Gå til innhold

Hvordan føles det å kjøre bil opp en bratt bakke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har aldri kjørt bil og bare lurer.

Hvis man f eks kjører opp en bratt vei opp på på fjellet eller Sanatoriebakken/Krokkleiva, blir man sliten i beina? 

Anonymkode: dedce...6a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis man f eks kjører opp en bratt vei opp på på fjellet eller Sanatoriebakken/Krokkleiva, blir man sliten i beina? 

Hva får deg til å tru du blir sliten i beina? Du tråkker på en pedal og det er ikke noe forskjell på om du kjøper oppover eller rett frem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ja du må tråkke litt ekstra i motbakke, akkurat som på sykkel.

Anonymkode: d5563...de3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du merker ingenting.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er litt vanskeligere å ha full oversikt og man blir trøkket litt bak i setet men ellers er det som vanlig. 

Anonymkode: 082cf...f9a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kommer også an på om det er en bil med manuell girkasse, eller automat. Hvis du stopper opp på en bratt bakke må man være ekstra nøye med clutchen og løfte den til gripepunktet samt gasse på masse, hvis ikke kveles motoren. Mens på en automat girkasse trenger du derimot ikke gjøre noe særlig annet enn å kun bremse og gi litt gass til tider.

Anonymkode: be43d...c9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører jevnlig på veier med 7-10% helling, og i enkelte perioder også på veier som i kortere strekk er oppe i nærmere 20-23%, og det er ikke mye som er ulikt å kjøre på en helt flat vei…

Anonymkode: 31b36...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.7.2023 den 19.03):

Hvis du har en sånn bil kan det nok ta på litt, men ellers går det helt greit. :) 

07.10.06.00_1467267155.png

Anonymkode: e6d5f...cdb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en en skikkelig gammel bil som pleier å være pålitelig på flat mark, men kan bli nokså tverr ved litt påkjenninger...da kan du bli sliten i hele deg ved tanken på at nå stopper den snart, så må en ta bakkestart med et håndbrekk som også er full av F*** og slakker seg akkurat når det får lyst...så mye det vil...selv om det er nystrammet ganske nylig. Det kan være veldig utmattende å kjøre en slik bil.  :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...