-fakta-om-forskjellsnorge-6.158.811822.8e6de4736d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Adobyen skrev (17 minutter siden):

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørsmålet, men det er faktisk store forskjeller mellom fattig og rik, og mye som tyder på at forskjellene fortsetter å øke.  Jeg fant en artikkel som ikke er helt fersk, om forskjells-Norge.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/atte-fakta-om-forskjellsnorge-6.158.811822.8e6de4736d

Takk for opplysningen! Det jeg mente var: Er vi nå sikre på at de rike er så hjerteløse som de framstilles? Det at folk lever under fattigdomsgrensen er et velferdsproblem, og man kan lure på hvorfor de setter så lave satser. Spørsmålet blir: Hvordan unngå å kjøre næringslivet i senk samtidig som man fordeler godene litt bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Kristen skrev (7 minutter siden):

Takk for opplysningen! Det jeg mente var: Er vi nå sikre på at de rike er så hjerteløse som de framstilles? Det at folk lever under fattigdomsgrensen er et velferdsproblem, og man kan lure på hvorfor de setter så lave satser. Spørsmålet blir: Hvordan unngå å kjøre næringslivet i senk samtidig som man fordeler godene litt bedre? 

Det er et godt spørsmål! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen skrev (13 minutter siden):

De rike er like individuelle som som oss andre. Noen er hjerteløse og har gjerne brukt den egenskapen til og bli rik, noen er rett og slett uvitende om andres virkelighet enn de de omgås, og noen har et stort hjerte og gjør mye bra for og hjelpe andre. Og sikre velferden faller ikke på de rike. Nei, vi kan ikke kjøre næringslivet i senk, og vi trenger faktisk rike, i alle fall noen rike, de som skaper verdier og arbeidsplasser. Trenger vi fattige? Det er jo nytt ( eller nytt i moderne tid) at vi trenger fattige i Norge, samtidig går Norge så det suser. De rike trenger ikke og bli rikere, men de fattige kan løftes over EUs fattigdomsgrense. « ingen i Nordmann skal måtte stå med lua i hånden igjen « sa gerhardsen.. før vi fant olje. Køene utenfor fattighuset var lenger under Ernas styre enn de ha vært på 100 år. Hvordan er det mulig? For ikke og rasere næringslivet? Fordi rike er godhjertede som burde beholde hele kaken for seg selv? Hvem tjener egentlig på denne utviklingen? Hvis Erna får viljen sin med trailerpark på Bogstad camping for fattige og syke etter amerikansk modell, må de rike naboene skaffe seg skytevåpen for og beskytte seg mot ghettoen? Utenforskap, desperasjon , fattigdom og hat fører ikke noe godt med seg noe sted. Ikke for noen. I norge har vi tradisjonelt veldig mye tillit og lav kriminalitet. Dette har snudd de siste årene.  
en annen ting er , Norge har vært det landet i verden det er enklest og bli rik . Det er fordi pengene har vært fordelt slik at alle/ de fleste ( avhengig av hva du skal starte med)  er potensielle kunder. Av Penger/ almisser utbetalt av staten går halvparten tilbake til staten. Det holder hjulene i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Spitzy skrev (6 minutter siden):

De rike er like individuelle som som oss andre. Noen er hjerteløse og har gjerne brukt den egenskapen til og bli rik, noen er rett og slett uvitende om andres virkelighet enn de de omgås, og noen har et stort hjerte og gjør mye bra for og hjelpe andre. Og sikre velferden faller ikke på de rike. Nei, vi kan ikke kjøre næringslivet i senk, og vi trenger faktisk rike, i alle fall noen rike, de som skaper verdier og arbeidsplasser. Trenger vi fattige? Det er jo nytt ( eller nytt i moderne tid) at vi trenger fattige i Norge, samtidig går Norge så det suser. De rike trenger ikke og bli rikere, men de fattige kan løftes over EUs fattigdomsgrense. « ingen i Nordmann skal måtte stå med lua i hånden igjen « sa gerhardsen.. før vi fant olje. Køene utenfor fattighuset var lenger under Ernas styre enn de ha vært på 100 år. Hvordan er det mulig? For ikke og rasere næringslivet? Fordi rike er godhjertede som burde beholde hele kaken for seg selv? Hvem tjener egentlig på denne utviklingen? Hvis Erna får viljen sin med trailerpark på Bogstad camping for fattige og syke etter amerikansk modell, må de rike naboene skaffe seg skytevåpen for og beskytte seg mot ghettoen? Utenforskap, desperasjon , fattigdom og hat fører ikke noe godt med seg noe sted. Ikke for noen. I norge har vi tradisjonelt veldig mye tillit og lav kriminalitet. Dette har snudd de siste årene.  
en annen ting er , Norge har vært det landet i verden det er enklest og bli rik . Det er fordi pengene har vært fordelt slik at alle/ de fleste ( avhengig av hva du skal starte med)  er potensielle kunder. Av Penger/ almisser utbetalt av staten går halvparten tilbake til staten. Det holder hjulene i gang. 

Trailerpark høres vel fantasifullt ut. Istedenfor å sitte her i tråden og være syrlig slik du var tidligere, anbefaler jeg deg å sette deg inn i litt økonomi. Skytevåpen i  ghettoen? Hvilke filmer har du sett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vepsen skrev (På 10.7.2023 den 20.22):

Hva er de mange kuttene Høyre hadde 

Grunnbeløpet ble veldig lite justert og det påvirker de fleste stønader. Samtidig var det dog en tid med ekstremt lav lønnsvekst. Den laveste siden krigen.

De forsøkte å endre på at man kan tjene 40000kr uten avkorting, å innføre 80000kr med halv avkorting.

Innslaget for å få bostøtte ble satt så lavt, at selv de med minstetrygd bosatt i Oslo tjente for mye til å få bostøtte.

De gjorde ingen voldsomme kutt, men de kommer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen skrev (På 10.7.2023 den 20.15):

Restarbeidsevnen min er utslitt og jeg fungerer svært dårlig. Jeg ser at det i Høyre er arbeidslinja som teller, noe som er vel og bra, men oss det ikke lenger er håp for er litt usynlige i Høyres program. 

Samtidig er det avskrekkende å tenke på alle de kuttene for uføre Høyre hadde i sin forrige periode. På den annen side har Solberg uttalt at de kunne tenke seg skattelette for de med lavest inntekt. 

Nå er jeg utrolig opptatt av næringslivspolitikk og her skårer Høyre høyt på lista over mulige alternativer å stemme på både ved lokalvalget og neste Stortingsvalg. De har en god skolepolitikk og et bra program for forsvaret. Politikken er dessuten helhetlig. De ønsker også å senke importvernet slik at varer blir billigere, men nå vet jeg ikke hvor bra det er for landbruket og selvforsyningen. 

Er jeg som ufør bare dum om jeg stemmer Høyre? 

Jeg er ikke enig i at Høyre er det eneste partiet med god næringspolitikk, så trenger heldigvis ikke å bale med de tankene.

For uføres egen økonomi tror jeg det er veldig ufordelaktig å stemme på Høyre. 

Du må vell nesten velge om du skal stemme på det du mener er det beste for landet, selv om det kan få uheldige økonomiske konsekvenser for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristen
Thywjyr skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at Høyre er det eneste partiet med god næringspolitikk, så trenger heldigvis ikke å bale med de tankene.

For uføres egen økonomi tror jeg det er veldig ufordelaktig å stemme på Høyre. 

Du må vell nesten velge om du skal stemme på det du mener er det beste for landet, selv om det kan få uheldige økonomiske konsekvenser for deg selv.

Så du mener AP og SP trygt kan lose oss gjennom dyrtiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristen skrev (14 minutter siden):

Trailerpark høres vel fantasifullt ut. Istedenfor å sitte her i tråden og være syrlig slik du var tidligere, anbefaler jeg deg å sette deg inn i litt økonomi. Skytevåpen i  ghettoen? Hvilke filmer har du sett? 

Fantasifullt? Du , jeg har sett mange filmer. Hvis vi skal ha amerikanske tilstander så får vil med alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristen skrev (22 minutter siden):

Så du mener AP og SP trygt kan lose oss gjennom dyrtiden? 

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (4 timer siden):

Hvis Erna får viljen sin med trailerpark på Bogstad camping for fattige og syke etter amerikansk modell

Det har aldri vært Erna eller Høyre's politikk. Høyre i regjering styrket velferden og innførte en rekke nye rettigheter for de svake.

Spitzy skrev (4 timer siden):

Køene utenfor fattighuset var lenger under Ernas styre enn de ha vært på 100 år. Hvordan er det mulig? For ikke og rasere næringslivet? Fordi rike er godhjertede som burde beholde hele kaken for seg selv?

Corona-pandemien var årsaken, som førte til en ubalanse mellom tilbud og etterspørsel og sendte prisveksten opp. Køene har ikke forsvunnet og er lengre nå enn noensinne, etter 2 år med AP/SP-regjering tross at statsbudsjettet har est ut med over hindre milliarder. Venstresidens tro på at mer skatt og mer offentlig pengebruk skal løse alle problemer har spilt fallitt og forverrer situasjonen, Høyre og de borgerlige forstår at verdiene må skapes før de kan deles.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...